ΚΑΛΑ είναι όλα αυτά. Ο τουρισμός αποτελεί, εδώ και δεκαετίες, τη βαριά βιομηχανία της χώρας μας. Πέρσι οι τουριστικές εισπράξεις άγγιξαν τα 22 δισ. ευρώ. Τα προβλήματα, όμως, είναι πολλά και οι παθογένειες διαχρονικές. Αν δεν προσέξουμε το προσφερόμενο προϊόν και δεν επενδύσουμε σε ένα βιώσιμο οικονομικό και περιβαλλοντικό μοντέλο, τότε σε λίγα χρόνια κινδυνεύουμε να το υποβαθμίσουμε και να μην προσελκύει, πλέον, τόσους πολλούς τουρίστες.
ΑΠΟ πού να ξεκινήσει κανείς; Από τις υποδομές. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στις αεροπορικές πτήσεις που μπορεί να δεχθεί το Ελευθέριος Βενιζέλος, καθώς υπάρχουν απαρχαιωμένα συστήματα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και ελλείψεις ελεγκτών. Στα λιμάνια η κατάσταση δεν έχει αλλάξει εδώ και δεκαετίες. Αν και έχουν γίνει κάποια έργα σε λίγα νησιά, στην πλειοψηφία της «πολυνησίας» του Αιγαίου οι λιμενικές υποδομές παραμένουν και αυτές απαρχαιωμένες και έως ένα βαθμό επικίνδυνες. Ενώ, βέβαια, τεράστιο πρόβλημα υπάρχει στις μαρίνες, όπου βρισκόμαστε πολύ πίσω από όλες τις γειτονικές μεσογειακές χώρες. Για το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι γνωστά τα προβλήματα και, πλέον, όλοι ελπίζουμε πως σε περίπου έναν χρόνο από τώρα θα έχει, τουλάχιστον, τεθεί σε πλήρη λειτουργία και με πλήρη ασφάλεια η γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ, προβλήματα δημιουργεί η καθυστέρηση του χωροταξικού για τον τουρισμό, ώστε να θεσμοθετηθεί ένα ξεκάθαρο πλαίσιο για τις επενδύσεις σε κάθε γωνιά της χώρας, όπως και η δημιουργία των τοπικών και ειδικών πολεοδομικών σχεδίων, ώστε να γνωρίζουμε όλοι πού μπορεί να χτίσει ή όχι ο κάθε ιδιώτης ή επιχειρηματίας. Για να μη βλέπουμε ξενοδοχεία να ξεφυτρώνουν στο Σαρακήνικο.
ΘΕΤΙΚΟ είναι το βήμα με την εφαρμογή MyCoast, για να μην υπάρχουν παρανομίες και αυθαιρεσίες από beach bar σε παραλίες. Η ενεργοποίηση των πολιτών, σε συνδυασμό με τους ελέγχους των υπηρεσιών, αποδίδουν καρπούς. Ηδη έχει μπει μία τάξη και ο ελεύθερος χώρος έχει αυξηθεί παντού.
ΤΟ τελευταίο, αλλά σημαντικό ζήτημα αφορά τη συμπεριφορά των επαγγελματιών του τουρισμού. Οι τιμές έχουν ξεφύγει. Οι διακοπές για μια μέση ελληνική οικογένεια σε δημοφιλείς προορισμούς έχουν γίνει εξαιρετικά ακριβές. Δεν γίνεται ο καθένας να πουλάει προϊόντα και υπηρεσίες σε ό,τι τιμή γουστάρει. Και μη νομίζουν ότι οι ξένοι τουρίστες είναι κορόιδα.Την τελευταία τριετία παρατηρείται μείωση αφίξεων σε Μύκονο και Σαντορίνη -πέρα από την επίπτωση των σεισμών. Αν δεν προσγειώσουν τις τιμές θα δουν τον τουρισμό να μειώνεται σημαντικά μέσα στα επόμενα χρόνια.