Σύμφωνα με πληροφορίες του EleftherosTypos.gr επανεξετάζεται ο αριθμός των καταστημάτων που θα κλείσουν μετά από τρεις μήνες, ενώ ταυτόχρονα, αλλαγές θα γίνουν και στα κριτήρια, με στόχο την πιο ορθολογική επιλογή του κλεισίματος των καταστημάτων.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, εκτός των καταστημάτων στην Περιφέρεια που επανεξετάζεται η αναστολή κάποιων, στο επόμενο χρονικό διάστημα θα αποκατασταθούν και κάποιες «αδικίες» εις βάρος εργαζομένων στην Αττική, με βάση τον τόπο διαμονής τους και τα καταστήματα, στα οποία μεταφέρθηκαν, λόγω των αλλαγών.
«Αναμένουμε να μας ενημερώσουν σε σύντομο χρονικό διάστημα για το PLAN B, διότι δεν θέλουμε να ξαφνιαστούμε όπως με το PLAN A, στο οποίο δεν είχαμε καμία ενημέρωση. Το Συνδικάτο δεν θα προχωρήσει σε κινητοποιήσεις αυτό το διάστημα, μέχρι να μάθουμε τι θα συμβεί μετά το πέρας του τριμήνου, αλλά εάν πάλι δεν υπάρξει άμεση ενημέρωση είναι σίγουρο ότι θα κινηθούμε άμεσα. Υπάρχει προβληματισμός και ιδίως στην Περιφέρεια, διότι ο μέσος μισθός των εργαζομένων με εμπειρία πάνω από 20 χρόνια δεν ξεπερνάει τα 1.200 ευρώ μεικτά και οι ίδιοι δεν γνωρίζουν τι θα συμβεί στο μετέπειτα» τόνισε στο EleftherosTypos.gr η πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ), Βασιλική Ανδρέου.
Ο φόβος των εργαζομένων των ΕΛΤΑ
Παράλληλα, η πρόεδρος της ΠΟΣΤ πρόσθεσε ότι υπάρχει έντονη ανησυχία μετά τις δηλώσεις του αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη, πως εφόσον δεν υπάρξουν οι αλλαγές μετά από το πέρας των τριών μηνών, δεν θα μπορούν να καταβληθούν οι μισθοί των εργαζομένων και μιλάμε για 3.000 άτομα.
Συγκεκριμένα ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης είχε τονίσει σε τηλεοπτική του συνέντευξη προ ημερών ότι τα ΕΛΤΑ αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας και πως η διοίκηση των ΕΛΤΑ έχει κάνει πολύ σοβαρή δουλειά, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση υπήρξε ένα έλλειμμα επικοινωνίας».
Αναφερόμενος στη γενικότερη κατάσταση της ταχυδρομικής αγοράς, είπε: «Τα ΕΛΤΑ έχουν πρόβλημα βιωσιμότητας, όπως υποστήριξε ο Υπουργός Οικονομικών στη Βουλή. Η ταχυδρομική αγορά είναι φθίνουσα όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη την Ευρώπη. Τα καταστήματα των ταχυδρομείων κλείνουν το ένα μετά το άλλο». Και πρόσθεσε χαρακτηριστικά: «Στη Μεγάλη Βρετανία έχει κλείσει το 100% και λειτουργούν με πρακτορεία και συνεργάτες. Το ίδιο στην Δανία, τη Σουηδία, και σε άλλες χώρες σε ποσοστό 60-70%».
Για την ανάγκη παρεμβάσεων στα ΕΛΤΑ, υπογράμμισε: «Ανεξάρτητα από το πώς τοποθετείται καθένας, το πρόβλημα δεν διαγράφεται. Και αν δεν γίνει παρέμβαση, σε μερικούς μήνες δεν θα μπορούν τα ΕΛΤΑ να πληρώσουν τους μισθούς των εργαζομένων». Όπως διευκρίνισε, «αυτοί που προτείνουν να μη γίνει τίποτα, ουσιαστικά εισηγούνται το κλείσιμο των ΕΛΤΑ».
«Για εμάς το ζητούμενο είναι η επιβίωση των ΕΛΤΑ και των οικογενειών των εργαζόμενων. Λέμε ναι στο ορθολογικό κλείσιμο καταστημάτων, τα οποία δεν χρησίμευαν ουσιαστικά, διότι είτε δεν υπήρχε κίνηση είτε υπήρχε άλλο κατάστημα σε απόσταση αναπνοής από εκείνο που έκλεισε. Το θέμα είναι τα καταστήματα στην Περιφέρεια, διότι υπάρχουν χιλιάδες πολίτες που χρησιμοποιούν τα ΕΛΤΑ για δεκάδες λόγους, εκτός από τη σύνταξή τους, την οποία όπως έχει ανακοινωθεί θα τη φέρνει ο ταχυδρόμος. Δικαίως αντέδρασαν οι τοπικές κοινωνίες και ουσιαστικά μας βοήθησαν έμμεσα, αλλιώς εάν δεν υπήρχε αυτή η αντίδραση, το πρόβλημα θα ήταν τεράστιο» πρόσθεσε στο EleftherosTypos.gr η Βασιλική Ανδρέου.
Τα προβλήματα των ΕΛΤΑ και η επόμενη μέρα
Σε φάση αναδίφησης και αναζήτησης ενός νέου ρόλου βρίσκονται τα Ελληνικά Ταχυδρομεία.
Είναι κοινός τόπος ότι η ταχυδρομική αγορά υφίσταται τα τελευταία χρόνια ριζικές μεταβολές, ως αποτέλεσμα της εκτεταμένης ψηφιοποίησης και της δραστικής μείωσης της επιστολικής αλληλογραφίας, υποστηρίζει η διοίκηση, κάνοντας λόγο για δραστική απώλεια του 90% του επιστολικού προϊόντος την τελευταία δεκαετία, ενώ μόνο την τελευταία πενταετία η μείωση ξεπέρασε το 50%.
Σήμερα, λιγότερο από το 10% των συνολικών εσόδων των ΕΛΤΑ συνδέεται με τη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, ενώ, όπως επισημαίνεται, το κόστος λειτουργίας τους αντιστοιχεί σε περίπου 45% του συνόλου των δαπανών της εταιρίας. Το κλείσιμο καταστημάτων αποτέλεσε κατά καιρούς μονόδρομο, όπως και προ ολίγων ημερών, όμως δεν βρέθηκε ή δεν αναζητήθηκε ποτέ, ειδικά για την περιφέρεια, η λύση για διαφορετική αξιοποίηση.
Οι τομές
Η πρώτες τομές στη λειτουργία των ΕΛΤΑ ξεκίνησαν λίγο μετά το 1998, την περίοδο που επικεφαλής ήταν ο κ. Πάνος Κυριακόπουλος, όπου εν μέσω πολλών συνδικαλιστικών αντιδράσεων επιχειρήθηκε συρρίκνωση του κόστους λειτουργίας και μερική ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού, ενώ ιδρύθηκαν και οι Ταχυμεταφορές. Στην ίδια οδό κινήθηκαν οι μετέπειτα δ.σ. Ανδρέας Ταπραντζής και Μανώλης Δραϊνάκης, όπου οι τότε επιχειρούμενες μεταρρυθμίσεις παραπέμφθηκαν στις ελληνικές καλένδες λόγω του πολιτικού κόστους (αντίστοιχα όπως και στο ασφαλιστικό από τον καθηγητή κ. Τάσο Γιαννίτση).
Το 2006, τα ΕΛΤΑ συνάπτουν στρατηγικής σημασίας εμπορική συμφωνία με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση τους στη λιανική τραπεζική. Στόχος είναι η ενίσχυση της σχέσης και των εσόδων, η από κοινού ανάπτυξη των δικτύων των δύο εταιριών και η βελτίωση της ποιότητας εξυπηρέτησης των πελατών τους.
Το 2018 υλοποιείται η μεταβίβαση της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στα ΕΛΤΑ στην Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών & Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ).
Τον Σεπτέμβριο του 2020, με τον Ν. 4727/2020, ρυθμίζονται ζητήματα καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας και ορίζεται μεταβατικό στάδιο για την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας των ετών 2013-2021. Τον Δεκέμβριο του 2020, με τον Ν. 4758/2020, θεσπίστηκε νέο πλαίσιο λειτουργίας των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Τον Οκτώβριο του 2024 πραγματοποιείται η συνένωση των ΕΛΤΑ και ΕΛΤΑ Courier, με στόχο τη δημιουργία μιας καινοτόμου και αποδοτικής εταιρίας που θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της μικρομεσαίας οικονομίας στην Ελλάδα.

