Ανοδικά
Σύμφωνα με πληροφορίες, το νέο σχέδιο, που θα περιλαμβάνει και το 2029, έτος που θα αφορά την επόμενη κυβέρνηση, θα αναθεωρεί προς τα πάνω την ανάπτυξη για τα έτη 2027 και 2028 και θα κάνει μια πρώτη εκτίμηση για το 2029. Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, η ανάπτυξη για την 3ετία μετά το τέλος του Ταμείου Ανάκαμψης θα περνάει το 2% σε ετήσια βάση. Αρα, τα εισοδήματα θα συνεχίσουν τη σύγκλισή τους με τον μέσο όρο της ευρωζώνης. Τούτο, με δεδομένο ότι η Ε.Ε. και το ΔΝΤ προβλέπουν για την Ελλάδα ότι, μετά τη λήξη του ΤΑΑ, ο ρυθμός ανάπτυξης θα υποχωρήσει στο 1,3-1,5%.
Δαπάνες
Παράλληλα, η οροφή δαπανών της τάξης του 3% που θα ισχύει μέχρι και το 2029 δίνει το περιθώριο τόσο για την τωρινή όσο και για την επόμενη κυβέρνηση να σχεδιάσει νέες μειώσεις φόρων και εισοδηματικές και κοινωνικές ενισχύσεις για το εκλογικό 2027, αλλά και για το 2028.
Οπως είναι γνωστό, σύμφωνα με το νέο δημοσιονομικό σύμφωνο, οι οροφές των δαπανών δεν μπορούν να αλλάξουν. Το αναθεωρημένο Μεσοπρόθεσμο θα συνεχίσει να προβλέπει αύξηση των δαπανών 4,5% για φέτος (όσο και στο αναθεωρημένο Μεσοπρόθεσμο του Απριλίου), 3,6% για το 2026, 3,1% για το 2027 και 3% για το 2028. Για το 2029 αναμένεται να καθοριστεί και το περιθώριο αύξησης των πρωτογενών δαπανών επίσης στο 3%.
Επιχειρήματα
Η συνέχιση της υψηλής ανάπτυξης θα έχει τη βάση τού ότι οι επενδύσεις -ειδικά οι δημόσιες- δεν θα μειωθούν σημαντικά μετά το τέλος του ΤΑΑ. Συγκεκριμένα, το ΥΠΕΘΟ αναμένεται να επικαλεστεί την ένταξη της Ελλάδας στα τρία νέα περιβαλλοντικά ταμεία, από τα οποία πετύχαμε χρηματοδότηση έργων ύψους 8 δισ. ευρώ, τη μόνιμη αύξηση του «εθνικού» ΠΔΕ κατά 500 εκατ. ευρώ, αλλά και τις ουρές του ΤΑΑ ειδικά σε ό,τι αφορά το κομμάτι των ιδιωτικών επενδύσεων, οι οποίες χρηματοδοτούνται από δάνεια του Ταμείου Ανακαμψης. Στην επιχειρηματολογία της Ελλάδας θα υπάρχει και η μόνιμη θετική επίπτωση που θα έχει η ολοκλήρωση βασικών μεταρρυθμίσεων με χρήματα του ΤΑΑ. Η φιλοσοφία της αύξησης της ανάπτυξης μέσω των επενδύσεων θα έχει τη βάση της στο ότι η Ελλάδα θέλει να περάσει στις Βρυξέλλες ότι είναι εκτός από τις δημοσιονομικές και μακροοικονομικές επιδόσεις και συνεχίζει την προσπάθεια για να αλλάξει και το παραγωγικό μοντέλο της οικονομίας της, με τρόπο ώστε να μην παράγεται πλέον το 70% του ΑΕΠ από την ιδιωτική κατανάλωση.
Χρέος
Στο ίδιο κείμενο θα δηλώνεται η προσήλωση της κυβέρνησης στην ταχεία αποκλιμάκωση του δημοσίου χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ, αλλά και ως καθαρό υπόλοιπο. Τούτο, δε, έστω και αν το τελευταίο θα γίνει με αργά βήματα. Μάλιστα, με τα σημερινά δεδομένα αναμένεται το ελληνικό χρέος να πάψει να είναι το υψηλότερο εντός της Ε.Ε. μέχρι και το 2028. Τούτο με δεδομένο ότι το διάστημα 2026-2029 η Ελλάδα θα μπορέσει να μειώσει περαιτέρω το χρέος της κατά περίπου 25% του ΑΕΠ, φτάνοντάς το στο 120% του ΑΕΠ στο τέλος του 2029, περίπου 20 χρόνια μετά το τέλος της περιπέτειας των Μνημονίων. Με αυτές τις κινήσεις ο «τίτλος» της περισσότερο χρεωμένης χώρας της Ε.Ε. αναμένεται να «μεταβιβαστεί» έως τότε στη γειτονική μας Ιταλία, η οποία εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να έχει πρόβλημα με το χρέος της τα επόμενα χρόνια.
Αμυντικές δαπάνες
Παράλληλα με τα βασικά δημοσιονομικά μεγέθη, το αναθεωρημένο Μεσοπρόθεσμο αναμένεται να ξεκαθαρίζει το τοπίο για την αύξηση των ελληνικών αμυντικών δαπανών μέχρι τουλάχιστον το 2029. Τούτο διότι, στη γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ενεργοποίηση της εθνικής ρήτρας διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες, αναφέρεται ότι ενδέχεται η αύξηση των αμυντικών δαπανών να είναι μεγαλύτερη λόγω της επέκτασης του ελληνικού εξοπλιστικού προγράμματος με τις αγορές υλικού προϋπολογισμού 25 δισ. ευρώ μέχρι και το 2032. Στο αναθεωρημένο Μεσοπρόθεσμο θα έχουμε την ευκαιρία να αναφέρουμε αναλυτικά τις αμυντικές δαπάνες για καθένα από τα επόμενα χρόνια.

