Επίσης, καταστράφηκαν υποδομές του τερματικού σταθμού πετρελαίου Transneft και του τερματικού σταθμού Csopine Consortium, στην Κασπία, κοντά στο Νοβοροσίσκ. Και οι δύο τερματικοί σταθμοί διέκοψαν τη λειτουργία τους μετά την επίθεση, αλλά φέρονται να άρχισαν ξανά τη φόρτωση έπειτα από δύο μέρες. Η Υπηρεσία Στρατιωτικών Πληροφοριών της Ουκρανίας (GUR) ήταν πίσω από την επίθεση.
Η επίθεση της 24ης Σεπτεμβρίου είναι η πρώτη κατά την οποία η Ουκρανία χρησιμοποίησε ναυτικά μη επανδρωμένα σκάφη, γνωστά και ως μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας (USV), εκτός από τα παραδοσιακά μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV), προκειμένου να επιτεθεί σε εγκαταστάσεις της ρωσικής πετρελαϊκής βιομηχανίας. Αυτά τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη έχουν ήδη αποδείξει την αποτελεσματικότητά τους, έχοντας καταστρέψει περίπου 15 πλοία του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας.
Τα ναυτικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη δεν είναι μόνο αποτελεσματικά στα πλοία. Τον Δεκέμβριο του 2024, η GUR ανακοίνωσε ότι ένα ναυτικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος Magura V5 έπληξε ένα ελικόπτερο μεταφοράς Mi-8 Hip και αυτό ήταν το πρώτο χτύπημα ναυτικού μη επανδρωμένου αεροσκάφους σε εναέριο στόχο.
Ετοιμάζονται και για εξαγωγές
Η Ουκρανία άρχισε να αναπτύσσει ενεργά μη επανδρωμένα θαλάσσια συστήματα έπειτα από την πλήρους κλίμακας εισβολή της Ρωσίας, τον Φεβρουάριο του 2022. Σήμερα, έχουν αναπτυχθεί αρκετά συστήματα. Ορισμένα USV παραμένουν πρωτότυπα ή μοντέλα κλίμακας, με το Magura και το SeaBaby να έχουν σημειώσει μεγάλο αριθμό επιτυχημένων επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένης της περίφημης επίθεσης στη γέφυρα Kερτς της Αζοφικής Θάλασσας.
Ενα άλλο ουκρανικό USV, το Toloka-1000 έχει σχεδιαστεί για την παρακολούθηση, την αναγνώριση, την επιτήρηση και τις αποστολές κρούσης, με εμβέλεια 2.000 χιλιομέτρων, χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου πέντε τόνων, ταχύτητες που κυμαίνονται σε 5-15 κόμβους και βάθος κατάδυσης 1.000 μέτρων.
Οπως και με άλλες αμυντικές εξελίξεις αιχμής από Ουκρανούς μηχανικούς, τα θαλάσσια μη επανδρωμένα αεροσκάφη, τα οποία έχουν ήδη αποδείξει την αποτελεσματικότητά τους στις πραγματικές πολεμικές επιχειρήσεις, μπορεί να ενδιαφέρουν αγοραστές στο εξωτερικό. Ετσι, ο Ουκρανός πρόεδρος, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, ανακοίνωσε πιθανό άνοιγμα των εξαγωγών φέτος, κατά τη συνάντηση που είχε στις 24 Σεπτεμβρίου στη Νέα Υόρκη με εκπροσώπους κορυφαίων αμερικανικών εταιρειών. Σημείωσε δε, ότι η Ουκρανία έχει περίπου 30 μεγάλους κατασκευαστές μη επανδρωμένων συστημάτων.
Τα ουκρανικά ναυτικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη έχουν γίνει ένα επαναστατικό όπλο, που χαρακτηρίζεται από ευελιξία και αποτελεσματικότητα σε ένα ευρύ φάσμα αποστολών. Τα χτυπήματα ακριβείας σε πλοία και αεράμυνα, όπως και οι στρατηγικές επιθέσεις μεγάλου βεληνεκούς είναι μόνο μερικές από τις δυνατότητες αυτών των συστημάτων. Τέτοια μη επανδρωμένα αεροσκάφη θα μπορούσαν να ενδιαφέρουν πολύ τους εταίρους της Ουκρανίας εφόσον το Κίεβο ανοίξει τις εξαγωγές όπλων.
Η ΡΩΣΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΚΑΙ Η ΚΙΝΑ
Το Κρεμλίνο έχει παρατηρήσει την προέλαση των ουκρανικών ναυτικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών και οι Ρώσοι μηχανικοί εργάζονται για να δημιουργήσουν τον δικό τους στόλο θαλάσσιων μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Στις 28 Αυγούστου, το ρωσικό υπουργείο Αμυνας δημοσίευσε ένα βίντεο που δείχνει ένα ανώνυμο USV, ένα ουκρανικό μεσαίο αναγνωριστικό πλοίο που βρισκόταν στις εκβολές του ποταμού Δούναβη, να επιτίθεται στη Συμφερόπολη. Ο ρωσικός στρατός μοιράζεται ενεργά τη σύγχρονη εμπειρία μάχης του, ιδιαίτερα στη χρήση μη επανδρωμένων συστημάτων, με την Κίνα. Πάντως, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η Κίνα ενδιαφέρεται για δεδομένα σχετικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά των ρωσικών συστημάτων και την τακτική για τη χρήση τους κατά της Ουκρανίας.

