Αρχικά, το υπουργείο Παιδείας έχει θέσει ως στόχο την ομαλή λειτουργία των σχολείων, με στόχο την παρουσία των εκπαιδευτικών και τη βελτίωση της καθημερινότητας των μαθητών.
Τα σχολεία θα ανοίξουν στις 11 Σεπτεμβρίου, ημέρα Πέμπτη, με την καθιερωμένη τελετή του αγιασμού.
Στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά η τελετή θα ξεκινήσει στις 08:15 π.μ..
Στα Γυμνάσια και τα Λύκεια θα ακολουθήσει λίγο αργότερα.

Νέο ωράριο στο Ολοήμερο Σχολείο
Σύμφωνα με το νέο ΦΕΚ για το σχολικό έτος 2025-26, οι μαθητές που φοιτούν στο Ολοήμερο έχουν πλέον τρία πιθανά ωράρια αποχώρησης:
- 14:55 μ.μ., μετά την ολοκλήρωση της πρώτης διδακτικής ώρας της δεύτερης ζώνης,
- 15:50 μ.μ., μετά το τέλος της δεύτερης ώρας της δεύτερης ζώνης,
- 17:30 μ.μ., με τη λήξη ολόκληρου του προγράμματος.
Στόχος της ρύθμισης σύμφωνα με το αρμόδιο Υπουργείο είναι να δίνεται μεγαλύτερη ευελιξία στις οικογένειες, ώστε να μπορούν να προσαρμόζουν την αποχώρηση του παιδιού τους με βάση τις ανάγκες της οικογένειας.
Τι θα συμβεί με το όριο των απουσιών
Από την περσινή χρονιά έχουν τεθεί σε ισχύ αλλαγές στη διαχείριση των απουσιών στα Γυμνάσια και στα Λύκεια, με στόχο την καλύτερη παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών και την άμεση ενημέρωση των γονέων.
Οι απουσίες πλέον καταγράφονται ψηφιακά και οι γονείς ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
Πώς δικαιολογούνται οι απουσίες και ποια είναι τα όρια φοίτησης
Η φοίτηση ενός μαθητή θεωρείται επαρκής αν οι απουσίες του δεν ξεπερνούν τις 50 ή αν φτάνουν έως τις 114, αρκεί οι επιπλέον 64 να είναι δικαιολογημένες.
Από φέτος, η καθυστερημένη προσέλευση στην τάξη προσμετράται στις απουσίες.
Συγκεκριμένα:
- Αν ένας μαθητής καθυστερήσει πάνω από 15 λεπτά, καταγράφεται μία απουσία.
- Αν καθυστερήσει τρεις φορές λιγότερο από 15 λεπτά, αυτές οι καθυστερήσεις υπολογίζονται ως μία απουσία (από το σχολικό έτος 2024-25).
Οι απουσίες δικαιολογούνται ως εξής:
- Οι γονείς μπορούν να δικαιολογήσουν απουσίες έως δύο συνεχόμενων ημερών.
- Αν ένας μαθητής λείψει περισσότερες από δύο συνεχόμενες ημέρες, απαιτείται ιατρική γνωμάτευση.
- Απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών από τον σύλλογο διδασκόντων, εκτός αν υπάρχουν σοβαροί ιατρικοί λόγοι.

Ποιες είναι οι ρυθμίσεις για συγκεκριμένες κατηγορίες μαθητών
Για μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, η φοίτηση θεωρείται επαρκής αν οι επιπλέον απουσίες δεν ξεπερνούν το 30% του επιτρεπόμενου ορίου και αφορούν συμμετοχή σε θεραπευτικά προγράμματα.
Για μαθητές με σοβαρά προβλήματα υγείας, οι απουσίες μπορούν να εξαιρεθούν από το σύνολο, εφόσον υπάρχει σχετική ιατρική βεβαίωση.
Οι μαθητές-αθλητές που συμμετέχουν σε πανελλήνιους ή διεθνείς αγώνες μπορούν να υπερβούν το όριο των 114 απουσιών και να λάβουν επιπλέον έως 70 απουσίες.
Πώς θα ενημερώνονται οι γονείς
Οι γονείς έχουν πλέον τη δυνατότητα να ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για τις απουσίες των παιδιών τους μέσω της πλατφόρμας e-Parents. Λαμβάνουν ειδοποιήσεις για το συνολικό αριθμό απουσιών, τις δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες απουσίες, καθώς και για τυχόν παιδαγωγικά μέτρα, όπως αποβολές.

O αριθμός ρεκόρ σε διορισμούς νέων εκπαιδευτικών
Δέκα χιλιάδες διορισμοί εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων, θα ενισχύσουν αποφασιστικά το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας των σχολείων.
Οι διορισμοί μόνιμου διδακτικού προσωπικού τη φετινή χρονιά είναι σχεδόν ισάριθμοι με όσους έγιναν αθροιστικά το 2022 (8.254) και το 2023 (3.693).
Αυτό, αλλάζει την αναλογία μεταξύ μόνιμων εκπαιδευτικών και αναπληρωτών, δείχνει τη στρατηγική βούληση της κυβέρνησης να επενδύσει στο ανθρώπινο δυναμικό και επιτρέπει στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τη ραχοκοκαλιά της σχολικής κοινότητας, να ασκήσουν το λειτούργημά τους σε ένα περιβάλλον ασφάλειας. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να συνεχιστούν οι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών με την ίδια ένταση και τα επόμενα χρόνια.
Μεγάλη έμφαση δίνεται και στους διορισμούς που αφορούν στην ειδική αγωγή και στην παράλληλη στήριξη. Το διδακτικό έτος 2024-2025 τετραπλασιάζονται (σε σχέση με το 2023) στην ειδική αγωγή οι διορισμοί στις ειδικότητες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ενώ οκταπλάσιες είναι οι θέσεις Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού σε όλες τις ειδικότητες, δεδομένου ότι την προηγούμενη χρονιά οι διορισμοί αφορούσαν αποκλειστικά ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. Επιπλέον, με την υπό υλοποίηση στρατηγική του υπουργείου Παιδείας, με την εκκίνηση της σχολικής χρονιάς θα έχουν καλυφθεί σχεδόν στο σύνολό τους οι ανάγκες παράλληλης στήριξης για τις μαθήτριες και τους μαθητές των τάξεων νηπιαγωγείου, Α’ και Β’ δημοτικού.
Αυτονομία τάξεων
Η Γαύδος (2024) και οι Αρκιοί (2025) γίνονται οι δυο πρώτες απομακρυσμένες περιοχές που αποκτούν σχολεία με φυσική παρουσία τριών εκπαιδευτικών, βασικών ειδικοτήτων, σε συνδυασμό με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όλα τα υπόλοιπα μαθήματα.
Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές, παραμένοντας στον τόπο διαμονής τους, αποκτούν πρόσβαση στην εκπαίδευση.
Την ίδια ώρα, μέσω του ψηφιακού φροντιστηρίου, μπορούν να υποστηριχθούν και με ενισχυτική διδασκαλία.
Η νέα πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr
H πλατφόρμα ενάντια στην ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό που έκανε πρεμιέρα στα τέλη της προηγούμενης σχολικής χρονιάς έχει αποδείξει ήδη τη χρησιμότητα της. Μέχρι σήμερα έχουν δημιουργήσει προφίλ χρήστη 1.243 γονείς/κηδεμόνες και 185 μαθητές, ενώ έχουν ήδη υποβληθεί 285 και 43 αναφορές, αντίστοιχα. Τα ίδια τα σχολεία διαχειρίστηκαν την πλειονότητα των περιστατικών ενώ η τετραμελής ομάδα δράσης των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης παρενέβη σε 17 περιπτώσεις.
Οι εκπαιδευτικοί από την αρχή της φετινής χρονιάς έχουν πλέον όλα τα εργαλεία στα χέρια τους για την αντιμετώπιση του φαινομένου ενώ οι επιμορφώσεις δασκάλων, καθηγητών και των στελεχών εκπαίδευσης βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.

Το πιστοποιητικό πληροφορικής
Αναμορφώνεται το μάθημα της πληροφορικής στο γυμνάσιο, με επικαιροποίηση του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων και με τον σχεδιασμό νέου πιστοποιητικού που βασίζεται σε τέσσερις άξονες: Βασικές αρχές computing, χειρισμό και ανάλυση δεδομένων, διαδίκτυο και δίκτυα, ηθικές/ κοινωνικές πτυχές. Τα νέα βιβλία πληροφορικής και για τις τρεις τάξεις του γυμνασίου θα είναι διαθέσιμα από φέτος σε ψηφιακή μορφή και σε έγχαρτη από το 2025-2026.
Τι θα συμβεί φέτος με τη λογοτεχνία
Το νέο, ανοιχτό, σχολείο περιλαμβάνει σειρά αλλαγών που στοχεύουν στη διεύρυνση των οριζόντων των μαθητών, στην κατανόηση των κειμένων και στην απομάκρυνση από την αποστήθιση, μέσω της ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας.
Από τη φετινή διδακτική χρονιά εισάγεται η ανάγνωση ολόκληρων λογοτεχνικών έργων, αντί αποσπασματικών κειμένων όπως συνέβαινε έως σήμερα. Σε όλες τις τάξεις, από το νηπιαγωγείο έως και τη Γ’ λυκείου, θα διανεμηθούν από ένα έως τρία βιβλία (ανάλογα την τάξη), πάνω στα οποία οι μαθητές θα κάνουν εργασίες και συγκεκριμένες δραστηριότητες. Κορυφαίοι Έλληνες και ξένοι συγγραφείς θα βοηθήσουν τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και σκέψη. Οι εκπαιδευτικοί θα μυηθούν, μέσω ειδικής επιμόρφωσης, για τον τρόπο λειτουργίας της τάξης ενώ οι μαθητές θα λάβουν τα βιβλία τους μέσω της αποστολής σχολικών βιβλίων.
Στην ίδια κατεύθυνση, θα λειτουργήσει και το πολλαπλό βιβλίο, το οποίο θα είναι διαθέσιμο σε ψηφιακή μορφή από τον Απρίλιο του 2025 ενώ σε έντυπη από τον Σεπτέμβριο του 2026. Μέσω αυτού, εκπαιδευτικοί και μαθητές θα έχουν στη διάθεσή τους πολλαπλές πηγές μάθησης. Για το πολλαπλό βιβλίο εργάζονται 60 συγγραφικές ομάδες για 187 διδακτικά πακέτα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τις 636 προτάσεις αξιολόγησαν 2.593 εν ενεργεία εκπαιδευτικοί, μέλη ΔΕΠ και άλλοι επιστήμονες, οι οποίοι ενέκριναν 590 από αυτές.
Διδακτέα ύλη δύο “ταχυτήτων” από Σεπτέμβριο στα Δημοτικά και Γυμνάσια
Διδακτέα ύλη δύο “ταχυτήτων” θα εφαρμοστεί από το νέο σχολικό έτος στα Δημοτικά Σχολεία και στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου
Όπως ανέφερε ανώτατη πηγή του ΙΕΠ στο esos, πρόκειται, για:
Α. Την υποχρεωτική ύλη, και
Β. Την προαιρετική
Η υποχρεωτική ύλη θα είναι αυτή οποία θα ορίζεται ως υποχρέωση του εκπαιδευτικού να τη διδάσκει στους μαθητές και να την ολοκληρώσει μέχρι τέλος του του διδακτικού έτους
Η προαιρετική ύλη είναι αυτή η οποία θα ορίζεται ότι ο διδάσκων θα τη διδάσκει, εάν ο ίδιος το κρίνει.
Ο όγκος της προαιρετικής ύλης, δεν θα είναι οριζόντιος, αλλά από μερικές ασκήσεις μέχρι και το 30% επί του συνόλου της ύλης.
Χαμηλό ποσοστό προαιρετικής διδακτέας ύλης αναμένεται να έχουν τα Μαθηματικά και η Γλώσσα, Κι αυτό διότι οι μαθητές για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα αυτά στην επόμενη τάξη θα πρέπει να έχουν ευρύτερες και σταθερές γνώσεις.
Στο αμέσως επόμενο διάστημα το επιτελείο του ΙΕΠ θα διοργανώσει ενημερωτικές συναντήσεις με τους Συμβούλους Εκπαίδευσης ο οποίοι με τη σειρά τους θα ενημερώσουν τους εκπαιδευτικούς από το Σεπτέμβριο.
Στο Λύκειο
Το παραπάνω νέο “μοντέλο” δεν θα εφαρμοστεί στις τρεις τάξεις του Λυκείου και η διδακτέα ύλη δεν θα μειωθεί.
Εκδρομές
Στις προθέσεις της υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη είναι να φέρει νέο πλαίσιο οργάνωσης και πραγματοποίησης των μαθητικών εκδρομών.
Η απόφαση που θα εκδοθεί θα είναι βασισμένη στο Σχέδιο Απόφασης του πρώην υπουργού Κ. Περρακάκη με τροποποιήσεις (Δείτε εδώ το Σχέδιο) , όπως:
- Τη θεσμοθέτηση του νομικού συμπαραστάτη των εκπαιδευτικών.
- Την απαλλαγή ευθύνης των εκπαιδευτικών σε σειρά παραπτωμάτων των μαθητών όπως χρήση και κατοχή απαγορευμένων αντικειμένων και ουσιών.
- Να τεθεί στην ευχέρεια των Συλλόγων Διδασκόντων η απόφαση να γίνονται οι πολυήμερες εκδρομές σε συνδυασμό με δύο (2) ημέρες αργίας ή σαββατοκύριακου.
Νέο βιβλίο “Οικονομικά” -Εξετάζεται η μορφή εισαγωγής του μαθήματος στην Α’ Λυκείου
Εισάγεται το νέο βιβλίο “Οικονομικά” , στο πλαίσιο της επαναφοράς διδασκαλίας του μαθήματος στην Α’ Λυκείου, με τη μορφή που ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί από το επιτελείο της υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη.
Η μορφή εισαγωγής του μαθήματος Οικονομικά στην Α’ Λυκείου, εξακολουθεί να βρίσκεται υπό επεξεργασία στο υπουργείο Παιδείας, δηλαδή:
Α. Εάν θα εισαχθεί κανονικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα ή
Β. Θα ενταχθεί ως θεματική ενότητα
Κι αυτό διότι υπάρχει προβληματισμός ως προς την περικοπή αντίστοιχων ωρών από άλλο μάθημα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του esos υπάρχει εντολή από το πρωθυπουργικό γραφείο να ενταχθεί το μάθημα Οικονομικά στην Α’ Λυκείου, ανεξάρτητα με ποια μορφή.
Υπενθυμίζεται ότι ο πρώην υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, είχε προαναγγείλει την εισαγωγή του μαθήματος της Οικονομίας στην Α’ Λυκείου, το οποίο θα διδάσκεται από οικονομολόγους.

Μάθημα Ηθικής αντί Θρησκευτικών
Οι μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου που έχουν πάρει απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών, θα διδάσκονται το μάθημα «Ηθική», το οποίο θα διδάσκεται από τη Γ’ Δημοτικού έως και τη Γ’ Λυκείου. Το
Πρόκειται για τους μαθητές οι οποίοι δεν είναι xριστιανοί oρθόδοξοι (δηλαδή αλλόθρησκοι, ετερόδοξοι, άθρησκοι, άθεοι, αγνωστικιστές), και μπορούν, εφόσον το επιθυμούν, να απαλλαγούν από την υποχρέωση παρακολούθησης του μαθήματος των Θρησκευτικών, υποβάλλοντας σχετική αίτηση στον διευθυντή της σχολικής μονάδας στην οποία θα αναφέρεται το εξής: “Λόγοι θρησκευτικής συνείδησης δεν επιτρέπουν τη συμμετοχή (μου ή του παιδιού μου) στο μάθημα των Θρησκευτικών”.
Το μάθημα Ηθικής:
Θα διδάσκεται , αντίστοιχα, τις ώρες των Θρησκευτικών από την Γ΄ Δημοτικού έως την Γ΄ Λυκείου.
Προϋπόθεση δημιουργίας τμήματος στο οποίο θα διδάσκεται το μάθημα της Ηθικής , αποτελεί ο αριθμός των μαθητών, ο οποίος θα πρέπει να είναι πάνω από δέκα.
Οταν οι μαθητές που έλαβαν απαλλαγή από το μάθημα Θρησκευτικών είναι λιγότεροι από 10, τότε αυτοί θα παρακολουθούν άλλο μάθημα σε άλλο τμήμα της ίδιας τάξης ή θα κάνουν κάποια εκπαιδευτική εργασία.
Επαγγελματικός Προγραμματισμός
Από τη νέα σχολική χρονιά 2025–2026 εισάγεται σύγχρονο πρόγραμμα δωρεάν επαγγελματικού προσανατολισμού στο Γυμνάσιο.
Το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με τον ΕΟΠΠΕΠ θα δημιουργήσει νέα εργαλεία όπως αυτό με τις πολλαπλές ερωτήσεις για την καταγραφή των δεξιοτήτων των παιδιών αλλά και για τη μεγαλύτερη εξοικείωση με τωρινά και μελλοντικά επαγγέλματα”.
Παράλληλα εξετάζεται η δυνατότητα ειδικοί να πηγαίνουν στα σχολεία για να απαντούν άμεσα στις ερωτήσεις των μαθητών.
Ποιες αλλαγές θα βρουν μαθητές και εκπαιδευτικοί Γυμνασίου και Λυκείου στα βιβλία που θα παραλάβουν τον Σεπτέμβριο
Διορθωτικές αλλαγές θα έχουν πολλά βιβλία του Γυμνασίου και Λυκείου τα οποία θα παραλάβουν μαθητές και εκπαιδευτικοί τον Σεπτέμβριο, για το νέο σχολικό έτος 2025-26.
Επιπλέον για την επόμενη σχολική χρονιά θα διανεμηθούν δυο νέα σχολικά βιβλία: η Πληροφορική για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και τα Οικονομικά για την Α’ Λυκείου.
Λαχανόκηποι στα Δημοτικά και Νηπιαγωγεία
Μία νέα δραστηριότητα , η λειτουργία λαχανόκηπων στα Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία , εισάγει το υπουργείο Παιδείας από το νέο σχολικό έτος 2025-26 .
Το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α θα προμηθεύσει στα σχολεία τα οποία επιθυμούν να συμμετέχουν στο πρόγραμμα
- μεταλλικά παρτέρια οβάλ, διαστάσεων: 150 εκ. μήκος, 80 εκ. πλάτος, 45 εκ. ύψος,
- χώμα σε αντίστοιχο όγκο με τα παρτέρια,
- ένα μικρό μεταλλικό θερμοκήπιο,
- φτυαράκια κηπουρικής,
- σετ σπόρων για τις πρώτες καλλιέργειες και
- ποτιστήρια.
Πρόγραμμα ειδησεογραφικής παιδείας για τους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου
Πιλοτικό πρόγραμμα ειδησεογραφικής παιδείας για μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας, για το νέο σχολικό έτος, για τα εισάγει στα Γυμνάσια και Λύκεια.
Στόχος του πιλοτικού προγράμματος είναι να προωθηθεί η ειδησεογραφική παιδεία και η κριτική ανάγνωση στα σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσια και Λύκεια) ώστε να καταστούν οι μαθητές ενημερωμένοι και υπεύθυνοι πολίτες.
Σύμφωνα με το αιτιολογικό της απόφασης μέσω της εφαρμογής του προγράμματος αναμένεται οι μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες που θα τους επιτρέπουν να συμμετέχουν ενεργά στον δημόσιο διάλογο, να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις και να προστατεύουν την ψηφιακή τους ταυτότητα.
Στο πλαίσιο αυτό θα μελετηθούν καλές πρακτικές και θα εκπονηθεί εκπαιδευτικό υλικό το οποίο θα εστιάζει στην κριτική ανάγνωση, στην κατανόηση διαφορετικών απόψεων, στην προώθηση της επαγγελματικής ειδησεογραφίας και στην αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης.
Κατά την υλοποίηση του προγράμματος ειδησεογραφικής παιδείας θα πραγματοποιηθούν εργαστηριακές ασκήσεις και δραστηριότητες, επιμόρφωση των εμπλεκομένων, αξιολόγηση και ανατροφοδότηση του προγράμματος.

