ΜΙΑ απόσταση που χρειαζόταν μισή ώρα, πλέον, τρώει μία ώρα από τη ζωή μας. Και, δυστυχώς, όλα δείχνουν πως η κατάσταση θα χειροτερέψει. Τα αυτοκίνητα, διαρκώς, αυξάνονται. Υπάρχουν στα χαρτιά κάποια σχέδια για νέους οδικούς άξονες και νέες γραμμές μετρό, αλλά ακόμα και αν βρεθούν οι πόροι για να προχωρήσουν δεν πρόκειται να υλοποιηθούν πριν από το 2035.
ΣΤΗΝ πραγματικότητα οι τελευταίες μεγάλες παρεμβάσεις έγιναν στις αρχές του 2000 εν όψει Ολυμπιακών Αγώνων. Από τότε έως σήμερα, με εξαίρεση την επέκταση του μετρό από το Αιγάλεω έως τον Πειραιά και τη γραμμή 4, που θα τεθεί σε λειτουργία το 2030, δεν έχει γίνει κάτι άλλο. Στην ουσία, «πληρώνουμε» τη δεκαετία των Μνημονίων, όταν ελλείψει χρημάτων μπήκαν στο συρτάρι όλα τα σχεδιαζόμενα έργα.
Η Αθήνα, για να αναπνεύσει κυκλοφοριακά, χρειάζεται τουλάχιστον διπλάσιες γραμμές μετρό και τριπλάσιους σταθμούς. Ακόμα κι αν όλα γίνουν σωστά, αυτό δεν πρόκειται να συμβεί ούτε σε μία 25ετία. Αρα, είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε σε μια ολοένα επιδεινούμενη κατάσταση, που πλέον προκαλεί κυκλοφοριακό έμφραγμα όχι μόνο στους μεγάλους οδικούς άξονες, όπως ο Κηφισός, η Κηφισίας, η Βουλιαγμένης και το κέντρο, αλλά πλέον μεταφέρεται και σε τοπικό επίπεδο, δηλαδή, υπάρχει μποτιλιάρισμα στα κέντρα των δήμων της Αττικής.
ΜΕΣΑ σε όλο αυτό το δυστοπικό σκηνικό υπάρχει μία ακόμα παράμετρος, η οποία είναι εξοργιστική. Τα διάφορα έργα που εκτελούνται από την Περιφέρεια, τους δήμους και εταιρίες, που προκαλούν κυκλοφοριακή συμφόρηση.
ΕΔΩ και κάποιες εβδομάδες έχει χαθεί μία λωρίδα κυκλοφορίας στη Βασιλίσσης Αμαλίας, στο ύψος των Στύλων του Ολυμπίου Διός, γιατί γίνονται εργασίες στη νησίδα, ώστε να επιτραπεί η αναστροφή αυτοκινήτων προς την Πλάκα. Πριν από λίγες ημέρες έκλεισε μία λωρίδα στη Βουλιαγμένης -μέρα μεσημέρι- γιατί ένα συνεργείο άλλαζε τους σωλήνες ποτίσματος των φυτών και δέντρων της νησίδας, με αποτέλεσμα να υπάρξουν ουρές χιλιομέτρων. Σε πολλές περιοχές της πόλης οι δήμοι εκτελούν εργασίες κλείνοντας μεγάλους και μικρούς δρόμους.
ΔΕΝ υπάρχει κανένας προγραμματισμός. Κανένας ανευθυνοϋπεύθυνος από την Περιφέρεια και τους δήμους δεν σκέφτεται την κυκλοφοριακή επιβάρυνση από αυτές τις εργασίες. Δεν θα μπορούσαν αυτά τα έργα να γίνουν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, όταν η κίνηση είναι σημαντικά μειωμένη; Ή, ακόμα κι αν έπρεπε να γίνουν τώρα, δεν μπορούν αυτές οι εργασίες να εκτελούνται μετά τα μεσάνυχτα, ώστε να μη δημιουργούν προβλήματα;
ΚΑΠΟΙΑ στιγμή πρέπει αυτό που λέμε «κράτος» να αρχίσει να λειτουργεί με λογική και ενσυναίσθηση και όχι να γράφει στα παλιά του τα παπούτσια τους πολίτες, σαν να ζούμε στη δεκαετία του ’80.