Στην ΑΑΔΕ έχουν διαπιστώσει πως εν τέλει η επέκταση του μέτρου του ψηφιακού δελτίου αποστολής στο σύνολο των επιχειρήσεων, όπως προβλέπει η δεύτερη φάση, είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα για την ολοκλήρωση του οποίου θα χρειαστεί νέα παράταση. Έτσι, η δεύτερη αυτή φάση αντί να υλοποιηθεί από τον Δεκέμβριο του 2025, όπως ορίστηκε ήδη μετά από δύο προηγούμενες αναβολές, αναβάλλεται για τρίτη φορά και για άγνωστη προς το παρόν ημερομηνία μέσα στο 2026.
Η δεύτερη φάση θα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη διαλειτουργικότητα μεταξύ των επιχειρήσεων και της ΑΑΔΕ. Τα λογιστικά προγράμματα θα πρέπει να διασυνδεθούν με τη ψηφιακή πλατφόρμαΜyDATA, έτσι ώστε οι καταχωρήσεις να γίνονται αυτόματα και χωρίς την ανάγκη διπλής εργασίας. Παράλληλα, με την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης θα ενισχυθεί η δυνατότητα παρακολούθησης των εμπορικών κινήσεων σε πραγματικό χρόνο, διευκολύνοντας τους ελέγχους.
Σημειώνεται ότι από τις 2 Ιουνίου 2025 ξεκίνησε η πρώτη φάση εφαρμογής του μέτρου, κατά την οποία το ψηφιακό δελτίο αποστολής έγινε υποχρεωτικό για:
* επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ, εξαιρουμένων των οντοτήτων που το ύψος των ακαθαρίστων εσόδων τους υπερβαίνει τα 5.000.000 ευρώ, είναι θυγατρικές αλλοδαπής εταιρείας και κάνουν χρήση του εμπορικού – λογιστικού προγράμματος διαχείρισης (ERP) της μητρικής αλλοδαπής εταιρείας,
* επιχειρήσεις που διακινούν φάρμακα και ιατρικά αναλώσιμα, ενεργειακά προϊόντα, οικοδομικά και συναφή υλικά ανεξαρτήτως τζίρου.
Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά, διαβιβάζουν τα δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA, ενημερώνεται ο λήπτης των αγαθών, ενώ υπάρχει δυνατότητα ελέγχου των διακινήσεων με τη σάρωση QR Code που απεικονίζονται στα παραστατικά διακίνησης.
Η σημασία της δεύτερης φάσης
Η δεύτερη φάση που ήταν προγραμματισμένη να ξεκινήσει την 1η Δεκεμβρίου 2025 και θα αφορούσε όλες τις επιχειρήσεις, μετατίθεται χρονικά για το 2026, όπως ήδη προαναφέρθηκε. Στη δεύτερη φάση, εκτός από την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών και τη διαβίβαση των δεδομένων στην πλατφόρμα myDATA προβλέπεται η δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης φορτώσεων – μεταφορτώσεων, η παραλαβή παραστατικών και αγαθών με τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης, καθώς και ο ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.
Αυτό σημαίνει ότι κάθε επιχείρηση που θα προβαίνει σε μεταφορά αγαθών θα πρέπει να εκδίδει και να καταχωρεί το δελτίο αποστολής σε ψηφιακή μορφή, μειώνοντας τη χρήση έντυπων εγγράφων και εξαλείφοντας τον κίνδυνο λαθών ή παραλείψεων.
Επίσης με την έναρξη της δεύτερης φάσης θα επέλθουν αλλαγές και στη διαδικασία ελέγχου. Οι αρμόδιες αρχές θα έχουν πλέον στη διάθεσή τους όλα τα εργαλεία που απαιτούνται για την άμεση επαλήθευση της εγκυρότητας ενός δελτίου αποστολής, γεγονός που θα αυξήσει τη διαφάνεια και θα μειώσει τα περιθώρια παρατυπιών. Παράλληλα, οι επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να αποθηκεύουν και να αναζητούν ψηφιακά τα δελτία τους, διευκολύνοντας τόσο τις εσωτερικές διαδικασίες όσο και τους μελλοντικούς φορολογικούς ελέγχους.
Πρόστιμα
Υπενθυμίζεται ότι οσοι διακινούν αγαθά χωρίς ψηφιακό δελτίο αποστολής θα βρεθούν αντιμέτωποι με αυστηρά πρόστιμα. Σε φορολογούμενο που διακινεί αγαθά χωρίς την ύπαρξη παραστατικών στοιχείων διακίνησης, επιβάλλεται πρόστιμο 5.000 ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο, αν είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος, και 10.000 ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο, αν είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.
Οι εξαιρέσεις
Σημειώνεται επίσης ότι από το ψηφιακό δελτίο αποστολής εξαιρούνται μεταξύ άλλων:
-οι αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ
-τα φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά για συναλλαγές έως 10.000 ευρω
-οι δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων
-οι διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας.
-οι διακινήσεις από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους.
-η διακίνηση που διενεργείται από τα γραφεία τελετών.

