«Μέχρι τις 17 Ιουλίου συμπληρώνουμε το μηχανογραφικό και τέλη του μήνα θα έχουν ανακοινωθεί και οι Βάσεις 2025» δήλωσε στην ΕΡΤ η Σοφία Ζαχαράκη.
Συγκεκριμένα, η υπουργός Παιδείας ανέλυσε το χρονοδιάγραμμα που θα έχουν οι υποψήφιοι, προκειμένου να συμπληρώσουν το Μηχανογραφικό τους. Η κ. Ζαχαράκη πρόσθεσε ότι η διαδικασία του Μηχανογραφικό αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές της επόμενης εβδομάδας.
Πανελλήνιες 2025: Αυτά είναι τα μικρά «διαμάντια» του Μηχανογραφικού
«Παραδοσιακά το μηχανογραφικό θα πρέπει να διέπεται από κάποιες αρχές, ενώ υπάρχει πάρα πολύ συχνά το φαινόμενο, μαθητές με καλές βαθμολογίες να δημιουργούν ένα επιπόλαιο μηχανογραφικό ή σε άλλες περιπτώσεις οι υποψήφιοι κοιτούν τις περσινές βάσεις, ενώ δεν γνωρίζουν πώς θα κινηθούν οι φετινές» ανέφερε στο ET Magazine του EleftherosTypos.gr, ο Ιδρυτής & Επιστημονικός Διευθυντής της EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας, Δρ. Χρήστος Ταουσάνης.
Παρακάτω 4 συμβουλές για ένα σωστό μηχανογραφικό:
- Να αποτυπώσουν οι υποψήφιοι την πραγματική τους επιθυμία
- Να μην περιοριστούν στα περσινά μόρια και τις βάσεις και να βάλουν σε μία σειρά τις σχολές και τα τμήματα που τους ενδιαφέρουν
- Να γίνει προσεκτική μελέτη όλων των τμημάτων στα οποία έχουν πρόσβαση
- Να δούνε πραγματικά τις δυνατότητες που έχουν και να μπορέσουν να εκμεταλλευτούν οποιοδήποτε background διαθέτουν, είτε κοινωνικό είτε τοπικό είτε προσωπικό
«Φυσικά μέσα στα μηχανογραφικά κρύβονται και μικρά «διαμάντια», όπως το τμήμα μηχανικών επιστήμης υλικών, αεροδιαστημικής ή το πολιτισμικής τεχνολογίας και επικοινωνίας. Από εκεί και πέρα, ένα τελευταίο πράγμα και ίσως το πιο σημαντικό, είναι τα παιδιά να αφιερώσουν χρόνο στο μηχανογραφικό και όχι να το «ξεπετάξουν» σε μισή ώρα. Αυτό προαπαιτεί έρευνα αγοράς, τη συνδρομή εξειδικευμένων επιστημόνων και την υποστήριξη των παιδιών από τους γονείς τους» συμπλήρωσε ο Δρ. Χρήστος Ταουσάνης.

Επιπλέον, όσοι βρεθούν με χαμηλή βαθμολογία στις φετινές Πανελλήνιες έχουμε τη δυνατότητα να κάνουν και το παράλληλο μηχανογραφικό, το οποίο ουσιαστικά αφορά τα Δημόσια ΙΕΚ, αλλά και το μηχανογραφικό για τα δημόσια Πανεπιστήμια της Κύπρου με μία απλή διαδικασία, προκειμένου να διαγωνιστούν εκεί για μία θέση.
Μηχανογραφικό 2025: Πότε μπορείτε να το συμπληρώσετε
Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού 2025 αναμένεται να ξεκινήσει εκτός απροόπτου είτε στις 7 είτε στις 8 Ιουλίου και θα διαρκέσει 10 μέρες η σχετική διαδικασία.
Οι υποψήφιοι καλούνται να συμπληρώσουν ορθά τις προτιμήσεις τους στο μηχανογραφικό δελτίο. Μπορούν να επισκέπτονται τη σχετική πλατφόρμα, στη διεύθυνση https://michanografiko.it.minedu.gov.gr και, χρησιμοποιώντας τον προσωπικό τους κωδικό ασφαλείας (password), μπορούν να επιλέγουν την επεξεργασία Μηχανογραφικού ή Παράλληλου Μηχανογραφικού Δελτίου.
Αρχικά, οι υποψήφιοι μπορούν να συμπληρώνουν κάποιες προσωρινές προτιμήσεις (επιλέγοντας ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ) και στη συνέχεια να «κλειδώσουν» το τελικό τους Μηχανογραφικό (επιλέγοντας ΟΡΙΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ).
Κατά τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού, οι υποψήφιοι βλέπουν και μπορούν να επιλέξουν τα τμήματα εκείνα, για τα οποία ο μέσος όρος των βαθμολογικών επιδόσεών του είναι ίσος ή μεγαλύτερος από την ελάχιστη βάση εισαγωγής κάθε τμήματος, συνυπολογιζόμενης όπου απαιτείται και της ΕΒΕ του ειδικού μαθήματος ή των πρακτικών δοκιμασιών.
Προτείνεται οι υποψήφιοι να εκτυπώσουν ή/και να αποθηκεύσουν στον υπολογιστή τους το οριστικοποιημένο μηχανογραφικό (που θα έχει αποκτήσει αυτόματα και αριθμό πρωτοκόλλου), ώστε ανά πάσα στιγμή να μπορούν να δουν τις τελικές προτιμήσεις τους. Οι υποψήφιοι που δεν έχουν ήδη αποκτήσει προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password) και ενδιαφέρονται να υποβάλουν ΜΔ ή/και ΠΜΔ θα πρέπει να απευθυνθούν στο Λύκειό τους τις προκαθορισμένες μέρες λειτουργίας τους για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password).
Όσοι υποψήφιοι δεν θυμούνται το password που ήδη είχαν αποκτήσει στο σχολείο τους, μπορούν είτε να απευθύνονται στο λύκειό τους, είτε εναλλακτικά -και εφόσον είχαν δηλώσει προσωπικό mail κατά την απόκτηση του password-, να ορίσουν νέο κωδικό ασφαλείας μέσα από την εφαρμογή του Μηχανογραφικού Δελτίου, με την επιλογή «Ξέχασα τον Κωδικό Ασφαλείας», χωρίς να μεταβούν στη σχολική μονάδα. Για οποιαδήποτε πληροφορία, υποστήριξη, ακόμα και χρήση υπολογιστή που τυχόν δεν διαθέτουν, οι υποψήφιοι θα μπορούν να απευθύνονται στα λύκειά τους, τα οποία θα είναι ανοιχτά τις ημέρες με τις προγραμματισμένες εφημερίες κάθε Λυκείου.
Μηχανογραφικό 2025: Μέχρι πότε πρέπει να έχετε αποκτήσει το password
Οι υποψήφιοι μπορούν να αποκτήσουν τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password), που είναι απαραίτητος για την ηλεκτρονική υποβολή τόσο του Μηχανογραφικού Δελτίου (Μ.Δ.) όσο και του Παράλληλου Μηχανογραφικού (Π.Μ.Δ.), μέχρι και τη Δευτέρα 30 Ιουνίου 2025. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας:
«Όλοι οι υποψήφιοι (ΓΕΛ – ΕΠΑΛ) που ενδιαφέρονται να υποβάλουν Μηχανογραφικό Δελτίο ή/και Παράλληλο Μηχανογραφικό θα μπορούν να απευθύνονται στο Λύκειό τους από την Τετάρτη 18 Ιουνίου έως και τη Δευτέρα 30 Ιουνίου για την απόκτηση προσωπικού κωδικού ασφαλείας». Η ίδια δυνατότητα παρέχεται και στους φετινούς τελειόφοιτους που δεν συμμετείχαν στις Πανελλαδικές, ώστε να έχουν πρόσβαση στο Π.Μ.Δ. για εισαγωγή σε Δημόσιες Σχολές ΣΑΕΚ (πρώην ΙΕΚ).
Πανελλήνιες 2025: Τα SOS για σωστό μηχανογραφικό – Οι σχολές – «χρυσάφι»
Αν και, όπως επεσήμαναν οι ίδιες η ανταπόκριση μίας σχολής ή ενός τμήματος στις μελλοντικές ανάγκες της αγοράς εργασίας και στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης «δεν αποτελεί ορόσημο για την επιλογή μιας σχολής για τον υποψήφιο κι ούτε θα πρέπει να επηρεαστεί από αυτές», υπάρχουν σχολές και τμήματα σε κάθε Επιστημονικό Πεδίο, που κατά τις ίδιες, φαίνεται να ανταποκρίνονται καλύτερα σε σχέση με την Τεχνητή Νοημοσύνη, την τεχνολογία, τη βιωσιμότητα και τις κοινωνικές αλλαγές.
Ενδεικτικά, ακολουθούν κάποιες από αυτές, ανά Επιστημονικό Πεδίο:
1ο Πεδίο
- Ψηφιακών μέσων και Κινηματογράφου, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Πολιτισμική βιομηχανία, σχεδιασμός ηλεκτρονικών παιχνιδιών, ψηφιοποίηση μουσείων κ.α.)
- Ψηφιακά Μέσα και Επικοινωνία, Ιόνιο Πανεπιστήμιο (Ψηφιακό μάρκετινγκ, social media, animation, επικοινωνία, δημιουργικές βιομηχανίες)
- Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (Νομικά, πολιτικά, οικονομικά, γλωσσομάθεια, διπλωματία, δημόσια διοίκηση, διεθνείς οργανισμοί)
Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
2ο Πεδίο
- Τμήματα Πληροφορικής, ΕΚΠΑ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΠΑΔΑ ΠΑΠΕΙ, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο (Προγραμματισμός, ΤΝ, big data, κυβερνοασφάλεια, τεχνολογία, ανάλυση δεδομένων, software engineering)
- Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής, ΑΠΘ, Πανεπιστήμιο Πατρών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ΠΑΔΑ (Hardware, software, τεχνητή νοημοσύνη, μηχανικοί υπολογιστών, AI developers)
- Μηχανικών Περιβάλλοντος, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (Περιβαλλοντική τεχνολογία, βιωσιμότητα, πράσινη ανάπτυξη, ESG, περιβαλλοντική πολιτική)
- Μηχανικών Βιομηχανικής Σχεδίασης και Παραγωγής, ΠΑΔΑ
3ο Πεδίο
- Μηχανικών Βιοϊατρικής, ΠΑΔΑ
- Βιοτεχνολογία, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Βιολογία, τεχνολογία, ΤΝ στην υγεία, φαρμακευτική, βιομηχανία υγείας, έρευνα)
- Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Ασφάλεια τροφίμων, τεχνολογία τροφίμων, βιομηχανία τροφίμων, διατροφολογία)
4ο Πεδίο
- Ψηφιακά Συστήματα, ΠΑΠΕΙ (Πληροφορική, κυβερνοασφάλεια, επιχειρησιακή ανάλυση, IT consulting, data analysis)
- Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, ΟΠΑ (προσβάσιμη πλέον και από το 2ο ΕΠ, διοίκηση, τεχνολογία, ανάλυση δεδομένων, business analytics, project management)
- Ναυτιλιακά, ΠΑΠΕΙ, Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Διοίκηση, logistics, διεθνές εμπόριo, ναυτιλιακές εταιρείες, logistics, διεθνείς μεταφορές)
Λίγα λόγια για το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας του ΕΚΠΑ
Το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας του ΕΚΠΑ είναι δίπλα στους υποψήφιους με εξατομικευμένες συνεδρίες επαγγελματικού προσανατολισμού, ειδικά για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού, παρέχοντας:
- Στρατηγική καθοδήγηση για σωστή ιεράρχηση σχολών
- Ανάλυση μορίων, ενδιαφερόντων και επαγγελματικών προοπτικών
- Ενημέρωση για τις σπουδές και τη σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας
- Υποστήριξη με εμπειρία, επιστημονική προσέγγιση & ενσυναίσθηση
- Καθοδήγηση σε σχέση με ειδικές κατηγορίες υποψηφίων (διακρθέντες αθλητές, μετεγγραφές, υποψήφιοι με το 5%, πληροφορίες για το 10%, απόφοιτοι, κατατακτήριες εξετάσεις)
- Εισαγωγή σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ).
Από την ίδρυσή του το 2019 έως σήμερα, το Εργαστήριο έχει να επιδείξει σημαντικό έργο στην εκπαίδευση, την έρευνα και τον επαγγελματικό προσανατολισμό.
Περισσότερα από 2.600 άτομα μαθητικού και φοιτητικού πληθυσμού έχουν συμμετάσχει σε δράσεις και έρευνες του εργαστηρίου. Επίσης, έχουν καταρτιστεί 589 επαγγελματίες σε επιμορφωτικά προγράμματα όπου το 85% αυτών έχει αξιοποιήσει τις δεξιότητες που απέκτησε στην εργασία του. Ακόμη, το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας ΕΚΠΑ έχει υλοποιήσει περισσότερες από 50 συνεργασίες με ευρωπαϊκούς και δημόσιους ελληνικούς φορείς, σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και ιδιωτικές επιχειρήσεις.
Διευθύντρια του Εργαστηρίου: Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κατερίνα Αργυροπούλου
Επιστημονικοί Συνεργάτες, εξειδεικευμένοι Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας: Ασπασία Καραβία, Ολυμπία Χαϊδεμενάκη, Πηνελόπη Μπέλκη, Αναστασία Βρεττού
Περισσότερες πληροφορίες και αιτήματα για ραντεβού δια ζώσης & εξ αποστάσεως (online): counselinglab.eds.uoa.gr, simvouleftiki@ppp.uoa.gr, 6948777161.
Ζαχαράκη: Θα υπάρχουν αποκλίσεις στις βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ
Παράλληλα, η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη συμπλήρωσε ότι σίγουρα θα υπάρχουν αποκλίσεις στις βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ, μια μέρα μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών στις Πανελλήνιες Εξετάσεις.
Όπως χαρακτηριστικά είπε, «αποκλίσεις θα υπάρχουν και στο κομμάτι των θεωρητικών λόγω των επιδόσεων των παιδιών, αλλά μικρότερες μάλλον στο κομμάτι του δεύτερου και τρίτου πεδίου, μεγαλύτερες στο τέταρτο γιατί πήγαν καλά στην Οικονομία. Αλλά σίγουρα η Νεοελληνική Γλώσσα θα παίξει τον ρόλο και η Έκθεση».
«Θέλω να σημειώσω κάτι που σπανίως λέμε, ότι σε αυτή τη διαδικασία των Πανελλαδικών εμπλέκονται χιλιάδες άνθρωποι, τους ευχαριστώ από καρδιάς και τους υπαλλήλους του υπουργείου, καθώς προετοιμαζόμαστε τις υπόλοιπες 355 μέρες για το θέμα των Εξετάσεων και όλα τα βαθμολογικά και τους ανθρώπους οι οποίοι ήταν επιτηρητές και βέβαια παιδιά και γονείς οι οποίοι προετοιμάζονται χρόνια γι’ αυτό. Ας αναμένουμε όμως τώρα και τις προτιμήσεις τους» συμπλήρωσε.
Έχουμε ξεκινήσει να μελετούμε την πρότασή μας για τη μετάβαση στο Εθνικό Απολυτήριο
Απαντώντας στο ερώτημα, κατά πόσο το σύστημα των Πανελλαδικών φαίνεται να ολοκληρώνει τον κύκλο του και άρα εάν δρομολογείται ένα νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια, η υπουργός ανέφερε τα εξής.
«Νομίζω ότι ο στόχος γενικά της ελληνικής πολιτείας, ανεξαρτήτως κομμάτων και κυβερνήσεων, γιατί στον κυβερνητικό κύκλο που έχουμε αυτή τη στιγμή δεν αναμένεται εντός των επόμενων δύο ετών να γίνει αλλαγή, τα παιδιά που είναι τώρα στο Λύκειο θα δώσουν με το σύστημα των εξετάσεων όπως το ξέρουμε, αλλά εμείς έχουμε ξεκινήσει τις συζητήσεις, την έρευνα και τη μελέτη, ενδελεχή θα έλεγα, έτσι ώστε να παρουσιάσουμε στον πρωθυπουργό μία πρόταση για τι θα σήμαινε να μεταβούμε στο Εθνικό Απολυτήριο. Τι θα έπρεπε να προσμετρηθεί, ποιες είναι οι καλές πρακτικές από άλλες χώρες, τι μας προτείνουν οι εμπειρογνώμονες και οι άνθρωποι του πεδίου που θα μπορούσε να μετρήσει έτσι ώστε να υπάρχει εναλλακτική κάποια στιγμή και στην Ελλάδα για να μπεις διαφορετικά στο πανεπιστήμιο. Και βέβαια σημαντικό ρόλο θα παίξει και εδώ η συζήτηση και με το Πανεπιστήμιο, τους Πρυτάνεις και με τους ανθρώπους οι οποίοι ξέρουν και τη Δευτεροβάθμια και την Τριτοβάθμια. Σε άλλες χώρες αυτό το οποίο γίνεται είναι το να προσμετρώνται επιδόσεις και των τριών ετών και των τεσσάρων σε άλλες χώρες, ανάλογα πώς διαμορφώνεται η δευτεροβάθμια σε ορισμένα μέρη. Πάντως εδώ πέρα, θα έχει ενδιαφέρον κάποια στιγμή πραγματικά και αυτό θα κάνουμε, να κάνουμε μία μελέτη γιατί ξέρετε, στην εκπαίδευση θέλεις τον χρόνο και θέλεις και τα στοιχεία. Δεν λειτουργούμε με ραβδάκια, ούτε με εντολές».
Σχετικά με τις επιδόσεις των παιδιών και το πόσο επηρεάστηκαν οι βαθμολογίες τους από τον περιορισμό ή μη της χρήσης οθονών, τάμπλετ, κινητού κτλ, αλλά και το πώς συνδέεται το ζήτημα αυτό με την προφορική και γραπτή επάρκεια της χρήσης της γλώσσας, η κ. Ζαχαράκη εξέφρασε την άποψη ότι όλα συντελούν στο να έχει επηρεαστεί αυτή τη στιγμή η γλωσσική ποικιλία χρήσης λέξεων των παιδιών, γιατί παρακολουθείται και δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, ενώ αναφέρθηκε σε ανάλογες συζητήσεις που γίνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
«Ιδίως και με τους συναδέλφους από τον Βορρά, που θα σας κάνει εντύπωση γιατί είναι χώρες οι οποίες είχαν εισαγάγει τη χρήση της οθόνης πολλαπλώς, η Σουηδία είναι κλασική χώρα, η οποία έχει βγάλει εντελώς την οθόνη πλέον. Γιατί και η υπουργός αυτό το οποίο μου έλεγε χαρακτηριστικά στο τελευταίο Συμβούλιο Υπουργών είναι ότι τα παιδιά έχουν χάσει το κομμάτι της γλωσσικής επάρκειας στη γραφή και στο κομμάτι το προφορικό. Όμως δεν είμαστε εδώ για διαπιστώσεις μόνο» είπε χαρακτηριστικά.
«Οπότε αυτό το οποίο εμείς αντιπροτείνουμε είναι στα νέα προγράμματα σπουδών και για τη Νεοελληνική, μεγαλύτερη σύνθεση κειμένων και αυτό ήδη γίνεται επιμόρφωση και το εφαρμόζουν και περισσότερο οι φιλόλογοι. Χαίρομαι γιατί υπάρχει και η Τράπεζα Θεμάτων και υπάρχουν και πιο πολλές πηγές και θα υπάρχουν πιο πολλές πηγές και με το πολλαπλό βιβλίο. Επίσης πρέπει να σας πω ότι θα ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο, κάτι το οποίο λέμε καιρό και έχει αρχίσει να γίνεται αλλά όχι έντονα, το θέμα της φιλαναγνωσίας» συμπλήρωσε η υπουργός.
Ως προς τις εξετάσεις PISA, η κ. Ζαχαράκη σημείωσε ότι φέτος έγιναν πιο δομημένες όσο αφορά στη χώρα μας, ενώ παράλληλα γίνονται αντίστοιχα και από το ελληνικό δημόσιο σύστημα, από το Υπουργείο Παιδείας διαγνωστικές εξετάσεις στη Νεοελληνική και τα Μαθηματικά.
«Του χρόνου θα έχουμε τη συνολική αποτύπωση των αποτελεσμάτων των μαθητριών και μαθητών από την PISA. Γιατί αυτό, ούτως η άλλως είναι υπερτοπικό, είναι ανάμεσα σε χώρες, αλλά βλέπουμε συνεχώς και σύντομα θα βγάλουμε στη δημοσιότητα και τα αποτελέσματα από την αρχή ποιότητας που έχουμε στο Υπουργείο και για τις εσωτερικές μας εξετάσεις τη διάγνωση, τις διαγνωστικές εξετάσεις, κυρίως στα Νέα Ελληνικά, είναι ένα θέμα το οποίο προσωπικά με ενδιαφέρει πολύ. Μακάρι να μπορέσουμε να δώσουμε στα παιδιά τα κίνητρα και να τροφοδοτήσουμε έτσι ώστε να πάνε καλύτερα και σε αυτό» ανέφερε η υπουργός.
Σε ό,τι αφορά στα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια, η υπουργός σημείωσε πως τον Απρίλιο κατατέθηκαν οι αιτήσεις, οπότε είναι πολύ σφιχτός ο προγραμματισμός.
«Κατατέθηκαν και έχουν παραδοθεί εγκαίρως, άμεσα στην Ανεξάρτητη Αρχή. Η Ανεξάρτητη Αρχή αυτή τη στιγμή ελέγχει τις αιτήσεις των μητρικών πανεπιστημίων, δηλαδή των πανεπιστημίων από το εξωτερικό που κατέθεσαν τις αιτήσεις τους και πιστεύουμε ότι μέχρι τα τέλη Ιουλίου, αρχές Αυγούστου θα μας έχει ήδη δώσει την εισήγησή της. Ποια δηλαδή είναι αυτά τα οποία θα μπορέσουν να λειτουργήσουν. Την ίδια στιγμή όμως ξεκινούν οι έλεγχοι στα κτηριολογικά, γιατί αντιλαμβάνεστε ότι δεν θα γίνει καμία έκπτωση στην ποιότητα και στην ασφάλεια, αλλά και στην ποικιλία των δυνατοτήτων που δίνουν κυρίως στα εργαστηριακά μαθήματα. Γιατί είναι πολλές οι αιτήσεις για πολλά προγράμματα.
Γίνεται ένας αγώνας δρόμου για να μπορέσουμε και φέτος, κάποια προγράμματα να λειτουργήσουν. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η εισήγηση της Ανεξάρτητης Αρχής καθώς και ο ίδιος νόμος, ο οποίος κρίθηκε συνταγματικός από το ΣτΕ πριν από λίγες μέρες, ορίζει με απόλυτη σαφήνεια. Άρα, υπάρχουν απαραίτητοι όροι και ποιότητας και αξιοκρατίας και βέβαια δικαιοσύνης ως προς το αποτέλεσμα για να μπορέσουμε αμέσως μετά, μέσα στον Αύγουστο, να πάρουμε την ενημέρωση από την Ανεξάρτητη Αρχή ποια προγράμματα θα λειτουργήσουν έτσι ώστε και οι γονείς και τα παιδιά να γνωρίζουν πού θα μπορούσαν να κάνουν τις αιτήσεις τους φέτος και τις απαραίτητες προϋποθέσεις που θέτει κάθε ίδρυμα που τυχόν πάρει την πιστοποίηση του. Είναι καλό πάντως, να πούμε ότι πλέον και στην Ελλάδα μας, σε μια ιστορική καμπή θα έχουμε περισσότερες επιλογές. Και βέβαια ένα παιδί το οποίο αυτή τη στιγμή, μπορεί χθες να μην πήρε τα αποτελέσματα, έκανε όμως μια σημαντική προσπάθεια, λέει ότι εγώ θα ήθελα να πάω κάπου να σπουδάσω, τι ωραίο θα ήταν να έχει την ευκαιρία να μπορεί να σπουδάσει και στη χώρα μας» ανέφερε η κ. Ζαχαράκη.
Απαντώντας σε ερωτήσεις ακροατών, η κ. Ζαχαράκη ανέφερε σε σχέση με το πότε ανοίγει η εφαρμογή για τις εγγραφές στα ΕΠΑΛ, ότι θα βγει άμεσα η ανακοίνωση, καθώς γίνονται οι εσωτερικές διεργασίες για τις ιδρύσεις νέων τμημάτων. «Οπότε θα περιμένουμε την Κοινή Υπουργική Απόφαση για ίδρυση νέων ειδικοτήτων αλλά και πιθανώς νέων ΕΠΑΛ. Μέσα στις επόμενες μέρες θα υπάρχει ενημέρωση για τις εγγραφές» ανέφερε.
Όσο αφορά τα βιβλία της Γλώσσας για τα οποία ασκείται κριτική καθώς δεν έχουν αλλάξει εδώ και τουλάχιστον 23 χρόνια, η κ. Ζαχαράκη επισήμανε πως αυτό είναι αληθές και γι’ αυτό έχει ξεκινήσει η διαδικασία συγγραφής νέων βιβλίων και έχουν αλλάξει τα προγράμματα σπουδών. Μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρχει το πολλαπλό βιβλίο, έτσι ώστε από τις επόμενες χρονιές οι εκπαιδευτικοί να επιλέγουν το βιβλίο που ταιριάζει πιο πολύ ως προς την προσέγγιση που θέλουν να έχουν και στο τελικό μαθησιακό αποτέλεσμα που ορίζεται από τα προγράμματα σπουδών. «Έχουν πολλά χρόνια να αλλάξουν τα βιβλία. Ευτυχώς όμως είμαστε στην τελική οδό έτσι ώστε να μπορέσουμε να έχουμε και αυτό το πολλαπλό βιβλίο κάποια στιγμή στη χώρα μας» τόνισε.
Και φέτος θα διορίσουμε 10.000 καθηγητές μέσα στον Αύγουστο
Τέλος, ερωτηθείσα για το ζήτημα των κενών, το φαινόμενο των αδειών των εκπαιδευτικών που παρατηρούνται από πέρυσι στα Γυμνάσια και τον σχετικό σχεδιασμό για την επόμενη χρονιά, η υπουργός τόνισε «πρέπει να σας πω το Υπουργείο Παιδείας δουλεύει πολλούς μήνες πριν για να ακούσουμε αυτό το κουδούνι. Τι σημαίνει αυτό; Ότι γίνονται πολλαπλές ασκήσεις, έτσι ώστε να δούμε άνθρωποι οι οποίοι αφυπηρετούν, καινούργιες ανάγκες τμημάτων, τμήματα τα οποία δυστυχώς λόγω του δημογραφικού πρέπει να συγχωνευτούν, κάποια σχολεία τα οποία αναστέλλονται στην λειτουργία. Καταλαβαίνετε ότι είναι μία τεράστια άσκηση η οποία γίνεται. Εμείς έχουμε ούτως ή άλλως κάνει την διαπραγμάτευση. Έχουμε πει ότι με το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Εσωτερικών, είναι απαραίτητοι συνεργάτες μας σε αυτή την άσκηση, έχουμε τους μόνιμους εκπαιδευτικούς. Θέλω να πω στον ακροατή, ακροάτρια που μας έθεσε το ζήτημα, ότι έχουν τα τελευταία χρόνια διοριστεί 38.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Πάνω από 47.000 αναπληρωτές προσλαμβάνονται κάθε χρόνο. Το ίδιο θα γίνει και φέτος. Μέριμνά μας είναι να ξεκινήσουμε τη χρονιά με όσο λιγότερα κενά γίνεται. Δεν θα σας πω ποτέ ψέματα. Δεν θα έχουμε ποτέ μηδέν κενά, διότι πολλές φορές και ανάγκες γεωγραφικές προκύπτουν και άδειες, όπως αναφέρθηκε στην ερώτηση, οι οποίες μπορεί να προκύψουν μέσα στη χρονιά. Σίγουρα όμως οι υποχρεώσεις του Υπουργείου Παιδείας και των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και των Περιφερειακών Διευθύνσεων είναι να μπορούμε άμεσα να καλούμε τον επόμενο εκπαιδευτικό έτσι ώστε να μην υπάρχουν κενά. Πράγματι όμως, έχουν διαπιστωθεί και λόγω απρόβλεπτων συνθηκών, άδειες που λαμβάνονται μέσα στη χρονιά. Τότε η Διεύθυνση προσπαθεί να αναπληρώσει το κενό. Πάντως είναι μια δύσκολη άσκηση. Διαβεβαιώ τους ακροατές και τους ακροατές ότι κάνουμε το καλύτερο δυνατό, έτσι ώστε και τον αριθμό των πιστώσεων να έχουμε για να έχουμε αναπληρωτές, συνεχώς διορισμούς και φέτος θα διορίσουμε 10.000 καθηγητές, μέσα στο καλοκαίρι μέσα στον Αύγουστο, στην Πρωτοβάθμια κυρίως, νηπιαγωγούς, ανθρώπους ειδικοτήτων, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και βέβαια και τους συναδέλφους της Δευτεροβάθμιας».

