ΜΠΟΡΟΥΝ, λοιπόν, όσοι γκρινιάζουν να πουν τι ακριβώς προτείνουν; Θέλουν τα ΕΛΤΑ να μετασχηματιστούν από μία προβληματική ΔΕΚΟ σε μία σύγχρονη εταιρία ή όχι; Μήπως θέλουν να παραμείνουν παρηκμασμένα, έτσι όπως λειτουργούν εδώ και πολλά χρόνια; Συμφωνούν να πληρώνει το κράτος την ετήσια χασούρα των ΕΛΤΑ, που κυμαίνεται από 60 έως 100 εκατ. ευρώ;
ΕΝΑ μικρό παράδειγμα. Το κατάστημα ΕΛΤΑ σε λιμάνι νησιού των Κυκλάδων -φέτος το καλοκαίρι- λειτουργούσε δύο ημέρες την εβδομάδα. Δεν γνωρίζω αν αυτή ήταν η εντολή της διοίκησης ή το είχε αποφασίσει από μόνος του ο υπάλληλος. Αλλά, αυτού του είδους η υποτιθέμενη λειτουργία εξυπηρετούσε τους κατοίκους και τους επισκέπτες του νησιού; Ας μην κοροϊδευόμαστε. Πάντα άδειο ήταν.
«ΑΥΤΟΙ είμαστε», για να παραφράσω και την ατάκα του Δημήτρη Κουτσούμπα. Πολίτες και πολιτικοί υποδυόμαστε τους μεταρρυθμιστές και εκσυγχρονιστές της χώρας, αλλά μόλις πάει να αλλάξει κάτι τότε ανεβαίνουμε στα κάγκελα. Τα παραδείγματα πολλά.
ΤΟ πρόβλημα δεν είναι τι θα γίνει με τα ΕΛΤΑ. Γιατί είναι δεδομένο το τι πρέπει να γίνει. Είναι αυτονόητος ο μετασχηματισμός των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Οσο και να κραυγάζουν κάποιοι βουλευτές της Ν.Δ. και η αντιπολίτευση.
ΞΕΚΙΝΗΣΕ η υλοποίηση του μετασχηματισμού με λάθος τρόπο; Ναι, αυτό είναι προφανές. Κανονικά έπρεπε να είχε ξηλωθεί η διοίκηση του οργανισμού από την πρώτη ημέρα. Γιατί, αν δεν μπορούν να υλοποιήσουν μια αυτονόητη μεταρρύθμιση, τότε δεν κάνουν για τη δουλειά. Ετσι όπως χειρίστηκαν την υπόθεση, αντί να προβάλουν τη νέα εποχή των ΕΛΤΑ και να εξηγήσουν στον κόσμο πως θα εξυπηρετείται καλύτερα, το μόνο που κατάλαβαν όλοι είναι πως απλά θα κλείσουν 204 καταστήματα.
ΚΑΙ το θέμα έχει, πλέον, αρνητική φόρτιση. Πιθανότατα, ό,τι κι αν πάει να γίνει από εδώ και πέρα θα συναντάει και πάλι αντιδράσεις.
ΤΟ πρόβλημα, όμως, δεν είναι τα ΕΛΤΑ. Θα μπορούσε να πει κανείς, όμως, ότι αποτελεί μια καλή αφορμή για να δείξει η κυβέρνηση ότι έχει τη δύναμη να υλοποιήσει τη μεταρρύθμιση. Γιατί αν η κυβέρνηση μάζευε, τώρα, τη μεταρρύθμιση των ΕΛΤΑ, που είναι αυτονόητη, αύριο – μεθαύριο πώς θα υλοποιούσε μεταρρυθμίσεις που είναι πιο σημαντικές και πιο δύσκολες;
ΚΑΙ οι βουλευτές της Ν.Δ. που αντιδρούν, για να κάνουν τους «καλούς» στους ψηφοφόρους τους, δεν μπορούν να αντιληφθούν πως αυτή η στάση θα τους γυρίσει μπούμερανγκ;
ΤΟ εύκολο ήταν να παραμείνουν τα ΕΛΤΑ έτσι όπως είναι σήμερα. Παρηκμασμένα και χρεοκοπημένα. Και να είναι όλοι ευχαριστημένοι. Αλλά, έτσι, δεν πάει η χώρα μπροστά. Η κυβέρνηση έχει λάβει δύο φορές την εντολή, από την πλειοψηφία των πολιτών, να γκρεμίσει ό,τι κρατάει τη χώρα στο παρελθόν. Και το 2027 θα ζητήσει να της δώσουν εντολή και για τρίτη αυτοδύναμη θητεία. Αρα, ήταν μονόδρομος το τι θα έπραττε. Και, γι’ αυτό έλαβε τη σωστή απόφαση.