Λίγα 24ωρα μετά την ανακοίνωση για το κλείσιμο των 204 καταστημάτων και την παρέμβαση για να καταλαγιάσει ο θόρυβος που είχε προκληθεί μεταβάλλοντας το πρόγραμμα εξυγίανσης και σπάζοντάς το σε δύο φάσεις, η κυβέρνηση ξεκαθαρίζει τα εξής: Πρώτον, ότι επικοινωνιακά ήταν άστοχος ο τρόπος που η διοίκηση των ΕΛΤΑ χειρίστηκε το θέμα και δεύτερον ότι επί της ουσίας δεν είναι αντίθετη στην απόφαση να κλείσουν κάποια καταστήματα, για να εξυπηρετούνται οι πολίτες με βάση τις ανάγκες του 2025 και να μην μπαίνει μέσα ένας Οργανισμός που υπάγεται στο Υπερταμείο, ωστόσο πρέπει να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά του.
Παράλληλα, προετοιμάζεται για τις κοινοβουλευτικές μάχες που αναμένονται με την ειδική κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Εμπορίου και Οικονομικών, σήμερα το μεσημέρι, για το θέμα αυτό, με τα κόμματα της αντιπολίτευσης και δη αυτά που έβαλαν τα ΕΛΤΑ στο Υπερταμείο να αντιδρούν στον επικείμενο σχεδιασμό.
Ειδικά, όσον αφορά στους χειρισμούς της διοίκησης των ΕΛΤΑ, κυβερνητικά στελέχη τόνιζαν ότι αν είχε προηγηθεί ο διάλογος και η επεξήγηση, οι ανησυχίες ή ουσιαστικές αντιδράσεις θα ήταν πολύ λιγότερες έως και ανύπαρκτες.
Αυτό, μάλιστα, επισημάνθηκε τόσο στη διοίκηση των ΕΛΤΑ όσο και του Υπερταμείου σε όλες τις κυβερνητικές συσκέψεις. Δηλαδή, η ελλιπής ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών και της κοινής γνώμης σχετικά με το αναγκαίο σχέδιο αναδιάρθρωσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων και τον εκσυγχρονισμό της εταιρίας με ψηφιακά μέσα, περισσότερους διανομείς και υπηρεσίες κατ’ οίκον, ιδίως για την εξυπηρέτηση συνταξιούχων και κατοίκων της περιφέρειας, με έμφαση στις απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές.
Αυτό που υπογράμμιζαν στους διοικούντες είναι ότι ο εκσυγχρονισμός των ΕΛΤΑ περνά μέσα από τη συνεργασία των Ταχυδρομείων με τις τοπικές κοινωνίες, που αποτελούν άλλωστε και την ισχυρή τους πελατειακή βάση.
Κυβερνητικά στελέχη σημείωναν ότι από εδώ και πέρα θα εξηγηθεί το πρόβλημα και, όπου χρειάζεται και μπορεί να γίνει, θα υπάρξουν διορθωτικές κινήσεις.
Τα δεδομένα
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, από το 2013 και μετά έχει επέλθει πλήρης απελευθέρωση της συγκεκριμένης δραστηριότητας, συνεπώς είναι αδύνατον στο κράτος να επιδοτήσει αυτή τη δραστηριότητα. Επίσης: Από το 2018 και μετά τα ΕΛΤΑ, με απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ανήκουν στο Υπερταμείο, γεγονός που σημαίνει ότι δεν είναι υπό την εποπτεία της κεντρικής κυβέρνησης.
Αυτό τι συνεπάγεται; Οτι ο Οργανισμός είναι ανεξάρτητος όσον αφορά στη λειτουργία και τη διοίκησή του και οι κρατικές επιδοτήσεις δεν επιτρέπονται από τους κανόνες της Ε.Ε.
Ωστόσο, αυτό που διαβεβαιώνουν από την κυβέρνηση είναι ότι κανένας πολίτης, σε καμία περιοχή της Ελλάδας, δεν πρόκειται να μείνει χωρίς εξυπηρέτηση. Εξηγούν ακόμα πως το 92% των συντάξεων και το 90% των ταχυδρομικών αποστολών γίνεται ήδη στο σπίτι.
Γιατί πρέπει να προχωρήσει η εξυγίανση των ταχυδρομείων
Οι λόγοι είναι καθαρά δημοσιονομικοί. Η παραδοσιακή δραστηριότητα των ταχυδρομείων αντιστοιχεί σε ποσοστό 10% και αυτό κοστίζει στα ΕΛΤΑ περίπου το 50% των πόρων τους ενώ κάθε κατάστημα κοστίζει 150.000 ευρώ τον χρόνο.
Με βάση τα παραπάνω, από την κυβέρνηση καλούν επίσης όσους αντιδρούν, κυρίως από την αντιπολίτευση, να πουν τι ακριβώς προτείνουν αφού το κράτος δεν μπορεί να συνεισφέρει οικονομικά.
Και ακριβώς επειδή οι εποχές έχουν αλλάξει, με δεκάδες ευρωπαϊκές χώρες να έχουν ακολουθήσει αυτή την οδό εδώ και πολλά χρόνια, από την κυβέρνηση υπογραμμίζουν ότι αυτή η αλλαγή θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις.
Η πρώτη φάση με το κλείσιμο των καταστημάτων στα αστικά κέντρα. Θα ακολουθήσει ενημέρωση και διάλογος, για να καταστεί σαφές στην κοινωνία ότι δεν απειλείται κανείς και κανένας δεν θα μείνει χωρίς εξυπηρέτηση.
Η δεύτερη φάση, εντός των επόμενων μηνών, θα ολοκληρωθεί με το κλείσιμο των υπόλοιπων υποκαταστημάτων.
Μέσα σε λιγότερες από 100 λέξεις ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης περιέγραψε την κατάσταση σήμερα, το μέλλον αλλά και τις προθέσεις της κυβέρνησης: «Η διοίκηση των ΕΛΤΑ έχει κάνει πολύ σοβαρή δουλειά, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση υπήρξε ένα έλλειμμα επικοινωνίας. Στη σύσκεψη που προηγήθηκε με τους συναρμόδιους υπουργούς, παρουσιάστηκε το πρόβλημα και ειπώθηκε σαφώς στη διοίκηση του Υπερταμείου και των ΕΛΤΑ να προχωρήσουν προς την κατεύθυνση της εξυγίανσης, αφού όμως προηγουμένως εξηγήσουν γιατί γίνεται και γιατί δεν υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές. Αυτό δεν έγινε ποτέ. Ανεξάρτητα, όμως, από το πώς τοποθετείται καθένας, το πρόβλημα δεν διαγράφεται. Και αν δεν γίνει παρέμβαση, σε κάποιους μήνες δεν θα μπορούν τα ΕΛΤΑ να πληρώσουν τους μισθούς των εργαζομένων».

