Το Κίεβο έχει καταγράψει τριπλάσια αύξηση στον αριθμό των επιθέσεων στο σιδηροδρομικό σύστημά του από τον περασμένο Ιούλιο. Ο Ολέξιι Κουλέμπα, αναπληρωτής πρωθυπουργός αρμόδιος για τις υποδομές, δήλωσε ότι οι επιθέσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο από τις αρχές του 2025 έχουν προκαλέσει ζημιές συνολικού ύψους 1,1 δισ. δολαρίων.
«Αν συγκρίνετε μόνο τους τελευταίους τρεις μήνες, οι επιθέσεις έχουν τριπλασιαστεί», δήλωσε, προσθέτοντας ότι «έχουν σημειωθεί 820 επιθέσεις σε σιδηροδρομικές υποδομές και περισσότερα από 3.200 σιδηροδρομικά αντικείμενα έχουν υποστεί ζημιές. Αυτό που έχουμε δει σε αυτές τις κλιμακούμενες επιθέσεις είναι ότι κυνηγούν τρένα, ειδικά προσπαθούν να σκοτώσουν τους μηχανοδηγούς».
Σε μια χώρα τόσο μεγάλης έκτασης όπως η Ουκρανία, οι σιδηρόδρομοι είναι κρίσιμοι. Το σιδηροδρομικό δίκτυο μεταφέρει περισσότερο από το 65% των εμπορευμάτων της χώρας –συμπεριλαμβανομένων των αποστολών σιτηρών προς τα ελεύθερα λιμάνια της περιοχής της Οδησσού– και το 35% της επιβατικής κίνησης, σύμφωνα με την κρατική στατιστική υπηρεσία.
Παράλληλα, η στρατιωτική βοήθεια από ξένες χώρες φτάνει συχνά με τρένα. Δεν λειτουργούν όλα τα πολιτικά αεροδρόμια από την εισβολή της Ρωσίας, επομένως οι περισσότεροι άνθρωποι μετακινούνται –συμπεριλαμβανομένων των ηγετών και των υπουργών των διαφόρων κρατών του κόσμου που επισκέπτονται το Κίεβο– με τρένα από τον συνοριακό σταθμό του Ρεζτζόβ στη Πολωνία.
Και ενώ οι Ρώσοι στοχεύουν μεμονωμένες ατμομηχανές με τα πολύ ακριβή ιρανικά drones Shahed που διαθέτουν, από την Ουκρανία γίνονται προσπάθειες για την καλύτερη προστασία του σιδηροδρομικού δικτύου, συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού των τρένων με ηλεκτρονικά συστήματα για την αντιμετώπιση αυτών των επιθέσεων και της συγκέντρωσης ειδικών ομάδων αεράμυνας από το προσωπικό των σιδηροδρόμων.
Νωρίτερα φέτος, ο κομβικός σιδηροδρομικός σταθμός της Λόζοβα, που βρίσκεται στη βορειοανατολική περιοχή του Χάρκοβο, υπέστη σοβαρές ζημιές από μια επίθεση drones, ενώ άλλες επιθέσεις έχουν προκαλέσει ζημιές στις σιδηροτροχιές. Παρά τις επιθέσεις, όμως, οι επιβάτες εξακολουθούν να κάνουν ουρά για εισιτήρια και να επιβιβάζονται σε τρένα για να μεταβούν σε προορισμούς σε όλη τη χώρα.
Οι σιδηροδρομικές γραμμές χρησιμοποιούνται για επιβατική κίνηση, εμπορεύματα και στρατιωτική υποστήριξη, συμπεριλαμβανομένης της εκκένωσης τραυματισμένων στρατιωτών από τις μάχες στο ανατολικό μέτωπο. Πάντως, αυτές τις ημέρες η απειλή είναι πραγματικά μεγάλη, καθώς οι Ρώσοι χτυπούν ανελέητα εκεί που συγκεντρώνονται άνθρωποι, επιχειρώντας να καταστρέψουν τις ράγες και τις ατμομηχανές.
Αναλυτές υποστηρίζουν ότι η Ρωσία έχει τρεις στόχους: να καταστρέψει την εφοδιαστική υποστήριξη της Ουκρανίας στον Νότο, για να αποτρέψει την κυκλοφορία εμπορευμάτων προς τα λιμάνια, να διαταράξει τη σιδηροδρομική κυκλοφορία κοντά στις πρώτες γραμμές σε περιοχές που βρίσκονται βορειοανατολικά, όπως το Τσερνιχόφ και το Σούμι, καθώς και να καταστρέψει τα πάντα στο Ντονμπάς.

