Όπως τόνισε από τα Ιωάννινα ο Brand President της ΑΒ κ. Νίκος Λαβίδας, η εταιρεία βάζει στο επίκεντρο την αποδοτικότητα και την ενίσχυση των περιθωρίων κέρδους, ώστε να δημιουργήσει το απαιτούμενο κεφάλαιο για να στηρίξει χαμηλότερες τιμές και ανταγωνιστικά προϊόντα.
Αποτελέσματα και οικονομική εικόνα
Το 2024 ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 1,94 δισ. ευρώ, καταγράφοντας πτώση 1,8%, κυρίως λόγω του κλεισίματος καταστημάτων. Το περιθώριο μικτού κέρδους έπεσε στο 25,3% (-0,5%), ωστόσο τα λειτουργικά κέρδη διπλασιάστηκαν (+115%), φτάνοντας τα 13,8 εκατ. ευρώ. Η προσαρμοσμένη λειτουργική κερδοφορία κινήθηκε στο 1,4% ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα ανήλθαν στα 68,7 εκατ. ευρώ (+15%).
Οι ζημιές περιορίστηκαν στα 15,8 εκατ. ευρώ από 19,3 εκατ. το 2023, με την εταιρεία να εκτιμά ότι από το 2026–27 θα επιστρέψει σε καθαρή κερδοφορία, χάρη στη μείωση διαγραφών παγίων και στη βελτίωση των μεγεθών.
Επενδύσεις και δίκτυο
Το 2024 επενδύθηκαν 41,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 9,5 εκατ. για νέα καταστήματα, 14,5 εκατ. για την ανάπτυξη του δικτύου και 1,5 εκατ. για πράσινες δράσεις.
Ο συνολικός αριθμός καταστημάτων αυξήθηκε σε 652 από 624 το 2024. Μέχρι το τέλος του 2025, θα φτάσουν τα 670 καταστήματα, με το 70% να βρίσκεται εκτός Αθηνών, δίνοντας βάρος σε τουριστικές περιοχές που μπορούν να ενισχύσουν τον τζίρο.
Στρατηγικός στόχος είναι τα 900 καταστήματα έως το 2028 – εκ των οποίων 700 μέσω franchise – με επεκτάσεις και εξαγορές τοπικών αλυσίδων. «Το μικρό κατάστημα ανεβαίνει θεαματικά: από 6,1% το 2024 στο 9,6% το 2025, κι εκεί η ΑΒ κερδίζει μερίδιο», σημείωσε ο κ. Λαβίδας.
Eρωτηθείς για το εάν υπάρχει ενδιαφέρον για καταστήματα που μπορεί να μείνουν έξω από το deal Μασούτη – Κρητικού ο ίδιος είπε ότι «μπορεί και να υπάρξει ενδιαφέρον» για σημεία όπου δεν υπάρχει ήδη κάλυψη με καταστήματα ΑΒ. Πρόσθεσε δε, ότι δεν αποκλείεται ακόμα μια εξαγορά, έως τέλος του 2025.
Το βλέμμα στο 2028
Η στρατηγική της ΑΒ Βασιλόπουλος εστιάζει σε τρεις άξονες:
- εκσυγχρονισμός του δικτύου,
- εξορθολογισμός λειτουργίας,
- στήριξη των τιμών.
Με επενδύσεις που ξεπερνούν τα 240 εκατ. ευρώ σε δύο χρόνια, αύξηση των επισκέψεων στα καταστήματα (+5%) και μέτρα για μείωση του κόστους του «καλαθιού» κατά περίπου 10%, η εταιρεία αναμένεται να μπει σε τροχιά κερδοφορίας.
Όπως ξεκαθαρίστηκε από το κ. Λαβίδα, δεν υπάρχει καμία σκέψη για πώληση της εταιρείας. «Στόχος δεν είναι απλά να αυξήσουμε τον τζίρο, αλλά να επιστρέψουμε στην κερδοφορία και να χτίσουμε ξανά κεφάλαιο που θα επανεπενδυθεί σε χαμηλότερες τιμές», υπογράμμισε.
Ξεκαθάρισε παράλληλα ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος θα συμμετάσχει στη λίστα των 1.000 προϊόντων, στα οποία θα εφαρμοστούν μειώσεις τιμών για την ανακούφιση των νοικοκυριών. «Σίγουρα θα συμμετέχουμε αλλά πρέπει και οι προμηθευτές να σηκώσουν βάρος όπως και εμείς». Στόχος είναι να ξεπεραστεί το περσινό όριο των 705 προϊόντων, αν και παραμένει άγνωστο το εύρος των εκπτώσεων, που πέρσι κυμάνθηκε μεταξύ 5% και 15%.
Κόστος, επενδύσεις σε τιμές και προσωπικό
Όπως ανέφερε ο κ. Λαβίδας η ΑΒ συνεχίζει να επενδύει στις τιμές, με 240 εκατ. ευρώ που διατέθηκαν πέρυσι σε προωθητικές ενέργειες, και 250 εκατ. ευρώ που έχουν προγραμματιστεί για φέτος μέχρι το τέλος του έτους. Από αυτά, 30 εκατ. ευρώ κατευθύνονται ειδικά στο πρόγραμμα loyalty card.
Η εταιρεία απορρόφησε αυξήσεις κόστους (5 εκατ. από νομοθετικές ρυθμίσεις, 5 εκατ. για τιμές, 4,6 εκατ. για logistics, 3,5 εκατ. για μισθούς), ενώ οι συνολικές δαπάνες μισθοδοσίας φτάνουν τα 280 εκατ. ευρώ για 12.600 εργαζόμενους.
Τα τελευταία πέντε χρόνια έκλεισαν 14 εταιρικά καταστήματα, αρκετά εκ των οποίων αντικαταστάθηκαν από franchise. Σήμερα το 50% των καταστημάτων παράγει το 80% του τζίρου.
Παράλληλα, συνεχίζεται η στήριξη στην ελληνική παραγωγή: το 80% των προϊόντων προέρχεται από Έλληνες προμηθευτές, ενώ τα own brands φτάνουν στο 18% της αγοράς (22% στο εσωτερικό της ΑΒ, μαζί με τα φρέσκα στο 32%).
Στροφή στην καινοτομία
Δίνοντας βάση στην τεχνολογία και την βιώσιμη ανάπτυξη, η εταιρεία ξεκίνησε δοκιμές όπως το roto-shelf ρομπότ που σκανάρει ράφια και τιμές για μείωση σπατάλης τροφίμων, μια επένδυση 12.000 ευρώ. Στόχος είναι να ενισχυθεί η ακρίβεια στην αποτύπωση και να περιοριστούν τα κενά στα ράφια και δεν αποκλείεται η επέκταση σε όλα τα καταστήματα ανάλογα τα αποτελέσματα από τις μετρήσεις που θα γίνουν μέσα στο 2025.
Με το ηλεκτρονικό εμπόριο να αντιστοιχεί ήδη στο 4% των πωλήσεων, στόχος είναι η αναβάθμιση της λειτουργίας μέσω ενός νέου, πιο αποδοτικού dark store. Το υφιστάμενο, που βρίσκεται στο Ρέντη και το οποίο η ΑΒ ενοικιάζει παρουσιάζει, όπως είπε ο κ. Λαβίδας περιορισμούς λειτουργικότητας. Η επένδυση βρίσκεται σε στάδιο μελέτης, με ορίζοντα υλοποίησης εντός της επόμενης διετίας.
Ακόμα, σε επίπεδο logistics, υπάρχει προγραμματισμός ανάπτυξης υποδομών παράλληλα με την επέκταση του δικτύου, ώστε να διατηρηθεί ο έλεγχος του κόστους.
Στο e-commerce, η εταιρεία στοχεύει σε 40 κόμβους παράδοσης ίδιας ημέρας, Home Shop Center για την Αττική και νέες συνεργασίες με BOX, ΟΤΕ, Skroutz, Wolt και eFood.

