Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης δήλωσε σήμερα (Δευτέρα 10/11/2025) ότι από τον Ιούνιο του 2026 ξεκινά η εγκατάσταση 1.000 καμερών κυκλοφορίας. Η ευθύνη λειτουργίας θα ανήκει στο Υπουργείο Υποδομών, ενώ η ΕΛ.ΑΣ. θα επιβάλλει τα πρόστιμα ηλεκτρονικά μέσω του συστήματος. Παράλληλα, «σε λίγες μέρες» έρχεται νομοσχέδιο για κάμερες σώματος (bodycams) αστυνομικών.
Κρίσιμο πλαίσιο: ο υπουργός τόνισε ότι πρέπει να ακολουθηθούν διαγωνιστικές διαδικασίες και κανόνες προστασίας δεδομένων. «οι ρυθμοί πολλών αρχών είναι αργοί», είπε, αναφερόμενος στον παράγοντα καθυστερήσεων.
Ποιος κάνει τι: ρόλοι και αρμοδιότητες
-
Υπουργείο Υποδομών: λειτουργία/υποδομή του δικτύου καμερών στους δρόμους.
-
ΕΛ.ΑΣ.: έλεγχος και βεβαίωση παραβάσεων με τα πρόστιμα να αποστέλλονται ηλεκτρονικά.
-
Αρχές προστασίας δεδομένων: θεσμική συμμόρφωση (GDPR/ευρωπαϊκό δίκαιο) σε ό,τι αφορά λήψη, αποθήκευση, επεξεργασία εικόνας/στοιχείων.

Τι σημαίνει «από Ιούνιο 2026» στην πράξη
Η φράση «από» Ιούνιο 2026 παραπέμπει σε σταδιακή εγκατάσταση, όχι «μια κι έξω». Για τον οδηγό, αυτό σημαίνει ότι:
-
η πύκνωση του δικτύου θα γίνει ανά κύματα (πρώτα τμήματα, έπειτα επέκταση),
-
τα ηλεκτρονικά πρόστιμα θα αρχίσουν να εμφανίζονται όπου και όταν ενεργοποιούνται οι αντίστοιχες κάμερες,
-
το θεσμικό/τεχνικό σκέλος (προκηρύξεις, συμβάσεις, διασυνδέσεις με πληροφοριακά συστήματα) προηγείται της πλήρους λειτουργίας.
Γιατί βλέπουμε «μπρος-πίσω» στις ειδήσεις για τις κάμερες
Το θέμα έχει «κορεστεί» γιατί εμπλέκει πολλαπλούς φορείς και διαγωνισμούς που δεν κινούνται με ρυθμούς «ειδήσεων ημέρας». Σήμερα ο υπουργός:
-
ξεκαθαρίζει χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης (Ιούνιος 2026),
-
αναγνωρίζει καθυστερήσεις (π.χ. Περιφέρεια Αττικής δεν προχώρησε «τώρα» λόγω «προβλημάτων»),
-
επαναφέρει το ηλεκτρονικό μοντέλο βεβαίωσης, μειώνοντας την επαφή «χαρτί στο παρμπρίζ».

Τι αλλάζει για τον οδηγό
-
Περισσότερη αντικειμενικότητα στους ελέγχους (λιγότερος «ανθρώπινος παράγοντας» τη στιγμή της παράβασης).
-
Ψηφιακή επίδοση προστίμων (ηλεκτρονικά ειδοποιητήρια, χωρίς φυσική επίδοση).
-
Σταδιακή κάλυψη περισσότερων σημείων, με προτεραιότητα σε οδικά τμήματα υψηλής επικινδυνότητας (με βάση τα στατιστικά ατυχημάτων).
Τι δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο (και θα κριθεί στην εφαρμογή)
-
Ακριβής χαρτογράφηση σημείων ανά φάση εγκατάστασης.
-
Χρόνοι τήρησης/διαγραφής δεδομένων και πρωτόκολλα απορρήτου (θα αποτυπωθούν σε κανονιστικά κείμενα).
-
Διαλειτουργικότητα με πλατφόρμες gov.gr/myAADE για την ενημέρωση πολιτών και τις πληρωμές.
Η ουσία πίσω από την ανακοίνωση
Το νέο πλαίσιο στοχεύει σε πρόληψη και συμμόρφωση με σαφή σημεία ελέγχου, διαφανείς διαδικασίες και ηλεκτρονική βεβαίωση. Το στοίχημα είναι η αξιοπιστία (ακρίβεια καταγραφών, προστασία δεδομένων) και η στοχευμένη χωροθέτηση (εκεί όπου τα στοιχεία δείχνουν πραγματικό κίνδυνο, όχι απλώς υψηλή «εισπραξιμότητα»). Εφόσον τηρηθούν αυτά, το μέτρο μπορεί να έχει ουσιαστικό αποτύπωμα στην οδική ασφάλεια.

