Canadair: Οι ταλαιπωρημένοι «άγγελοι» της Πυροσβεστικής και η ιστορία τους

08/07/17 • 08:00 | UPD 08/07/17 • 11:38

Την Τρίτη 4 Ιουλίου ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, επισκέφθηκε την αεροπορική βάση της Ελευσίνας όπου βρίσκεται ο μεγαλύτερος στόλος των Canadair

Εδώ είμαστε λοιπόν ένα ακόμα Σαββατοκύριακο με το EThe Magazine του ELeftherosTypos.gr συντροφιά. Μετά από μερικούς απουσίας επιστρέφω σε ένα από τα αγαπημένα σας ηλεκτρονικά περιοδικά.  Στο νέο αυτό τεύχος θα μιλήσουμε για τα «γερασμένα» Canadair για τα οποία την τελευταία εβδομάδα έγινε πολύς λόγος.

Γράφει ο Ανδρέας Ντίνης

Την Τρίτη 4 Ιουλίου ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, επισκέφθηκε την αεροπορική βάση της Ελευσίνας όπου βρίσκεται ο μεγαλύτερος στόλος των Canadair και ευχαρίστησε το προσωπικό για την υπεράνθρωπη προσπάθεια που κάνει. Μια προσπάθεια που για όσους ξέρουν μπορεί να χαρακτηριστεί ηρωική.


Τι κρύβεται όμως πίσω από το επικοινωνιακό τρικ του πρωθυπουργού; Τι πραγματικά συμβαίνει με τον στόλο των Canadair και πόσο ασφαλή είναι;

Σύμφωνα με στοιχεία του αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος τα 12 Canadair CL-215, έχουν συμπληρώσει 40 χρόνια επιχειρήσεων (η πολεμική αεροπορία παρέλαβε το πρώτο Canadair CL-215 τον Δεκέμβριο του 1975), με τα περισσότερα να παρουσιάζουν πολλά προβλήματα και βλάβες είτε κατά την διάρκεια των απογειώσεων, είτε κατά την διάρκεια των πτήσεων, βάζοντας σε κίνδυνο την ζωή των χειριστών τους, ενώ η  επισκευή τους είναι δαπανηρή, καθώς τα ανταλλακτικά κοστίζουν αρκετές χιλιάδες ευρώ.

Από τα πιο «καινούργια» Canadair CL-415, ηλικίας 15 ετών (τα παραλάβαμε το 1999 και μέχρι και σήμερα είναι πιστοί σύμμαχοι στην μάχη της πυρόσβεσης στην επίγειες δυνάμεις της πυροσβεστικής), με δυνατότητα ρίψης 6 τόνων νερού, σε πτητική λειτουργία βρίσκονται πέντε από τα συνολικά 8 με τα περισσότερα από τα υπόλοιπα αεροπλάνα να βρίσκονται σε στάδιο συντήρησης και επισκευής.

«Όταν τις πρώτες πρωινές ώρες ακούμε τον ήχο από τους κινητήρες τους, αναπτερώνεται το ηθικό μας και συνεχίζουμε πιο δυνατά, ξέροντας πως τώρα την «έχουμε» την πυρκαγιά» μας είπε ένας πυροσβέστης που πάλευε για 47 ολόκληρες ώρες στις μεγάλες πυρκαγιές της Πάρνηθας.  Είναι οι δικοί μας «άγγελοι» είπε κάποιος άλλος, θέλοντας να μας πει πόσο πολύ βοηθούν στα μέτωπα των πυρκαγιών. Αυτός ο στόλος όμως είναι γερασμένος και το δείχνουν και τα στοιχεία της πυροσβεστικής. 


Σύμφωνα με το αρχηγείο της Πυροσβεστικής:

Τρία από τα συνολικά 8 πυροσβεστικά αεροσκάφη Canadair CL-415 είναι σήμερα ετοιμοπόλεμα. Έχουν δυνατότητα ρίψης 6 τόνων νερού. Στο τέλος του Ιουνίου θα είναι έτοιμο τουλάχιστον ακόμα ένα από αυτά.

Δύο Canadair CL-415 έχουν συντριβεί τα τελευταία χρόνια, ένα το 2007 στην Εύβοια και ένα στο Θερμαϊκό κόλπο.

Έξι από τα συνολικά 13 αεροσκάφη Canadair CL-215 θα είναι διαθέσιμα φέτος. Έχουν δυνατότητα ρίψης νερού 5,5 τόνων νερού.

Πηγή: Αρχηγείο Πυροσβεστικού Σώματος

Αλλά και τις ημέρες του  μεγάλου καύσωνα η είδηση πως τα αεροπλάνα που βρίσκονταν στην Ελευσίνα μετακινήθηκαν προς άλλες αεροπορικές βάσεις λόγω του ότι δεν μπορούν να απογειωθούν σε θερμοκρασίες άνω των 38 βαθμών Κελσίου προκάλεσε αίσθηση.

«Αυτού του τύπου τα αεροπλάνα έχουν ένα όριο απογείωσης με εξωτερική θερμοκρασία το μέγιστο 38 βαθμών Κελσίου», είχε πει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντισμήναρχος ιπτάμενος, Χρυσικός Δημήτριος και είχε παροτρύνει μάλιστα τους πιλότους να βιαστούν στην μετακίνησή τους.


Δεν είναι λίγα όμως και τα περιστατικά με Canadair όπου κατά την διάρκεια της «μάχης» με τις φλόγες έπεσαν.

Η πρώτη πτώση Canadair στην Ελλάδα έγινε στις 26 Μαϊου 1977 στα Ίσθμια Κορινθίας σκοτώνοντας το τριμελές πλήρωμα του.  Στις 10 Μαρτίου του 1984 ακόμα ένα Canadair έπεσε παίρνοντας μαζί του τα τρία μέλη του πληρώματος του.

Το 1993  και συγκεκριμένα στις 22 Αυγούστου, κατά την εκτέλεση πτήσης το πυροσβεστικό αεροσκάφος CL-215, έπεσε στην περιοχή Ανω Ροδίνη Αιγίου.

Στις 15 Ιουλίου του 2000, είχε συντριβεί Canadair τύπου CL-215 στην Αργαλαστή του Πηλίου, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν δύο ακόμη πιλότοι. Το δυστύχημα έγινε στις 6.50’. Το αεροπλάνο επιχείρησε κατάσβεση στη θέση Λαύκος, αλλά όταν προσπάθησε να σηκωθεί έπεσε σε λόφο. Στην περιοχή επικρατούσε κακή ορατότητα, λόγω των καπνών. Οι σοροί των πιλότων μεταφέρθηκαν στην αεροπορική βάση Αγχιάλου.

Η τραγωδίες όμως με τα Canadair δεν σταματάνε εκεί. Το φρικτό καλοκαίρι του 2007 και συγκεκριμένα στις 22 Ιουλίου  στα Στύρα Ευβοίας γράφετε ακόμα μια τραγωδία.

Η πυρκαγιά που είχε ξεσπάσει στην περιοχή Τσακαίοι, λόγω των ισχυρών ανέμων κινούνταν προς τον προς τον οικισμό Διλησός. Τότε ο  34χρονος σμηναγός Δημήτρης Στοϊλίδης και ο 28χρονος υποσμηναγός Γιάννης Χατζούδης, χειριστές του «καινούργιου» Canadair CL-415 επιχείρησαν χαμηλή πτήση και ρίψη νερού προκειμένου να αποτρέψουν την είσοδο της φωτιάς στα σπίτια του οικισμού. Μετά τη ρίψη, το αεροσκάφος είχε απώλεια στήριξης και καρφώθηκε στο έδαφος παρασύροντας στον θάνατο τους ηρωικούς χειριστές του. Ο σμηναγός είχε στο ενεργητικό του 996 ώρες πτήσης, ενώ ο υποσμηναγός είχε 146 ώρες πτήσης. Στον μοιραίο λόφο των Νέων Στύρων, στο σημείο της πτώσης βρίσκονται επιβλητικές οι προτομές τους.

Ακόμα μια πτώση Canadair όμως είχαμε και στις 17 Ιουλίου 2015, στο χωριό Φαρακλό Λακωνίας, αλλά ευτυχώς τότε οι σμηναγοί Χρήστος Λύτρας 36 ετών και Παναγιώτης Τσάμης 33 ετών, είχαν σωθεί.

Τέλος στην λίστα με τις πτώσεις των Canadair είναι και το περσινό περιστατικό με την αναγκαστική προσγείωση του Canadair CL-215 στα Δερβενοχώρια.

Αποκλειστική φωτογραφία του EleftherosTypos.gr

 Υ.Γ. Αφού λοιπόν κ. Πρωθυπουργέ δώσατε τα συγχαρητήρια στους χιλιάδες άνδρες και γυναίκες που με «ηρωϊσμό», «αυταπάρνηση» και «ανιδιοτέλεια» κάθε χρόνο δίνουν μια «άνιση» και «ασύμμετρη» μάχη με τα φυσικά φαινόμενα και αφού γνωρίζετε πως  η περίοδος του καλοκαιριού θα είναι δύσκολη σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές (τις δασικές) γιατί δεν μεριμνείτε; Αν όχι στους ανθρώπους αυτούς, τουλάχιστον στο επιχειρησιακό κομμάτι για την συντήρηση ή ακόμα και για την αγορά καινούριων εναέριων μέσων;