Με αφορμή την συμπλήρωση 5 ετών από την πανδημία COVID-19 που αναδιαμόρφωσε το παγκόσμιο περιβάλλον, σας παρουσιάζουμε συνοπτικά τα κύρια γεγονότα που διαμόρφωσαν την σημερινή εικόνα της παγκόσμιας και της ελληνικής αγοράς καφέ, όπως τα έζησε η ESPRESSE S.A. από την συνεργασία μας με τον Όμιλο Portioli.

Η παγκόσμια αγορά καφέ μεταξύ 2020 και 2025 βίωσε ένα σύνθετο μείγμα αστάθειας, ανάκαμψης και διαρθρωτικών αλλαγών. Ο πράσινος καφές που διακινείται παγκοσμίως έχει δει σημαντικές διακυμάνσεις τιμών λόγω των διαταραχών της αλυσίδας εφοδιασμού, των γεγονότων που σχετίζονται με το κλίμα, των γεωπολιτικών εντάσεων και της μεταβαλλόμενης ζήτησης. Πέρα από τη δυναμική του εμπορίου καφέ, οι επιχειρήσεις διάθεσης, ιδίως τα café , έχουν επίσης επηρεαστεί σημαντικά.
- Πανδημία COVID-19 : Πρώιμες Διαταραχές της Αγοράς (2020–2021)
Καθώς η COVID-19 άρχισε να σαρώνει τον κόσμο στις αρχές του 2020 τα κλεισίματα των καφέ ήταν ευρέως διαδεδομένα κατά τη διάρκεια των lockdown. Σε ορισμένες χώρες, πολλά μικρά ανεξάρτητα καφέ έκλεισαν οριστικά, ενώ οι μεγαλύτερες αλυσίδες cafe μείωσαν σημαντικά τις δραστηριότητές τους.
Για να προσαρμοστούν, οι επιχειρήσεις επένδυσαν σε ψηφιακές υποδομές (ηλεκτρονικές παραγγελίες, εφαρμογές για κινητά, on-line delivery πλατφόρμες), αυξάνοντας τα έξοδα πληροφορικής και εφοδιαστικής .
Ο προστατευτικός εξοπλισμός, η απολύμανση και οι αναδιαμορφώσεις καθισμάτων έγιναν βασικά λειτουργικά έξοδα, επιβαρύνοντας περαιτέρω τα ήδη μειούμενα έσοδα.
Ταυτόχρονα, οι τιμές του πράσινου καφέ παρέμειναν σχετικά σταθερές, παρέχοντας προσωρινή ανακούφιση όσον αφορά το κόστος των προϊόντων.
- Κραδασμοί στην προσφορά και πληθωριστικές πιέσεις (2021–2022)
Με την υποχώρηση της πανδημίας και ενώ η ζήτηση επέστρεψε σταδιακά καθώς οι περιορισμοί χαλάρωσαν:
Οι αυξήσεις στις τιμές του πράσινου καφέ, ειδικά για τον καφέ Arabica, άρχισαν να επηρεάζουν τις τιμές χονδρικής για τα καφεκοπτεία και τα café .
Οι καθυστερήσεις στις αποστολές και οι ελλείψεις εμπορευματοκιβωτίων οδήγησαν σε απρόβλεπτους χρόνους παράδοσης, αναγκάζοντας τις εταιρείες παραγωγής καφέ να διατηρούν περισσότερο απόθεμα, δεσμεύοντας κεφάλαιο και αυξάνοντας το κόστος αποθήκευσης.
Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα, την ενέργεια και τους μισθούς αύξησε το κόστος σχεδόν κάθε στοιχείου των λειτουργικών εξόδων ενός Café : Το γάλα, η ζάχαρη η σοκολάτα και τα αρτοσκευάσματα αυξήθηκαν σε κόστος λόγω του ευρύτερου πληθωρισμού των βασικών προϊόντων.
Οι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου αυξήθηκαν κατακόρυφα, ιδιαίτερα στην Ευρώπη και την Ασία.
Ο πληθωρισμός των μισθών εντάθηκε, καθώς ο ανταγωνισμός για τους εργαζόμενους στον τομέα των υπηρεσιών αυξήθηκε σε συνθήκες περιορισμένης αγοράς εργασίας.
Αυτές οι αυξήσεις κατέστησαν εξαιρετικά δύσκολη τη διατήρηση των περιθωρίων κέρδους, ειδικά για τις μικρές και μεσαίες καφετέριες.
- Γεωπολιτικές και Νομισματικές Επιπτώσεις (2022–2023)
Ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνέβαλε στην αύξηση των τιμών της ενέργειας και των λιπασμάτων, η οποία οδήγησε σε υψηλότερο κόστος τον πράσινο καφέ και τα γεωργικά προϊόντα.
Οι κυμαινόμενες συναλλαγματικές ισοτιμίες σήμαιναν ότι οι εισαγωγείς πλήρωναν περισσότερα για τον καφέ σε τοπικά νομίσματα και αυτό το κόστος μετακυλήθηκε στους διανομείς και στα café .
Τα cafe που λειτουργούσαν σε διασυνοριακό επίπεδο (ιδιαίτερα οι διεθνείς αλυσίδες) έπρεπε να προσαρμόζουν τις τιμές πιο συχνά, αντιμετωπίζοντας συχνά αντίσταση των πελατών και μειωμένη επισκεψιμότητα λόγω της ευαισθησίας στις λιανικές τιμές πώλησης των ροφημάτων καφέ.
- Μετατόπιση της καταναλωτικής συμπεριφοράς, αυξημένο κόστος συμμόρφωσης και γεωπολιτικές εντάσεις (2023–2025)
Οι προσδοκίες των καταναλωτών και οι κανονιστικές πιέσεις εξελίχθηκαν:
Οι απαιτήσεις βιωσιμότητας σήμαιναν ότι τα café έπρεπε να προμηθεύονται ηθικά πιστοποιημένους κόκκους καφέ, βιοδιασπώμενα ποτήρια καφέ και να εφαρμόζουν προγράμματα ανακύκλωσης, αυξάνοντας το κόστος προμηθειών και συμμόρφωσης.
Η αυξανόμενη ζήτηση για εναλλακτικές λύσεις φυτικού γάλακτος (όπως βρώμη, αμύγδαλο και σόγια) πρόσθεσε πολυπλοκότητα προϊόντων και προκλήσεις στα αποθέματα, καθώς αυτές οι εναλλακτικές είναι πιο ακριβές και ευπαθείς.
Η σύσφιξη της αγοράς εργασίας ανάγκασε τα καταστήματα :
- Να αυξήσουν τους μισθούς και τα επιδόματα προς εύρεση κατάλληλου προσωπικού ενώ οι συνεχείς αυξήσεις του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα επιβάρυναν περαιτέρω το μισθολογικό κόστος.
- Να εφαρμόσουν εργαλεία αυτοματισμού (π.χ., σημεία αυτοεξυπηρέτησης, παραγγελίες μέσω εφαρμογών) για να αντισταθμίσουν τις ελλείψεις προσωπικού – απαιτώντας αρχικές επενδύσεις σε τεχνολογία.
Παράλληλα, οι γεωπολιτικές εντάσεις αυξήθηκαν, καθώς επιθέσεις όπως αυτές των Χούθι σε πλοία ανάγκασαν της εταιρείες μεταφορών σε αλλαγές στα δρομολόγια τους αυξάνοντας τον χρόνο παράδοσης και το κόστος μεταφοράς, επιβαρύνοντας περαιτέρω τα ήδη αυξημένα κόστη.
- Αλυσίδες Franchise και ανεξάρτητες καφετέριες: Αποκλίνουσες Μοίρες
Οι αλυσίδες franchise και οι διεθνείς αλυσίδες καφέ ήταν καλύτερα εξοπλισμένες για να αντιμετωπίσουν αυτές τις πιέσεις κόστους μέσω των οικονομιών κλίμακας, της κάθετης ολοκλήρωσης (ιδιοπαραγωγή καφέ) και της τιμολογιακής ισχύος .
Οι ανεξάρτητες καφετέριες, ωστόσο, αντιμετώπισαν δυσκολίες:
Πολλές βασίζονταν σε τοπικούς προμηθευτές και είχαν περιορισμένες επιλογές για διαπραγμάτευση τιμών.
Οι αυξήσεις ενοικίων και η αστική ανάπλαση στην ανάκαμψη των κέντρων των πόλεων επιβάρυναν περαιτέρω τους προϋπολογισμούς.
Ενώ ορισμένες καφετέριες βρήκαν κάποια επιτυχία στην Premium ή στην εξειδικευμένη κατηγορία (π.χ., καφετέριες 3rd wave), το συνολικό περιβάλλον παρέμεινε ιδιαίτερα επισφαλές.
- Οι Επιπτώσεις στα μικρά καφεκοπτεία
Μία από τις ομάδες που επηρεάστηκαν περισσότερο κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ήταν διεθνώς οι μικρές εταιρείες παραγωγής καφέ. Οι υψηλότερες τιμές του πράσινου καφέ έχουν ασκήσει τεράστια πίεση στα περιθώριά τους:
Περιορισμένη Αγοραστική Δύναμη: Σε αντίθεση με τις εταιρείες μεγάλης κλίμακας όπως το Gruppo Portioli, μικρότερες εταιρείες παραγωγής καφέ δεν διέθεταν την οικονομική μόχλευση για να διαπραγματευτούν τιμές χονδρικής αγοράς πράσινου καφέ ή να εξασφαλίσουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια σε σταθερές τιμές, καθιστώντας αυτές ευάλωτες σε απότομες αυξήσεις τιμών οδηγώντας τες εκτός αγοράς.
Πιέσεις στις Ταμειακές Ροές: Η αγορά πράσινου καφέ σε υψηλές τιμές δεσμεύει περισσότερο κεφάλαιο κίνησης, καθιστώντας πιο δύσκολη την επένδυση σε εξοπλισμό, marketing και προσωπικό υποστήριξης (after sales support).
Δυσκολία Μετακύλισης Κόστους: Πολλές δραστηριοποιούνται σε τοπικές αγορές ευαίσθητες στις τιμές, όπου η αύξηση των τιμών ενέχει τον κίνδυνο απώλειας πελατών, ειδικά όταν ανταγωνίζονται μεγαλύτερες, κάθετα ολοκληρωμένες μάρκες όπως το brand Portioli.
Συμβιβασμός στην Ποιότητα: Για να διατηρήσουν την προσιτή τιμή, ορισμένα μικρά καφεκοπτεία αναγκάζονται να στραφούν σε κόκκους καφέ arabica & robusta χαμηλής ποιότητας, που βλάπτει την ταυτότητα της επωνυμίας τους και οδηγεί στην απώλεια της εμπιστοσύνης των πελατών και των καταναλωτών μεσοπρόθεσμα.
Ως αποτέλεσμα, πολλοί μικροί καφεκόπτες στην Ελλάδα και διεθνώς εκτοπίζονται από την αγορά ή μετατοπίζουν την εστίασή τους σε εξειδικευμένες προσφορές, όπως micro-lots ή μοντέλα που βασίζονται σε συνδρομές, για να επιβιώσουν.
Άλλος ένας λόγος, που τα μικρά καφεκοπτεία στην Ελλάδα έκλεισαν, είναι το γεγονός, πως δεν μπορούν να βρούν καφέ να αγοράσουν, ακόμη και αν πληρώσουν με καπέλο.
- Η σημερινή εικόνα της αγοράς Arabica & Robusta
Έως τον Ιούνιο του 2025, η παγκόσμια αγορά καφέ συνεχίζει να παρουσιάζει αστάθεια:
Καφές Arabica: Οι τιμές έχουν φτάσει σε ιστορικά υψηλά. Αυτή η αύξηση αποδίδεται στη μειωμένη προσφορά από τη Βραζιλία, τον μεγαλύτερο παραγωγό στον κόσμο, λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών και μιας μικρότερης επερχόμενης συγκομιδής.
Καφές Robusta: Οι τιμές έχουν επίσης αυξηθεί. Παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτήν την αύξηση περιλαμβάνουν τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες στο Βιετνάμ και την Ινδονησία, οι οποίες οδηγούν σε χαμηλότερα επίπεδα παραγωγής.
Αυτές οι αυξημένες τιμές έχουν σοβαρές επιπτώσεις για τις μικρές εταιρείες καβουρδίσματος καφέ:
Αυξημένο Κόστος Παραγωγής: Οι υψηλότερες τιμές του πράσινου καφέ επηρεάζουν άμεσα το κόστος παραγωγής για τις μικρές εταιρείες καβουρδίσματος, συμπιέζοντας εξαιρετικά τα περιθώρια κέρδους.
Προκλήσεις στην Εφοδιαστική Αλυσίδα: Οι συνεχιζόμενες διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας επιδεινώνουν τη δυσκολία στην προμήθεια ποιοτικών κόκκων καφέ σε ανταγωνιστικές τιμές με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται στην αγορά καφέδες με υπολείμματα από την επεξεργασία μη ποιοτικού πράσινου καφέ.
Ευαισθησία στις Τιμές Καταναλωτή: Με το αυξανόμενο κόστος του ωμού καφέ, οι μικρές εταιρείες καβουρδίσματος αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην μετακύλιση των αυξήσεων των τιμών στους καταναλωτές με σημαντική αρνητική επιρροή στην ζήτηση.
Η εικόνα της παγκόσμιας αγοράς του καφέ σήμερα με τα μάτια της GRUPPO PORTIOLI

Ζούμε ανάμεσα σε τέσσερις πολέμους, Ιράν – Ισραήλ, Ρωσία – Ουκρανία, Κινα – Αμερική, με ολέθρια αποτελέσματα στις παγκόσμιες αγορές όχι μόνο του καφέ αλλά σε όλα τα επίπεδα. Δηλαδή, η μάχη στην οικονομία πρέπει να δοθεί υπό τις σημερινές, αλλά και τις υπό διαμόρφωσιν συνθήκες.
Προστιθέμενη αρνητική αξία και οι δασμοί του Προέδρου Τράμπ, όπου οι αγορές εγκλωβίζονται σε τακτικές που δεν ασπάζονται, αλλά και δεν μπορούν να λειτουργήσουν στο ελεύθερο εμπόριο.
«Η κατάσταση αυτή, μας τοποθετεί από μόνη της ως θεατές και όχι ως ηθοποιούς», λέει χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος Moreno Portioli. Και ενώ η σπέκουλα στο χώρο του καφέ (αετονύχηδες, αρπακτικά) έχει αρχίσει σιγά – σιγά να φθίνει λόγω του ότι οι διεθνείς επενδυτές (μεγάλα funds) αποσύρονται από την χρηματιστηριακή αγορά του καφέ με στόχο άλλα προϊόντα, οι φάρμες προσπαθούν να κρατήσουν το επίπεδο των τιμών όσο ψηλότερα γίνεται με σκοπό την υψηλή κερδοφορία του προηγούμενου διαστήματος. Αναφορικά με το δολάριο, υπάρχει το τελευταίο διάστημα μια υποχώρηση η οποία είναι θετική εξέλιξη για την διακύμανση των αγορών .
Η κατάσταση στις χώρες παραγωγής καφέ
Η ζήτηση του καφέ αρχίζει να μειώνεται. Ο Πρόεδρος κ. Moreno Portioli εκτιμά πως το Δεκέμβριο οι αποθήκες ωμού καφέ, θα είναι γεμάτες. Επιπρόσθετα σ ’αυτό εκτιμά πως η Βραζιλία – η μεγαλύτερη χώρα παραγωγής καφέ – δείχνει να έχει άνοδο στην παραγωγή της (γύρω στα 80 εκ. σακιά) εφόσον οι κλιματικές συνθήκες το επιτρέψουν, ενώ το Βιετνάμ με την Ουγκάντα αναμένεται να έχουν αύξηση παραγωγής γύρω στο 7% (5-10 εκ. σακιά) επιπλέον από πέρυσι.
Αν όμως τον Οκτώβριο και Νοέμβριο, υπάρξει ξηρασία τότε οι τιμές θα ανέβουν. Αν η κλιματική κατάσταση συνεχιστεί μέχρι το Μάρτιο τότε η τιμή του καφέ θα είναι ανοδική. Παλαιότερα, οι αγρότες κοιμόντουσαν πάνω στα σακιά του καφέ, λόγω του ότι υπήρχε αφθονία. Τώρα, που δεν υπάρχει καφές, δεν υπάρχουν στις αποθήκες σακιά. Το φαινόμενο της κλοπής ωμού καφέ, είναι συνέπεια της διατάραξης της αγοράς.
Ο Πρόεδρος του Ομίλου Portioli κ. Moreno Portioli πιστεύει στο ρητό πως «ότι πληρώνεις παίρνεις»! δηλώνοντας κατηγορηματικά ότι, «εγώ δεν διαπραγματεύομαι την ποιότητα του καφέ! Κρατάμε πολύ ψηλά τα στάνταρ της ποιότητας και δεν αγοράζουμε φτηνό καφέ από την Ασία ή άλλες χώρες».
Το νέο εργοστάσιο του GRUPPO PORTIOLI

- Το καινούργιο μας εργοστάσιο είναι το πιο σύγχρονο στην Ευρώπη.
- Το νέο «έξυπνο» εργοστάσιο Portioli είναι χτισμένο σε μια έκταση 19 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων. Διαθέτει εκτός από το παραγωγικό κομμάτι του καφέ, τεχνικό τμήμα κατασκευής μηχανών και εκπαιδευτικό κέντρο.
- Βρίσκεται έξω από τον Μιλάνο στην Λομβαρδία ,ενταγμένο απόλυτα στο φυσικό περιβάλλον ανάμεσα σε τεράστιες εκτάσεις πράσινου.
- Είναι εξοπλισμένο με επιδαπέδια θερμική κατασκευή που διατηρεί την ιδανική θερμοκρασία που χρειάζεται ο καφές τον χειμώνα και το καλοκαίρι.
- Ο εξοπλισμός είναι με μηχανήματα υψηλής και τελευταίας τεχνολογίας!!
- Με πλήρως αυτοματοποιημένη παραγωγή, με 9 στάδια ελέγχου, για 100% σταθερή ποιότητα και γεύση των χαρμανιών μας, όπως και για τον πλήρη έλεγχο και αποφυγή σφαλμάτων. Ο καφές τεστάρεται γευστικά και χρωματικά με ειδικά μηχανήματα, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η άριστη ποιότητα του προϊόντος.
- 22 ηλεκτρονικά φωτοκύτταρα, επιλέγουν τους καλούς από τους κακούς κόκκους έναν προς έναν. Τα φωτοκύτταρα είναι ρυθμισμένα έτσι ώστε να ανιχνεύουν οποιοδήποτε ξένο στοιχείο υπάρχει στον καφέ και να το απορρίπτουν.
- 000 κιλά καφέ / ώρα μπορεί να καθαρίζει ο κάθε επιλογέας.
- 000 κιλά / ημέρα μπορεί να περάσουν στα κόσκινα
- Eιδικές χαρμανιέρες όπου γίνεται η ανάμειξη των κόκκων έτσι ώστε να δημιουργηθούν τα χαρμάνια επιλογής.
- 25 σιλό στο χώρο για την αποθήκευση του καβουρδισμένου καφέ.
- Αυτοματισμοί και test για γευστικά και χρωματικά αποτελέσματα για άριστη ποιότητα.
- Τεράστιες μηχανές ψησίματος ψήνουν τα χαρμάνια, ενώ οι συνταγές είναι προεπιλεγμένες.
Οι κ.κ. Μoreno & Mattia Portioli δοκιμάζουν καθημερινά όλα τα χαρμάνια του Torrefazione.
«Η επένδυση στο νέο εργοστάσιο και η προσωπική επίβλεψη είναι ορισμένοι από τους λόγους που ο espresso Portioli είναι ένας Gourmet καφές που παράγεται από ακριβούς αλλά ποιοτικούς κόκκους , και για τον λόγο αυτό δεν θα βρίσκεται σήμερα στα ράφια των super market», δηλώνει ο κ. Mattia Portioli, «ενώ από τα πλέον ισχυρά προϊόντα μας είναι η σοκολάτα gianduia, αγαπημένη γεύση για μικρούς και μεγάλους» όπως τονίζει η Διευθύντρια Marketing του Gruppo Portioli κ. Sarah Portioli.

