Σε αντίθεση με τη Ρουμανία (78) και τη Βουλγαρία (74), που ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων. Η Ελλάδα, αν και παρουσιάζει μια μικρή μείωση, έχει 64 θανάτους ανά 1 εκατομμύριο, δηλαδή από τα υψηλότερα αρνητικά…
Συνολικά, το περασμένο έτος, σχεδόν 20.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ενωση, αριθμός μειωμένος κατά 2% σε σύγκριση με το 2023, αλλά όχι αρκετά για να πλησιάσει τον στόχο των μηδενικών απωλειών, δηλαδή τη μείωση στο μισό των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα έως το 2030 και τη σχεδόν εξάλειψή τους έως το 2050. Αυτό δείχνει να είναι εφικτό μόνο σε χώρες όπως η Σουηδία, η Μάλτα, η Νορβηγία και η Δανία.
Στην Ελλάδα δεν υπάρχει μέρα που να περνά και να μην καταγράφεται τουλάχιστον ένα θανατηφόρο τροχαίο. Οι οδικές υποδομές, η επιθετική και επικίνδυνη οδήγηση, η έλλειψη σωστής εκπαίδευσης και η ηλικία των οχημάτων είναι ανάμεσα στους λόγους που θρηνούμε τόσα θύματα. Το καλό είναι ότι κάτι αρχίζει να αλλάζει προς τη σωστή κατεύθυνση. Οπως με τη ρύθμιση του νέου ΚΟΚ, που μειώνει το όριο ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές στα 30 χλμ. Ξεχωρίζουμε τη συγκεκριμένη ρύθμιση διότι πρόκειται για σημείο-κλειδί στη στρατηγική για τη μείωση των τροχαίων. Σύμφωνα με ευρωπαϊκές μελέτες, όπου έχει εφαρμοστεί, μειώθηκαν κατά 23% τα τροχαία ατυχήματα, κατά 37% οι θάνατοι και κατά 38% οι τραυματισμοί.
Πρωτεργάτης για την ανάγκη καθιέρωσης του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα ήταν ο καθηγητής Γιώργος Γιαννής, επικεφαλής του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ο οποίος έτρεξε 30 Μαραθωνίους σε 30 μήνες για να περάσει το μήνυμα σε όλη την Ελλάδα. Τελικά κατάφερε να το περάσει σε όλη την Ευρώπη, αφού βρίσκεται ανάμεσα στους νικητές των Ευρωπαϊκών Βραβείων Αριστείας στην Οδική Ασφάλεια. Η πρωτοβουλία «30 Μαραθώνιοι για 30 χιλιόμετρα» του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας του ΕΜΠ κέρδισε το Βραβείο Κοινού, ως η πρωτοβουλία που ενέπνευσε περισσότερο το κοινό. Μακάρι να εμπνεύσει τη συμμόρφωση και στους οδηγούς.