«Ο φόρος καυσίμων αφορά τη βενζίνη και το ντίζελ, αλλά δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Θέλουμε ένα πιο ισορροπημένο σύστημα, για όλους τους οδηγούς», εξήγησε ένας εκπρόσωπος της κυβέρνησης. «Είναι δίκαιο να αναζητήσουμε ένα φορολογικό σύστημα με το οποίο θα χρηματοδοτούνται από όλους εξίσου οι δρόμοι, οι υποδομές και οι δημόσιες υπηρεσίες», πρόσθεσε, χωρίς να δώσει λεπτομέρειες για τις επιλογές που εξετάζονται.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Daily Telegraph, η υπουργός Οικονομικών Ρέιτσελ Ριβς εξετάζει την εισαγωγή φόρου 3 πενών (3,5 λεπτά του ευρώ) για κάθε μίλι (1,6 χλμ.), μέτρο που θα μπορούσε να εφαρμοστεί από το 2028 μετά από δημόσια διαβούλευση. Το σχέδιο αποτιμάται ότι θα κοστίζει κατά μέσο όρο 250 στερλίνες ετησίως στον μέσο οδηγό και θα απέφερε περί τις 1,8 δισεκ. λίρες ετησίως στις αρχές της επόμενης δεκαετίας.
Η SMMT προειδοποιεί: «Η εισαγωγή ενός τόσο σύνθετου και δαπανηρού συστήματος, που θα στόχευε οχήματα τα οποία οι κατασκευαστές ήδη δυσκολεύονται να πουλήσουν, θα ήταν στρατηγικό λάθος». «Θα αποθάρρυνε τους καταναλωτές (…) και θα είχε σημαντικές επιπτώσεις στις επενδύσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο», προσθέτει η ομοσπονδία.
Το μέτρο δεν είναι πρωτότυπο — Ισλανδία και Νέα Ζηλανδία έχουν εφαρμόσει αντίστοιχους «χιλιομετρικούς φόρους». Σημειώνεται ότι περίπου ένα στα τέσσερα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται σήμερα στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι 100% ηλεκτρικό. Το OBR-Γραφείο με Αρμοδιότητα τον Προϋπολογισμό υπολογίζει ότι οι φόροι καυσίμων θα φέρουν 24,4 δισεκ. λίρες το 2025-26, περίπου το 2% των κρατικών εσόδων.
Η Ριβς, που έχει ήδη αυξήσει εισφορές και περιορίσει δαπάνες, δέχεται πιέσεις να εξισορροπήσει τα δημόσια οικονομικά χωρίς να πλήξει την εύθραυστη ανάπτυξη, ενώ δεν αποκλείονται και άλλες επιλογές όπως αυξήσεις στους φόρους εισοδήματος ή στον ΦΠΑ.

