05/12/16 • 12:49 | UPD 05/12/16 • 12:49

Ο υψηλός ΦΠΑ «τρώει» τη γρήγορη εστίαση

«Φρένο» στον κλάδο της γρήγορης εστίασης βάζει ο υψηλός ΦΠΑ. Στα χρόνια της κρίσης, η συγκεκριμένη αγορά, η οποία αποτιμάται περίπου στα 400 εκατ. ευρώ, έχει συρρικνωθεί κατά 40%, ενώ εκατοντάδες καταστήματα έχουν βάλει λουκέτο, διεθνείς παίκτες έχουν αποχωρήσει και οι μεγάλες αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας καταγράφουν συνεχείς απώλειες στις πωλήσεις τους και προχωρούν σε αναδιάρθρωση του δικτύου της. Σήμερα, ο κλάδος αριθμεί 120.000 επιχειρήσεις, στις οποίες απασχολούνται περίπου 600.000 εργαζόμενοι.

Οπως δήλωσε πριν από λίγες ημέρες ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επώνυμων Οργανωμένων Αλυσίδων Εστίασης (ΣΕΠΟΑ) και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου εστίασης της Vivartia και του ομίλου MIG, κ. Θανάσης Παπανικολάου, «δεν βλέπουμε ανάπτυξη με ΦΠΑ 24%. Σε καμία χώρα της Νότιας Ευρώπης ο ΦΠΑ δεν ξεπερνά το 10%. Ως σύνδεσμος, ζητάμε από την κυβέρνηση την επαναφορά του ΦΠΑ στο 13% και θέλω να πιστεύω ότι μέσα στο 2017 θα επανέλθει σε αυτό το επίπεδο, εφόσον και τα δημοσιονομικά της χώρας πάνε καλά».

Αναφορικά με την πορεία της αγοράς της επώνυμης εστίασης, ο κ. Παπανικολάου σημείωσε ότι συνεχίζει να είναι πτωτική και στο εννιάμηνο του έτους παρουσίασε μείωση της τάξεως του 8%-10% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Σύμφωνα με έρευνα της Nielsen, τη μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων παρουσιάζει η αγορά της πίτσας με 30% και ακολουθούν το σουβλάκι με 28%, οι αλυσίδες καταστημάτων με μπέργκερ (fast food) με 26%, οι αλυσίδες με σάντουιτς με 24%, με καφέ 24% και τα επώνυμα εστιατόρια με 23%. Βασική αιτία το γεγονός ότι το 88% των Ελλήνων έχει μειώσει τις εξόδους του συγκριτικά με άλλους Ευρωπαίους, ενώ ένας στους τρεις Ελληνες καταναλωτές δηλώνει ότι δεν έχει χρηματική ρευστότητα.

McDonald’s

Επενδύσεις ύψους 11,9 εκατ. ευρώ μέσα στην επόμενη τριετία για τη δημιουργία οκτώ νέων εστιατορίων στην ελληνική αγορά ανακοίνωσε πριν από λίγο καιρό και η McDonald’s. Η αλυσίδα μετρά 23 καταστήματα McDonald’s και 2 McCafe’s, στα οποία απασχολούνται περισσότεροι από 450 εργαζόμενοι. Μέχρι το τέλος του 2016, η αλυσίδα πρόκειται να λειτουργήσει δύο νέα καταστήματα, εκ των οποίων το ένα θα βρίσκεται στον Πειραιά και το δεύτερο στη Θεσσαλονίκη. Εάν υλοποιηθούν οι προγραμματισμένες επενδύσεις, το δίκτυο των καταστημάτων της McDonlad’s αναμένεται από 23, που είναι σήμερα, να φτάσει τα 33 στο τέλος της επόμενης τριετίας. Οσον αφορά στις περιοχές που θέλει να «ξεκλειδώσει» η εταιρία, είναι κυρίως τουριστικές και δη νησιά.

Στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2016 οι πωλήσεις της αλυσίδας αυξήθηκαν κατά περίπου 2% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Σημειώνεται ότι την ανάπτυξη του δικτύου McDonald’s στην Ελλάδα διαχειρίζεται από το 2011 η Premier Capital Hellas.

Burger King

Στο μεταξύ, άγνωστο παραμένει αν τελικά η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα burger παγκοσμίως, η Burger King, θα αποκτήσει παρουσία επί ελληνικού εδάφους. Αλλωστε, έχουν περάσει σχεδόν δύο χρόνια, από τον Δεκέμβριο του 2014, που η διεθνούς φήμης αλυσίδα ανακοίνωσε την είσοδό της στην ελληνική αγορά και το επενδυτικό της πλάνο προέβλεπε το άνοιγμα τουλάχιστον οκτώ καταστημάτων μέχρι το τέλος του 2016 και 40-50 καταστημάτων στην επόμενη διετία. Ωστόσο, ακόμα δεν έχει λειτουργήσει ούτε το πρώτο!

Φήμες, πάντως, της αγοράς αναφέρουν ότι η μητρική δεν έχει λάβει ακόμα τις τελικές της αποφάσεις σχετικά με την είσοδό της στη χώρα μας, εξαιτίας, κυρίως, του αβέβαιου οικονομικού κλίματος που επικρατεί.

Ανακαινίσεις, μετεγκαταστάσεις και ελάχιστα «ανοίγματα»

Leader στον κλάδο του fast food είναι ο όμιλος Vivartia, καθώς διαθέτει μια σειρά από brands, όπως Goody’s, Everest, Flocafe, La Pasteria. Οπως αποκάλυψε σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου ο επικεφαλής του ομίλου, κ. Παπανικολάου, εξετάζεται η δημιουργία δύο ακόμα νέων σημάτων, τα οποία ωστόσο θα έχουν περιορισμένη ανάπτυξη. Παράλληλα, στόχο της διοίκησης αποτελεί η ανάπτυξη των αλυσίδων της σε τουριστικά σημεία και ήδη βρίσκεται σε συζητήσεις με τη Fraport, ώστε να αποκτήσει παρουσία στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, των οποίων το management αναλαμβάνει από τον Φεβρουάριο του 2017 η γερμανική εταιρία. Αλλωστε, στα αεροδρόμια η εταιρία καταγράφει άνοδο πωλήσεων της τάξεως του 7%-8%, ενώ συνολικά παρουσιάζει πτώση κατά 8%-10%.

Σε ό,τι αφορά την αλυσίδα εστιατορίων Goody’s με δίκτυο 125 καταστημάτων, ο όμιλος υλοποιεί το επενδυτικό του πλάνο, το οποίο περιλαμβάνει, κυρίως, ανακαινίσεις και μετεγκαταστάσεις καταστημάτων και λίγα μόνο νέα «ανοίγματα». Είναι χαρακτηριστικό ότι την τελευταία διετία έχει επενδυθεί για το σκοπό αυτό το ποσό των 15 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, πριν από λίγες ημέρες η Goody’s εγκαινίασε το νέο «flagship» κατάστημα Goody’s Burger House στο Σύνταγμα, μια επένδυση ύψους 600.000 ευρώ. Πρόκειται για ένα εστιατόριο με πολλές καινοτομίες παρουσιάζοντας νέους πρωτοποριακούς τρόπους παραγγελίας με digital πλατφόρμες και θεματικές γωνιές για gaming. Οπως ανέφερε ο κ. Παπανικολάου, στόχος για το 2017 είναι να δημιουργηθούν δύο ακόμη τέτοια καταστήματα στη Θεσσαλονίκη, ενώ στο νέο concept αναμένεται να προσαρμοστούν τη νέα χρονιά 15-20 καταστήματα της αλυσίδας.

Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά της μεγέθη, σύμφωνα με τον κ. Παπανικολάου, με τις κινήσεις εξορθολογισμού που έχουν γίνει (ανακαινίσεις, μετεγκαταστάσεις, αλλά και κλείσιμο 35 καταστημάτων στην περίοδο της κρίσης), ο όμιλος εστίασης της Vivartia θα κλείσει το 2016 με σταθερό τζίρο στα 170 εκατ. ευρώ και μικρή κερδοφορία έπειτα από μια σειρά ζημιογόνων χρήσεων.

ΓΩΓΩ ΚΑΤΣΕΛΗ

gkatseli@e-typos.com

Από το ένθετο οικονομία που της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής

 

Δημοφιλή