Η συμφωνία προβλέπει την προμήθεια 20 σύγχρονων μαχητικών Eurofighter Typhoon. Ο πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ και ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν υπέγραψαν συμφωνία ύψους 8 δισ. λιρών (περίπου 9 δισ. ευρώ) με την Τουρκία για τα Eurofighter ανακοίνωσε την Πέμπτη ο εκπρόσωπος του Βρετανού πρωθυπουργού. Η συμφωνία προβλέπει την προμήθεια 20 σύγχρονων μαχητικών Eurofighter Typhoon.
Η βρετανική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η πρώτη παράδοση Eurofighter στην Τουρκία αναμένεται να πραγματοποιηθεί το 2030.
«Μια πολύ καλή ημέρα.. Μόλις συμφώνησα σε μια συμφωνία με την Τουρκία για την εξασφάλιση 20.000 βρετανικών θέσεων εργασίας σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο» τόνισε σε ανάρτησή του στο Χ ο Στάρμερ. Πηγές αναφέρουν ότι ο σχεδιασμός της Άγκυρας για την ενίσχυση της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας προβλέπει ένα μείγμα 40 Eurofighter, 40 F-35 και 40 τουρκικής κατασκευής KAAN.
Από τις 23 Ιουλίου, η Τουρκία έχει ήδη υπογράψει μνημόνιο με το Ηνωμένο Βασίλειο για την αγορά Eurofighter. Το Λονδίνο υπήρξε βασικός υποστηρικτής της Τουρκίας στην προσπάθεια για άρση των γερμανικών αντιρρήσεων σχετικά με την πώληση των μαχητικών.
Turkish President Recep Tayyip Erdogan welcomes British Prime Minister Keir Starmer at the Presidential Complex in Ankara https://t.co/gb7GwtW67x
— Anadolu English (@anadoluagency) October 27, 2025
Τι είναι το Eurofighter Typhoon

Το Eurofighter Typhoon είναι ένα μαχητικό αεροσκάφος 4.5ης γενιάς, ευρωπαϊκής κατασκευής. Πρόκειται για ένα αεροσκάφος παντός καιρού, πολλαπλών ρόλων το οποίο κατασκευάζεται από την κοινoπραξία Eurofighter. Το Typhoon είναι ένα από τα πιο προηγμένα δείγματα δουλειάς της ευρωπαϊκής αεροδιαστημικής και αμυντικής βιομηχανίας, και υπηρετεί στις πολεμικές αεροπορίες 6 χωρών.
Αρχικά προοριζόμενο να αντικαταστήσει μια σειρά εντελώς διαφορετικών αεροσκαφών (Lockheed F-104 Starfighter, SEPECAT Jaguar, BAe Harrier), το Typhoon προοριζόταν από την αρχή να είναι ένα αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων. Κατά τους πιλότους που έχουν πετάξει με το αεροσκάφος είναι ένα μαχητικό εύκολο στον χειρισμό, πολύ ευέλικτο και ιδιαίτερα ταχύ.
Η ευελιξία του είναι κατά ένα μεγάλο ποσοστό απόρροια δύο χαρακτηριστικών:
Κατ’ αρχάς η “χαλαρωμένη” διαμήκης ευστάθεια του αεροσκάφους με το κέντρο πίεσης των φτερών να βρίσκεται πίσω από το κέντρο βάρους του αεροσκάφους (υποηχητικά). Κατά τη διάρκεια της υπερηχητικής πτήσης το αεροσκάφος έχει σχεδιασθεί ώστε το κέντρο πίεσης να μεταφέρεται μπροστά από το κέντρο βάρους, οδηγώντας σε ένα αεροσκάφος με διαμήκη αεροδυναμική ευστάθεια.
Δεύτερον, τα πτερύγια canard, δηλαδή πτερύγια ελιγμών, μικρού σχετικά εμβαδού, τοποθετημένα ακριβώς μπροστά από το κύριο φτερό του αεροπλάνου, τα οποία έχει αποδειχθεί ότι αυξάνουν ραγδαία τις ικανότητες στροφής και ελιγμών. Έχουν εμβαδόν 2,5 τετραγωνικών μέτρων και με εγκάρσια κλίση προς τα κάτω (anhedral). Επίσης κατά την προσγείωση μπορούν να χρησιμεύσουν ως επιφάνειες παραγωγής οπισθέλκουσας, πράγμα που σημαίνει ότι συντελούν στη μείωση της αναγκαίου μήκους διαδρόμου για την προσγείωση. Όσον αφορά το κύριο φτερό, είναι σχήματος “κομμένου” δέλτα (και όχι σύνθετου όπως στο EAP ή σε αεροσκάφη όπως το F-16), εφοδιασμένου με “φλάπερονς”, εμβαδού 50 τετραγωνικών μέτρων. Οι αισθητήρες του συστήματος αυτοπροστασίας βρίσκονται σε θάλαμους στα ακροπτέρυγα.
Αυτή η ανάγκη για μεγάλη ευελιξία έχει οδηγήσει τους σχεδιαστές να εισαγάγουν πολλά δομικά στοιχεία ώστε να είναι δυνατός ο έλεγχος και η λειτουργία του αεροσκάφους σε πολύ μεγάλες γωνίες προσβολής, όπως η τοποθέτηση των εισαγωγών των κινητήρων κάτω από το πιλοτήριο, ώστε να εξασφαλίζεται η τροφοδότηση του κινητήρα με αέρα σε όλες τις συνθήκες.
Το αεροσκάφος είναι κατασκευασμένο κατά 82% από συνθετικά ανθρακονημάτων και υαλονημάτων και κατά 15% από τιτάνιο και κράματα αλουμινίου, πράγμα που σημαίνει ότι το βάρος του είναι ιδιαίτερα μικρό. Συγκεκριμένα το κενό βάρος του σκάφους είναι μόλις 11 τόνοι, που σημαίνει ότι μπορεί να δεχτεί εφόδια βάρους έως και 12 τόνων. Είναι ικανό για μέγιστη ταχύτητα πλέον του Mach 2.0 σε μέγιστο ύψος 55.000 ποδών. Σημαντική είναι δε και η χρήση βαφών και υλικών μείωσης του στίγματος ραντάρ, κυρίως της πρόσοψης του αεροσκάφους. Τα υλικά αυτά αποτελούν το υπόλοιπο 3% της κατασκευής του αεροπλάνου.
Οι συνδυασμοί αυτοί δίνουν τη δυνατότητα στο αεροσκάφος να αντέχει σε επιτάχυνσεις της τάξης των +9/-3g, ορίων προγραμματισμένων στον υπολογιστή του αεροσκάφους. Εν τούτοις έχει γίνει χρήση της εμπειρίας από παρόμοια συστήματα, και έτσι σε κατάσταση ανάγκης ο πιλότος μπορεί προσωρινά να υπερβαίνει τα όρια αυτά.
Το Typhoon χρησιμοποιεί σύστημα προστασίας από αποπροσανατολισμό του πιλότου (Automated Recovery System), αρκεί ο πιλότος να τον αναγνωρίσει έγκαιρα. Κατά τ’ άλλα στο αεροσκάφος περιέχεται ένα γυάλινο πιλοτήριο, τυπικό των σύγχρονων πολεμικών αεροσκαφών, καθώς και χειριστήρια HOTAS (Hands On Throttle and Stick), τα οποία επιτρέπουν στον πιλότο να χειρίζεται όλα τα βασικά συστήματα μάχης του αεροσκάφους μόνο από τους διακόπτες και τα κουμπιά που έχει στο χειριστήριο και στη μανέτα των κινητήρων. Μια πρωτοτυπία του Typhoon στον τομέα της εργονομίας στο πιλοτήριο, είναι η λειτουργία Φωνητικής Εισαγωγής Δεδομένων. Με αυτή είναι δυνατόν να γίνουν φωνητικά οι εξής λειτουργίες:
Εισαγωγή δεδομένων στόχου και πτήσης
Χειρισμός δεδομένων οθονών MFD
Επιλογή στόχων και διανομή στα υπόλοιπα αεροσκάφη
Τέλος χρησιμοποιούνται δύο αεριοστροβιλοπροωθητήρων EuroJet EJ.200 που παρέχουν 60 kN ώσης (90 kN με χρήση μετάκαυσης). Η ακτίνα δράσης του (πτήση προς τον στόχο – προσβολή – επιστροφή στη βάση) είναι γύρω στα 1.400 χιλιόμετρα, η οποία μπορεί να επεκταθεί με τη δυνατότητα εναέριου ανεφοδιασμού που έχει. Άλλες σημαντικά στοιχεία του είναι η ικανότητα για STOL (Short Take-off and Landing), και η δυνατότητα “supercruise”, που κατά κατασκευάστρια εταιρεία το Typhoon διαθέτει. Έτσι του επιτρέπεται να ξεπερνάει την ταχύτητα του ήχου χωρίς τη χρήση μετάκαυσης.
Rafale VS Eurofighter
Tο Rafale είχε εξαρχής αναπτυχθεί ως ένα πολλαπλού ρόλου αεροσκάφος και παρόλο που οι σχετικές διαμορφώσεις ενσωματώθηκαν σταδιακά όπως και στο Eurofighter, το αεροσκάφος της κοινοπραξίας τώρα αρχίζει να διαμορφώνεται σε ένα μαχητικό πολλαπλών ρόλων (Swing role) με την ενσωμάτωση του ραντάρ AESA όταν το γαλλικό αεροσκάφος ήταν ήδη Omnirol από τη διαμόρφωση F2.
Παρ’ όλο που το Eurofighter μπορεί να υπερτερεί σε κάποια βασικά στοιχεία λόγω σχεδίασης όπως μέγιστη ταχύτητα και ευελιξία ή σε ρόλο αέρος-αέρος λόγω του μεγαλύτερου φόρτου Meteor, εντούτοις το γαλλικό αεροσκάφος είναι πιο ολοκληρωμένο στο ηλεκτρονικό κομμάτι που είναι το άλφα και το ωμέγα στο σημερινό πεδίο της μάχης.
Για το λόγο αυτό πάντα θα είναι ένα βήμα πιο μπροστά από το έτερο ευρωπαϊκό αεροσκάφος. Διαθέτει ίσως το καλύτερο σύστημα αυτοπροστασίας, ολοκληρωμένο σύστημα παθητικής έρευνας και στοχοποίησης, ένα πάρα πολύ καλό ραντάρ σε ένα ενοποιημένο περιβάλλον σύντηξης πληροφοριών.
Επίσης το Eurofighter υπόκειται σε πιθανούς περιορισμούς της ίδιας της πλατφόρμας αλλά και των όπλων από τους ίδιους τους κατασκευαστές αλλά και από τους αμερικανούς λόγω της ύπαρξης αμερικανικών όπλων και/ή αμερικανικών απάρτιων.
Ειδήσεις Σήμερα
- ΟΠΕΚΕΠΕ: Δυο ακόμη προφυλακίσεις για τις παράνομες επιδοτήσεις – Ελεύθεροι με όρους ο λογιστής και ο πατέρας του φερόμενου ως αρχηγού
- Φοινικούντα: H μαρτυρία που φέρνει νέα τροπή στη διπλή δολοφονία – Οι υποψίες του 68χρονου για την περιουσία
- 1940: Το τεταμένο κλίμα και το διπλωματικό παρασκήνιο πριν από την εισβολή των Ιταλών στην Ελλάδα
- Βαρθολομαίος από Ρουμανία: Έκκληση για ειρήνη και επαίνους για πρωτοβουλίες
- Έπος του ’40: Οι ήρωες της Πίνδου νίκησαν και το ψύχος – Εικόνες και χάρτες για τον αδυσώπητο χειμώνα του 1940-41

