Ναυπηγοί και εμπειρογνώμονες βρίσκονται συνεχώς στο σημείο καταγράφοντας όλα τα δεδομένα για την εκτίμηση της ζημιάς, την ώρα που οι επιβάτες του πλοίου ετοιμάζονται να καταθέσουν μηνύσεις για το ατύχημα και την κατάσταση που επικράτησε το απόγευμα της Τρίτης, όταν το πλοίο προσάραξε στη βραχονησίδα Γλάρος.
Η δικηγόρος μέρους των επιβατών, επιβάτιδα και η ίδια κατά το δρομολόγιο του συμβάντος, Αθηνά Αποστολοπούλου, μίλησε στο ERTNEWS: «Κατ’ αρχήν θα λάβουμε γνώση των ανακριτικών πράξεων και από εκεί και πέρα θα δηλώσουμε παράσταση πολιτικής αγωγής και θα ασκήσουμε και τις αγωγές για την αποζημίωση των επιβατών. Στο αστικό σκέλος, θα ζητείται η αποζημίωση των επιβατών για τις υλικές ζημιές που μπορεί να έχουν υποστεί, για τα διαφυγόντα κέρδη και επίσης φυσικά για την ηθική βλάβη. Το ποινικό σκέλος θα είναι προς υποστήριξη της κατηγορίας προκειμένου να αποδοθούν οι ποινικές ευθύνες».
Το μεσημέρι της Πέμπτης η πλοιοκτήτρια εταιρεία, κατέθεσε στις λιμενικές αρχές το επιχειρησιακό πλάνο για την αποκόλληση του πλοίου, ενώ οι επιβάτες αγωνιούν τι θα γίνει με τις περιουσίες τους.
O Νίκος Δρακογιάννης, πρόεδρος της κοινότητας Νέων Στύρων, δήλωσε: «Είναι δύο ρυμουλκά, είναι μέσα οι δύτες και συνεργείο. Κάποιοι επικοινωνούν και μαζί μου, τους ενημερώνω ότι ακόμα αναμένουμε τι θα γίνει με τα αυτοκίνητά τους».
Όπως ανέφερε επιβάτης του πλοίου: «Από την Τρίτη το βράδυ όταν βγήκαμε στο λιμάνι υπήρχε ένας λιμενικός με στολή και πήρε όλα τα ονόματα των επιβατών κανένας δεν έχει επικοινωνήσει μαζί μας. Το αυτοκίνητό μου είναι στο καράβι από την Τρίτη το βράδυ είναι φορτωμένο με βαλίτσες».
Ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία για να γίνει η πρώτη προσπάθεια αποκόλλησης του πλοίου. Ο καιρός είναι πολύ καλύτερος το απόγευμα της Πέμπτης, παρόλο που όλη τη διάρκεια της ημέρας είχαμε ανέμους 7 μποφόρ, έχουν πέσει οι άνεμοι, είναι περίπου στα 5 μποφόρ, είναι πολύ καλύτερες συνθήκες και βοηθούν και αυτό προσπαθούν να αξιοποιήσουν οι λιμενικές αρχές και παράλληλα υπάρχει και σκάφος του Λιμενικού που συντονίζει τις προσπάθειες.
Από τη στιγμή που θα ολοκληρωθεί η διαδικασία αποκόλλησης, το πλοίο θα ρυμουλκηθεί στο αλιευτικό καταφύγιο των Νέων Στύρων, είναι ένα σημείο δίπλα στο λιμάνι των Νέων Στύρων, ούτως ώστε να παραμείνει εκεί, να ξεφορτώσει τα οχήματα των επιβατών και στη συνέχεια να πάει για την επισκευή του.
Επισήμως δόθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας, το πράσινο φως για την έναρξη των εργασιών της αποκόλλησης και της ναυαγέρεσης του συγκεκριμένου πλοίου και μετά από αρκετές υπηρεσίες που χρειάστηκε να επεξεργαστούν το σχέδιο που κατατέθηκε νωρίτερα σήμερα και συγκεκριμένα από τη Διεύθυνση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος, τη Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας, τη Διεύθυνση Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας και τον Κλάδο Ελέγχου Πλοίων, δόθηκε το πράσινο φως.
Ο στόχος είναι να οδηγηθεί το πλοίο με ασφάλεια στο πλησιέστερο λιμάνι, το οποίο είναι τα Νέα Στύρα, 1,5 μίλια από την ακτή. Να επιστρέψει δηλαδή στο σημείο από όπου ξεκίνησε, πριν χτυπήσει στην ξέρα ο καπετάνιος και να απομακρυνθούν τα αυτοκίνητα με ασφάλεια, σε δεύτερο χρόνο, σύμφωνα πάντα με το σχέδιο, το πλοίο θα μετακινηθεί και θα οδηγηθεί για επισκευή σε κάποια ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.
Φέρι μποτ στα Νέα Στύρα: Καταρρίπτονται οι ισχυρισμοί του καπετάνιου – «Δεν προκύπτει βλάβη στα πηδάλια» λέει ο νηογνώμονας
Σε όσα πράγματα κατέθεσε ή φέρεται να κατέθεσε καλύτερα ο καπετάνιος, οι νηογνώμονες που έκαναν την αυτοψία, αναφέρουν ότι επί της ουσίας καταρρίπτονται οι ισχυρισμοί του καπετάνιου από αυτά που ανέφερε ο νηογνώμονας, ότι δηλαδή δεν υπήρξε, δεν διαπίστωσε κάποια βλάβη στα πηδάλια.
Ο καπετάνιος όμως από την πρώτη στιγμή, φέρεται πως ισχυρίστηκε πως δεν λειτούργησαν τα πηδάλια και γι’ αυτό το λόγο δεν είδε και την ξέρα όταν ξαφνικά προσπάθησε να χρησιμοποιήσει για να σταματήσει το πλοίο να γυρίσει ανάποδα τις μηχανές, δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν τα πηδάλια. Αυτό λοιπόν φαίνεται ότι δεν ισχύει, τουλάχιστον οι δύο απόψεις, ο ισχυρισμός του καπετάνιου και η εξέταση που έκανε αυτοψία του νηογνώμονα δείχνει ότι αυτά τα δύο δεν συνάδουν.
Παραλείψεις
Αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι ο πλοίαρχος δεν ειδοποίησε άμεσα τις Αρχές για την προσάραξη, όπως προβλέπουν ο Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου και η νομοθεσία για τα θαλάσσια ατυχήματα. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας, το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) κατάφερε να επικοινωνήσει με τον πλοίαρχο περίπου δέκα λεπτά μετά το συμβάν, και αυτό μόνο έπειτα από επανειλημμένες προσπάθειες.
Επιπλέον, στο μικροσκόπιο των εισαγγελικών αρχών βρίσκονται και οι ενέργειες -ή η απουσία ενεργειών- της πλοιοκτήτριας εταιρείας. Οπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου, η εταιρία δεν προχώρησε εγκαίρως στις απαιτούμενες διαδικασίες για την αποκόλληση, παρότι είχαν ήδη περάσει περισσότερες από 14 ώρες από την προσάραξη του πλοίου.

Τι προβλέπει η ελληνική νομοθεσία
Σύμφωνα με την ισχύουσα ελληνική και διεθνή ναυτική νομοθεσία, σε περίπτωση θαλάσσιου ατυχήματος ο πλοίαρχος υποχρεούται:
- Να ενημερώσει άμεσα τις λιμενικές Αρχές και το ΕΚΣΕΔ, ώστε να ενεργοποιηθούν τα πρωτόκολλα διάσωσης και να εκτιμηθεί ο κίνδυνος για ανθρώπινες ζωές και το περιβάλλον.
- Να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των επιβατών και του πληρώματος, μεταξύ των οποίων η χρήση σωστικών μέσων, η εκκένωση του πλοίου, αν απαιτείται, και η ασφαλής μεταφορά σε ξηρά.
- Να καταγράψει το περιστατικό και να συνεργαστεί με τις Αρχές, παρέχοντας αναλυτική έκθεση για τα αίτια, τις συνθήκες και τις ενέργειες που έγιναν.
Στην περίπτωση του «Παναγία Παραβουνιώτισσα», ο πλοίαρχος δεν ενημέρωσε άμεσα τις Αρχές και δεν ακολούθησε τη διαδικασία που προβλέπει η νομοθεσία για τέτοιες περιπτώσεις, γεγονός που ενδέχεται να επιβαρύνει τη θέση του.
Η επόμενη ημέρα
Ολοι οι επιβάτες του πλοίου μεταφέρθηκαν με ασφάλεια στα Νέα Στύρα με τη συνδρομή κυρίως ιδιωτικών σκαφών και του πλοίου ανοικτής θαλάσσης 090. Λόγω έλλειψης καταλυμάτων, 47 επιβάτες μεταφέρθηκαν με πούλμαν στο Μαρμάρι και την Κάρυστο, όπου διανυκτέρευσαν με μέριμνα της εταιρίας. Τέσσερις επιβάτες διανυκτέρευσαν στο σαλόνι του πλοίου «Αποστόλης», ενώ άλλοι επέλεξαν εναλλακτικούς τρόπους επιστροφής.
Η εξέλιξη της υπόθεσης και τα αποτελέσματα της αποκόλλησης αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις επόμενες ημέρες, καθώς το περιστατικό εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια των θαλασσίων συγκοινωνιών και την ευθύνη των πληρωμάτων σε περιπτώσεις κρίσεων.
Ειδήσεις Σήμερα
- ΗΠΑ: Ελικόπτερο έπεσε σε πλοιάριο στον ποταμό Μισισιπή – Αναφορές για νεκρούς
- Ισχυρός σεισμός 6 Ρίχτερ στην Παπούα Νέα Γουινέα
- MICE-1: Ο πρώτος ελληνικός δορυφόρος για «πράσινη» ναυτιλία
- Κένυα: Σύγκρουση τρένου με λεωφορείο, έξι νεκροί και αρκετοί τραυματίες
- Ο Τραμπ προτείνει μια νέα απογραφή χωρίς τους «παράτυπους» μετανάστες

