Στην ουσία, ο κ. Ανδρουλάκης με ρεσάλτο… «επιβιβάστηκε» στις απόψεις και θέσεις που εφαρμόσθηκαν με τα γνωστά αποτελέσματα επί κυβέρνησης Τσίπρα.
Τη «σημαία» των ανοικτών συνόρων και της ελεύθερης διακίνησης έσπευσε να αναρτήσει χθες στην Ολομέλεια η Ζωή Κωνσταντοπούλου, η οποία προανήγγειλε ότι θα καταθέσει ένσταση αντισυνταγματικότητας, που θα συζητηθεί σήμερα το πρωί πριν από την ψηφοφορία. Σε ρόλο παραστάτη από κοντά ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Αριστερά, ενώ το ΚΚΕ, θέλοντας να πλειοψηφήσει σε κοινοβουλευτική αντίθεση, κατέθεσε αίτημα διεξαγωγής ονομαστικής ψηφοφορίας που θα διεξαχθεί σήμερα το μεσημέρι.
Απόδειξη πάντως του πολιτικού βραχυκλώματος στο οποίο έχει περιπέσει το ΠΑΣΟΚ είναι ότι, αν και διά στόματος του κ. Ανδρουλάκη προανήγγειλε ότι θα ταχθεί με το ουδέτερο «παρών» της ανοχής…, στην ψήφιση της τροπολογίας φέρεται να συνταχθεί σήμερα το πρωί με τα κόμματα που θα ψηφίσουν υπέρ της αντισυνταγματικότητας της τροπολογίας! Δύο θέσεις απολύτως αντιφατικές μεταξύ τους.
Σε αντίθεση με το επαμφοτερίζον ΠΑΣΟΚ, η κυβέρνηση με τον υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου, Θάνο Πλεύρη, έστειλε ένα απολύτως και χθες σαφές μήνυμα σε όσους μετανάστες βρίσκονται στις ακτές της Β. Αφρικής, λέγοντάς τους «καθίστε εκεί που είστε, δεν είστε ευπρόσδεκτοι εδώ πέρα, δεν τυγχάνεται διεθνούς προστασίας, δεν θα εκβιάσετε την Ελληνική Δημοκρατία. Η Ελληνική Δημοκρατία μπορεί να προστατευτεί». Υποστηρίζοντας την αναγκαιότητα της διάταξης, εξήγησε πως «αυτό που συμβαίνει αυτήν τη στιγμή από τη Λιβύη και τις ακτές της Β. Αφρικής δεν είναι ομαλή μεταναστευτική ροή, αλλά μια επιχείρηση εισβολής», σημειώνοντας ότι «το 2024 είχαμε συνολικά 4.000 αφίξεις και το 2025 οι αφίξεις έχουν ήδη φτάσει τις 8.000, ενώ τις τελευταίες ημέρες επιχειρούταν να έρχονται βάρκες που συνολικά επέβαιναν πάνω από 1.000 άτομα».
Την ίδια ώρα η κυβέρνηση φρόντισε με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, Παύλο Μαρινάκη, να κλείσει την πόρτα στην επιχείρηση να εξελιχθούν σε μια προσωπική πολιτική αντιπαράθεση οι επιστημονικοί νομικοί προβληματισμοί που εξέφρασε ο Ευάγγελος Βενιζέλος σχετικά με τη συνταγματική νομιμοποιητική βάση της τροπολογίας.
Ο κ. Μαρινάκης δήλωσε χαρακτηριστικά πως «όταν τοποθετείται ένας συνταγματολόγος, δεν τοποθετείται με βάση αν έχει συγκυβερνήσει ή κυβερνήσει. Είναι μια επιστημονική ανάλυση που κάνει και αυτή γίνεται σεβαστή στο πλαίσιο της δημοκρατικής λειτουργίας». Παράλληλα, διευκρίνισε ότι «εμείς δεν ενεργοποιούμε το άρθρο 15 της ΕΣΔΑ. Απλά, επικαλούμαστε στην Αιτιολογική Εκθεση της τροπολογίας ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις που ανατρέχουν στο άρθρο αυτό. Επικαλούμαστε σειρά αποφάσεων, νομολογία, που τεκμηριώνουν τη θέση. Και είναι κατ’ αναλογία η ίδια τεκμηρίωση με αυτήν που έγινε το 2020. Τότε που η αντιμετώπιση της κρίσης εκείνης, τόσο σε νομικό επίπεδο νομικό αλλά και σε επιχειρησιακό, ήταν απολύτως επιτυχημένη και έχουμε κάθε λόγο να πιστεύουμε ότι θα έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα και αυτήν τη φορά».
Ο κ. Μαρινάκης, μάλιστα, με πολιτικό πρόσημο επεσήμανε πως «η Ελλάδα είναι κράτος δικαίου, αυτό αποδείχθηκε και με τη σφραγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά είναι και ένα κράτος που βάζει πάντα πρώτα -σεβόμενο τους νόμους- τα συμφέροντα της χώρας. Η χώρα οφείλε να αντιδράσει σε μια έκτακτη ανάγκη και θα το κάνουμε εφαρμόζοντας τις ισχύουσες διατάξεις».
Ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, απάντησε από τη Βουλή στη νομική άποψη του κ. Βενιζέλου ότι η αναφορά της επίκληση ως νομιμοποιητικής βάσης της διάταξης της τροπολογίας στο άρθρο 15 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου «αντιστοιχεί στο άρθρο 48 του Συντάγματος για την εφαρμογή του νόμου περί καταστάσεως πολιορκίας», λέγοντας ότι εδώ προφανώς «υπάρχει κάποια σύγχυση, καθώς είναι άλλο ζήτημα εάν συντρέχουν, όπως συντρέχουν τώρα στο πεδίο, οι προϋποθέσεις κινδύνου για την εθνική ασφάλεια για να ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός λήψης εξαιρετικών μέτρων της Ευρωπαϊκής Σύμβασης και άλλο εάν αυτή η ενεργοποίηση ταυτίζεται με ενεργοποίηση του άρθρου 48 του Συντάγματος περί κατάστασης πολιορκίας».

