Ο ρυθμός ανάπτυξης αναμένεται να ανέλθει σε 2,2% το 2025 και 2,4% το 2026. Το ονομαστικό ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί από τα 249,6 δισ. ευρώ το 2025 σε 260,9 δισ. ευρώ το 2026. Παράλληλα, ο εγχώριος πληθωρισμός αναμένεται να αποκλιμακωθεί από 2,6% το 2025 σε 2,2% το 2026.
Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει η κυβέρνηση, σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης θα διαδραματίσουν τόσο οι αλλαγές στις κλίμακες φορολογίας εισοδήματος όσο και οι λοιπές παρεμβάσεις που ανακοινώθηκαν στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης. Βασει των κυβερνητικών ισχυρισμών, μέσω της αναμόρφωσης της φορολογίας εισοδήματος θα ενισχυθεί άμεσα το εισόδημα των πολιτών.
Ο προϋπολογισμός του 2026 ενσωματώνει επιπλέον μέτρα με τοπικά χαρακτηριστικά και παρεμβάσεις που σχετίζονται με το στεγαστικό πρόβλημα, όπως η σταδιακή κατάργηση του ΕΝΦΙΑ για οικισμούς με πληθυσμό έως 1.500 κατοίκους, η μείωση του ΦΠΑ στα ακριτικά νησιά με πληθυσμό έως 20.000 κατοίκους, η μείωση της φορολογίας ενοικίων σε συνδυασμό με την επιστροφή ενός ενοικίου ετησίως καθώς και η μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης για τις κατοικίες και άλλα περιουσιακά στοιχεία με απαλλαγή των εξαρτώμενων τέκνων από την ελάχιστη δαπάνη διαβίωσης. Επιπροσθέτως, βάσει των όσων υποστηρίζει η κυβέρνηση, ο προϋπολογισμός προβλέπει ενισχύσεις για το εισόδημα των συνταξιούχων μέσω της σταδιακής κατάργησης του συμψηφισμού των αυξήσεων των συντάξεων με την προσωπική διαφορά, με την περαιτέρω αύξηση των συντάξεων βάσει ΑΕΠ και πληθωρισμού καθώς και με την ενίσχυση των χαμηλοσυνταξιούχων, των ανασφάλιστων υπερηλίκων και των ατόμων με αναπηρία με το ποσό των 250 ευρώ κάθε Νοέμβριο.
Ο ρυθμός μεταβολής των επενδύσεων προβλέπεται να αυξηθεί από 4,5% το 2024 σε 5,7% το 2025 και σε 10,2% το 2026, καθ’ όσον σε συνδυασμό με τη δυναμική που επιδεικνύουν οι ιδιωτικές επενδύσεις, αναμένεται να υλοποιηθεί ένα σημαντικά διευρυμένο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων το 2026, με πόρους ύψους 16,7 δισ. ευρώ έναντι 14,6 δισ. ευρώ το 2025. Η ανωτέρω αύξηση των επενδύσεων αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση στην Ευρωζώνη για το 2025 και τη μεγαλύτερη αύξηση τόσο στην Ευρωζώνη όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 για το 2026, μειώνοντας περαιτέρω το παραγωγικό κενό. Σημειώνεται ότι ο μέσος όρος αύξησης των επενδύσεων στην Ευρωζώνη εκτιμάται σε 1,3% για το 2025 και 2,2% για το 2026, σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το ποσοστό ανεργίας, έχοντας υποχωρήσει σε μονοψήφιο αριθμό ήδη από το 2025, προβλέπεται να βελτιωθεί περαιτέρω το 2026 κατά μισή ποσοστιαία μονάδα του εργατικού δυναμικού, διαμορφούμενο σε 8,6% βάσει της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού, το οποίο αντιστοιχεί στο χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας στην Ελλάδα μετά το 2008.
Το πρωτογενές αποτέλεσμα του κρατικού προϋπολογισμού αναμένεται να διαμορφωθεί σε 3,6% του ΑΕΠ για το 2025 και σε 2,8% το 2026, ενώ το συνολικό αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε 0,6% το 2025 και σε -0,1% το 2026. Σε αυτό το πλαίσιο, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης ως ποσοστό του ΑΕΠ αναμένεται να παρουσιάσει για έκτο συνεχόμενο έτος τη μεγαλύτερη αποκλιμάκωση στην Ευρωπαϊκή Ένωση και να διαμορφωθεί σε επίπεδα κάτω του 140%, με την πρόβλεψη να διαμορφώνεται σε 137,6%, που είναι το χαμηλότερο επίπεδο από το 2010.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο προσχέδιο που κατέθεσε το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στη Βουλή, τα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού του τρέχοντος έτους και οι προβλέψεις για τα βασικά μεγέθη του προϋπολογισμού του 2026 έχουν ως εξής:
Το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης του έτους 2025, με βάση τη μεθοδολογία ESA, είχε προβλεφθεί στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2025 ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 5.967 εκατ. ευρώ ή 2,4% του ΑΕΠ, ενώ στην Ετήσια Έκθεση Προόδου 2025 για το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό – Διαρθρωτικό Σχέδιο (ΜΔΣ) που υποβλήθηκε τον Απρίλιο 2025, η εκτίμηση του πρωτογενούς αποτελέσματος για το έτος 2025 αναθεωρήθηκε σε 3,2% του ΑΕΠ. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 9.105 εκατ. ευρώ ή 3,6% του ΑΕΠ.
Σε σχέση με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού 2025 παρατηρείται αύξηση τόσο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού (κατά 2,3 δισ. ευρώ) όσο και των δαπανών (κατά 1,0 δισ. ευρώ), δεδομένου ότι περιλαμβάνονται επιπλέον δαπάνες για την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος και των επενδύσεων. Το συνολικό ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα 0,6% του ΑΕΠ, βελτιωμένο έναντι της πρόβλεψης για έλλειμμα 0,6%, η οποία είχε περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2025.
Τα έσοδα από φόρους αναμένεται να ανέλθουν στο ύψος των 70.878 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 1.675 εκατ. ευρώ ή 2,4% έναντι του στόχου του προϋπολογισμού 2025. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως:
(α) στον περιορισμό της φοροδιαφυγής σε συνδυασμό με την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών που επηρεάζει κυρίως τα έσοδα από τον ΦΠΑ (αύξηση κατά 857 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον προϋπολογισμό) και
(β) στην αύξηση των αμοιβών, γεγονός που επηρεάζει κυρίως τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων (αύξηση κατά 633 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον προϋπολογισμό).
Σημειώνεται ότι σε σχέση με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού παρατηρείται σημαντική αύξηση των αμοιβών εξαρτημένης εργασίας, η οποία εκτιμάται σε 6,3% το 2025 έναντι 3,4%, που ήταν η σχετική πρόβλεψη. Επιπλέον, η πραγματική ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να αυξηθεί το 2025 κατά 1,9% έναντι 1,6%, που ήταν η πρόβλεψη του προϋπολογισμού, ενώ οι τουριστικές εισπράξεις σημείωσαν σημαντική άνοδο κατά 12,5% το επτάμηνο του 2025 έναντι του 2024, με αποτέλεσμα να επηρεάζονται θετικά τα φορολογικά έσοδα.
Οι συνολικές δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για το έτος 2025 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 81.456 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 953 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο του προϋπολογισμού. Η αύξηση αυτή, όπως προκύπτει από την ανάλυση των δαπανών κατά μείζονα κατηγορία, οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των δαπανών του εθνικού σκέλους του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων και των τόκων καθώς και στη δημοσιονομική παρέμβαση της επιστροφής ενός ενοικίου κατά τον μήνα Νοέμβριο. Η διαφοροποίηση στις λοιπές κατηγορίες δαπανών οφείλεται κυρίως σε ανακατανομή πιστώσεων μεταξύ των μειζόνων κατηγοριών του προϋπολογισμού.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις για το έτος 2026, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης, σε δημοσιονομική βάση, προβλέπεται να διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 7.292 εκατ. ευρώ ή 2,8% του ΑΕΠ.
Οι καθαρές εθνικά χρηματοδοτούμενες πρωτογενείς δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με τον ορισμό του νέου ευρωπαϊκού πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης και του ΜΔΣ, αναμένεται να αυξηθούν κατά 4,4% το 2025 και 5,8% το 2026, μετά τη μείωση κατά 0,4% που εκτιμάται για το 2024, εξαιτίας κυρίως των ενεργητικών μέτρων μείωσης της φοροδιαφυγής που μετρούν αφαιρετικά στον στόχο των δαπανών, με τη σωρευτική αύξηση των ετών 2024 – 2026 να εκτιμάται σε περίπου 10 δισ. ευρώ. Η εν λόγω σωρευτική αύξηση αντιστοιχεί στο όριο που τίθεται από το ΜΔΣ 2025 – 2028, υπενθυμίζεται δε ότι ο σχετικός στόχος αύξησης των πρωτογενών δαπανών στο ΜΔΣ ανέρχεται σε 2,6% το 2024, σε 3,7% το 2025 και σε 3,6% το 2026.
Σημειώνεται ότι κατόπιν ενεργοποίησης της εθνικής ρήτρας διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες, η μεταβολή των αμυντικών δαπανών, ως ποσοστό του ΑΕΠ, κατά την περίοδο 2025 – 2028 σε σχέση με το έτος 2024 λαμβάνεται υπόψη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε περίπτωση υπέρβασης του ορίου δαπανών. Σε όρους λειτουργικής ταξινόμησης των δαπανών (ορισμός CoFoG – Classification of the Functions of Government, Eurostat) οι αμυντικές δαπάνες το 2026 εκτιμώνται περίπου σε 0,3% του ΑΕΠ, υψηλότερες σε σχέση με το 2024. Επισημαίνεται ότι οι φυσικές παραλαβές εξοπλιστικών προγραμμάτων αναμένεται να αυξηθούν σε 2,3 δισ. ευρώ το 2026 έναντι 1,7 δισ. ευρώ το 2025.
Τα έσοδα από φόρους αναμένεται να ανέλθουν στο ύψος των 73.527 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 2.649 εκατ. ευρώ ή 3,7% έναντι του 2025, κυρίως λόγω της προβλεπόμενης μεγέθυνσης της οικονομίας, όπως αντικατοπτρίζεται στις μακροοικονομικές προβλέψεις. Οι συνολικές δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για το έτος 2026 προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν σε 86.529 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 5.074 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη εκτίμηση έτους 2025. Η εν λόγω αύξηση οφείλεται κυρίως στην επιτάχυνση των έργων που χρηματοδοτούνται από το ΤΑΑ λόγω λήξης του προγράμματος, στην εφαρμογή των παρεμβάσεων που ανακοινώθηκαν στη ΔΕΘ, στις αυξημένες φυσικές παραλαβές των οπλικών συστημάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και στην αύξηση του δημοσιονομικού περιθωρίου δαπανών για την εξυπηρέτηση των αναγκών των Υπουργείων και των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
| Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης σύμφωνα με τη μεθοδολογία European System of Accounts (ESA) (σε εκατ. ευρώ) | ||||
| 2024 | 2025 | 2026 | ||
| ΔΥΕ Απριλίου 20254 | Προϋπ/σμός | Εκτίμηση | Πρόβλεψη | |
| I. Καθαρά έσοδα κρατικού προϋπολογισμού κατά ESA (α+β+γ+δ+ε+στ-ζ) | 72.255 | 74.573 | 76.826 | 79.947 |
| α. Φόροι (1+2+3+4+5+6+7) | 68.297 | 69.203 | 70.878 | 73.527 |
| 1. Φόροι επί αγαθών και υπηρεσιών | 36.907 | 38.019 | 39.071 | 40.818 |
| εκ των οποίων: Φόροι προστιθέμενης αξίας | 25.683 | 26.673 | 27.530 | 29.129 |
| Ειδικοί φόροι κατανάλωσης | 7.258 | 7.276 | 7.394 | 7.447 |
| 2. Φόροι και δασμοί επί εισαγωγών | 366 | 362 | 400 | 427 |
| 3. Τακτικοί φόροι ακίνητης περιουσίας | 2.430 | 2.394 | 2.411 | 2.328 |
| 4. Λοιποί φόροι επί παραγωγής | 643 | 460 | 495 | 659 |
| 5. Φόρος εισοδήματος | 24.723 | 25.212 | 25.969 | 26.710 |
| εκ των οποίων: Φόρος εισοδήματος πληρωτέος από Φυσικά Πρόσωπα (ΦΠ) | 14.563 | 15.244 | 15.878 | 15.785 |
| Φόρος εισοδήματος πληρωτέος από εταιρείες (ΝΠ) | 7.984 | 7.972 | 7.800 | 8.659 |
| 6. Φόροι κεφαλαίου | 239 | 235 | 250 | 250 |
| 7. Λοιποί τρέχοντες φόροι | 2.989 | 2.523 | 2.282 | 2.334 |
| β. Κοινωνικές εισφορές | 61 | 60 | 61 | 61 |
| γ. Μεταβιβάσεις | 7.420 | 8.794 | 9.245 | 10.941 |
| δ. Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών | 844 | 965 | 1.213 | 1.097 |
| ε. Λοιπά τρέχοντα έσοδα | 3.793 | 3.043 | 2.991 | 2.222 |
| εκ των οποίων: ε1. Επιστροφές δαπανών για τόκους | 44 | 0 | 92 | 0 |
| στ. Πωλήσεις παγίων περιουσιακών στοιχείων | 29 | 37 | 32 | 55 |
| ζ. Επιστροφές εσόδων | 8.188 | 7.529 | 7.594 | 7.955 |
| Πληροφοριακά στοιχεία: | ||||
| Προϋπολογισμός δημοσίων επενδύσεων1 | 3.685 | 4.300 | 4.300 | 4.350 |
| ΤΑΑ2 | 3.145 | 4.237 | 4.293 | 5.950 |
| II. Δαπάνες κρατικού προϋπολογισμού κατά ESA3 (α+β+γ+δ+ε+στ+ζ+η+θ+ι) | 74.931 | 80.502 | 81.456 | 86.529 |
| α. Παροχές σε εργαζόμενους | 14.869 | 14.790 | 15.285 | 15.253 |
| β. Κοινωνικές παροχές | 340 | 425 | 566 | 642 |
| γ. Μεταβιβάσεις | 32.319 | 34.436 | 34.664 | 35.086 |
| δ. Αγορές αγαθών και υπηρεσιών | 2.192 | 1.910 | 2.281 | 2.022 |
| ε. Επιδοτήσεις | 73 | 81 | 78 | 80 |
| στ. Τόκοι | 10.203 | 9.400 | 9.841 | 9.746 |
| ζ. Λοιπές δαπάνες | 117 | 102 | 121 | 101 |
| η. Πιστώσεις υπό κατανομή | 13.437 | 17.602 | 16.740 | 21.201 |
| θ. Αγορές παγίων περιουσιακών στοιχείων | 1.379 | 1.757 | 1.882 | 2.397 |
| ι. Τιμαλφή | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Πληροφοριακά στοιχεία: | ||||
| Προϋπολογισμός δημοσίων επενδύσεων1 | 9.913 | 9.200 | 9.700 | 9.500 |
| ΤΑΑ2 | 3.401 | 4.900 | 4.900 | 7.192 |
| III. Ισοζύγιο κρατικού προϋπολογισμού κατά ESA (Ι-ΙI) | -2.676 | -5.930 | -4.630 | -6.582 |
| % ΑΕΠ | -1,1% | -2,4% | -1,9% | -2,5% |
| IV. Πρωτογενές αποτέλεσμα κρατικού προϋπολογισμού κατά ESA (III+II.στ-I.ε1) | 7.483 | 3.470 | 5.119 | 3.164 |
| % ΑΕΠ | 3,1% | 1,4% | 2,1% | 1,2% |
| V. Ισοζύγιο νομικών προσώπων κατά ESA | 4.697 | 3.535 | 3.736 | 3.597 |
| Έσοδα | 15.791 | 15.233 | 15.744 | 15.729 |
| Τρέχουσες και λοιπές κεφαλαιακές μεταβιβάσεις | 5.887 | 6.343 | 6.433 | 6.324 |
| Τόκοι πιστωτικοί | 1.721 | 1.431 | 1.559 | 1.535 |
| Φόροι | 3.616 | 3.147 | 3.253 | 3.331 |
| Αντικριζόμενα έσοδα (καθαρά) | 0 | 0 | -3 | -3 |
| Λοιπά έσοδα | 4.568 | 4.312 | 4.502 | 4.542 |
| Έξοδα | 11.095 | 11.698 | 12.008 | 12.132 |
| Παροχές σε εργαζόμενους | 1.533 | 1.518 | 1.611 | 1.649 |
| Τόκοι χρεωστικοί | 393 | 396 | 386 | 399 |
| Λοιπά έξοδα | 3.285 | 3.815 | 3.741 | 4.021 |
| Επενδυτικές δαπάνες | 1.527 | 2.571 | 2.213 | 2.421 |
| Λοιπές μεταβιβάσεις | 1.379 | 685 | 1.309 | 907 |
| Επιδοτήσεις | ||||
…

