Οι δημοσιεύσεις που προβάλλονταν σε αυτούς τους χρήστες περιλάμβαναν «έντονη προβολή στήθους, γλουτών ή μηρών», «ρητές κρίσεις» για σωματότυπους και «περιεχόμενο σχετικό με διαταραγμένη διατροφή ή/και αρνητική εικόνα σώματος».
Παρόλο που τέτοιου είδους περιεχόμενο δεν απαγορεύεται από το Instagram, οι ερευνητές σημείωσαν ότι γονείς, έφηβοι και εξωτερικοί ειδικοί έχουν εκφράσει στην Meta την ανησυχία τους ότι ενδέχεται να είναι επιβλαβές για νεαρούς χρήστες.
Η Meta διεξήγαγε έρευνα σε 1.149 εφήβους κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους 2023-2024, εξετάζοντας το αν και πόσο συχνά ένιωθαν άσχημα για το σώμα τους μετά τη χρήση του Instagram. Στη συνέχεια, αναλύθηκε χειροκίνητα το περιεχόμενο που προβαλλόταν στους λογαριασμούς τους για μια περίοδο τριών μηνών.
Η μελέτη αποκάλυψε ότι για τους 223 εφήβους που ανέφεραν πως συχνά ένιωθαν άσχημα για το σώμα τους, το “περιεχόμενο σχετικό με διατροφικές διαταραχές” αποτελούσε το 10,5% όσων έβλεπαν στην πλατφόρμα. Αντίθετα, για τους υπόλοιπους εφήβους της μελέτης, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις 3,3%.
«Οι έφηβοι που ανέφεραν συχνή δυσαρέσκεια για το σώμα τους μετά τη χρήση του Instagram… έβλεπαν περίπου τριπλάσιο περιεχόμενο σχετικό με το σώμα/τις διατροφικές διαταραχές σε σχέση με τους υπόλοιπους εφήβους», ανέφεραν οι συγγραφείς της έρευνας, σύμφωνα με τη σύνοψη της μελέτης που είδε αποκλειστικά το Reuters.
Εκτός από την αύξηση του περιεχομένου που σχετίζεται με διατροφικές διαταραχές, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι έφηβοι με τα πιο αρνητικά συναισθήματα για τον εαυτό τους έβλεπαν επίσης περισσότερο προκλητικό περιεχόμενο γενικά, το οποίο η Meta κατατάσσει σε κατηγορίες όπως:
Θέματα για ενήλικες
Ρισκαδόρικη συμπεριφορά
Βία και σκληρότητα
Πόνος και οδύνη
Συνολικά, αυτό το περιεχόμενο αποτελούσε το 27% όσων έβλεπαν αυτοί οι έφηβοι, σε σύγκριση με 13,6% για όσους δεν ανέφεραν αρνητικά συναισθήματα.
Ανησυχούν οι ερευνητές
Οι ερευνητές τόνισαν ότι τα ευρήματα δεν αποδεικνύουν πως το Instagram προκαλεί αυτά τα συναισθήματα:
«Δεν είναι δυνατόν να καθοριστεί αιτιακή σχέση βάσει αυτών των ευρημάτων», έγραψαν, σημειώνοντας ότι είναι πιθανό οι έφηβοι που νιώθουν άσχημα να αναζητούν οι ίδιοι τέτοιο περιεχόμενο.
Η έρευνα, η οποία δεν έχει δημοσιευθεί στο παρελθόν, έδειξε ότι το Instagram εκθέτει εφήβους με συχνά αισθήματα δυσαρέσκειας για το σώμα τους σε μεγάλες ποσότητες περιεχομένου που οι ίδιοι οι σύμβουλοι της Meta είχαν υποστηρίξει πως πρέπει να περιοριστεί.
Ο εκπρόσωπος της Meta, Andy Stone, δήλωσε ότι το έγγραφο που εξέτασε το Reuters δείχνει τη δέσμευση της εταιρείας να βελτιώσει τα προϊόντα της:
«Αυτή η έρευνα αποδεικνύει περαιτέρω τη δέσμευσή μας να κατανοήσουμε τις εμπειρίες των νέων και να δημιουργήσουμε πιο ασφαλείς, υποστηρικτικές πλατφόρμες», είπε, προσθέτοντας πως η εταιρεία πρόσφατα ανακοίνωσε ότι θα επιχειρήσει να προβάλλει στους ανήλικους περιεχόμενο αντίστοιχο με τα πρότυπα καταλληλότητας PG-13 (όπως στις ταινίες).
META: Πώς αποτυγχάνει στα φίλτρα
Η Meta παραδέχθηκε πως τα υπάρχοντα εργαλεία ελέγχου – σχεδιασμένα να εντοπίζουν παραβιάσεις των κανόνων – απέτυχαν να εντοπίσουν το 98,5% του «ευαίσθητου» περιεχομένου που θεωρούσε η εταιρεία ακατάλληλο για εφήβους.
Οι ερευνητές χαρακτήρισαν το εύρημα «όχι απροσδόκητο», σημειώνοντας ότι η Meta μόλις πρόσφατα ξεκίνησε να εργάζεται πάνω σε αλγόριθμους εντοπισμού του συγκεκριμένου είδους επιβλαβούς περιεχομένου.
Η μελέτη (με την ένδειξη: «Να μην διανεμηθεί χωρίς άδεια») είναι η πιο πρόσφατη έρευνα που αναδεικνύει τη συσχέτιση ανάμεσα στην προβολή περιεχομένου για μόδα, ομορφιά και γυμναστική και στο να νιώθει κάποιος χειρότερα για το σώμα του.
Η έρευνα εντάσσεται στο πλαίσιο της προσπάθειας της Meta να κατανοήσει τη σχέση των χρηστών με τα ίδια της τα προϊόντα, τα οποία βασίζονται σε αλγορίθμους που αποφασίζουν ποιο περιεχόμενο θα εμφανιστεί.
Στις ΗΠΑ, η Meta αντιμετωπίζει ομοσπονδιακές και πολιτειακές έρευνες για τις επιπτώσεις του Instagram στα παιδιά, καθώς και αστικές αγωγές από σχολικές περιφέρειες που καταγγέλλουν επικίνδυνο σχεδιασμό προϊόντων και παραπλανητικό μάρκετινγκ.
Αυτές οι αγωγές συχνά επικαλούνται προηγούμενη διαρροή εσωτερικής έρευνας της Meta, όπου οι ίδιοι οι ερευνητές εξέφραζαν την ανησυχία ότι οι συστάσεις περιεχομένου της πλατφόρμας ενδέχεται να επιδεινώνουν προβλήματα εικόνας σώματος στους νέους.
Από τον Ιούλιο του 2025, δήλωσε ο Stone, η εταιρεία μείωσε στο μισό την ποσότητα περιεχομένου με ηλικιακούς περιορισμούς που εμφανίζεται σε ανηλίκους χρήστες του Instagram.
Ειδήσεις Σήμερα
- Μαρέβα Γκραμπόφσκι: Τουλάχιστον άστοχη η κίνηση του Βρετανικού Μουσείου να κάνει δείπνο στην αίθουσα των Γλυπτών
- Έστησε τον… θάνατό του για να δει ποιοι θα τον κλάψουν – Σηκώθηκε από το φέρετρο και τους άφησε άφωνους
- Σοκαριστική σύγκρουση στον Ισθμό της Κορίνθου – Μπάρες «τρύπησαν» το ΙΧ χωρίς να τραυματιστεί ο οδηγός [εικόνες-βίντεο]
- Η CIA «έσπασε τη σιωπή» της για την Περιοχή 51 – Οι πρώτες εικόνες εξωγήινων σοκάρουν τον κόσμο
- ΕΚΑΒ: Ορκίστηκαν 158 διασώστες – πληρώματα ασθενοφόρων

