Επιβεβαιώνοντας την κυβερνητική βούληση για σύγχρονα και ασφαλή σύνορα, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης (ΑΔΜΘ), σε στενή συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών και την κυβέρνηση, προχωρά στην υλοποίηση έργων εθνικής προτεραιότητας στους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς. Τα έργα αναβάθμισης έχουν χαρακτηριστεί ως στρατηγικής σημασίας και με τη συνεργασία της ΕΕΣΥΠ διενεργούνται οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την ωρίμανση και υλοποίηση των έργων, ενώ παράλληλα επιταχύνονται και οι διαδικασίες των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων.

Σημείο ελέγχου
Συγκεκριμένα, ο συνοριακός σταθμός Κήπων αποτελεί σημείο ελέγχου τόσο επιβατικών όσο και εμπορευματικών οχημάτων. Τα τελευταία χρόνια, αντιμετωπίζει προβλήματα λόγω του περιορισμένου διαθέσιμου χώρου, της παλαιότητας των υφιστάμενων υποδομών και των αναγκών για σύγχρονες εγκαταστάσεις ελέγχου (τελωνειακός, κτηνιατρικός, φυτοϋγειονομικός, NARC CONTROL). Οι εργασίες αναβάθμισής του, προϋπολογισμού 13 εκατ. ευρώ, αναμένεται να αρχίσουν τον Οκτώβριο και εκτιμάται να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2026, εκτός και αν σημειωθεί καθυστέρηση στο κομμάτι των απαλλοτριώσεων. Επεμβάσεις:
- Επέκταση των υποδομών προς βορρά με δημιουργία νέας ανεξάρτητης γραμμής ελέγχου διεθνών εμπορικών μεταφορών.
- Κατασκευή νέου απολυμαντηρίου, νέας γεφυροπλάστιγγας και νέων κτιρίων φυτοϋγειονομικού και κτηνιατρικού ελέγχου.
- Δημιουργία χώρων στάθμευσης και στεγασμένων υποδομών για Χ-RAY ελέγχους.
- Κατασκευή νέου κτιρίου NARC CONTROL και λοιπών εγκαταστάσεων.
- Ολοκληρωμένη ενεργειακή και αισθητική αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών του κύριου κτιρίου του σταθμού. Αισθητική αναβάθμιση και του κύριου στεγάστρου του σταθμού.
- Δημιουργία πρόσθετων γραμμών ελέγχου Ι.Χ. οχημάτων και λεωφορείων με στόχο την αύξηση του αριθμού των παράλληλων ελέγχων οχημάτων, με ταυτόχρονη μείωση του χρόνου αναμονής.
Σχεδιασμός
«Στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής για την αναβάθμιση της εικόνας των συνόρων της χώρας και την ενίσχυση της λειτουργικότητάς τους, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης έχει δρομολογήσει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση τριών σημαντικών έργων στρατηγικής σημασίας στους συνοριακούς σταθμούς Κήπων και Καστανέων Εβρου καθώς και Ευζώνων στο Κιλκίς», είπε στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο γραμματέας της, δρ Δημήτρης Γαλαμάτης.
Οι συγκεκριμένοι συνοριακοί σταθμοί διαχειρίζονται υψηλό όγκο διεθνών αφίξεων και αποτελούν κρίσιμες πύλες εισόδου στη χώρα, γεγονός που καθιστά αναγκαία την αναβάθμιση των υποδομών τους και την πλήρη προσαρμογή τους στις ευρωπαϊκές απαιτήσεις.
«Τα έργα έχουν ήδη τεθεί σε τροχιά υλοποίησης, αποδεικνύοντας τη δέσμευση της Πολιτείας για την ενίσχυση της ασφάλειας, τη βελτίωση της εμπειρίας μετακίνησης πολιτών και οχημάτων, καθώς και τη διευκόλυνση της διασυνοριακής κίνησης», προσέθεσε ο δρ Γαλαμάτης.
Η Αποκεντρωμένη είναι αρμόδια για την υλοποίηση όλων των απαιτούμενων μελετών, έργων, προμηθειών και υπηρεσιών που σχετίζονται με την κατασκευή, επισκευή, συντήρηση, επέκταση και αναβάθμιση των χερσαίων συνοριακών σταθμών, καθώς και για την παρακολούθηση της εύρυθμης λειτουργίας τους. Κατά συνέπεια, έχει την ευθύνη υλοποίησης των σχετικών δράσεων για τους συνοριακούς σταθμούς που εμπίπτουν στα γεωγραφικά της όρια. «Προωθούμε ένα ολοκληρωμένο και αποτελεσματικό πρόγραμμα συντήρησης και αναβάθμισης, το οποίο θα περιλαμβάνει τόσο ένα μεσοπρόθεσμο επιχειρησιακό σχέδιο πενταετούς ορίζοντα όσο και ένα ετήσιο τεχνικό πρόγραμμα. Το πρόγραμμα αποσκοπεί στη διασφάλιση της βιώσιμης λειτουργίας των σταθμών και στην πλήρη συμμόρφωσή τους με το κεκτημένο Σένγκεν και τις σύγχρονες ευρωπαϊκές απαιτήσεις», κατέληξε.
Να σημειωθεί ότι μετά τους Κήπους, σειρά αναμένεται να πάρουν ο συνοριακός σταθμός Καστανέων Εβρου, ο οποίος αναμένεται να… μετακινηθεί σε κοντινό σημείο από τον σημερινό, και ο σταθμός Ευζώνων.
Καλωδιωτή και μήκους 811 μ. η νέα γέφυρα
Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαγωνιστική διαδικασία για την κατασκευή νέας γέφυρας στον ποταμό Εβρο, στο ύψος του συνοριακού σταθμού Κήπων. Θα είναι καλωδιωτή, τριών ανοιγμάτων, με το μήκος της να ανέρχεται σε 811 μέτρα, εκ των οποία τα 344 μ. βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας. Θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, λωρίδα έκτακτης ανάγκης και πλευρικές διαμορφώσεις πεζοδρομίων για τον κάθε κλάδο. Θα κατασκευαστεί μερικές δεκάδες μέτρα μακριά από την υπάρχουσα γέφυρα Κήπων. Το ελληνικό τμήμα της θα κοστίσει περίπου 67 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ιδιαίτερα σημαντικό έργο, καθώς εξυπηρετεί λειτουργικά τη διασύνδεση Ελλάδας-Τουρκίας με τον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο IV (Βερολίνο-Σόφια-Θεσσαλονίκη) και τη λειτουργική σύνδεση της Τουρκίας μέσω Εγνατίας Οδού και Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου Χ με τις βαλκανικές χώρες, με άμεσα οικονομικά οφέλη για την Ελλάδα.
Μελέτη
Πριν από μερικούς μήνες, η Εγνατία Οδός Α.Ε., η οποία ανέλαβε εξ ολοκλήρου την εκπόνηση της μελέτης για την ελληνική και την τουρκική πλευρά, σε συνεργασία με την Τουρκική Γενική Διοίκηση Αυτοκινητοδρόμων (KGM), παρουσίασαν και φωτορεαλιστικό τρισδιάστατο βίντεο που απεικονίζει πώς θα είναι η γέφυρα «Φιλίας και Εμπιστοσύνης», όταν θα ολοκληρωθεί η κατασκευή της.
Σε αυτό γίνεται μικρή αναδρομή στο παρελθόν, ξεκινώντας από το 1954 και φτάνει στο σήμερα, με τις συναντήσεις ελληνικής και τουρκικής αντιπροσωπείας, αλλά και τις συζητήσεις σε υπουργικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο ηγετών μεταξύ Κυριάκου Μητσοτάκη και Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Ο διευθύνων σύμβουλος της Εγνατία Οδός Α.Ε., Κωνσταντίνος Κουτσούκος, που πραγματοποίησε την παρουσίαση του τρισδιάστατου βίντεο στην τουρκική πλευρά, επισήμανε τη σημασία της νέας καλωδιωτής γέφυρας.
«Πλέον, έχουμε στα χέρια μας τη μελέτη. Η γέφυρα θα κατασκευαστεί μισή από την Ελλάδα και μισή από την Τουρκία. Εχει συμφωνηθεί να συσταθεί κοινή ομάδα εργασίας με αντικείμενο την επίβλεψη της προόδου κατασκευής του έργου και στις δύο όχθες του Εβρου, ώστε να μην παρατηρηθούν… αρρυθμίες», είπε. Εκτιμάται ότι από τη στιγμή που τα συνεργεία των εργολάβων θα πιάσουν δουλειά θα απαιτηθούν δύο χρόνια εργασιών μέχρι την ολοκλήρωσή της. Να σημειωθεί ότι η υφιστάμενη γέφυρα δύο λωρίδων κατασκευάστηκε το 1958 για τη διάβαση του ποταμού Εβρου μεταξύ των συνοριακών πυλών. Ωστόσο, σήμερα, 67 χρόνια μετά, αδυνατεί να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη κυκλοφορία των οχημάτων.

