Μια υπόθεση αποκλεισμού πολίτη από τη σελίδα δήμου στο Facebook στάθηκε αφορμή να ανοίξει ευρύτερη συζήτηση για το πώς –και πόσο σωστά– επικοινωνεί το Δημόσιο με τους πολίτες στην ψηφιακή εποχή.
Ολα άρχισαν όταν πολίτης ενημερώθηκε ξαφνικά ότι δεν μπορεί πια να βλέπει τις αναρτήσεις του δήμου. Παρά τις προσπάθειές του να λάβει εξηγήσεις, καμία επίσημη απάντηση δεν δόθηκε. Προσέφυγε έτσι στον Συνήγορο του Πολίτη, ο οποίος απευθύνθηκε στον δήμο επισημαίνοντας ότι «ο αποκλεισμός πολίτη από δημόσια υπηρεσία δεν επιτρέπεται». Λίγο αργότερα ο περιορισμός άρθηκε.
Αν και το πρόβλημα για τον συγκεκριμένο πολίτη λύθηκε, η υπόθεση ανέδειξε ένα μεγαλύτερο ζήτημα: τους κανόνες –ή μάλλον την απουσία κανόνων– στη χρήση των κοινωνικών δικτύων από δημόσιους οργανισμούς. Ο Συνήγορος του Πολίτη διαπίστωσε ότι συχνά δεν υπάρχουν δημοσιευμένοι όροι χρήσης, δεν διευκρινίζεται ποιος είναι ο διαχειριστής της σελίδας, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και η δυνατότητα σχολιασμού έχει απενεργοποιηθεί χωρίς κάποια επίσημη αιτιολόγηση.
«Η έλλειψη συγκεκριμένου πλαισίου αφήνει χώρο για παρεξηγήσεις και προβλήματα», τονίζεται χαρακτηριστικά. Και αυτό έχει σημασία, διότι για χιλιάδες πολίτες οι αναρτήσεις των δήμων και των δημόσιων φορέων στα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν πια βασικό κανάλι ενημέρωσης. Ο Συνήγορος του Πολίτη σκοπεύει πλέον να θέσει συνολικά το θέμα στην πολιτική ηγεσία, προκειμένου να υπάρξουν σαφείς κανόνες δεοντολογίας, διαχείρισης και ορθής χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από όλο το Δημόσιο. Στόχος είναι να εξασφαλιστεί ότι κάθε πολίτης θα έχει ισότιμη πρόσβαση στην πληροφόρηση, χωρίς αποκλεισμούς ή αυθαιρεσίες.