Η επιδότηση για όλες τις επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων κυμαίνεται από 40% έως 50% επί του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού κάθε αίτησης (αναλόγως της Περιφέρειας που θα υλοποιηθεί η επένδυση).
Οι αιτήσεις υποβάλλονται, υποχρεωτικά, ηλεκτρονικά, έως τις 9 Οκτωβρίου 2025, μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Κρατικών Ενισχύσεων (ΟΠΣΚΕ).
Οδηγός
Ο «Ε.Τ.» παρουσιάζει τις απαντήσεις σε 15 από τις βασικότερες ερωτήσεις για την υλοποίηση του προγράμματος:
1 Για ένα επενδυτικό σχέδιο στην Π. Αττικής συνολικού προϋπολογισμού 500.000 ευρώ τι ποσό θα πρέπει να τεκμηριωθεί για την κάλυψη της ιδιωτικής συμμετοχής σε ποσοστό 25%;
Στις τυπικές προϋποθέσεις του προγράμματος είναι, μεταξύ άλλων, η προσκόμιση αποδεικτικών στοιχείων εξασφάλισης της ιδιωτικής συμμετοχής του προτεινόμενου επενδυτικού σχεδίου σε ποσοστό τουλάχιστον 25% αυτής. Συνεπώς, αν ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός ενός επενδυτικού σχεδίου είναι 500.000 ευρώ, με ποσοστό επιδότησης 40% (στην Π. Αττικής) και δημόσια δαπάνη 200.000 ευρώ, θα πρέπει να τεκμηριωθεί το 25% της ιδιωτικής συμμετοχής (500.000 – 200.000 ευρώ), δηλαδή το 25% των 300.000 ευρώ που είναι 75.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι το ποσό αυτό πρέπει να εξασφαλίζεται με ίδια κεφάλαια και όχι με δάνειο.
2 Επιτρέπεται η υλοποίηση σε τόπους εγκατάστασης που ανήκουν σε διαφορετικές περιφέρειες;
Ναι, εφόσον βρίσκονται στην ίδια ομάδα περιφερειών, δηλαδή είτε στις περιφέρειες σε μετάβαση είτε στις λιγότερο αναπτυγμένες περιφέρειες.
3 Κατά την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης υπάρχει υποχρέωση υποβολής εγγράφου αδειοδότησης;
Η υποχρέωση αδειοδοτικού εγγράφου αφορά σε έναν από τους επιλέξιμους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ) που διαθέτει η επιχείρηση, εφόσον υπάρχει σχετική απαίτηση. Σε περίπτωση που επιχείρηση διαθέτει ΚΑΔ, για τους οποίους απαιτείται έγγραφο αδειοδότησης και ΚΑΔ, για τους οποίους δεν απαιτείται, θα πρέπει να υποβάλει, υποχρεωτικά, τουλάχιστον ένα αδειοδοτικό έγγραφο.
4 H τεκμηρίωση της ίδιας συμμετοχής μπορεί να γίνει με υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών από τράπεζες του εξωτερικού;
Για την απόδειξη της ιδιωτικής συμμετοχής γίνονται αποδεκτά όλα τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα τα οποία λειτουργούν νόμιμα στην χώρα εγκατάστασής τους. Για τον σκοπό αυτό υποβάλλονται τραπεζικές βεβαιώσεις διαθέσιμου υπολοίπου ή/και μέσου διαθέσιμου υπολοίπου, ανάλογα την περίπτωση ή ισοδύναμα αυτών. Εξαιρούνται τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ρωσικών και λευκορωσικών συμφερόντων.
5 Για την κάλυψη της ίδιας συμμετοχής μπορούν να προσκομισθούν χρηματικά διαθέσιμα προσώπων που τηρούνται σε τραπεζικούς λογαριασμούς από κοινού με άλλους δικαιούχους (τραπεζικός λογαριασμός με συνδικαιούχους);
Η κάλυψη της ιδίας συμμετοχής μπορεί να γίνει μέσω τραπεζικών διαθέσιμων από λογαριασμό στον οποίο εκτός από τον δικαιούχο υπάρχουν και άλλοι συνδικαιούχοι.
6 Με ποια ισοτιμία θα υπολογίζεται η ιδιωτική συμμετοχή σε περίπτωση ξένου νομίσματος; Με τιμή αγοράς, πώλησης ή μέση τιμή;
Σε περίπτωση βεβαιώσεων σε ξένο νόμισμα, η μετατροπή αυτών θα πραγματοποιείται με βάση την επίσημη συναλλαγματική ισοτιμία (βάσει της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας) που ίσχυε κατά την ημερομηνία έκδοσης της εκάστοτε προσκομισθείσας βεβαίωσης και θα υπολογίζεται με βάση την τιμή πώλησης.
7 Σε παράρτημα της αναλυτικής πρόσκλησης αναφέρεται, μεταξύ των άλλων, «ότι για τις περιπτώσεις συνδεδεμένων/συνεργαζόμενων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται εκτός Ελλάδας θα υποβάλλονται τα αντίστοιχα ως ανωτέρω για την ίδια ημερολογιακά και χρονολογικά περίοδο/χρήση και με την ίδια καταληκτική ημερομηνία ισοδύναμα δικαιολογητικά/έγγραφα που ισχύουν στην εκάστοτε χώρα δραστηριότητας». Απαιτείται επίσημη μετάφραση των εγγράφων αυτών;
Δεν είναι υποχρεωτική, από την πρόσκληση, η υποβολή επίσημων μεταφρασμένων ισοδύναμων δικαιολογητικών/έγγραφων για περιπτώσεις που υπάρχουν συνδεδεμένες/συνεργαζόμενες επιχειρήσεις του εξωτερικού με την αιτούσα. Σε κάθε περίπτωση συνιστάται να είναι στην αγγλική γλώσσα ή αλλιώς μεταφρασμένα (όχι απαραίτητα επίσημα).
8 Σύμφωνα με το Παράρτημα Ι της αναλυτικής πρόσκλησης της Δράσης απαιτείται υποχρεωτικά η υποβολή δύο προσφορών για κάθε δαπάνη καθαρής αξίας άνω των 50.000 ευρώ. Η εν λόγω απαίτηση εφαρμόζεται σε επίπεδο δαπάνης ή κατηγορία δαπάνης;
Η εν λόγω απαίτηση εφαρμόζεται για κάθε διακριτό φυσικό αντικείμενο, σε επίπεδο (εγγραφής) δαπάνης στο ΟΠΣΚΕ, ανεξάρτητα της υποκατηγορίας στην οποία ανήκει. Επισημαίνεται ότι δεν θα πρέπει να γίνεται κατάτμηση της ενιαίας δαπάνης για το ίδιο φυσικό αντικείμενο για την αποφυγή της συγκεκριμένης υποχρέωσης. Αν δεν υποβληθούν τουλάχιστον δύο προσφορές η εν λόγω δαπάνη απορρίπτεται. Μόνο στην περίπτωση μη δυνατότητας προσκόμισης δεύτερης προσφοράς (π.χ. ειδικές κατασκευές κ.λπ.) προσκομίζεται μία συνοδευόμενη με σχετική τεκμηρίωση. Η εν λόγω απαίτηση δεν αφορά στις δαπάνες προσωπικού και στις έμμεσες δαπάνες.
9 Είναι επιλέξιμη η δαπάνη αγοράς επίπλων που προορίζονται για διοικητικούς σκοπούς (γραφεία, καρέκλες, καναπέδες, συρταριέρες, ντουλάπια, βιβλιοθήκες κ.λπ.);
Οχι, δεν αποτελεί επιλέξιμη δαπάνη.
10 Η συμβουλευτική υποστήριξη για την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης αποτελεί επιλέξιμη δαπάνη;
Επιλέξιμη είναι μόνο η συμβουλευτική υποστήριξη για την παρακολούθηση της υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου. Συνεπώς, η συμβουλευτική υποστήριξη για την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης δεν αποτελεί επιλέξιμη δαπάνη.
Επιλέξιμες δαπάνες
11 Αποτελεί επιλέξιμη δαπάνη η εγκατάσταση ανελκυστήρα μεταφοράς εμπορευμάτων σε βιομηχανική εγκατάσταση και, εφόσον ναι, σε ποια κατηγορία δαπανών εντάσσεται;
Σε βιομηχανική εγκατάσταση επιχείρησης επιλέξιμα είναι τα αποσπώμενα μέρη του ανελκυστήρα μεταφοράς εμπορευμάτων, όπως ο ηλεκτρομηχανολογικός του εξοπλισμός, το σασί και ο θάλαμος με τις εσωτερικές πόρτες στην κατηγορία δαπανών «Παραγωγικός και Μηχανολογικός εξοπλισμός». Σημειώνεται ότι δεν είναι επιλέξιμοι οι ανελκυστήρες που χρησιμοποιούνται αμιγώς για τη μεταφορά επιβατών, όπως επίσης και τα δομικά του μέρη (φρεάτιο, μηχανοστάσιο κ.λπ.).
12 Στην πρόσκληση αναφέρεται ότι οι δαπάνες για προμήθεια πρόσθετων εξαρτημάτων είναι επιλέξιμες, εφόσον αυτά είναι παρελκόμενα του κυρίως εξοπλισμού. Μπορούν τα εξαρτήματα να αφορούν και ήδη υπάρχοντα παραγωγικό εξοπλισμό (ως αντικατάσταση παλαιών εξαρτημάτων); Τα ανταλλακτικά είναι επιλέξιμα;
Οχι, δεν είναι επιλέξιμη σε καμία περίπτωση η δαπάνη για αγορά εξαρτήματος ή ανταλλακτικού που προορίζεται για χρήση ή τοποθέτηση σε υφιστάμενο μηχάνημα που ήδη διαθέτει η επιχείρηση. Επιλέξιμα είναι μόνο τα παρελκόμενα εξαρτήματα που αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του νέου εξοπλισμού που θα αποκτηθεί στα πλαίσια της επενδυτικού σχεδίου και είναι απαραίτητα για την παραγωγική του λειτουργία.
13 Δαπάνες όπως μηχανήματα έργου, ανυψωτικά τύπου ΚΛΑΡΚ, γεννήτριες κ.λπ. που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα, είναι επιλέξιμα στη δράση;
Δεν αποτελούν επιλέξιμες δαπάνες πάσης φύσεως μηχανήματα και εξοπλισμός που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα (π.χ. πετρέλαιο, βενζίνη, φυσικό αέριο κ.λπ.) για τη λειτουργία τους, εκτός και αν αποδεδειγμένα δεν κυκλοφορούν στην αγορά ισοδύναμες δαπάνες που κινούνται αμιγώς ηλεκτρικά.
Εναρξη εξαγωγικής δραστηριότητας
14 Ποια ορίζεται η ημερομηνία ολοκλήρωσης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου;
Η τελευταία ενέργεια από πλευράς δικαιούχου (τελευταίο τιμολόγιο ή/και τελευταία πληρωμή) ορίζει την ημερομηνία ολοκλήρωσης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου.
15 Επιχείρηση, η οποία πληροί τις λοιπές προϋποθέσεις συμμετοχής, ωστόσο, κατά την παρούσα χρονική στιγμή δεν αναπτύσσει εξαγωγική δραστηριότητα, αλλά σκοπεύει να αναπτύξει στο άμεσο μέλλον και να επιτύχει τον στόχο των εξαγωγών (70% της δημόσιας δαπάνης), δύναται να υποβάλει αίτηση χρηματοδότησης;
Δεν τίθεται ως προϋπόθεση η επιχείρηση να ασκεί, ήδη, εξαγωγική δραστηριότητα κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης. Κατά συνέπεια δύναται να υποβάλει αίτηση χρηματοδότησης. Στην περίπτωση αυτή, ως σημείο αναφοράς λαμβάνονται οι μηδενικές εξαγωγές του έτους 2024. Ενδεικτικά, εάν το τελικό εκταμιευθέν ποσό επιχορήγησης ανέρχεται σε 100.000 ευρώ, τότε η επιχείρηση υποχρεούται να αναπτύξει εξαγωγές ύψους τουλάχιστον 70.000 ευρώ εντός τριετίας από την ολοκλήρωση της πράξης, προκειμένου να εκπληρώσει τον στόχο του 70% της δημόσιας δαπάνης.

