Παράλληλα, επεσήμανε πως «υποχρέωση και δέσμευση του Υπουργείου Πολιτισμού είναι να εξασφαλίζει τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων, ώστε η κάλυψη των αναγκών για ποιοτική διαβίωση και πρόοδο των πολιτών να συνυπάρχει αρμονικά με το μοναδικό και αναντικατάστατο κεφάλαιο της πολιτιστικής κληρονομιάς, πολύτιμο για την εξέλιξη και την ευημερία της κοινωνίας. Αυτό κάναμε στη Θεσσαλονίκη στο σταθμό Βενιζέλου και το πετύχαμε απολύτως. Αυτό κάνουμε σε πολλά άλλα έργα, αυτό θα συμβεί και με τις αρχαιότητες στο λόφο Παπούρα και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι».
Διερευνήθηκαν διεξοδικά εναλλακτικές λύσεις και έγιναν νέες μελέτες.
Στην πρωτολογία της, η Υπουργος αφού τόνισε πως «ούτε εγώ προσωπικά, αλλά ούτε και το Υπουργείο Πολιτισμού – αμφισβήτησε τη σημασία του ευρήματος» σχολίασε ότι «η σημασία του ευρήματος, επειδή φαίνεται ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται, έχει χρησιμοποιηθεί πολλές φορές από το κόμμα σας, όπως και για τα αρχαία του μετρό της Θεσσαλονίκης. Φαίνεται ότι τίποτα δεν διδαχθήκατε από την περίπτωση του μετρό της Θεσσαλονίκης, όπου και τα αρχαία προφυλάχθηκαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, και αναδείχθηκαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, και το κοινωφελές έργο έγινε». Στη συνέχεια ανέφερε αναλυτικά όλα τα στάδια που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι και τη θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ. «Διερευνήθηκαν διεξοδικά εναλλακτικές λύσεις και έγιναν νέες μελέτες. Υπήρξε προσαρμογή στα νέα δεδομένα, με γνώμονα την ολοκληρωμένη προστασία του ευρήματος» σημείωσε η κ. Μενδώνη και επισήμανε την «ολοκληρωμένη προστασία» , τον όρο «που εμπεριέχει τόσο την απόλυτη προστασία, όσο και την ασφάλεια των πτήσεων στο νέο αερολιμένα».
Η υπουργός εξήγησε ότι με τη γνωμοδότησή του, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο εξασφαλίζει ολοκληρωμένη και απόλυτη προστασία του μνημείου. Το μνημείο, βρίσκεται στο ψηλότερο σημείο του λόφου, ο οποίος έχει απαλλοτριωθεί από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για την τοποθέτηση των συστημάτων επιτήρησης του νέου αερολιμένα. «Ακριβώς στην ίδια θέση υπήρχαν δομές από τη γερμανική κατοχή». Όπως ανέφερε στη συνέχεια η κ. ,Μενδώνη «η θέση η συγκεκριμένη δεν ήταν άγνωστη. Ήταν γνωστή στους αρχαιολόγους από το 1980 και, μάλιστα, είχε ερμηνευθεί ως φρυκτωρία. Ως «φρυκτωρία» αναφέρεται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου, στα παλαιότερα έγγραφά της. Ως «φρυκτωρία» έχει αναφερθεί και στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που εγκρίθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού με ομόφωνες εισηγήσεις των διευθύνσεων και της Εφορείας το 2023» εξήγησε η υπουργός και συνέχισε «Η ανασκαφική έρευνα ξεκίνησε ουσιαστικά το Μάρτιο του 2024, με την αποδόμηση των γερμανικών δομών. Μετά την αποκάλυψη του μνημείου και μετά την αυτοψία που κάναμε τον Ιούνιο του 2024, ζητήθηκαν και διερευνήθηκαν πολλές εναλλακτικές λύσεις για την τοποθέτηση των ραδιοβοηθημάτων. Ακολούθησε η εξέταση του εγγύς ευρισκομένου λόφου 26, ο οποίος αποκλείστηκε κατόπιν ενδελεχούς εξέτασης, σύμφωνα με ανεξάρτητο μελετητή. Η πιθανή επιλογή αυτής της θέσης – που ήταν η πιο πιθανή – σήμαινε ότι τα αεροπλάνα δεν θα είχαν επαφή με τα ραντάρ για 24 ολόκληρα δευτερόλεπτα»
Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας είχε ελέγξει 200 σημεία στην ευρύτερη περιοχή
Η Λίνα Μενδώνη είπε επίσης ότι θα καταθέσει και τη μελέτη η οποία έγινε, αλλά και το οικείο έγγραφο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και υπογράμμισε ότι «Η προμελέτη, λοιπόν, αυτή – η οποία δημιουργήθηκε μετά από επανειλημμένες συσκέψεις του Υπουργείου Πολιτισμού, παρουσία της Εφορείας Αρχαιοτήτων – εξετάσθηκε στις 8 Ιουλίου στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Η προμελέτη παρουσιάστηκε ενδελεχώς στα μέλη του συμβουλίου. Ήταν παρόντες όσοι συμφωνούσαν και την υποστήριξαν, και όσοι διαφωνούσαν. Μετά από μια πολύωρη και αναλυτική παρουσίαση του θέματος και συγκεκριμένων ερωτήσεων που τέθηκαν, τα μέλη του συμβουλίου κατέληξαν και γνωμοδότησαν θετικά (14-1) υπέρ της έγκρισης της προμελέτης προστασίας και ανάδειξης των αρχαιοτήτων, σύμφωνα με την παρουσίαση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Η ίδια υπηρεσία είχε ελέγξει ενδελεχώς 200 σημεία στην ευρύτερη περιοχή, τα οποία όμως δεν πληρούσαν τις αναγκαίες προδιαγραφές ασφάλειας των πτήσεων. Σας επαναλαμβάνω: το κοντινότερο σημείο, που είναι ο λόφος 26, άφηνε κενό 24 δευτερολέπτων. Επίσης, θυμίζω ότι, σύμφωνα με την αρχική πρόταση για την εγκατάσταση του συστήματος, απαιτούνταν η διαμόρφωση πλατύσματος έκτασης 66 στρεμμάτων, η ταπείνωση του λόφου σε βάθος 30 μέτρων και η διάλυση των αρχαιοτήτων. Αυτά όλα τα αποφύγαμε, ακριβώς επειδή ζητήσαμε την απόλυτη και ολοκληρωμένη προστασία του μνημείου. Το Υπουργείο Πολιτισμού, οι υπηρεσίες του, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, δυνάμει των διατάξεων του 4858, όφειλαν να λάβουν υπόψη τους την ανάγκη της ολοκληρωμένης προστασίας του μνημείου, συγχρόνως με την ασφάλεια των πτήσεων και την προστασία, κατά τα διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα αεροναυτιλίας, επισκεπτών και εργαζομένων. Το ΚΑΣ, λοιπόν, κατέληξε και γνωμοδότησε, λαμβάνοντας υπόψη όλα αυτά τα δεδομένα. Όλα αυτά, χωρίς καμία έκπτωση, είναι εφικτά με τη μεταφορά των ραδιοβοηθημάτων σε άλλο σημείο του λόφου. Γιατί τα μεταφέρουμε σε άλλο σημείο του λόφου; Τα μεταφέρουμε, επειδή ακριβώς μπορεί να αναπτυχθεί το μνημείο».
Ακολούθησε η δευτερολογία της Υπουργού, Λίνας Μενδώνη στην Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ, Μαμουλάκη Χάρη. Μεταξύ άλλων η κ. Μενδώνη είπε «ότι εξετάστηκαν 200 θέσεις από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και από διεθνή αναγνωρισμένο μελετητή» και ξεκαθάρισε χωρίς περιστροφές το εξής: «μου λέτε ότι έκανα κυβίστηση. Κατ’ αρχήν, οι κυβιστήσεις χαρακτηρίζουν το δικό σας κόμμα, ιστορικά και διεθνώς. Δεν έκανα καμία κυβίστηση και δεν παίρνω πίσω τίποτε από το Δελτίο Τύπου του 2024. Απλώς σας λέω ότι αυτό επί του οποίου γνωμοδότησε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο επιτυγχάνει την ολοκληρωμένη προστασία. Μπορεί να διαφωνείτε ή να συμφωνείτε, αλλά έτσι είναι. Αυτό είπα και αυτό υποστηρίζω. Το μνημείο εξασφαλίζεται απολύτως, ώστε να είναι προσβάσιμο και επισκέψιμο».

