Το Boeing 787 Dreamliner συνετρίβη δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του από το Αχμενταμπάντ, πέφτοντας πάνω σε κατοικημένη περιοχή στο Meghani Nagar και σκορπίζοντας τον θάνατο σε 241 επιβάτες, 19 πολίτες στο έδαφος και τραυματίζοντας δεκάδες ακόμη.
Αιφνίδια απενεργοποίηση διακοπτών καυσίμου
Σύμφωνα με την προκαταρκτική έκθεση των αρχών, δύο διακόπτες παροχής καυσίμου στο πιλοτήριο τέθηκαν στη θέση “cutoff” λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, με αποτέλεσμα την άμεση απώλεια ώσης και τη μοιραία πτώση του αεροσκάφους.
Ένας από τους πιλότους ακούγεται να ρωτά: «Γιατί έκοψες τα καύσιμα;»
Ο άλλος απαντά: «Δεν το έκανα εγώ».
Οι διακόπτες καυσίμου διαθέτουν μηχανισμό ασφαλείας που απαιτεί την ανύψωσή τους προτού αλλάξουν θέση — γεγονός που καθιστά απίθανο να απενεργοποιήθηκαν κατά λάθος.
Στο μικροσκόπιο η ψυχική υγεία του κυβερνήτη
Ο Captain Sumeet Sabharwal, κυβερνήτης με πάνω από 8.200 ώρες πτήσης, βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο των ερευνών. Σύμφωνα με δηλώσεις του ειδικού ασφάλειας πτήσεων Mohan Ranganathan, «αρκετοί συνάδελφοί του στην Air India ανέφεραν ότι αντιμετώπιζε κατάθλιψη και προβλήματα ψυχικής υγείας».
Ο Sabharwal φέρεται να είχε λάβει άδεια λόγω πένθους για τον θάνατο της μητέρας του, ενώ κατά τα τελευταία χρόνια απουσίαζε κατά διαστήματα με ιατρική άδεια.
Ωστόσο, εκπρόσωπος του ομίλου Tata Group, ιδιοκτήτη της Air India, διέψευσε ότι υπήρξε πρόσφατη ιατρική άδεια, ενώ δήλωσε ότι και οι δύο πιλότοι είχαν περάσει με επιτυχία τις ιατρικές εξετάσεις κατηγορίας Ι τα τελευταία δύο χρόνια — εξετάσεις που περιλαμβάνουν αξιολόγηση της ψυχοσωματικής κατάστασης.
Συνάδελφοι: «Ήταν ευγενής και σκεφτόταν πρόωρη συνταξιοδότηση»
Στην Powai της Βομβάης, συνάδελφος του κυβερνήτη τον περιέγραψε ως «ευγενή και συγκροτημένο άνθρωπο», προσθέτοντας ότι είχε εκφράσει την επιθυμία να συνταξιοδοτηθεί πρόωρα για να φροντίσει τον 90χρονο πατέρα του.
Ο συγκυβερνήτης Clive Kunder, ηλικίας 28 ετών, είχε στο ενεργητικό του πάνω από 3.400 ώρες πτήσης, και σύμφωνα με την έκθεση, εκείνος χειριζόταν το αεροσκάφος κατά την απογείωση, με τον κυβερνήτη να παρακολουθεί.
Πιθανή ανθρώπινη ή τεχνική ευθύνη
Το βασικό ερώτημα που τίθεται πλέον είναι αν πρόκειται για ανθρώπινο λάθος, τεχνική βλάβη ή συστημική αποτυχία. Η Ομοσπονδία Πιλότων Ινδίας (ICPA) και η Ένωση Πιλότων Εταιρειών (ALPA India) απορρίπτουν κατηγορηματικά το ενδεχόμενο αυτοκτονίας ή δόλου, χαρακτηρίζοντας τα σχετικά σενάρια «ανεύθυνα» και «επιζήμια». Ζητούν να συμμετέχουν ως παρατηρητές στην έρευνα, τονίζοντας την ανάγκη διαφάνειας.
Από την άλλη πλευρά, η αναφορά επισημαίνει ότι η Air India δεν είχε εφαρμόσει οδηγία της FAA από το 2018 σχετικά με τους μηχανισμούς ασφάλισης των διακοπτών καυσίμου — οι οποίοι ενδέχεται να άλλαξαν θέση ακούσια κατά την απογείωση.
Οργή και πόνος από τις οικογένειες των θυμάτων
Η Ayushi Christian, σύζυγος του εκλιπόντος επιβάτη Lawrence Christian, δήλωσε στο BBC: «Η ζωή μου καταστράφηκε. Η Air India και οι υπεύθυνοι πρέπει να λογοδοτήσουν. Θέλουμε απαντήσεις. Θέλουμε δικαιοσύνη.»
Ομάδες συγγενών ετοιμάζουν νομικές ενέργειες κατά της αεροπορικής εταιρείας, αλλά και πιθανώς κατά της Boeing, με στόχο να αποδοθούν ευθύνες για παραλείψεις σε κρίσιμες επιθεωρήσεις και μη συμμόρφωση με διεθνή πρότυπα ασφαλείας.
Αντιδράσεις από τις αρχές και την Air India
Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Ινδίας (DGCA) ζήτησε επείγοντες ελέγχους στους μηχανισμούς ασφαλείας των fuel switches όλων των Boeing 787 και 737 έως τις 21 Ιουλίου. Παράλληλα, ξεκίνησε διερεύνηση για πιθανή αμέλεια από πλευράς της Air India στην εφαρμογή των οδηγιών. Ο CEO της Air India, Campbell Wilson, υπερασπίστηκε τους πιλότους, λέγοντας ότι «είχαν περάσει όλους τους ελέγχους πριν την πτήση και δεν υπήρξαν ενδείξεις ιατρικού ή ψυχολογικού προβλήματος».
Μια από τις μεγαλύτερες αεροπορικές τραγωδίες στην ιστορία της Ινδίας
Η συντριβή της πτήσης AI171 θεωρείται η φονικότερη αεροπορική καταστροφή στην Ινδία εδώ και δεκαετίες και φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της αεροπορικής ασφάλειας ιδιαίτερα σε περιβάλλοντα με ταχύτατη αεροπορική ανάπτυξη όπως η Ινδία.

