Την ίδια στιγμή, η φετινή σχολική χρονιά υπήρξε ορόσημο για την Ειδική Αγωγή: 3.196 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών και 993 ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, 1.200 νέες οργανικές θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών και 366 μόνιμοι σχολικοί νοσηλευτές βρίσκονται πλέον στα σχολεία μας. Δημιουργήσαμε 8 νέες σχολικές μονάδες, ιδρύσαμε 3.448 τμήματα ένταξης και επεκτείναμε τα δίκτυα υποστήριξης ώστε να αγγίζουν περισσότερα παιδιά και οικογένειες. Παράλληλα, με το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» αναβαθμίσαμε τις υποδομές σε 33 ειδικά σχολεία, ενώ ενισχύσαμε ειδικά σχολεία και ΚΕΔΑΣΥ με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία. Συνολικά, από το 2020 προχωρήσαμε σε 8.930 μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Εκπαίδευση και 3.793 προσλήψεις ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού.
Παράλληλα, με τη σταθερή στήριξη των Προτύπων και των Πειραματικών Σχολείων, την ίδρυση 13 Νέων Πειραματικών -με 9 που θα λειτουργήσουν από το επόμενο σχολικό έτος, το 2026 και τα 4 από το επόμενο- αλλά και τη δημιουργία 22 νέων δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων, το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα αποκτά χώρους παιδαγωγικής δοκιμής και διάχυσης της καινοτομίας. Σχολεία που δεν απευθύνονται σε λίγους, αλλά λειτουργούν ως εργαστήρια ποιότητας για όλο το σύστημα: για τον μαθητή ή τη μαθήτρια που θέλει να εξελίξει τις δυνατότητές του, τον εκπαιδευτικό που εξελίσσεται και τον γονέα που αναζητά ένα σχολείο που δίνει περισσότερες μαθησιακές ευκαιρίες στο παιδί του.
Τεχνολογία
Η τεχνολογία, ιδίως η υπεύθυνη αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, γίνεται εργαλείο ισότητας στην πράξη. Ενας μαθητής ή μία μαθήτρια σε ένα μικρό νησί θα έχει τις ίδιες ευκαιρίες με έναν μαθητή στο κέντρο μιας μεγάλης πόλης. Με 39.000 διαδραστικούς πίνακες στα σχολεία και 8.000 νέους όπου υπάρχουν κενά, με 117.000 σετ ρομποτικής και νέες ψηφιακές εφαρμογές, το μάθημα γίνεται πιο δημιουργικό, πιο βιωματικό, πιο κοντά στον κόσμο στον οποίο ζούμε.
Δημιουργούμε 13 Κέντρα Καινοτομίας, σύγχρονους, ασφαλείς και προσβάσιμους χώρους μάθησης. Εξοπλίζουμε σχολεία με τεχνολογία, νέα εργαστήρια, καινούργιο αθλητικό εξοπλισμό και για πρώτη φορά μετά από 17 ολόκληρα χρόνια αντικαθιστούμε τα παλιά μουσικά όργανα στα μουσικά σχολεία σε όλη τη χώρα. Βλέπετε, η ισότητα ευκαιριών δεν είναι αφηρημένη έννοια. Είναι ο χώρος όπου κάθεται το παιδί στο θρανίο. Είναι η ράμπα, είναι το εργαστήριο, είναι η αίθουσα φυσικής, είναι η αυλή. Είναι η καθημερινότητα του μαθητή και της μαθήτριας.
Κεντρικό θεμέλιο της εκπαιδευτικής μας πολιτικής παραμένουν οι εκπαιδευτικοί. Μόνο τη φετινή χρονιά, προχωρήσαμε σε περίπου 10.000 μόνιμους διορισμούς και 44.458 προσλήψεις αναπληρωτών, ενώ συνολικά από το 2020 έχουν πραγματοποιηθεί 48.548 μόνιμοι διορισμοί. Ετσι, η σταθερότητα αντικαθιστά σταδιακά τη χρόνια ανασφάλεια. Παράλληλα, επενδύουμε συστηματικά στην επιμόρφωση, από τις πρώτες βοήθειες μέχρι την πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού, ενισχύοντας τον ρόλο του εκπαιδευτικού ως φορέα αλλαγής μέσα στην τάξη.
Η ασφάλεια και η αξιοπρέπεια των σχολικών υποδομών αποτελούν προϋπόθεση για κάθε πολιτική ισότητας. Ηδη 431 σχολεία έχουν αναβαθμιστεί μέσω του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου», το οποίο επεκτείνεται τα επόμενα χρόνια σε επιπλέον 2.000 σχολικές μονάδες. Παράλληλα, με την τοποθέτηση 6.479 απινιδωτών, τα σχολεία γίνονται χώροι μάθησης που προστατεύουν μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Στην ανώτατη εκπαίδευση, το 2026 σηματοδοτεί τη μετάβαση σε μια περίοδο θεσμικής σταθερότητας και διεθνούς εξωστρέφειας. Με νέο πλαίσιο κανόνων, με 74 κοινά ή διπλά μεταπτυχιακά προγράμματα, περισσότερα ξενόγλωσσα προπτυχιακά και ενισχυμένες διεθνείς συνεργασίες, τα ελληνικά πανεπιστήμια αποκτούν αυτοπεποίθηση και θέση στον διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη.
Το 2026 είναι η χρονιά που η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα επιδιώξει μια νέα Παιδαγωγική και Κοινωνική Συμφωνία για το σχολείο του 2040. Μέσα από έναν ευρύ εθνικό διάλογο για ένα σύγχρονο, αξιόπιστο Εθνικό Απολυτήριο, με κανόνες, διαφάνεια και ισοτιμία. Ωστε και το Λύκειο να ξαναγίνει η καρδιά της εκπαίδευσης. Διάλογο με ανοιχτές διαδικασίες, τεκμηρίωση, δημόσια λογοδοσία και στόχο να καταλήξουμε σε δεσμεύσεις που θα αντέχουν στον χρόνο. Να μιλήσουμε με ειλικρίνεια για όσα δεν λειτούργησαν. Να διαφυλάξουμε όσα πέτυχαν. Να συμφωνήσουμε, επιτέλους, σε έναν κοινό πυρήνα ποιότητας και δικαιοσύνης που δεν θα αλλάζει με κάθε κυβέρνηση.
Με σχέδιο, διάρκεια και ευθύνη, επενδύουμε στη γνώση, στη συνοχή και στις δυνατότητες κάθε παιδιού. Γιατί η Παιδεία δεν είναι συγκυριακή πολιτική. Είναι εθνική επιλογή με ορίζοντα το αύριο.
Ειδήσεις Σήμερα
- Γράφει στον ΕΤ η Δόμνα Μιχαηλίδου: Τρεις προτεραιότητες στην κοινωνική πολιτική
- Γράφει στον ΕΤ o Αδωνις Γεωργιάδης: Μεταρρύθμιση στην πράξη: Το ΕΣΥ του 2026
- Γράφει ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης στον ΕΤ: Η επόμενη ημέρα της ασφάλειας
- Γράφει στον ΕΤ ο Κωνσταντίνος Αν. Τασούλας: Η ενότητα, η συναίνεση και το θάρρος της ευθύνης
- Γράφει στον ΕΤ ο Γιάννης Στουρνάρας: Τα αποτελέσματα και οι προοπτικές των ελληνικών τραπεζών
- Γράφει στον ΕΤ ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος Β’: Να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για έναν καλύτερο κόσμο
- Γράφει στον ΕΤ ο Κυριάκος Πιερρακάκης: Σταθερότητα, προσαρμογή και τα επόμενα βήματα εμπιστοσύνης
- Γράφει στον ΕΤ ο Κυριάκος Μητσοτάκης: Η Ελλάδα προχωρά μπροστά με αυτοπεποίθηση

