Η μεγάλη τομή αφορά τη δημόσια αξιολόγηση των νοσοκομείων. Από τις 14 Ιουλίου έως τις 3 Οκτωβρίου στάλθηκαν 79.237 SMS σε ασθενείς που νοσηλεύτηκαν σε 111 νοσοκομεία και 631 κλινικές. Οι 14.885 απαντήσεις (ποσοστό 19%) θεωρούνται ικανοποιητικές για την πρώτη φάση, σύμφωνα με τα πρότυπα του ΟΟΣΑ.
«Ζητούμε από τους πολίτες να δώσουν δύναμη στη φωνή τους», είπε η γενική γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας, Λίλιαν Βιλδιρίδη, ευχαριστώντας την Ενωση Ασθενών Ελλάδος, η οποία συνέβαλε στην υλοποίηση του εγχειρήματος.
Τα δεδομένα, όπως εξήγησε, συλλέγονται ανώνυμα και χρησιμεύουν για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Τα πρώτα αποτελέσματα αποτυπώνουν μια διττή εικόνα
Συγκεκριμένα:
- Επάρκεια ιατρικού προσωπικού και εξοπλισμού: 92%
- Κατανοητές οδηγίες εξιτηρίου: 91%
- Εμπιστοσύνη σε γιατρούς 84% και νοσηλευτές 80%
- Καθαριότητα θαλάμων: 69%
- Επάρκεια νοσηλευτικού προσωπικού: κάτω από 75%
- Ποιότητα φαγητού: μόλις 48%
Η κ. Βιλδιρίδη σχολίασε με νόημα πως «η καθαριότητα και το φαγητό δεν είναι στατιστικό δεδομένο, αλλά ζήτημα αξιοπρέπειας του ασθενούς».
Ομως, παρά τα προβλήματα στα νοσοκομεία, η συνολική εμπειρία αξιολογείται με 4,04 στα 5, που αποτελεί μια θετική ένδειξη για τα νοσοκομεία.
Ψηφιακή κουλτούρα
Η εφαρμογή finddoctors.gov.gr για τον προγραμματισμό ραντεβού με γιατρούς καταγράφει εκρηκτική άνοδο. Οι ενεργοί χρήστες ξεπέρασαν τα 1,6 εκατομμύρια, από μόλις 200.000 πριν από τέσσερις μήνες, ενώ μέσω αυτής έχουν ήδη κλειστεί 200.000 ραντεβού. Από την 1η Οκτωβρίου, η υπηρεσία καλύπτει τα 127 δημόσια νοσοκομεία και 12.600 γιατρούς σε 40 ειδικότητες. Σύμφωνα με την πρόσφατη εγκύκλιο του υπουργείου Υγείας, μάλιστα, κάθε γιατρός του ΕΣΥ οφείλει να προσφέρει τουλάχιστον 12 διαθέσιμα ραντεβού εβδομαδιαίως, προσθέτοντας έτσι 7 εκατομμύρια νέα ραντεβού τον χρόνο στο σύστημα.
Παράλληλα, ο τετραψήφιος τηλεφωνικός αριθμός 1566 απέκτησε λειτουργία επανάκλησης (call back) ώστε ο πολίτης να μη χάνει πολύ χρόνο αναμονής στη γραμμή, περιμένοντας τη σειρά του.
«Ναι, το ελληνικό Δημόσιο παίρνει πίσω τηλέφωνο – και είναι πραγματικότητα», είπε με έμφαση ο υπουργός Υγείας Αδωνις Γεωργιάδης, επιβεβαιώνοντας πως η ψηφιακή κουλτούρα αρχίζει να ριζώνει και στη Δημόσια Διοίκηση.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, τόνισε ότι «οι μικρές ψηφιακές νίκες κάνουν τη διαφορά», επισημαίνοντας πως το ζητούμενο δεν είναι οι φανταχτερές λύσεις, αλλά οι απλές παρεμβάσεις που αλλάζουν την καθημερινότητα.
Η διοικήτρια της ΗΔΙΚΑ, Νίκη Τσούμα, σημείωσε πως «δεν είμαστε πια στο στάδιο των πειραματισμών – έχουμε χτίσει τις υποδομές».
Διαφάνεια
Τα νοσοκομεία που συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη ικανοποίηση από τους πολίτες βρίσκονται στη Μακεδονία (4,13/5), ενώ η χαμηλότερη βαθμολογία (3,96/5) καταγράφεται στη Θράκη. Οι καρδιολογικές και χειρουργικές κλινικές αποσπούν υψηλότερες βαθμολογίες από τις παθολογικές, όπου η πίεση περιστατικών είναι μεγαλύτερη. Το υπουργείο έχει ήδη ξεκινήσει την εκπαίδευση διοικητών, στην κατεύθυνση να μάθουν να χρησιμοποιούν τα δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, με στόχο τη λήψη μέτρων βελτίωσης των νοσοκομείων που διευθύνουν ανά τρίμηνο. Μέσα στους επόμενους δύο μήνες αναμένονται πιο στοχευμένα στοιχεία ανά νοσοκομείο, ενώ το 2026 θα δημοσιευθεί η πρώτη ετήσια έκθεση.
Η αναπληρώτρια υπουργός, Ειρήνη Αγαπηδάκη, ανέδειξε τη σημασία των εργαλείων που απλοποιούν τη ζωή των πολιτών – από τα ηλεκτρονικά ραντεβού μέχρι την ενημέρωση εξετάσεων μέσω SMS. Ο υφυπουργός, Μάριος Θεμιστοκλέους, έκλεισε λέγοντας: «Δείχνουμε ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας που δεν φοβάται να μετρηθεί και να αξιολογηθεί».
Αποστολή 1 εκατ. email για τη δωρεά οργάνων
Περισσότεροι από ένα εκατομμύριο πολίτες έχουν ήδη λάβει ενημερωτικά email για τη δωρεά οργάνων, στο πλαίσιο της νέας ψηφιακής εκστρατείας του Ελληνικού Οργανισμού Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ). Η πλατφόρμα αποστολής των ηλεκτρονικών μηνυμάτων τέθηκε σε λειτουργία την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου, σε συνεργασία με την ΗΔΙΚΑ. Μέσα από τα μηνύματα, οι πολίτες ενημερώνονται για τη σημασία των μεταμοσχεύσεων και μπορούν με ένα κλικ στον ενσωματωμένο σύνδεσμο να δηλώσουν τη συναίνεσή τους ως δότες συμπαγών οργάνων. Η διαδικασία είναι γρήγορη και ασφαλής, χωρίς ανάγκη φυσικής παρουσίας ή γραφειοκρατικών βημάτων.

