Πανελλαδικές 2019: Το πρόγραμμα για τα ειδικά μαθήματα

16/04/19 • 23:48 | UPD 16/04/19 • 23:48

Newsroom eleftherostypos.gr

Ο φετινός απόφοιτος Λυκείου καλείται να επιλέξει σε ποια σχολή ή τμήμα θα εισαχθεί ενώ ακόμα δεν έχει ψηφιστεί στη Βουλή η νέα μορφή -τουλάχιστον- 5 πανεπιστημίων

Από τις 21 Ιουνίου μέχρι 2 Ιουλίου θα πραγματοποιηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ για τα ειδικά μαθήματα, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας.

Συγκεκριμένα, στις 21/6 οι υποψήφιοι θα εξεταστούν στα Αγγλικά, και στη συνέχεια θα πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις των Γερμανικών και των Ισπανικών στις 22/6. Ακόμη, στις 24/6 οι υποψήφιοι θα εξεταστούν στο ελεύθερο σχέδιο και την επόμενη ημέρα (25/6) στο γραμμικό σχέδιο.

Στις 26/6 θα πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις των Γαλλικών και θα ακολουθήσουν οι εξετάσεις των μαθημάτων που αφορούν τα τμήματα Μουσικών Σπουδών: 27/6 η Αρμονία, στις 28/6 ο Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων, στις 29/6 η Μουσική Αντίληψη και Γνώση και την 1η Ιουλίου η Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία. Οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα ολοκληρωθούν στις 2/7, με την εξέταση του μαθήματος των Ιταλικών.

Ως προθεσμία διεξαγωγής Υγειονομικής Εξέτασης και Πρακτικής Δοκιμασίας των υποψηφίων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) ορίστηκε το διάστημα από την Τρίτη 18-6-2019 μέχρι και την Παρασκευή 28-6-2019.

Σημειώνεται, ότι η διάρκεια εξέτασης για τα μαθήματα των ξένων γλωσσών και της Αρμονίας είναι τρεις (3) ώρες, των Σχεδίων (Ελεύθερο και Γραμμικό) είναι έξι (6) ώρες, του μαθήματος «Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων» είναι περίπου είκοσι (20) λεπτά.

Επίσης, για το μουσικό μάθημα «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία» η εξέταση της φωνητικής ή οργανικής μουσικής διαρκεί 2΄ με 6΄ λεπτά για κάθε υποψήφιο, για το μουσικό μάθημα «Μουσική Αντίληψη και Γνώση», η εξέταση έχει διάρκεια 30′ λεπτών, ενώ η εξέταση στο αντικείμενο της Μουσικής Γνώσης έχει διάρκεια 2 ωρών.

ΣΤΑ… ΤΥΦΛΑ θα συμπληρώσουν μηχανογραφικό οι μαθητές της Γ’ Λυκείου

Μέσα σ’ ένα χρόνο το μηχανογραφικό «γκρεμίστηκε» και… ξαναφτιάχτηκε από την αρχή με τα ίδια παλιά υλικά αλλά με νέα εντυπωσιακή ταμπέλα, τα ΤΕΙ εξαφανίστηκαν από τον ακαδημαϊκό χάρτη, ιδρύονται πάνω από 150 νέα πανεπιστημιακά τμήματα με «fast track» -αμφιβόλου ποιότητας και ακαδημαϊκότητας- διαδικασίες και μαθητές και φοιτητές καλούνται να πάρουν στα… τυφλά μία απόφαση. Οι αντιδράσεις είναι ήδη σφοδρές και υπάρχουν προειδοποιήσεις ακόμα και για προσφυγή στο ΣτΕ, ένα ενδεχόμενο που θα τίναζε στον «αέρα» το φετινό μηχανογραφικό.

Το σχέδιο που επεξεργάζεται ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, εδώ και τρία χρόνια, εν όψει εκλογών και τρομακτικής καθυστέρησης από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας, εφαρμόστηκε βίαια στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μέσα σ’ ένα βράδυ. Στη Βουλή εκκρεμεί η ψήφιση ενός νομοσχεδίου-μαμούθ σχεδόν 400 σελίδων που ιδρύει 100 νέα τμήματα, ενώ νωρίτερα μέσα στον χρόνο είχαν ήδη ιδρυθεί τουλάχιστον 50 πανεπιστημιακά τμήματα.

Ο φετινός μαθητής της Γ’ Λυκείου, που καλείται σε τρεις μήνες να επιλέξει σε ποια σχολή ή τμήμα θα εισαχθεί, δεν γνωρίζει καν το σύνολο των αλλαγών, καθώς ακόμα δεν έχει ψηφιστεί στη Βουλή η νέα μορφή τουλάχιστον πέντε πανεπιστημίων.

Ενδεικτικό του αλαλούμ που επικρατεί είναι ότι οι ιστοσελίδες των πανεπιστημίων, τα οποία έχουν ήδη «απορροφήσει» τα καταργημένα ΤΕΙ, είτε δεν αναγράφουν τα νέα τμήματα είτε δεν παρέχουν ούτε καν την «περίληψη» των σπουδών που θα προσφέρουν σε μόλις λίγους μήνες, από τον Σεπτέμβρη του 2019.

› ΤΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ

Η πολιτική του κ. Γαβρόγλου υπήρξε σαρωτική. Από τον Αύγουστο του 2015 έως και τα τέλη Απριλίου, που υπολογίζεται να ολοκληρωθεί η ψήφιση του νομοσχεδίου, έχει γκρεμίσει και ξαναφτιάξει τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας.

Πάνω από 140 τμήματα ΤΕΙ καταργήθηκαν ή θα καταργηθούν και στη θέση τους θα ιδρυθούν περίπου 150 τμήματα εκ των οποίων η πλειοψηφία θα λειτουργήσει από τον Σεπτέμβρη του 2019.

Ειδικότερα, τα ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, Ιωαννίνων, Στερεάς Ελλάδας, Θεσσαλίας, Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Θεσσαλονίκης, Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Κρήτης καταργούνται.

› Ο ΝΕΟΣ ΧΑΡΤΗΣ

9 νέα τμήματα στο ΕΚΠΑ • 7 νέα τμήματα στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο • 19 νέα τμήματα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας • 11 νέα τμήματα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων • 6 νέα τμήματα στο Πανεπιστήμιο Ιονίων Νήσων • 33 νέα τμήματα στη συγχώνευση τριών ΤΕΙ με το Διεθνές Πανεπιστήμιο στη Βόρεια Ελλάδα • 20 νέα τμήματα στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας • 30 νέα τμήματα στα δύο πανεπιστημιακά ιδρύματα της Πελοποννήσου (Πατρών και Πελοποννήσου) • 17 νέα πανεπιστημιακά τμήματα από την ανωτατοποίηση του ΤΕΙ Κρήτης.

› ΤΙ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ

• Αριθμός εισακτέων: Περίπου 23.396 επιτυχόντες των πανελλαδικών εξετάσεων απορροφήθηκαν πέρσι από τα ΤΕΙ της χώρας (σ.σ.: υπενθυμίζεται ότι ήδη είχαν συγχωνευτεί τα ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά). Ο αριθμός εισακτέων πέρσι άγγιξε τους 74.692. Βέβαια, τα φαινόμενα «ξεχειλώματος» τμημάτων με εισαγωγή ακόμα και 400 εισακτέων μέσα σε μία χρονιά ήταν αρκετά. Φέτος, αναμένεται νέα «γενναία» αύξηση της τάξης των 3.000 εισακτέων με τα ίδια ακριβώς θλιβερά φαινόμενα. Φυσικά, οι δημοφιλείς σχολές δεν θα επωμιστούν αυτό το βάρος (σ.σ.: στο παρελθόν έχουν κι αυτές αντιμετωπίσει τεράστια προβλήματα καθώς είχαν βουλιάξει από φοιτητές και σε ορισμένες περιπτώσεις δυσκολεύονταν και με τα εργαστήριά τους). Τα νέα τμήματα θεωρείται ότι θα μοιραστούν τους αυξημένους εισακτέους.

• Η νέα ρύθμιση του ακαδημαϊκού τοπίου οδήγησε στο να ιδρυθεί σειρά από ομοειδή τμήματα, μεταξύ αυτών πληθώρα πολυτεχνικών σχολών, γεωπονικών τμημάτων και τμημάτων για παραϊατρικά επαγγέλματα. Η εκτίναξη του αριθμού των σχολών και των τμημάτων έχει πυροδοτήσει φόβους ότι θα υποβαθμίσει τα επαγγέλματα αυτά, καθώς πλέον θα αυξηθεί ο αριθμός των αποφοίτων κι εκτός από τις στρατιές ανέργων, οι βάσεις εισαγωγής, τουλάχιστον στα περιφερειακά ιδρύματα, θα καταβαραθρωθούν.

• Οι μετεγγραφές είναι ένα ακόμα ζήτημα που έχει προκαλέσει ανησυχία, καθώς τα κεντρικά πανεπιστήμια θα κληθούν να αναλάβουν το βάρος των εκατοντάδων υποψηφίων, χωρίς να μπορούν να κάνουν επιλογή βάσει βαθμολογίας.

Κίνδυνος να τιναχθούν όλα στον… αέρα αν επαληθευθούν οι προειδοποιήσεις για προσφυγή στο ΣτΕ

Το ριψοκίνδυνο εγχείρημα του υπουργείου, που μέσα σε λίγους μήνες επιχειρεί να φέρει τεράστιες αλλαγές, έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις, ειδικά στον χώρο των μηχανικών, αλλά και σε άλλους κλάδους.

Στην Πάτρα, όπου κατεγράφησαν τεράστιες καθυστερήσεις και αντιδράσεις, ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου Πατρών και καθηγητής Χημικών Μηχανικών Δημήτρης Ματαράς έκανε λόγο σε ανακοίνωσή του για προσφυγή στο ΣτΕ. «Η πλειοψηφία της πανεπιστημιακής κοινότητας θεωρεί το νομοσχέδιο απαράδεκτο, μη εφαρμόσιμο και εντελώς ασύμβατο με τη φυσιογνωμία και τον προσανατολισμό του Πανεπιστημίου Πατρών, επισημαίνοντας την έλλειψη οποιασδήποτε συνοδευτικής μελέτης και τον ορατό κίνδυνο πλήρους υπονόμευσης της πορείας του Πανεπιστημίου Πατρών για τις επόμενες δεκαετίες. Με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους υποψήφιους φοιτητές και τις οικογένειές τους οφείλουμε να ενημερώσουμε ότι, με δεδομένη την αρνητική απόφαση της Συγκλήτου, εκτιμούμε ως σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξουν προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά των εφαρμοστικών πράξεων του νόμου», αναφέρει. Οι πανεπιστημιακοί καταγγέλλουν ότι με συντριπτική πλειοψηφία (23 έναντι 10 και 1 λευκό) αποφάσισαν ότι δεν συμφωνούν με το σχέδιο του υπουργού για συγχώνευση με το αντίστοιχο ΤΕΙ και με τη διασπορά του Πανεπιστημίου Πατρών σε 7 διαφορετικές πόλεις.

Αντιδράσεις, διαφωνίες

Αντίστοιχες αντιδράσεις αναμένονται και από τα υπόλοιπα ιδρύματα, ανάμεσά τους και το ΕΜΠ, το οποίο κάνει λόγο για υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών σε όλες τις πολυτεχνικές σχολές και για διπλασιασμό του αριθμού των μηχανικών που γεννάει πτυχία χωρίς αντίκρισμα.

Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Φυσικοθεραπευτών διαφωνεί με τις κινήσεις Γαβρόγλου για ένταξη των δύο τμημάτων ΤΕΦΑΑ στις σχολές Επιστημών Υγείας του Μεσογειακού Πανεπιστημίου και του Πανεπιστημίου Πατρών, μαζί με τα δύο υπό ίδρυση τμήματα φυσικοθεραπείας και τα άλλα τμήματα Επιστημών Υγείας.

Σύμφωνα με την επιστολή του ΠΣΦ, η προτεινόμενη ένταξη των τμημάτων ΤΕΦΑΑ με γνωστικό αντικείμενο που δεν συνάδει με τον κλινικό χαρακτήρα των Επιστημών Υγείας, θα δημιουργήσει σοβαρά θέματα φυσιογνωμίας και σύγχυσης των επαγγελματικών δικαιωμάτων μεταξύ αποφοίτων της Σχολής.

Μάλιστα, ο Σύλλογος κάνει λόγο για πρακτικές που παρατηρήθηκαν στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία τα προηγούμενα χρόνια. Στην επιστολή του ο ΠΣΦ σημειώνει πως παραπλήσιο φαινόμενο παρατηρήθηκε πριν από πολλά χρόνια σε Βουλγαρία και Ρουμανία με τέτοιες κακές πρακτικές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και αναφέρεται ως παράδειγμα προς αποφυγήν, καθώς δημιούργησε τεράστια ζητήματα και δυσδιάκριτα όρια στα επαγγελματικά δικαιώματα και στις εφαρμοζόμενες πρακτικές. Μέχρι σήμερα, με τη συνεργασία της ευρωπαϊκής και της εθνικής ομοσπονδίας φυσικοθεραπείας, αναζητείται λύση στο πρόβλημα.\

Φυσικά, όλα τα παραπάνω, σε περίπτωση που οδηγηθούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ενέχουν τον κίνδυνο να τινάξουν στον αέρα το φετινό μηχανογραφικό.

Τι θα γίνει με τους εν ενεργεία φοιτητές των υπό κατάργηση ΤΕΙ

Οι ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου για τις συγχωνεύσεις ορίζουν την ένταξη όλων των εν ενεργεία φοιτητών στα νέα πανεπιστημιακά τμήματα.

Οι φοιτητές των υπό κατάργηση ΤΕΙ θα κληθούν μέσα στα μέσα Σεπτέμβρη να υποβάλουν αίτηση για το αν θα ακολουθήσουν τις σπουδές τους στα ΤΕΙ ή αν επιθυμούν τη μετάβασή τους στα πανεπιστημιακά τμήματα με διδασκαλία επιπλέον μαθημάτων. Μάλιστα, θα έχουν κι ένα εξάμηνο περιθώριο να λάβουν την τελική τους απόφαση. Αυτό ισχύει μόνο για τους φοιτητές που δεν έχουν ξεπεράσει το ν+2 χρόνια. Οι φοιτητές που κατά την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020 έχουν υπερβεί τη διάρκεια των εξαμήνων που απαιτούνται για τη λήψη του τίτλου σπουδών, σύμφωνα με το ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών, προσαυξανόμενη κατά τέσσερα εξάμηνα, έχουν μόνο το δικαίωμα να ολοκληρώσουν τον πρώτο κύκλο σπουδών τμήματος ΤΕΙ.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τα επιπλέον μαθήματα ορίζονται με πράξη του προέδρου του τμήματος, ύστερα από σχετική απόφαση της συνέλευσης τμήματος, η οποία εγκρίνεται από τη Σύγκλητο και με την οποία γίνεται αντιστοίχιση μαθημάτων του προγράμματος σπουδών του τμήματος ΤΕΙ με μαθήματα του προγράμματος σπουδών του τμήματος του ΑΕΙ.
Μπορεί όλο το βάρος των ανησυχιών να έχει πέσει στους μαθητές της φετινής Γ’ Λυκείου και στα ιδρύματα που χάνουν την ταυτότητά τους και έχουν πολύ περιορισμένο χρόνο να βρουν την καινούργια που τους επιβάλλει το νομοσχέδιο, όμως και οι εν ενεργεία φοιτητές των ΤΕΙ βρίσκονται εξίσου σε αδιέξοδο.

Το παράδειγμα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (συγχώνευση ΤΕΙ Πειραιά και Αθήνας) είναι χαρακτηριστικό. Ακόμα… θερίζουν οι έριδες μεταξύ καθηγητών για τα γνωστικά αντικείμενα, τα μαθήματα επιλογής αλλά και τον τρόπο διδασκαλίας, με τους φοιτητές που επέλεξαν ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών σε ΤΕΙ να καταλήγουν να κυνηγάνε έναν πανεπιστημιακό τίτλο, χωρίς όλη την ουσία που τους προσέφερε η προηγούμενη κατάσταση. Κι αυτό γιατί μπορεί ο κ. Γαβρόγλου να μιλάει για «ανωτατοποίηση» και για μη υποβαθμισμένα τμήματα, όμως η μετονομασία των ΤΕΙ σε ΑΕΙ μέχρι στιγμής έχει μεταφραστεί στο εξής μοναδικό: περικοπή των εργαστηρίων στα ιδρύματα, που αποτελεί μία από τα πιο κοστοβόρες διαδικασίες.

Παράλληλα, το ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων είναι ένα αγκάθι που ακόμα δεν έχει προσδιοριστεί. Τα τμήματα των ΤΕΙ που γίνονται πανεπιστήμια θα προσφέρουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα; Εχει εξασφαλιστεί η ακαδημαϊκότητα των προγραμμάτων σπουδών τους ώστε να γίνει μία τέτοια ενέργεια αλλά και να γίνει αποδεκτή από τα άλλα ιδρύματα και κυρίως από την αγορά εργασίας;

Copy link
Powered by Social Snap