Μάλιστα, πρόσφατη μελέτη για την αγοραστική συμπεριφορά δείχνει ότι οι καταναλωτές πραγματοποιούν 3,2 επισκέψεις την εβδομάδα σε καταστήματα σούπερ μάρκετ, ήτοι 13 επισκέψεις ανά μήνα, ενώ για τις αγορές τους επιλέγουν κατά μέσο όρο 2,2 διαφορετικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Αυτό σημαίνει ότι τα νοικοκυριά κυνηγούν τις χαμηλές τιμές και τις προσφορές, προκειμένου να μειώσουν το κόστος του καλαθιού τους. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με έρευνα τιμών που πραγματοποίησε ο «Ε.Τ.» της Κυριακής στις τρεις μεγαλύτερες -βάσει τζίρου- αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ακόμα και ίδια προϊόντα, ίδιας μάρκας, ίδιας συσκευασίας πωλούνται έως και 18,3% ακριβότερα από τη μία αλυσίδα στην άλλη, ενώ, αν ληφθούν υπ’ όψιν και οι προωθητικές ενέργειες, η «ψαλίδα» των τιμών αγγίζει ακόμα και το 120%. Ετσι, στη μία αλυσίδα οι καταναλωτές μπορούν να γεμίσουν το καλάθι τους με 21 προϊόντα πληρώνοντας 85,36 ευρώ, στη δεύτερη για τα ίδια ακριβώς είδη καλούνται να διαθέσουν 93,87 ευρώ και στην τρίτη 97,12 ευρώ. Με μια καλή έρευνα αγοράς, δηλαδή, τα νοικοκυριά μπορεί να γλιτώσουν έως και 11,76 ευρώ.
«Εως έναν βαθμό οι διαφορές των τιμών δικαιολογούνται, καθώς έχει να κάνει με τις συμφωνίες που κλείνουν οι μεγάλοι λιανέμποροι με τους προμηθευτές, με τους όγκους που αγοράζουν, αλλά και τα μερίδια αγοράς. Πάντως, οι προωθητικές ενέργειες, παρά το μούδιασμα που προκάλεσε αρχικά ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας, συνεχίζονται με αμείωτη ένταση, αν και πλέον έχουν εκλείψει οι προσφορές τύπου «1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο», αναφέρει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής υψηλόβαθμο στέλεχος του κλάδου.
Ενδεικτικά, φασόλια γνωστής εταιρίας σε δύο αλυσίδες πωλούνται, χωρίς έκπτωση ή προσφορά, στα 2,30 ευρώ και στην άλλη αλυσίδα η τιμή τους είναι στα 2,72 ευρώ, δηλαδή κατά 18,3% υψηλότερη.
Αντίστοιχα, μία συσκευασία αβγά ελευθέρας βοσκής (6 τεμάχια) στη μία αλυσίδα πωλούνται 2,72 ευρώ, στην άλλη 2,79 και στην τρίτη 3,08 ευρώ, με την «ψαλίδα» να διαμορφώνεται στο 13,2%.
Εως και 0,45 ευρώ ακριβότερα πωλείται γνωστό τυρί σε φέτες, καθώς στο ένα σούπερ μάρκετ η ίδια συσκευασία (200 γραμμ.) διατίθεται στα 3,85 ευρώ, στο δεύτερο 4,10 και στο άλλο 4,30 ευρώ, δηλαδή σε τιμή έως και 11,7% υψηλότερη.
Χαμηλότερη, αλλά καθόλου αμελητέα, είναι οι διαφορά της τιμής στη βραστή γαλοπούλα σε φέτες (200 γραμμ.), καθώς σε δύο αλυσίδες διατίθεται στα 3,25 ευρώ και στην άλλη στα 3,40 ευρώ, ενώ έως και 4% ακριβότερα πωλούνται οι κάψουλες εσπρέσο από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ, με τις τιμές τους να κυμαίνονται από 5,90 έως 6,14 ευρώ.
Προσφορές
H «ψαλίδα» ανοίγει ακόμα περισσότερο, όταν σε κάποια αλυσίδα τα προϊόντα πωλούνται υπό καθεστώς προωθητικής ενέργειας. Για παράδειγμα, ζυμαρικά γνωστής εταιρίας σε προσφορά κοστίζουν 0,80 ευρώ στη μία αλυσίδα, 0,83 ευρώ στην άλλη, ενώ στην άλλη που είναι σε κανονική τιμή διατίθενται στα 1,76 ευρώ, δηλαδή 120% ακριβότερα σε σχέση με την πρώτη.
Στο 114,9% διαμορφώνεται η «ψαλίδα» σε ρολά υγείας, καθώς το ίδιο προϊόν με έκπτωση στοιχίζει 3,97 ευρώ στο ένα σούπερ μάρκετ, 4,23 ευρώ στο δεύτερο, ενώ η αρχική τιμή στο τρίτο αγγίζει τα 8,53 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι, αν ο καταναλωτής επιλέξει την πρώτη αλυσίδα, μπορεί να εξοικονομήσει 4,56 ευρώ από ένα μόνο προϊόν.
Αντίστοιχα, γνωστή μάρκα δημητριακών που σε δύο αλυσίδες βρίσκονται σε καθεστώς προωθητικής ενέργειας κοστίζουν 2,58 ευρώ και στην άλλη, που πωλούνται χωρίς έκπτωση, η τιμή τους ανέρχεται στα 4,29 ευρώ, υψηλότερη δηλαδή κατά 66,3%.
Εως και 3,28 ευρώ μπορούν να γλιτώσουν τα νοικοκυριά που θα επιλέξουν να αγοράσουν τον στιγμιαίο καφέ από το σούπερ μάρκετ που τον έχει σε προσφορά στα 6,10 ευρώ, όταν στα άλλα δύο η τιμή του κυμαίνεται από 9,35 έως 9,38 ευρώ.
Ως επί το πλείστον, οι μεγάλες διαφορές εντοπίζονται στα τρόφιμα, που ανά τακτά διαστήματα οι προμηθευτές, σε συνεργασία με τους μεγάλους λιανεμπόρους, προχωρούν σε γενναίες προσφορές, σε αντίθεση με τα είδη προσωπικής υγιεινής και τα καθαριστικά που οι προωθητικές ενέργειες είναι σχεδόν μόνιμες.
Στην κατηγορία αυτή, η μεγαλύτερη «ψαλίδα» (22,9%) καταγράφεται σε σαμπουάν μεγάλης πολυεθνικής, που στο ένα σούπερ μάρκετ πωλείται σε προσφορά στα 4,98 ευρώ, στο δεύτερο στα 5,94 και στο τρίτο στα 6,12 ευρώ.
Ακολουθεί με διψήφια διαφορά οδοντόκρεμα γνωστής μάρκας, που υπό καθεστώς προωθητικής ενέργειας στη μία αλυσίδα κοστίζει 2,30 ευρώ, στην άλλη στα 2,55 ευρώ και στην τρίτη στα 2,13 ευρώ.
Στα υπόλοιπα προϊόντα, η «ψαλίδα» είναι μικρότερη, καθώς οι προμηθευτικές επιχειρήσεις επιδίδονται σε έναν πόλεμο προσφορών, προκειμένου να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς τους, καθώς ο ανταγωνισμός ιδιαίτερα από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι έντονος.
Στο e-Καταναλωτής
Σε κάθε περίπτωση, τα νοικοκυριά πρέπει πριν από τις αγορές τους να κάνουν έρευνα αγοράς αξιοποιώντας την πλατφόρμα e-Καταναλωτής, μέσω της οποίας μπορούν σε πραγματικό χρόνο να δουν τις τιμές σε κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ και να υπολογίσουν το κόστος του καλαθιού τους.
ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΑΝΑ ΑΛΥΣΙΔΑ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
| Προϊόντα | Τιμή σε α’ αλυσίδα σούπερ μάρκετ | Τιμή σε β’ αλυσίδα σούπερ μάρκετ | Τιμή σε γ’ αλυσίδα σούπερ μάρκετ | Διαφορά υψηλότερης-χαμηλότερης τιμής (%) |
| Γάλα υψηλής παστερίωσης (1 λίτρο) | 1,46 (σε προσφορά) | 1,94 | 1,94 | +18,3% |
| Γιαούρτι (1 κιλό) | 4,88 | 4,88 | 4,88 | – |
| Τυρί σε φέτες (200 γραμμ.) | 4,10 | 4,30 | 3,85 | +11,7% |
| Αβγά ελευθέρας βοσκής (6 τεμάχια) | 3,08 | 2,72 | 2,79 | +13,2% |
| Γαλοπούλα βραστή σε φέτες (200 γραμμ.) | 3,25 | 3,40 | 3,25 | +4,6% |
| Κατεψυγμένος αρακάς (1 κιλό) | 2,71 (σε προσφορά) | 3,54 | 3,34
| +30,6% |
| Δημητριακά με μέλι (375 γραμμ.) | 2,58 (σε προσφορά) | 4,29 | 2,58 (σε προσφορά) | +66,3% |
| Καφές στιγμιαίος (200 γραμμάρια) | 6,10 (σε προσφορά) | 9,38 | 9,35 | +53,8% |
| Κάψουλες εσπρέσο (10 τεμάχια) | 5,90 | 6,14 | 5,93 | +4% |
| Ζυμαρικά (No5) | 0,83 (σε προσφορά) | 1,76 | 0,80 (σε προσφορά) | +120% |
| Αλεύρι για όλες τις χρήσεις (1 κιλό) | 1,70 | 1,25 (καλάθι νοικοκυριού) | 1,40 (σε προσφορά) | +36% |
| Φασόλια μέτρια (500 γραμμ.) | 2,30 | 2,30 | 2,72 | +18,3% |
| Ντοματοπολτός (410 γραμμ.) | 1,56 (σε προσφορά) | 1,56 (σε προσφορά) | 1,95 (σε προσφορά) | +25% |
| Μωρομάντιλα (3Χ72 τεμάχια) | 2,46 (σε προσφορά) | 2,60 (σε προσφορά) | 2,60 (σε προσφορά) | +5,7% |
| Βρεφικές πάνες Νο2 (68 τεμάχια) | 13,48 (σε προσφορά) | 13,48 (σε προσφορά) | 15,24 (σε προσφορά) | +13,1% |
| Ρολά υγείας (8 τεμάχια) | 3,97 (σε προσφορά) | 4,23 (σε προσφορά) | 8,53 | +114,9% |
| Σαμπουάν (625 ml) | 4,98 (σε προσφορά) | 6,12 | 5,94 (σε προσφορά) | +22,9%
|
| Αφρόλουτρο (650 ml) | 2,72 (σε προσφορά) | 2,95 (σε προσφορά) | 2,87 (σε προσφορά) | +8,5% |
| Οδοντόκρεμα (75 ml) | 2,30 (σε προσφορά) | 2,55 (σε προσφορά) | 2,13 (σε προσφορά) | +19,7% |
| Απορρυπαντικό πλυντηρίου σκόνη (67 μεζούρες) | 12,45 | 11,89 | 12,45 | +4,7% |
| Χλωρίνη σε σπρέι (750 ml) | 2,55 (σε προσφορά) | 2,59 (σε προσφορά) | 2,58 (σε προσφορά) | +1,6% |
| ΣΥΝΟΛΟ | 85,36 | 93,87 | 97,12 | +13,8% |

![Ανοιχτά καταστήματα: Αγορές σε εορταστικό κλίμα, «πλημμύρισε» η Ερμού – Τι ώρα κατεβαίνουν τα ρολά [εικόνες-βίντεο]](https://www.eleftherostypos.gr/wp-content/uploads/2025/11/ermou-katastimata-150x150.jpg)