«Η Ελλάδα χρειάζεται ένα νέο, πιο παραγωγικό και πιο ανθεκτικό πρότυπο ανάπτυξης – και ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος είναι πυλώνας αυτής της στρατηγικής», επεσήμανε, υπογραμμίζοντας πως ο Νόμος προβλέπει επενδυτικά καθεστώτα συνολικού ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ για την περίοδο 2025-2026, με προτεραιότητα στη μεταποίηση, τις μεγάλες επενδύσεις, την κοινωνική επιχειρηματικότητα, την εξωστρέφεια και τις παραμεθόριες και οικονομικά ασθενέστερες περιοχές της χώρας.
Συνολικά, θεσπίζονται 12 καθεστώτα ενίσχυσης, που ανταποκρίνονται στις ανάγκες σύγχρονων και περιφερειακά στοχευμένων επενδυτικών σχεδίων – από τις τεχνολογίες αιχμής μέχρι την αγροδιατροφή, τον τουρισμό, την εφοδιαστική αλυσίδα και τις αλυσίδες αξίας. Όπως περιέγραψε ο υπουργός Ανάπτυξης, οι εγκρίσεις επενδυτικών σχεδίων θα ολοκληρώνονται εντός 90 ημερών από την υποβολή της αίτησης, μέσω ενός πλήρως ψηφιοποιημένου συστήματος αξιολόγησης, ενώ ο Νόμος περιλαμβάνει και ρήτρα υλοποίησης.
Η στόχευση αυτή, όπως ανέφερε ο κ. Θεοδωρικάκος, αποτυπώνει τις πραγματικές ανάγκες της ελληνικής οικονομίας: την αύξηση της παραγωγικότητας, την ενίσχυση της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας και τη διεύρυνση του εξαγωγικού προσανατολισμού. «Δεν υπάρχει μεγαλύτερη κοινωνική πολιτική από την εξασφάλιση σταθερής δουλειάς. Αλλά αυτό απαιτεί ισχυρή παραγωγική βάση», υπογράμμισε, επισημαίνοντας πως -παρά την ενίσχυση των εξαγωγών και της βιομηχανίας- το έλλειμμα στο ισοζύγιο παραμένει υψηλό και αποτελεί «εθνικό πρόβλημα που δεν μπορεί να αγνοηθεί».
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στον ρόλο της ελληνικής βιομηχανίας ως βασικού και σταθερού πυλώνα για τη νέα αναπτυξιακή πορεία, ενώ παράλληλα τόνισε πως η τεχνολογία, η καινοτομία και η αξιοποίηση της εφαρμοσμένης έρευνας αποτελούν βασική προϋπόθεση για τη δημιουργία νέων, ανταγωνιστικών προϊόντων και την ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής παραγωγής.
«Η αλλαγή του παραγωγικού προτύπου είναι όρος επιβίωσης και προϋπόθεση ασφάλειας και προόδου», κατέληξε ο κ. Θεοδωρικάκος, κάνοντας λόγο για εθνική προσπάθεια για βιώσιμη ανάπτυξη με επίκεντρο τις παραγωγικές δυνάμεις της χώρας, την κοινωνική συνοχή και τη στήριξη της ελληνικής περιφέρειας.
Ακολουθούν οι βασικές αλλαγές και τα κίνητρα του νέου αναπτυξιακού νόμου
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία για τον επενδυτικό νόμο είναι τα εξής παρακάτω:
1. 900 εκατ. ευρώ για το 2025 και το 2026 σε επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές
2. Δημιουργούνται 3 νέα καθεστώτα: «Σύγχρονες τεχνολογίες», «Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας και Χειροτεχνίας» και «Καθεστώς Περιοχών Ειδικής Ενίσχυσης».
3. Δημιουργείται Ταμείο Εγγυοδοσίας με συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου έως 300 εκατ. ευρώ για την παροχή δανείων ύψους 1 δισ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
4. Διπλασιάζεται το ανώτατο ποσό ενίσχυσης από τα 10 εκατ. στα 20 εκατ. ευρώ για μεμονωμένες επιχειρήσεις
5. Διαμορφώνεται στα 50 εκατ. ευρώ το ανώτατο όριο ενίσχυσης για συνεργαζόμενες ή συνδεδεμένες επιχειρήσεις.
6. Αποτελέσματα σε 90 ημέρες.
7. Κατάθεση οριστικό δικαιολογητικών σε 30 ημέρες από την ανακοίνωση του οριστικού πίνακα κατάταξης.
8. Πιστοποίηση κατόπιν τακτικού ελέγχου, μετά από αίτηση του φορέα του επενδυτικού σχεδίου, της υλοποίησης και του ποσοστού 25% του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της επένδυσης.
9. Θα γίνονται δεκτά αιτήματα τροποποίησης και κατά το στάδιο της πιστοποίησης του 25% της επένδυσης.
10. Απένταξη σε 2 χρόνια αν δεν έχει υλοποιηθεί το 10% της επένδυσης.
11. Πέναλτι επιπλέον 10% για την επιστροφή ενίσχυσης σε περίπτωση ανάκλησης της απόφασης υπαγωγής.
12. Προβλέπονται 5 είδη ενισχύσεων: φορολογική απαλλαγή, επιχορήγηση, επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου, για τα καθεστώτα: «Σύγχρονες Τεχνολογίες» και «Καθεστώς Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας & Χειροτεχνίας».
13. Θεσπίζονται επιπλέον 2 κατηγορίες κινήτρων: της «ταχείας αδειοδότησης» για το καθεστώς «Περιοχών Ειδικής Ενίσχυσης» και «Μεγάλες Επενδύσεις» και το κίνητρο της παροχής δανείων με την εγγύηση ή ενίσχυση του Ελληνικού Δημοσίου (αναλόγως του επενδυτικού σχεδίου) από το Ταμείο «Development Law Financial Instrument Guarantee Fund» (DeLFI GF) ή εναλλακτικά από άλλο ενισχυόμενο χρηματοδοτικό εργαλείο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (HDB) ή, για τα επενδυτικά σχέδια που έχουν λάβει απόφαση υπαγωγής στο καθεστώς ενίσχυσης «Μεγάλων Επενδύσεων», από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Οι βασικές αλλαγές
1. Δημιουργούνται 3 νέα καθεστώτα (α. καθεστώς «Σύγχρονες τεχνολογίες», β. «Καθεστώς Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας και Χειροτεχνίας» και γ. «Καθεστώς Περιοχών Ειδικής Ενίσχυσης»).
2. Θεσπίζονται νέα κίνητρα ταχείας αδειοδότησης σε συγκεκριμένα καθεστώτα, δηλαδή της «ταχείας αδειοδότησης», για τα καθεστώτα «Καθεστώς Περιοχών Ειδικής Ενίσχυσης» και «Μεγάλες Επενδύσεις».
3. Παροχή δανείων με την εγγύηση και ενίσχυση του Ελληνικού Δημοσίου από το Ταμείο «Development Law Financial Instrument Guarantee Fund» (DeLFIGF) ή εναλλακτικά από άλλο ενισχυόμενο χρηματοδοτικό εργαλείο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (HDB) για τις ΜμΕ και για τα επενδυτικά σχέδια που έχουν λάβει απόφαση υπαγωγής στο Καθεστώς Ενίσχυσης «Μεγάλων Επενδύσεων» – Παροχή εγγύησης από το Ελληνικό Δημόσιο για τη λήψη δανείων μακροχρόνιων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) (δημιουργία Ταμείου Εγγυοδοσίας συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου έως 300 εκατ. ευρώ για την παροχή δανείων ύψους 1 δισ. ευρώ από την ΕΤΕπ).
4. Προβλέπεται καθορισμός ανώτατου συνολικού ποσού ενισχύσεων ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο έως του ποσού των είκοσι εκατομμυρίων ευρώ για μεμονωμένες επιχειρήσεις και έως του ποσού των πενήντα εκατομμυρίων ευρώ για το σύνολο των συνεργαζόμενων ή συνδεδεμένων επιχειρήσεων, με την επιφύλαξη των περιορισμών του άρθρου 4 του Γ.Α.Κ.
5. Δυνατότητα κάθε φορέα να υποβάλει αίτηση υπαγωγής του ίδιου επενδυτικού σχεδίου σε πέραν του ενός καθεστώτα ενίσχυσης, εφόσον πληρούνται οι σχετικές προϋποθέσεις, με τη σημείωση ότι με την υπαγωγή του εν λόγω επενδυτικού σχεδίου σε ένα καθεστώς αυτοδίκαια απορρίπτονται όλες οι υπόλοιπες αιτήσεις υπαγωγής για το εν λόγω επενδυτικό σχέδιο.
6. Η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων για όλα τα καθεστώτα θα υλοποιείται συγκριτικά.
7. Έγκριση σχεδίων σε 90 ημέρες – Υποβολή επικαιροποιημένων αποδεικτικών (πιστοποιητικά δικαστικής φερεγγυότητας, φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας) από τους επενδυτικούς φορείς εντός τριάντα ημερών από την έκδοση του οριστικού πίνακα κατάταξης.
8. Πιστοποίηση κατόπιν τακτικού ελέγχου, μετά από αίτηση του φορέα του επενδυτικού σχεδίου, της υλοποίησης και του ποσοστού 25% του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της επένδυσης.
9. Πρόβλεψη για υποβολή μεταβολών που αφορούν το πρόσωπο του φορέα επένδυσης μέχρι την έκδοση της απόφασης ολοκλήρωσης – Δυνατότητα εξέτασης αιτημάτων τροποποίησης και κατά το στάδιο της πιστοποίησης του 25% της επένδυσης.
10. Πρόβλεψη δυνατότητας χρήσης ωφέλειας φορολογικής απαλλαγής, κατ΄έτος, στο ένα δεύτερο (1/2) του συνολικού εγκεκριμένου ποσού της φορολογικής απαλλαγής, σε περίπτωση πιστοποίησης υλοποίησης του 50% ή του 65% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου.
11. Προσθήκη στις επιλέξιμες δαπάνες εκτός περιφερειακών ενισχύσεων (σε όλα τα επιμέρους Καθεστώτα Ενίσχυσης, πλην του Καθεστώτος «Σύγχρονες τεχνολογίες»), των δαπανών για διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία.
Ενισχύσεις
1. Φορολογική απαλλαγή, η οποία συνίσταται στην απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών, τα οποία προκύπτουν με βάση την οικεία φορολογική νομοθεσία, από το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης, αφαιρουμένου του φόρου του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας που αναλογεί στα κέρδη που διανέμονται ή αναλαμβάνονται από τους εταίρους. Το ποσό της φορολογικής απαλλαγής υπολογίζεται ως ποσοστό επί της αξίας των ενισχυόμενων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου ή και της αξίας του καινούριου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού, ο οποίος αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση (leasing) και συνιστά ισόποσο αποθεματικό, το οποίο τηρείται σε διακριτό λογαριασμό στις οικονομικές τους καταστάσεις.
2. Επιχορήγηση, η οποία συνίσταται στη δωρεάν παροχή από το Δημόσιο χρηματικού ποσού, για την κάλυψη τμήματος των ενισχυόμενων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου και προσδιορίζεται ως ποσοστό αυτών.
3. Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), η οποία συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο τμήματος των καταβαλλόμενων δόσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), η οποία συνάπτεται για την απόκτηση καινούριου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού, προσδιορίζεται ως ποσοστό επί της αξίας απόκτησής τους και εμπεριέχεται στις καταβαλλόμενες δόσεις. Η επιδότηση της χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) δεν μπορεί να υπερβαίνει τα επτά έτη, και η προθεσμία άρχεται από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της επένδυσης.
4. Επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, η οποία συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο μέρους του μισθολογικού κόστους των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται και συνδέονται με το επενδυτικό σχέδιο και για τις οποίες δεν λαμβάνεται καμία άλλη κρατική ενίσχυση.
5. Χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου, για τα καθεστώτα: «Σύγχρονες Τεχνολογίες» και «Καθεστώς Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας & Χειροτεχνίας», συνίσταται στην επιδότηση επιτοκίου δανείων μειωμένης εξασφάλισης ή των εξόδων ασφάλισης των δανείων υψηλού κινδύνου που καταβάλλονται στα πιστωτικά ιδρύματα που τα χορηγούν.
Θα πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι:οι ενισχύσεις των περ. 1-3, ήτοι φορολογική απαλλαγή, επιχορήγηση και επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), παρέχονται μεμονωμένα ή συνδυαστικά και συνυπολογίζονται για τον καθορισμό του συνολικού ποσού ενίσχυσης του κάθε επενδυτικού σχεδίου. Το είδος ενίσχυσης της περ. 4 (επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης) παρέχεται αυτοτελώς και μόνο για δαπάνες του μισθολογικού κόστους των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται ως αποτέλεσμα της πραγματοποίησης του επενδυτικού σχεδίου και το οποίο υπολογίζεται για δύο (2) έτη από τη δημιουργία κάθε θέσης.
Κίνητρα
Α. Το κίνητρο της «ταχείας αδειοδότησης» για το καθεστώς «Περιοχών Ειδικής Ενίσχυσης» και «Μεγάλες Επενδύσεις»
α. Για την έκδοση οποιασδήποτε απαιτούμενης άδειας ή έγκρισης για την εκτέλεση έργων, την εγκατάσταση ή λειτουργία επενδύσεων των καθεστώτων ενίσχυσης «Περιοχών Ειδικής Ενίσχυσης» και «Μεγάλες Επενδύσεις» συμπεριλαμβανομένων των χωροταξικών αδειών, ορίζεται προθεσμία δύο μηνών από την αποστολή της αίτησης άδειας και του οικείου φακέλου στην αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή. Η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο.) των ανωτέρω επενδυτικών σχεδίων εκδίδεται εντός τριών μηνών. Οι προθεσμίες αυτές εκκινούν από την υποβολή από τον φορέα επένδυσης στη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων & Αμέσων Ξένων Επενδύσεων (Γ.Δ.ΑΝ.Ν.Α.Ξ.Ε) του υπουργείου Ανάπτυξης, πλήρους φακέλου για εκάστη απαιτούμενη άδεια ή έγκριση, με όλα τα απαιτούμενα από τη σχετική νομοθεσία δικαιολογητικά. Στην ως άνω προθεσμία δεν συνυπολογίζεται ο χρόνος προσκόμισης των ζητούμενων από τη Διοίκηση συμπληρωματικών στοιχείων.
Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου της παρ. α’, η αρμοδιότητα έκδοσης των μη εκδοθεισών αδειών της παρ. α ‘μεταφέρεται στον υπουργό Ανάπτυξης, όπως συμβαίνει και στις Στρατηγικές Επενδύσεις.
Στην περίπτωση αυτή εκδίδεται διαπιστωτική πράξη περί παρέλευσης της προθεσμίας από την αρμόδια υπηρεσία. Ο υπουργός Ανάπτυξης μετά από εισήγηση της γενικής διεύθυνσης Αναπτυξιακών Νόμων & ‘Αμεσων Ξένων Επενδύσεων (Γ.Δ.ΑΝ.Ν.Α.Ξ.Ε) του ίδιου Υπουργείου, βεβαιώνει την παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας, και αιτιολογημένα είτε εκδίδει τη σχετική άδεια λαμβάνοντας υπόψη την αίτηση και τα στοιχεία του φακέλου, είτε την απορρίπτει εντός προθεσμίας ενός μηνός, από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης περί παρέλευσης της προθεσμίας.
Για τις άδειες ή εγκρίσεις εγκατάστασης ή λειτουργίας των ανωτέρω επενδύσεων, στις αρμόδιες αδειοδοτούσες αρχές, περιλαμβάνεται και η γενική γραμματεία Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης.
Β. Το κίνητρο της παροχής δανείων με την εγγύηση ή ενίσχυση του Ελληνικού Δημοσίου (αναλόγως του επενδυτικού σχεδίου) από το Ταμείο «Development Law Financial Instrument Guarantee Fund» (DeLFI GF) ή εναλλακτικά από άλλο ενισχυόμενο χρηματοδοτικό εργαλείο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (HDB) ή, για τα επενδυτικά σχέδια που έχουν λάβει απόφαση υπαγωγής στο καθεστώς ενίσχυσης «Μεγάλων Επενδύσεων», από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
α. Τα επενδυτικά σχέδια των ΜμΕ, τα οποία λαμβάνουν απόφαση υπαγωγής σε οποιοδήποτε Καθεστώς Ενίσχυσης, δύναται να λάβουν δάνεια βραχυπρόθεσμαή μακροπρόθεσμα για την υλοποίηση της επένδυσης, με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου από το Ταμείο «DevelopmentLawFinancialInstrumentGuaranteeFund» (DeLFIGF) ή εναλλακτικά από άλλο ενισχυόμενο χρηματοδοτικό εργαλείο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (HDB).
β. Τα επενδυτικά σχέδια που έχουν λάβει απόφαση υπαγωγής στο Καθεστώς Ενίσχυσης Μεγάλων Επενδύσεων είτε ανήκουν σε μεγάλες, είτε σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δύναται να υποβάλλουν αίτηση δανειοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), προκειμένου να λάβουν δάνειο με την Εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Δημιουργία Ταμείου Εγγυοδοσίας ύψους 300 εκατ. ευρώ με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για την παροχή μακροπρόθεσμων επενδυτικών δανείων με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου σε μεγάλες επενδύσεις που θα λάβουν απόφαση υπαγωγής στον αναπτυξιακό νόμο. Δημιουργία χαρτοφυλακίου δανείων ύψους 1 δισ. ευρώ.
Αναπτυξιακός Νόμος: Τι είπε η αντιπολίτευση
ΠΑΣΟΚ: Δεν εκταμιεύθηκε ούτε ένα ευρώ από τον προηγούμενο νόμο
«Επιτέλους η χώρα πρέπει να αποκτήσει παραγωγικό πρότυπο», είπε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Νικητιάδης που κάλεσε τον παριστάμενο υπουργό να εξηγήσει γιατί από το 2022 που ψηφίστηκε ο τότε αναπτυξιακός νόμος, μέχρι σήμερα, τρία χρόνια μετά, δεν έχει εκταμιευθεί ούτε ένα ευρώ, παρά τις αιτήσεις και τα βιώσιμα επενδυτικά σχέδια που υποβλήθηκαν. «Ουδείς έχει λάβει οπιαδήποτε ενίσχυση από αυτόν τον αναπτυξιακό νόμο που έφερε η Νέα Δημοκρατία. Έχετε κάποια εξήγηση γι΄αυτό; Αναζητήσατε την αιτία; Ούτε ένα ευρώ; Παγκόσμιο ρεκόρ. Δεν υπάρχει στον κόσμο όλο αναπτυξιακός νόμος που να λειτούργησε τρία χρόνια και να μην εκταμίευσε ούτε ένα ευρώ», σημείωσε ο κ. Νικητιάδης.
Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ ανέφερε επίσης ότι τρία χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου του 2022, έχουν προκηρυχθεί μόλις τέσσερα από τα 13 καθεστώτα ενίσχυσης και σε αυτά τα τέσσερα έχουν υπάρξει μόνο δύο αποφάσεις υπαγωγής, στον τουρισμό και στη μεταποίηση. «Αναζητήσατε τους λόγους που το υπουργείο Ανάπτυξης πάγωσε τον αναπτυξιακό νόμο;», είπε ο κ. Νικητιάδης. Ο βουλευτής κάλεσε τον παριστάμενο υπουργό να καταθέσει μελέτη για τις προτεραιότητες στις ενισχύσεις, με στόχο τη μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων, ως προς τις περιφέρειες που υστερούν σε σχέση με το ΑΕΠ στην υπόλοιπη χώρα αλλά και την προβλεπόμενη, από τον νόμο, έκθεση απολογισμού για την εφαρμογή των αναπτυξιακών νόμων.
ΣΥΡΙΖΑ: Απέτυχε ο νόμος του 2022
«Ουσιαστικά φέρνετε μια τροποποίηση-ακύρωση του προηγούμενου νομοθετήματός σας. Περιμένουμε να κάνετε μια κριτική για το τι πήγε λάθος με τον νόμο του 2022», σχολίασε ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλης Κόκκαλης για να σημειώσει: «Αποδείχθηκε η αποτυχία του ν.4887/2022. Εμείς είχαμε ασκήσει κριτική στον προηγούμενο νόμο, διαβλέποντας ότι θα φέρει δυσχέρεια, αν όχι αποκλεισμό, στην ενίσχυση των μικρών επιχειρήσεων και μικρομεσαίων. Είχαμε αντιληφθεί ότι θα ήταν αδύνατο να προκηρύσσονται κάθε χρόνο όλα τα καθεστώτα και υποκρύπτονταν η ενίσχυση των μεγάλων ειδικά επιχειρήσεων».
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ υπενθύμισε τις δηλώσεις του τότε υπουργού Ανάπτυξης ‘Αδωνι Γεωργιάδη ότι ο νόμος του 2022 θα επιτάχυνε τις διαδικασίες ένταξης των έργων στον αναπτυξιακό νόμο, ότι περισσότεροι θα επενδύσουν χρήματα και ότι περισσότεροι θα έβρισκαν δουλειά. «Τότε μας κατηγορήσατε για κινδυνολογία. Δυστυχώς επιβεβαιώθηκαμε διότι μέχρι σήμερα έχουν προκηρυχθεί μόνο τέσσερα από τα δεκατρία καθεστώτα ενίσχυσης, δηλαδή η μεταποίηση-εφοδιαστική αλυσίδα, ο τουρισμός, η αγροδιατροφή που ακόμα είναι στην αξιολόγηση και ‘η επιχειρηματικότητα 360’», παρατήρησε ο κ. Κόκκαλης.
ΚΚΕ: Ανάπτυξη έξω από τις κοινωνικές ανάγκες
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Αφροδίτη Κτενά ανέφερε ότι η κυβέρνηση επιδιώκει προσέλκυση επενδύσεων με φοροαπαλλαγές και επιδοτήσεις με ζεστό δημόσιο χρήμα και με διαμόρφωση εργασιακού περιβάλλοντος του μεσαίωνα και με δημιουργία προϋποθέσεων για μεγάλες επενδύσεις, σε τομείς όπως οι ΑΠΕ. «Αυτή η ανάπτυξη σημαίνει για τους πολλούς, θέσεις κακοπληρωμένες, με εξοντωτικά ωράρια-λάστιχο, με τεράστιο κόστος ζωής, με αναλώσιμους εργαζόμενους, σημαίνει κατεστραμμένο περβάλλον, εμπορευματοποίηση ελεύθερων χώρων, πανάκριβη στέγη, πλειστηριασμούς. Αυτή είναι η άλλη όψη της ανάπτυξης», είπε η κ. Κτενά και τόνισε ότι το κριτήριο για τις όποιες επενδύσεις δεν είναι οι κοινωνικές ανάγκες αλλά το μέγιστο καπιταλιστικό κέρδος. H ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ ανέφερε επίσης ότι το 2022, που ψηφίστηκε ο προηγούμενος νόμος, η κυβέρνηση προετοίμαζε το «ξεκοκκάλισμα» του Ταμείου Ανάκαμψης ενώ τώρα, «το μεγάλο φαγοπότι το κερνάει πολεμική οικονομία και χρειάζονται προσαρμογές».
Ελληνική Λύση: Χωρίς όραμα και σχέδιο
«Και ο νέος αναπτυξιακός νόμος δεν έχει όραμα και σχέδιο, βρίθει γραφειοκρατίας, οι αναφορές του στον πρωτογενή τομέα, στη μεταποίηση και τη βιομηχανία είναι προσχηματικές ενώ στο θέμα του δημογραφικού, πραγματικά προκαλεί μειδίαμα, ο τρόπος που καλύπτεται», ανέφερε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος. Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης αναφέρθηκε και στο μοντέλο ανάπτυξης που στηρίζεται στον τουρισμό, σημειώνοντας ότι ένα σωστό αναπτυξιακό σχέδιο θα έπρεπε να συνδέσει τον τουρισμό με την εγχώρια παραγωγή, αντί για εισαγωγές προϊόντων με στόχο την κάλυψη των τουριστικών αναγκών, να είναι ένα μοντέλο που προωθεί λύσεις για την αύξηση της κατά κεφαλή δαπάνης. «Προφανώς δεν έχουμε τίποτα με τον τουρισμό αλλά με το λανθασμένο μοντέλο του. Δεν είναι δυνατό η μέση δαπάνη ανά τουρίστα να είναι διπλάσια στην Πορτογαλία, ακόμη και στην Τουρκία είναι 1.000 δολάρια έναντι 573 ευρώ δικών μας. Φαίνεται ξεκάθαρα ότι μας εκμεταλλεύονται οι ξένοι tour operators, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Λευκάδα, που νοικιάζουν τα δωμάτια για 15 ευρώ και τα επινοικιάζουν για 70 ευρώ», είπε ο κ.Βιλιάρδος.
Νέα Αριστερά: Βιώσιμη ανάπτυξη με κοινωνική βιωσιμότητα
«Αν δεν συνδέσουμε το αναπτυξιακό μοντέλο με το κοινωνικό, δεν θα έχουμε βιώσιμη ανάπτυξη. Η βιώσιμη ανάπτυξη πρέπει να εμπεριέχει και την κοινωνική βιωσιμότητα», είπε ο ειδικός αγορητής της Νέας Αριστεράς Ευκλείδης Τσακαλώτος και αναφέρθηκε στην περίοδο του 2018, όταν το αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ εκπονήθηκε μετά από περιφερειακά συνέδρια, με τη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων, των τοπικών φορέων, για να υπάρξουν συμπεράσματα για το αναπτυξιακό μοντέλο που θα έπρεπε να υιοθετηθεί και θα μπορούσε να δουλέψει. «Τα αναπτυξιακά μοντέλα που δεν δουλεύουν είναι εκείνα που περιφρονούν τη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων και των τοπικών φορέων, που κινούνται στη λογική του επιτελικού σας κράτους, που δεν το ενδιαφέρει τι λένε οι τοπικοί φορείς και οι κοινωνικοί εταίροι, τα επιμελητήρια, τα συνδικάτα», είπε ο κ. Τσακλώτος.
«Νίκη»: Καμία πραγματική ανάπτυξη για τους πολίτες
Ο ειδικός αγορητής της «Νίκης» Νίκος Βρεττός πρατήρησε ότι ενώ η χώρα βρίσκεται στον έκτο χρόνο διακυβέρνησης της ΝΔ, κάθε υπουργός φέρνει και δικό του νομοσχέδιο για την ανάπτυξη και κάθε νομοσχέδιο «ξηλώνει» εντελώς το προηγούμενο. «Πώς μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη και μάλιστα βιώσιμη, όταν υπουργός παρακαλάει τις ασφαλιστικές εταιρείες που δηλώνουν ότι θα πρέπει οι πολίτες πρώτα να πληρώνουν και μετά εκείνες να κρίνουν, αν θα καλύπτουν τις δαπάνες», σχολίασε ο βουλευτής της «Νίκης» και προέβλεψε ότι δεν θα υπάρξει πραγματική ανάπτυξη για τον Έλληνα πολίτη, ιδίως για τους ευάλωτους πολίτες.
Πλεύση Ελευθερίας: Έλλεμμα μακροχρόνιας αναπτυξιακής στρατηγικής
Ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας είπε ότι η συντριπτική πλειονότητα των άρθρων του νομοσχεδίου είναι τροποποιήσεις, συχνά όχι σημαντικές, του προηγούμενου αναπτυξιακού νόμου του 2022. «Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση έρχεται να διορθώσει τον εαυτό της και προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί, χωρίς μάλιστα να φαίνεται πουθενά στην αιτιολογική έκθεση του τι πήγε στραβά. Δεν υπάρχει δηλαδή κάποια διαδικασία απολογισμού και ανάληψης ευθυνών για τα σφάλματα από τα προηγούμενα νομοθετήματα της ίδιας κυβέρνησης», είπε ο βουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας. «Το νομοσχέδιο είναι μια σειρά από αποσπασματικές διορθώσεις, πολλές φορές πολύ μικρής εμβέλειας, στη νομοθεσία που υπάρχει ήδη από το 2022. Το νομοσχέδιο έχει κάποιες φιλοδοξίες για το όραμα της ανάπτυξης που δεν θα μπορέσει να πετύχει και έχει και σοβαρές παραλείψεις», είπε ο κ. Καζαμίας και επισήμανε ότι δεν υπάρχει μακροχρόνια στρατηγική και δεν στηρίζει ουσιαστικά τον πρωτογενή τομέα αλλά στηρίζει μονοκαλλιέργειες, όπως είναι ο τουρισμός.
«Σπαρτιάτες»: Ανάπτυξη για το λαό
Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Ιωάννης Κόντης ανέφερε ότι σήμερα οργανωμένα κέντρα, οι καλούμενοι ολιγάρχες, που δραστηριοποιούνται στα πάντα, και στα media και στις κατασκευές, είναι εκείνοι που στηρίζονται και σίγουρα αυτή η πρακτική δεν ενισχύει τους μικρομεσαίους. «Αυτή είναι η πολιτική της ΕΕ και αυτή την πολιτική την ονομάζει ανάπτυξη. Όμως η ανάπτυξη προϋποθέτει ανεξάρτητες κυβερνήσεις με συγκεκριμένες πολιτικές οι οποίες θα είναι πολιτικές που θα βοηθάνε το λαό τους να αναπτυχθεί», είπε κ. Κόντης.
ΟΚΕ: Απαιτείται ολοκληρωμένο σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης
Απαιτείται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης και σταθερού αναπτυξιακού σχεδιασμού της χώρας, σημειώνει η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, στη γνώμη που διατυπώνει επί του σχεδίου νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης «Βιώσιμη ανάπτυξη, παραγωγικός μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας – Τροποποίηση διατάξεων του αναπτυξιακού νόμου 4887/2022 Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη – και λοιπές διατάξεις». Η ΟΚΕ τονίζει την ανάγκη για τη καθιέρωση θεσμικών μηχανισμών συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων και των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών στη διαμόρφωση της οικονομικής πολιτικής και τον επενδυτικό σχεδιασμό σε εθνικό επίπεδο, διασφαλίζοντας τη διαφάνεια και την ενσωμάτωση στη διαδικασία αξιολόγησης.
Επί της αρχής του σχεδίου νόμου η ΟΚΕ στην έκθεσή της, αναφέρει ότι «οι τροποποιήσεις που περιλαμβάνονται στο υπό διαβούλευση Σ/Ν του Αναπτυξιακού Νόμου ενώ πράγματι αποσκοπούν στην επιτάχυνση και τη διευκόλυνση των επενδύσεων, στην πραγματικότητα επιμηκύνουν στο σύνολό τους το χρονικό περιθώριο ολοκλήρωσης των διαδικασιών, δεν αντιμετωπίζουν δομικά προβλήματα εφαρμογής αλλά προσθέτουν νέα. Θα πρέπει να αξιολογηθεί πιλοτικά κατά πόσο αυτή η επιμήκυνση ενδεχομένως στοχεύει στον εξορθολογισμό του χρόνου απόκρισης των υπηρεσιών. ‘Αλλωστε, σε ορισμένα σημεία και διατάξεις διατηρούνται οι ίδιες χρονοβόρες και γραφειοκρατικές διαδικασίες χωρίς να αξιοποιείται η πολύτιμη εμπειρία του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) για την αξιολόγηση και έλεγχο των επενδυτικών σχεδίων (του δανειακού σκέλους) από τρίτα μέρη. Επιπρόσθετα, οι αλλαγές στα προβλεπόμενα καθεστώτα ενίσχυσης ενδέχεται να προκαλέσουν περιορισμούς στη δυνατότητα ένταξης σε αυτά των νέων επιχειρήσεων, ενώ πρακτικά διατηρούνται όλοι οι αποτρεπτικοί παράγοντες για την ένταξη ιδιαίτερα των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων».

