Απογοητευμένοι οι μαθητές έβαλαν λουκέτο

Να πως βγαίνει το υπερπλεόνασμα: Φορολόγησαν μαθητικό λαχανόκηπο στη Χαλκιδική!

15/11/18 • 10:37 | UPD 15/11/18 • 10:38

ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΓΓΕΛΙΔΗΣ

Σχολικός συνεταιρισμός Δημοτικού αναγκάστηκε να βάλει λουκέτο όταν η εφορία του επέβαλε… τέλος επιτηδεύματος!

Σχολικός συνεταιρισμός Δημοτικού αναγκάστηκε να βάλει λουκέτο όταν η εφορία του επέβαλε… τέλος επιτηδεύματος!

Το εγχείρημα του Δημοτικού Σχολείου Ολύνθου Χαλκιδικής μπλέχτηκε στα γρανάζια της ελληνικής γραφειοκρατίας και οι μαθητές βίωσαν τον παραλογισμό της Δημόσιας Διοίκησης. Απογοητευμένοι έκλεισαν το συνεταιρισμό τους και αναζητούν τα χρήματα για να πληρώσουν το τέλος. Στην καλύτερη περίπτωση, αναμένουν μία νομοθετική παρέμβαση.

Το Δημοτικό Σχολείο της Ολύνθου Χαλκιδικής είναι ένα από τα πιο δραστήρια της περιοχής. Είναι στελεχωμένο με εμπνευσμένους δασκάλους, οι οποίοι μεταλαμπαδεύουν όχι μόνο γνώση αλλά και βιωματική εκπαίδευση στους μαθητές. Σε αυτό το πλαίσιο, τον Σεπτέμβριο του 2017 συστάθηκε σχολικός συνεταιρισμός, ο οποίος είχε καταστατικό και αποτελούνταν από μαθητές. Τον ονόμασαν «Περιβόλι» και η πιο σημαντική δραστηριότητά του ήταν η διαχείριση ενός σχολικού… λαχανόκηπου και των προϊόντων του.

Οι δάσκαλοι ήθελαν να διδάξουν στους μαθητές πώς λειτουργεί ένας συνεταιρισμός και να ακολουθήσουν πιστά τους κανόνες. Η νομοθεσία του υπουργείου Παιδείας για τους σχολικούς συνεταιρισμούς, που υπάρχει από το 1997, προβλέπει ότι ο ταμίας του συνεταιρισμού δεν μπορεί να έχει στα χέρια του περισσότερες από 30.000 δραχμές, δηλαδή περίπου 100 ευρώ. Ετσι, στις 7 Νοεμβρίου 2017, στελέχη του συνεταιρισμού, συνοδευόμενα από το διευθυντή του σχολείου, Βασίλη Μισαηλίδη, πέρασαν την πόρτα τραπεζικού καταστήματος για να ανοίξουν λογαριασμό.

«Και από αυτό το σημείο ξεκινούν τα παράλογα. Από την τράπεζα μας είπαν ότι δεν μπορούμε να ανοίξουμε λογαριασμό γιατί δεν έχουμε ΑΦΜ. Φύγαμε και πήγαμε στην τοπική ΔΟΥ, στελέχη της οποίας μας είπαν ότι δεν μπορούμε να πάρουμε ΑΦΜ γιατί ο πρόεδρος του συνεταιρισμού είναι ανήλικος! Αναγκάστηκα να επικαλεστώ εγκυκλίους του υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με τις οποίες ο διευθυντής του εκάστοτε σχολείου είναι οικονομικά υπόλογος για ό,τι συμβαίνει σε αυτό και έτσι αναγκαστήκαμε να χρησιμοποιήσουμε τον προσωπικό μου ΑΦΜ. Με αυτό πήγαμε στην τράπεζα, ανοίξαμε λογαριασμό στο όνομα του συνεταιρισμού και καταθέσαμε το εξωφρενικό ποσό των 130 ευρώ», είπε στον «Ε.Τ.» ο κ. Μισαηλίδης.

Φέτος τον Ιούλιο και θέλοντας να είναι σε όλα τυπικοί, οι μέτοχοι του συνεταιρισμού επιχείρησαν να καταθέσουν φορολογική δήλωση. Ανοιξαν την καρτέλα τους και με έκπληξη είδαν ότι τους είχε επιβληθεί τέλος επιτηδεύματος 133 ευρώ για τους δύο τελευταίους μήνες του 2017! «Προσπαθούσαμε να βρούμε τι συμβαίνει. Η εφορία, μας είχε περασμένους ως κανονικό συνεταιρισμό και όχι ως σχολικό! Απανωτά τηλεφωνήματα, τόσο με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων όσο και με το υπουργείο Παιδείας. Ακρη δεν βρέθηκε. Αναγκαστικά καταθέσαμε την τελευταία μέρα της προθεσμίας τη δήλωση και την πληρώσαμε. Οι μήνες περνούσαν, δεν μπορούσαμε να βρούμε λύση και πριν από δέκα μέρες βάλαμε λουκέτο στο σχολικό συνεταιρισμό, δηλώνοντας στη ΔΟΥ ότι η παύση έγινε τον Ιούνιο του 2018. Αποτέλεσμα ήταν να μας επιβληθεί πρόστιμο 102 ευρώ για εκπρόθεσμο λουκέτο ενώ αναμένουμε το 2019 το τέλος επιτηδεύματος για τη χρήση του 2018. Εκτός κι αν βρεθεί κάποια άλλη λύση…», πρόσθεσε ο κ. Μισαηλίδης.

Ο διευθυντής του σχολείου δεν μπορεί να κρύψει την απογοήτευσή του για το πώς εξελίχθηκε το εγχείρημα. «Δεν είμαστε έμποροι, δεν είμαστε εμπορική επιχείρηση! Είμαστε σχολικός συνεταιρισμός που προωθούμε τη σχολική καινοτομία και επιχειρηματικότητα, η οποία σε όλα τα δυτικά κράτη επιδοτείται, δυστυχώς στη χώρα μας φορολογείται. Προσφέραμε στους μαθητές μας τη μάθηση της υπευθυνότητας, της δημοκρατικότητας, της αυτοβοήθειας, της αλληλεγγύης. Η δημοκρατία στην τάξη, ο καθένας προσφέρει σύμφωνα με τις δυνατότητές του. Μαθαίνει το παιδί να ζει ομαδικά, να αναπτύσσεται, να έχει γνώμη, να λαμβάνει αποφάσεις, να υποτάσσεται στις αποφάσεις της πλειοψηφίας, να παίρνει τα πρώτα μαθήματα ενός υπεύθυνου πολίτη. Πραγματικά, ένας μαθητής συνεταιριστής είναι ήδη ένας υπεύθυνος και συνειδητοποιημένος μικρός πολίτης του τόπου του», κατέληξε.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου