Το Υπερταμείο αναζητά τη βέλτιστη δυνατή επιλογή για την αξιοποίηση των συγκεκριμένων αεροδρομίων, των οποίων σήμερα η κίνηση αθροιστικά είναι σχεδόν όσο ο ετήσιος όγκος επιβατών της Σαντορίνης. Εντούτοις, η σπουδή ουκ ολίγων επενδυτών είναι σημαντική και ήδη ερίζουν ουκ ολίγοι «παίκτες», παλιοί και νέοι. Και τούτο διότι πρόκειται για αεροδρόμια που επιδέχονται -τα μισά εξ αυτών- ιδιαίτερα μεγάλης ανάπτυξης αναφορικά με την προσέγγιση νέων πτήσεων, ενώ απαιτούνται ουκ ολίγες δαπάνες, τόσο στο επίπεδο των ανωδομών όσο και του marketing προσέγγισης νέων αεροπορικών εταιριών.
Το Υπερταμείο επεξεργάζεται πλέγμα επενδυτικών λύσεων ούτως ώστε να βρεθεί η λύση στην εξίσωση: ισορροπία μεταξύ εσόδων πολιτείας και ανάπτυξης των αεροδρομίων-βιωσιμότητα και κερδοφορία αναδόχου. Για την ώρα λέγεται ότι έχει επιλεγεί να ακολουθηθεί η μεθοδολογία ΣΔΙΤ (λόγω υψηλών δαπανών ανακατασκευής των αεροδρομίων) για τη διενέργεια του διαγωνισμού και αυτή την περίοδο περαιώνεται η καταγραφή και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης των υποδομών, εγκαταστάσεων και λειτουργιών των 22 περιφερειακών αεροδρομίων.
Κύριος στόχος του Ταμείου φέρεται να είναι η παράλληλη ανάπτυξη και εκμετάλλευση και των 22 αεροδρομίων, με βελτίωση, αναβάθμιση και επέκταση των υποδομών και προτύπων προδιαγραφών λειτουργίας και συντήρησης αυτών, με ταυτόχρονη μεγιστοποίηση της αξίας. Τέλος στο site αναφέρεται ότι η παραχώρηση των 22 αεροδρομίων μέσω της ανάπτυξης θα οδηγήσει και σε βελτίωση της διασυνδεσιμότητας εμπορικών μεταφορών (Interconnectivity enhancement for commercial transports).
Μεταξύ των προς παραχώρηση αεροδρομίων ξεχωρίζουν το αεροδρόμιο της Πάρου -όπου για άγνωστο λόγο σταμάτησαν οι εργασίες επέκτασης-, της Σητείας, του Αραξου, της Καρπάθου, της Αλεξανδρούπολης, των Ιωαννίνων, ενώ το παζλ συμπληρώνουν αερολιμένες που δύναται να επεκταθούν, όπως για παράδειγμα της Μήλου, της Σκύρου, της Ικαρίας, της Αστυπάλαιας, της Νάξου, της Χίου, ενώ ορισμένα άλλα, όπως της Καλύμνου ή του Καστελλόριζου, δεν επιδέχονται επέκτασης.
Χρηματοοικονομικός σύμβουλος είναι η Eurobank, τεχνικός σύμβουλος είναι η Doxiadis Associates Consultants on Development και Ekistics SA και νομικοί σύμβουλοι η Your Legal & Partners μαζί με το δικηγορικό γραφείο Δρακόπουλος-Βασαλάκης DVLAW.
Τα επόμενα βήματα στην Καλαμάτα
Ο διεθνής διαγωνισμός για τη μακροπρόθεσμη παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας ανέδειξε προτιμητέο επενδυτή την κοινοπραξία FRAPORT AG-DELTA AIRPORT INVESTMENTS S.A.-PILEAS S.A. Εντός του Οκτωβρίου του 2025 θα υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης και στη συνέχεια θα ακολουθήσει η κύρωση της συμβάσεως με νόμο ούτως ώστε να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός.
Πιάνουν θέση οι Καναδοί του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και ο Ινδός «γίγαντας» Adani Group
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, για τον επί θύραις διαγωνισμό του Υπερταμείου ερίζουν οι Καναδοί επενδυτές του «Ελευθέριος Βενιζέλος» AviAlliance GmbH και η AviAlliance Capital GmbH μαζί με την εταιρία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθήνας, η οποία γνωρίζει πολύ καλά τις δυνατότητες της ελληνικής αγοράς, ενώ ήδη ουκ ολίγα ραντεβού στην Αθήνα ακούγεται ότι έχει πραγματοποιήσει ο ινδικός γίγαντας υποδομών Adani Group.
Σίγουρη αναμένεται να είναι η συμμετοχή με κάποιο σχήμα του ομίλου Κοπελούζου, ενώ άγνωστη είναι μέχρι αυτή τη στιγμή η διάθεση της «μαμάς» Fraport και του κοινοπρακτικού σχήματος που «τρέχει» το αεροδρόμιο στο Καστέλι στην Κρήτη (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και οι επίσης Ινδοί, GMR Airports Ltd) που αναμένεται να ανοίξει τον Φεβρουάριο του 2027.

Adani Group
Ο ινδικός κολοσσός Adani Group εντείνει την παγκόσμια επεκτατική του στρατηγική, στοχεύοντας σε επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2030. Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Γκαουτάμ Αντάνι, κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης της Adani Enterprises Ltd, ο όμιλος σχεδιάζει κεφαλαιακές δαπάνες ύψους 15-20 δισ. δολ. ετησίως για τα επόμενα πέντε χρόνια, με έμφαση σε ενέργεια (θερμική και ανανεώσιμη), λιμάνια και μεταφορές.
Η Mumbai International Airport Ltd. (MIAL), θυγατρική του ομίλου Adani Airport Holdings, υπέγραψε πρόσφατα συμφωνία 750 εκατ. δολ. με επενδυτικό σχήμα υπό τη διαχείριση της Apollo Global Management, σε μια κίνηση που ενισχύει τη ρευστότητά της και στηρίζει τα σχέδια δημόσιας εγγραφής της εταιρίας έως το 2027.
Η χρηματοδότηση προέρχεται από ομολογίες χωρίς εξασφαλίσεις διάρκειας τεσσάρων ετών και ενδέχεται να φτάσει συνολικά το 1 δισ. δολ., καθώς υπάρχει πρόβλεψη για επιπλέον άντληση 250 εκατ. δολ. Η συμφωνία αποσκοπεί στην αναχρηματοδότηση δανειακών υποχρεώσεων του αεροδρομίου και υπογραμμίζει τη στρατηγική του ομίλου Adani να ενισχύσει τα οικονομικά του μεγέθη εν όψει μελλοντικής εισόδου στο χρηματιστήριο.
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Chhatrapati Shivaji στη Βομβάη, το οποίο διαχειρίζεται η MIAL, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο της Ινδίας. Η συμφωνία αναμένεται να βελτιώσει περαιτέρω τις υποδομές του και να επιταχύνει την ολοκλήρωση του Navi Mumbai International Airport, ενός από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά έργα της χώρας.
Η δημόσια εγγραφή (IPO) της Adani Airports αναμένεται έως τον Μάρτιο του 2027, σύμφωνα με πηγές του Bloomberg, με στόχο να κεφαλαιοποιηθεί η αυξανόμενη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια στην Ινδία και η δυναμική της χώρας ως παγκόσμιου κόμβου.
Παράλληλα, η θυγατρική Adani Ports & Special Economic Zone Ltd (APSEZ) προετοιμάζεται να επενδύσει περίπου 2 δισ. δολ. για την απόκτηση ευρωπαϊκών τερματικών λιμένων.
Σε συνέντευξη του Απριλίου 2024, ο πρόεδρος Διεθνών Σχέσεων του Adani, Σιχίρ Πριγιαντάρσι, τόνισε ότι ο όμιλος εξετάζει ευκαιρίες συνεργασίας στην Ελλάδα, αξιολογώντας τη χώρα ως πύλη εισόδου της Ινδίας στην Ευρώπη, στο πλαίσιο της ενίσχυσης των ελληνοϊνδικών σχέσεων μετά τις επισκέψεις των πρωθυπουργών Modi και Μητσοτάκη.
Οι συζητήσεις, όπως αποκαλύφθηκε τον Φεβρουάριο του 2025, έχουν μπει σε προχωρημένο στάδιο για το λιμάνι του Βόλου, με τον ελληνικό δημόσιο φορέα να προχωρά στην ακύρωση προηγούμενης παραχώρησης και την επαναπροσφορά του προς νέες διαπραγματεύσεις, στις οποίες συμμετέχει η Adani Ports & Logistics και αναμφίβολα και η Goldair που συμμετείχε ως πρώτος επιλαχών στον διαγωνισμό. Ηδη υπενθυμίζεται ότι η Goldair, με εξαιρετική τεχνογνωσία στο κομμάτι των αεροδρομίων, επενδύει στην αγορά της Ινδίας. Ο ινδικός γίγαντας λέγεται ότι ενδιαφέρεται και για το λιμάνι της Καβάλας.
H Adani Ports & Logistics ελέγχει σήμερα 15 λιμάνια και logistics terminal στην Ινδία, μεταξύ των οποίων και το Mundra, το μεγαλύτερο της χώρας.

