Για πρώτη φορά μετά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, η πόλη βρίσκεται μπροστά σε μια συνολική αναδιάρθρωση του συστήματος μετακινήσεων. Οχι ως ένα πακέτο εντυπωσιακών έργων βιτρίνας, αλλά ως μια συνειδητή προσπάθεια να μπουν ξανά οι αστικές συγκοινωνίες σε τροχιά κανονικότητας. Με σχέδιο, διάρκεια και ξεκάθαρη στόχευση: αξιοπιστία, βιωσιμότητα και σεβασμό στον πολίτη.
Το 2026 ξεχωρίζει ως χρονιά καμπής. Ως το σημείο όπου οι παρεμβάσεις των τελευταίων ετών αρχίζουν να αποδίδουν με τρόπο απτό στην καθημερινότητα. Η μεγαλύτερη αλλαγή δεν είναι θεωρητική, είναι πρακτική και μετρήσιμη.
Η εικόνα στους δρόμους αλλάζει, πρώτα απ’ όλα, με την ανανέωση του στόλου. Περισσότερα από χίλια νέα λεωφορεία κυκλοφορούν ήδη, ενώ μέχρι το 2027 πάνω από τα δύο τρίτα του ενεργού στόλου θα έχουν αντικατασταθεί. Νεότερα οχήματα σημαίνουν λιγότερες βλάβες, πιο σταθερά δρομολόγια και μικρότερη αναμονή. Με απλά λόγια: μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στο μέσο.
Την ίδια στιγμή, το μετρό και ο ηλεκτρικός περνούν σε φάση ουσιαστικής αναβάθμισης. Εργα στις Γραμμές 2 και 3, νέοι συρμοί, παρεμβάσεις σε σταθμούς, βελτίωση της καθαριότητας και του κλιματισμού συνθέτουν μια εικόνα προετοιμασίας για αυξημένες απαιτήσεις. Ενα δίκτυο που επιδιώκει να λειτουργεί με τους ρυθμούς και τα πρότυπα μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής πρωτεύουσας.
Καθοριστικό ρόλο παίζει και η ψηφιοποίηση. Το εισιτήριο στο κινητό, οι ανέπαφες πληρωμές στις πύλες, τα νέα εργαλεία καταγραφής παραπόνων και η αναβάθμιση των στάσεων αλλάζουν την εμπειρία του επιβάτη. Κάνουν τη μετακίνηση πιο απλή, πιο κατανοητή και λιγότερο αγχωτική.
Ανοιχτά μέτωπα
Τα προβλήματα, φυσικά, δεν εξαφανίζονται. Η έλλειψη οδηγών, η πίεση στις ώρες αιχμής, η ανάγκη για περισσότερες λεωφορειολωρίδες και τα ζητήματα ασφάλειας παραμένουν ανοιχτά μέτωπα. Η διαφορά είναι ότι, έπειτα από δεκαετίες, δεν αντιμετωπίζονται ως αναπόφευκτα. Υπάρχει σχέδιο: στοχευμένες προσλήψεις, σύγχρονη εκπαίδευση, συνεργασίες και επενδύσεις σε τεχνολογία και υποδομές.
Οι αστικές συγκοινωνίες δεν επιδιώκουν απλώς να μεταφέρουν κόσμο από το ένα σημείο στο άλλο. Επιχειρούν να αποκαταστήσουν τη σχέση εμπιστοσύνης με ένα δημόσιο αγαθό που είχε φθαρεί. Να επαναφέρουν την ιδέα ότι οι αστικές συγκοινωνίες δεν είναι λύση ανάγκης, αλλά βασική προϋπόθεση για μια πόλη λειτουργική, βιώσιμη και ανθρώπινη.
Αν το 2004 οι Ολυμπιακοί Αγώνες άφησαν το αποτύπωμά τους στις υποδομές, το 2026 φιλοδοξεί να αφήσει το αποτύπωμά του στην καθημερινότητα. Οχι με εξαγγελίες, αλλά με μικρές, ορατές αλλαγές: στη στάση, στο βαγόνι, στον δρόμο. Εκεί όπου, τελικά, κρίνεται αν μια πόλη κινείται ή απλώς μένει στάσιμη.

