Τον κατηγορεί για «άγνοια» των κανόνων και τις αρμοδιοτήτων που αφορούν στην κίνηση των ηλεκτρικών πατινιών σημειώνοντας πως για τον Χ. Δούκα «για όλα φταίνε οι άλλοι».
Η απάντηση του υπ. Ανάπτυξης
Για τον κ. Δούκα δεν αποτελεί έκπληξη ότι για όλα φταίνε οι άλλοι. Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τα υπεύθυνα καθήκοντα του Δημάρχου Αθηναίων έχει υιοθετήσει μία συρρικνωμένη αντίληψη για τις ευθύνες της τοπικής αυτοδιοίκησης και μία διευρυμένη σε ό,τι άλλο αφορά στο πρόσωπό του, καθώς βρήκε και τον χρόνο να διεκδικήσει, χωρίς επιτυχία, την προεδρία του ΠΑΣΟΚ.
Τώρα και για τα πατίνια του φταίνε οι άλλοι και συγκεκριμένα το υπουργείο Ανάπτυξης. Ο κ. Δούκας μπερδεύει την ίδρυση μιας εταιρείας, όπου πράγματι η Κυβέρνηση της ΝΔ έχει απλοποιήσει τα πράγματα μειώνοντας τη γραφειοκρατία -που είναι ευθύνη του υπουργείου Ανάπτυξης- και των ρυθμίσεων που αφορούν σε ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που καθορίζονται από άλλες νομοθετικές διατάξεις.
Στην περίπτωση των ελαφρών προσωπικών ηλεκτρικών οχημάτων ο νόμος 5209/2025 είναι ξεκάθαρος.
Ας ξεκινήσουμε με τους ορισμούς που περιλαμβάνονται στο Άρθρο 3 για να ενημερωθεί σωστά και ολοκληρωμένα ο κ. Δούκας.
“17. «Ελαφρύ προσωπικό ηλεκτρικό όχημα (Ε.Π.Η.Ο.)»: Το όχημα που κινείται με ηλεκτροκινητήρα και δεν υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού 858/2018/ ΕΕ, του Κανονισμού 168/2013/ΕΕ, της Οδηγίας 2009/48/ ΕΚ και της Οδηγίας 2007/46/ΕΚ. α) Στα οχήματα αυτά υπάγονται τα κινούμενα με ηλεκτροκινητήρα: αα) πατίνια (e-scooters), αβ) τροχοπέδιλα (rollers) και τροχοσανίδες (skateboards)… “.
Και στην Παρ.9 Άρθρο 112:
“ζ) Με απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου ή της δημοτικής επιτροπής στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς τους καθορίζονται σε κατοικημένες περιοχές ειδικοί χώροι στάθμευσης Ε.Π.Η.Ο. σύμφωνα με την παρ. 18.”.
Ελπίζουμε να βοηθήσαμε τον κ. Δούκα να μάθει τις υποχρεώσεις και τις αρμοδιότητές του».
Πώς ξεκίνησσε το θέμα με τα πατίνια
Η Δόμνα Μιχαηλίδου σε επιστολή της προς τον δήμαρχο Αθηναίων θέτει το θέμα της ανεξέλεγκτης κυκλοφορίας και στάθμευσης των ηλεκτρικών πατινιών στην Αθήνα και του ζητά να λάβει μέτρα για την ασφάλεια των πεζών και των ατόμων με αναπηρία. Στην επιστολή της προς τον Δήμαρχο Αθηναίων Χάρη Δούκα, η Υπουργός ζητά τον καθορισμό σαφών κανόνων για τη χρήση και τη στάθμευση των ηλεκτρικών πατινιών, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια και η προσβασιμότητα όλων των πολιτών. Η κυρία Μιχαηλίδου αναγνωρίζει ότι τα ηλεκτρικά πατίνια αποτελούν μέρος της ευρωπαϊκής στρατηγικής για τη βιώσιμη και έξυπνη αστική κινητικότητα, επισημαίνοντας ωστόσο πως «η ανάπτυξή τους δεν μπορεί να γίνεται άναρχα».
Καλεί τον Δήμο Αθηναίων να προχωρήσει σε οργανωμένες ρυθμίσεις, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της Δημοτικής Αστυνομίας και τις προβλέψεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. «Η βιώσιμη κινητικότητα είναι ζητούμενο όλων μας, αλλά δεν μπορεί να γίνεται εις βάρος των ατόμων με αναπηρία, των ηλικιωμένων ή των παιδιών. Η πόλη ανήκει σε όλους — χωρίς εμπόδια και αποκλεισμούς», υπογράμμισε στην επιστολή της η κα Μιχαηλίδου.
Η απάντηση Δούκα σε Μιχαηλίδου
Σε απαντητική του επιστολή στην υπουργό Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, ο δήμαρχος Αθηναίων τονίζει ότι τα πατίνια λειτουργούν σήμερα ελεύθερα, βάσει νομοθεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, χωρίς να απαιτείται αδειοδότηση από τον Δήμο. Για την επιστολή της ΕΟΚΑ, που ανήκει στην Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) ο κ. Δούκας λέει ότι προφανώς, αναφερόταν σε αντίστοιχα ζητήματα που παρατηρούνται σε όλη τη χώρα» και «ως εκ τούτου, προκαλεί εντύπωση η επιλεκτική διαβίβαση του ζητήματος αποκλειστικά προς τον Δήμο Αθηναίων».
Τονίζει ακόμη πως οι βασικές επιλογές για τη λειτουργία των ηλεκτρικών πατινιών —όπως η ελεύθερη δραστηριοποίηση των παρόχων χωρίς προηγούμενη αδειοδότηση ή χωροθέτηση— αποτελούν αποκλειστικά αποφάσεις της Κυβέρνησης, ως εκ τούτου, «θεωρούμε σκόπιμο οι σχετικές επισημάνσεις και παρεμβάσεις να απευθύνονται πρωτίστως προς τα αρμόδια Υπουργεία» αναφέρει ο δήμαρχος Αθηναίων και αφήνει αιχμές κατά της Δόμνας Μιχαηλίδου: «Συνεπώς, πριν από την αποστολή της επιστολή σας στον Δήμο Αθηναίων, θα ήταν σωστό να έχετε μελετήσει προσεκτικότερα προηγουμένως όλα τα δεδομένα και το σχετικό θεσμικό πλαίσιο».
Αναλυτικά η επιστολή Χάρη Δούκα στη Δόμνα Μιχαηλίδου
ΘΕΜΑ: Απάντηση σχετικά με τη λειτουργία και ρύθμιση των ηλεκτρικών πατινιών (ΕΠΗΟ)
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Σε συνέχεια της επιστολής σας σχετικά με τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ζητήματα που ανακύπτουν ως προς την κυκλοφορία και τη στάθμευσή τους, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και τις ενέργειες που έχει ήδη αναλάβει ο Δήμος Αθηναίων.
Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας
Τα πατίνια λειτουργούν σήμερα ελεύθερα, βάσει νομοθεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, χωρίς να απαιτείται αδειοδότηση από τον Δήμο. Η ρύθμιση αυτή διαφοροποιείται από τα αντίστοιχα πλαίσια άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπου η τοπική αυτοδιοίκηση διαθέτει ουσιαστικές αρμοδιότητες στη διαχείριση θεμάτων καθημερινότητας, όπως η μικροκινητικότητα.
Αρμοδιότητες ελέγχου και αστυνόμευσης
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) έχει καθορίσει τους βασικούς κανόνες κυκλοφορίας των ΕΠΗΟ, και η Δημοτική Αστυνομία αστυνομεύει την εφαρμογή τους στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της. Παράλληλα, σας πληροφορούμε ότι η Τροχαία διαθέτει συναρμοδιότητα σε ζητήματα κυκλοφορίας, στην οποία μπορούν επίσης να απευθύνονται όλοι οι πολίτες.
Χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης
Η δυνατότητα των Δήμων να ορίσουν θέσεις στάθμευσης για τα ΕΠΗΟ είναι δυνητική και όχι υποχρεωτική. Συνεπώς, η είσοδος των παρόχων στην αγορά χωρίς προηγούμενη χωροθέτηση ή συνεργασία με την ΚΕΔΕ αποτελεί κεντρική επιλογή της Κυβέρνησης που υιοθετεί το μοντέλο «ελεύθερης κίνησης» (free flow).
Πρωτοβουλίες του Δήμου Αθηναίων
Ο Δήμος Αθηναίων έχει εκπονήσει σχετική μελέτη και έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση το πρώτο σχέδιο κανονιστικής πράξης από τον Ιούλιο. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την ενσωμάτωση σχολίων από πολίτες, παρόχους και λοιπούς φορείς, έχει ήδη αναρτηθεί από την προηγούμενη εβδομάδα το τελικό σχέδιο, το οποίο προβλέπει ρυθμίσεις για την τιμολόγηση και την ακριβή οριοθέτηση των ζωνών και θέσεων στάθμευσης. Αμέσως μετά την διαβούλευση θα έρθει στο Δημοτικό Συμβούλιο για την τελική απόφαση.
Συνεργασία με φορείς ατόμων με αναπηρία
Ο Δήμος βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με την κοινότητα και τους φορείς των ατόμων με αναπηρία, στο πλαίσιο της «Ομάδας Εργασίας για την Προσβασιμότητα και τη Συμπερίληψη», καθώς και μέσω της διαβούλευσης για την εκπόνηση του Σχεδίου Αστικής Προσβασιμότητας. Είμαστε σταθερά ανοικτοί σε διάλογο και συνεργασία με όλους τους εκπροσώπους των ατόμων με αναπηρία, ώστε να διασφαλίζουμε την προσβασιμότητα και τον σεβασμό στα δικαιώματά τους.
Αναφορές εθνικών φορέων
Ο συγκεκριμένος φορέας που απευθύνθηκε στο Υπουργείο σας ανήκει στην Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) και, προφανώς, αναφερόταν σε αντίστοιχα ζητήματα που παρατηρούνται σε όλη τη χώρα. Ως εκ τούτου, προκαλεί εντύπωση η επιλεκτική διαβίβαση του ζητήματος αποκλειστικά προς τον Δήμο Αθηναίων.
Ο Δήμος Αθηναίων παραμένει προσηλωμένος στη βελτίωση της αστικής κινητικότητας και στην ενίσχυση της προσβασιμότητας για όλους τους πολίτες, σε στενή συνεργασία με την Πολιτεία και τους κοινωνικούς φορείς.
Ωστόσο, δεδομένου ότι οι βασικές επιλογές για τη λειτουργία των ηλεκτρικών πατινιών —όπως η ελεύθερη δραστηριοποίηση των παρόχων χωρίς προηγούμενη αδειοδότηση ή χωροθέτηση— αποτελούν αποκλειστικά αποφάσεις της Κυβέρνησης, θεωρούμε σκόπιμο οι σχετικές επισημάνσεις και παρεμβάσεις να απευθύνονται πρωτίστως προς τα αρμόδια Υπουργεία.
Συνεπώς, πριν από την αποστολή της επιστολή σας στον Δήμο Αθηναίων, θα ήταν σωστό να έχετε μελετήσει προσεκτικότερα προηγουμένως όλα τα δεδομένα και το σχετικό θεσμικό πλαίσιο.
Σε κάθε περίπτωση, ο Δήμος Αθηναίων είναι στη διάθεση της Πολιτείας για να συνεισφέρει με την εμπειρία και τα τεχνικά δεδομένα του στη διαμόρφωση ενός σαφέστερου και πιο λειτουργικού εθνικού πλαισίου για τη μικροκινητικότητα, το οποίο θα αποσαφηνίζει ρόλους και ευθύνες όλων των εμπλεκομένων».
Ειδήσεις Σήμερα
- Οικογενειακή τραγωδία στην Κρήτη: Βρέθηκαν καμένοι μάνα και γιος – Με νάυλον σακούλα εντοπίστηκε ο δεύτερος
- Κυβερνητικές πηγές για ΕΛΤΑ: Ο ΣΥΡΙΖΑ μεταβίβασε τις μετοχές στο Υπερταμείο – Πρέπει να πάρουμε δύσκολες αποφάσεις
- Κυβερνητικές πηγές για ΟΠΕΚΕΠΕ: Μονόδρομος να βάλουμε τα πράγματα σε μία τάξη – Τι αναφέρουν για επιδοτήσεις και ευλογιά των προβάτων
- ΕΛΤΑ: Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου – Τα καταστήματα που κλείνουν και οι αντιδράσεις – Τι μεταφέρουν κυβερνητικές πηγές και τι λένε στο Eleftherostypos.gr οι πρόεδροι των Σωματείων

