Μέσα σε κλίμα ενθουσιασμού, παρουσία πλήθους φορέων, πολιτών και στελεχών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και στο πλαίσιο της επερχόμενης 89ης ΔΕΘ, παρουσιάστηκαν τα εμβληματικά έργα που ήδη υλοποιούνται ή έχουν δρομολογηθεί, τα οποία θα μεταμορφώσουν τη Θεσσαλονίκη και συνολικά τη Βόρεια Ελλάδα σε ισχυρό κέντρο ανάπτυξης, καινοτομίας και εξωστρέφειας, με άμεσο αποτύπωμα στην καθημερινότητα των πολιτών.
«Αυτά τα οποία γίνονται στη Θεσσαλονίκη, αλλά και αυτά τα οποία σχεδιάζονται, πολύ απλά δεν έχουν ξαναγίνει στην πόλη, τουλάχιστον τις τελευταίες δεκαετίες. Είναι τα αποτελέσματα της πολιτικής σταθερότητας, με μια μονοκομματική κυβέρνηση που υλοποιεί το πρόγραμμά της», σημείωσε, προσθέτοντας ότι απέναντι στα fake news η απάντηση είναι τα έργα. «Οι Θεσσαλονικείς γνωρίζουν πως μπορούν να έχουν απέναντί τους μια κυβέρνηση που μπορεί να τους κοιτάξει στα μάτια και να τους πει τέσσερις απλές κουβέντες: τα είπαμε και τα κάναμε», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός και προσέθεσε: «Η δεύτερη θητεία της κυβέρνησής μας είναι η τετραετία στην οποία μπορούμε επιτέλους να υλοποιούμε, να δρομολογούμε, να παραδίδουμε σημαντικά έργα, τα οποία σχεδιάστηκαν και ωρίμασαν, πολλά από αυτά την πρώτη τετραετία της διακυβέρνησής μας». Οπως είπε, το έργο της κυβέρνησης είναι η καλύτερη απάντηση, σε όσους βλέπουν την πολιτική μόνο μέσα από τον φακό μιας παρωχημένης κομματικής αντιπαράθεσης, στην οποία διακρίνεται αυτός ο οποίος είτε θα φωνάξει περισσότερο είτε θα χρησιμοποιήσει τους πιο οξείς χαρακτηρισμούς ή την πιο έντονη φρασεολογία.
Στην ομιλία του ο κ. Μητσοτάκης εστίασε σε τρεις βασικούς άξονες: τις μεταφορές, την Υγεία και την εκπαίδευση. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο χαρακτήρισε ως «σημαντικό έργο που η πόλη έχει αγκαλιάσει». Οπως ανέφερε, η επέκταση προς Καλαμαριά θα ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2026, ενώ το έργο αναδεικνύει τον πολιτισμικό πλούτο της μητρόπολης των Βαλκανίων.
«Η δέσμευση μας για την επέκταση του μετρό στη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη ισχύει στο ακέραιο και το υπουργείο γνωρίζει πολύ καλά τη σημασία την οποία αποδίδω στην ωρίμανση των σχετικών μελετών και στην εξεύρεση των σχετικών χρηματοδοτικών εργαλείων», προσέθεσε. Παράλληλα, ανακοίνωσε την ενίσχυση των μεταφορών στη δυτική και βορειοδυτική Θεσσαλονίκη, με προτεραιότητα τη σύνδεση του κεντρικού σταθμού με τη Σίνδο μέσω του προαστιακού σιδηροδρόμου.
Στον τομέα της Υγείας, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην κατασκευή του υπερσύγχρονου παιδιατρικού νοσοκομείου, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2027. «Δεν θα είναι απλώς το πιο σύγχρονο στην Ελλάδα, αλλά ένα από τα κορυφαία στην Ευρώπη», τόνισε χαρακτηριστικά.
Στην εκπαίδευση, αναφέρθηκε στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», μέσω του οποίου 17 σχολεία θα έχουν ανακαινιστεί έως την έναρξη της σχολικής χρονιάς του 2026. Επίσης, σημείωσε ότι στα πανεπιστήμια της πόλης δεν υπάρχουν πλέον ενεργές καταλήψεις, με τους χώρους να έχουν αποδοθεί στους καθηγητές, στους φοιτητές και την κοινωνία.
Στο κλείσιμο της ομιλίας του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τοποθέτησε την Ελλάδα σε ένα ευρύτερο ευρωπαϊκό πλαίσιο, συγκρίνοντας την οικονομική κατάσταση της χώρας με εκείνη άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Αναφέρθηκε στην κρίση που αντιμετωπίζει η Γαλλία, με κατακερματισμένο πολιτικό σύστημα και υψηλό δημοσιονομικό έλλειμμα, καθώς και σε άλλες χώρες που αναγκάζονται να προχωρήσουν σε αυξήσεις φόρων και περικοπές δαπανών. Αντίθετα -όπως είπε- η Ελλάδα παράγει πρωτογενή πλεονάσματα, γεγονός που επιτρέπει τη συζήτηση για μειώσεις φόρων και νέες κοινωνικές δαπάνες.
Την αναλυτική παρουσίαση των έργων είχε κάνει νωρίτερα ο υφυπουργός στον πρωθυπουργό, Θανάσης Κοντογεώργης, με ομιλία που είχε τίτλο: «Εθνική Στρατηγική για Περιφερειακή και Τοπική Ανάπτυξη – Θεσσαλονίκη – Πρόοδος των έργων». «Η Θεσσαλονίκη αλλάζει, η Μακεδονία και η Θράκη αλλάζουν, αλλά αλλάζουν με λεπτομερή σχεδιασμό, με εντατικοποίηση της δουλειάς, με συνεργασία, με συνεννόηση, με συνομιλία με την κοινωνία», τόνισε και επεσήμανε ότι εθνικός στόχος είναι η μείωση της απόστασης μεταξύ κέντρου και Περιφέρειας. Ακολούθησαν δύο πάνελ και η συμμετοχή πολλών υπουργών, οι οποίοι αναφέρθηκαν στο έργο που ο καθένας υλοποιεί στην περιοχή.
Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο της παρουσίας του στη Θεσσαλονίκη, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε συνάντηση με τους βουλευτές της Α’ και της Β’ εκλογικής περιφέρειας της Ν.Δ. και προήδρευσε σε τρεις διαδοχικές συσκέψεις με παραγωγικούς και επιστημονικούς φορείς της Βόρειας Ελλάδας.
ΥΓΕΙΑ
Αύξηση προϋπολογισμού, προσωπικού
Σαφές μήνυμα ότι η κυβέρνηση έχει επενδύσει και συνεχίζει να επενδύει δυναμικά στον τομέα της Υγείας έστειλε ο Αδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος επεσήμανε ότι ο συνολικός προϋπολογισμός των νοσοκομείων της Θεσσαλονίκης από το 2019 έως το 2025 αυξήθηκε κατά 62,7%! Συγκεκριμένα ανέφερε ότι όταν το 2019 η Ν.Δ. ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας ο συνολικός προϋπολογισμός των νοσοκομείων της Θεσσαλονίκης ανήλθε σε 420,1 εκατ. ευρώ, το 2023 έφτασε τα 583,6 εκατ. ευρώ, το 2024 τα 669,5 εκατ. ευρώ και το 2025 αγγίζει τα 701 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά το θέμα των προσλήψεων προσωπικού στα νοσοκομεία, σημείωσε ότι το 2019 υπηρετούσαν στη Θεσσαλονίκη 2.272 γιατροί, ενώ σήμερα ο αριθμός έχει φτάσει τους 2.773, δηλαδή 500 περισσότερους (αύξηση 37%). Αντίστοιχα, οι νοσηλευτές αυξήθηκαν από 3.139 το 2019 σε 3.613 σήμερα, ενώ και το λοιπό προσωπικό στα νοσοκομεία αυξήθηκε από 2.029 εργαζομένους το 2019 σε 2.462 σήμερα.
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Διπλασιασμός του στόλου των οχημάτων
Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ανακοίνωσε τη λειτουργία της προαστιακής γραμμής Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης και Σίνδου, στο τέλος του 2025. Σε ό,τι αφορά τα αστικά λεωφορεία, ο κ. Κυρανάκης παρουσίασε τα τελευταία στοιχεία που φέρουν τον διπλασιασμό του στόλου από το 2019 έως σήμερα. «Από 262 διαθέσιμα οχήματα σήμερα έχουμε 478 και του χρόνου, το 2026, θα έχουμε 551, άρα μιλάμε για ένα διπλασιασμό λεωφορείων, μία ανανέωση του στόλου με περισσότερα ηλεκτρικά λεωφορεία. Πέρα από διπλασιασμό οχημάτων και καλύτερη συχνότητα, μιλάμε για πιο συχνές μεταφορές, για μια πραγματική εναλλακτική στον πολίτη, ο οποίος περιμένει σε στάση για ώρες, θα περιμένει λιγότερο για να μπορεί να μετακινηθεί στη δουλειά του, συνδυάζοντας μετρό, λεωφορείο και προαστιακό σιδηρόδρομο», είπε.
ΕΡΓΑΣΙΑ
Στο 13% η ανεργία στην Κ. Μακεδονία
Σε ό,τι αφορά την αγορά εργασίας, η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, έκανε λόγο για έναν «μεγάλο μετασχηματισμό» τα τελευταία έξι χρόνια. Ανέφερε ότι «η ανεργία στην Κεντρική Μακεδονία από το 20,3% έχει πέσει πλέον στο 13%, ενώ στην επικράτεια έχει υποχωρήσει σε επίπεδο κάτω από το 8%». Μιλώντας για τον αριθμό των θέσεων εργασίας, είπε ότι «έχει εκτοξευτεί» και εξήγησε ότι από το 2019 έχουν δημιουργηθεί μισό εκατομμύριο νέες θέσεις εργασίας πανελλαδικά – εκ των οποίων οι 90.000 αφορούν την Κεντρική Μακεδονία. Παράλληλα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, καταγράφεται αύξηση 35% στους μισθούς και 28,3% στον κατώτατο μισθό. «Πάνω από το 75% των εργαζομένων σήμερα απασχολούνται με πλήρες ωράριο – μια σιωπηλή, αλλά ουσιαστική αλλαγή ποιότητας στην αγορά», είπε χαρακτηριστικά.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
238 νέοι μόνιμοι δάσκαλοι και καθηγητές
Αναφορικά με τη στελέχωση των σχολικών μονάδων στη Θεσσαλονίκη ,η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, διευκρίνισε ότι «φέτος έχουμε 238 νέους μόνιμους εκπαιδευτικούς – 75 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, 163 στη Δευτεροβάθμια. Εχουμε από το 2019 πολλούς διορισμούς και στη δυτική και στην ανατολική Θεσσαλονίκη, 29 στην Πρωτοβάθμια και 123 στη Δευτεροβάθμια της ανατολικής, 236 διορισμούς στην Πρωτοβάθμια της δυτικής, 490 στη Δευτεροβάθμια της δυτικής. Εχουμε πολύ μεγάλη αύξηση σε ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και έγινε και μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να ενισχυθούν τα σχολεία και στο κομμάτι της ψηφιακής μάθησης. Χιλιάδες διαδραστικοί πίνακες αλλά και σετ ρομποτικής, τα οποία από φέτος μπορούν να αξιοποιηθούν μέσα στην τάξη, στο δημόσιο σχολείο, χωρίς όμως να αφήνουμε και την επιμόρφωση, καθώς θα φτάσουμε φέτος σε όλη την Ελλάδα σε μια επιμόρφωση περίπου 150.000 εκπαιδευτικών, για να μάθουν πώς να χρησιμοποιήσουν όλο αυτό το υλικό», ανέφερε.
Η ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΤΗΣ ΔΕΘ
Κεντρικό σημείο της ομιλίας αποτέλεσε η ανάπλαση του χώρου της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης. Ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι θα διατεθούν 120 εκατομμύρια ευρώ από εθνικούς πόρους για την ανακαίνιση του εκθεσιακού κέντρου, χωρίς τη συμμετοχή ιδιωτών και χωρίς την κατασκευή ξενοδοχείου. «Θα κρατήσουμε το ίδιο αποτύπωμα, θα ανακαινιστεί το Συνεδριακό Κέντρο Ιωάννης Βελλίδης, που αποτελεί τοπόσημο της πόλης, και θα υπάρξει σημαντική επέκταση του πρασίνου», δήλωσε. Επιπλέον, προβλέπεται η κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ 600 θέσεων για την εξυπηρέτηση των αναγκών του κέντρου της πόλης.«Το έργο αυτό θα υλοποιηθεί από το Υπερταμείο, με τις απαραίτητες αλλαγές οι οποίες πρέπει να γίνουν στο σχήμα διοίκησης της ΔΕΘ-HELEXPO, προκειμένου να μπορέσει να μετατραπεί σε μια εταιρία, η οποία θα μπορεί πραγματικά να αξιοποιήσει αυτήν τη σημαντική υποδομή».
Κυριάκος Πιερρακάκης
«Να αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο»

Την ανάγκη να αλλάξει ταχύτερα το παραγωγικό μοντέλο της χώρας, με περαιτέρω αύξηση επενδύσεων και εξαγωγών, τόνισε σε παρέμβαση από τη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Eθνικής Oικονομίας και Oικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης , μιλώντας σε εκδήλωση για επενδύσεις στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Ο κ. Πιερρακάκης τόνισε ότι η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της οικονομίας ήταν το ζητούμενο και πριν από την κρίση, αλλά μόνο στα λόγια. « Πλέον, οι εξαγωγές ως ποσοστό του ΑΕΠ έχουν διπλασιαστεί σε σχέση με πριν από την κρίση· είμαστε στο 42% του ΑΕΠ, αλλά ακόμη είμαστε κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Οι επενδύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ, όταν αναλαμβάναμε το 2019, ήταν 11%, ενώ σήμερα είναι 15,3%. Ωστόσο ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 21% του ΑΕΠ», σημείωσε ο υπουργός Oικονομίας και Oικονομικών.
Επενδύσεις
Αναφέρθηκε στη συνέχεια σε έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Κεντρική Μακεδονία, επισημαίνοντας το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη αλλάζει. Τόνισε συγκεκριμένα ότι οι επενδύσεις στην Κεντρική Μακεδονία έχουν ως οδηγούς εμβληματικές τεχνολογικές επενδύσεις, όπως αυτές της Pfizer της Digital & Global Hub. Πρόσθεσε επίσης ότι σημαντικό ρόλο παίζει το Thess Intec, μέσα από κρατικά προγράμματα, για έργα υποδομών όπως το μετρό της Θεσσαλονίκης και το Fly Over. Ανέφερε επίσης ότι για τα επόμενα χρόνια προγραμματίζονται και άλλα έργα τα οποία θα χρηματοδοτηθούν από τις αυξήσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και κοινοτικές χρηματοδοτήσεις, ύψους πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ, που έχει δεσμεύσει το ΥΠΕΘΟ για τη Βόρεια Ελλάδα από τα κονδύλια ΕΣΠΑ 2021-2027.
Εμβληματικό έργο
«Εγώ απλώς θα αναφέρω μία, που χειριστήκαμε ως υπουργείο Οικονομικών το τελευταίο διάστημα: την επιλογή του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης να χωροθετήσει το Διεθνές Κέντρο Εφοδιαστικής Αλυσίδας εδώ, στη Θεσσαλονίκη, το οποίο θα καλύπτει τη Βόρεια Αφρική, την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή», συνέχισε ο κ. Πιερρακάκης, σημειώνοντας ότι τέτοιου μεγέθους έργα αντανακλούν τον ρόλο που η πόλη μπορεί να παίξει όχι μόνο περιφερειακά, αλλά και διεθνώς.
«Ολες αυτές οι αλλαγές έρχονται η μία μετά την άλλη, σωρεύονται, αθροίζονται, πολλαπλασιάζονται και είναι κομμάτι μιας ευρύτερης αλλαγής. Ξέρουμε ποιος είναι ο βορράς στην πυξίδα μας: είναι η πραγματική σύγκλιση. Και κλείνω με αυτό», κατέληξε στη σκέψη ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

