«καθαρή» είσοδος στο τέταρτο μνημόνιο

Κατατέθηκε το αίτημα της ΝΔ για προ ημερησίας συζήτηση για την οικονομία: Να απολογηθεί ο Τσίπρας

25/06/18 • 17:21 | UPD 25/06/18 • 17:35

Κατατέθηκε στον πρόεδρο της Βουλής, το αίτημα του προέδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη για τη διεξαγωγή προ ημερησίας διατάξεως συζήτησης για την οικονομία.

Κατατέθηκε στον πρόεδρο της Βουλής, το αίτημα του προέδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη για τη διεξαγωγή προ ημερησίας διατάξεως συζήτησης για την οικονομία.

Εν τω μεταξύ, όπως έγινε γνωστό από την Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, ο πρόεδρος του Κοινοβουλίου, Νίκος Βούτσης, γνωστοποίησε στους εκπροσώπους των κομμάτων την πρόθεση της κυβέρνησης να υπάρξει ενημέρωση της Ολομέλειας από τον πρωθυπουργό, σχετικά με τη Συμφωνία του Eurogroup.

Ο κ. Μητσοτάκης κατηγορεί την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ότι κατέφυγε σε ψέματα για να κρατηθεί για ακόμη μερικούς μήνες στην εξουσία και προχώρησε σε «άκρως προκλητικά κυβερνητικά πανηγύρια για τη δήθεν ολοκλήρωση του αχρείαστου τρίτου», που όμως κράτησαν λίγο. Όπως επισημαίνει, η παραμονή της κυβέρνησης αποδεικνύεται ιδιαίτερα επιζήμια για τους Έλληνες, «ναρκοθετεί και υπονομεύει την εθνική προσπάθεια ανασυγκρότησης της χώρας, κυρίως μέσα τη διάρρηξη της κοινωνικής συνοχής και την αποδοχή πολύ υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων μέχρι το 2060».

«Η περίφημη «καθαρή έξοδος» δεν είναι τίποτα περισσότερο από την «καθαρή είσοδο» στο τέταρτο μνημόνιο, που από καιρό προειδοποιεί η Νέα Δημοκρατία ότι βρίσκεται προ των πυλών. Ένα ιδιότυπο μνημόνιο, που περιλαμβάνει μόνο νέα μέτρα που θα κληθούν οι πολίτες και πάλι να πληρώσουν, αλλά δεν περιλαμβάνει χρηματοδότηση» τονίζει ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης και προσθέτει πως δεν μπορεί ο κ. Τσίπρας να κρύβεται άλλο πίσω από επικοινωνιακές φιέστες.

Αναπτύσσοντας τους λόγους, για τους οποίους ζητεί προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρει ότι ο πρωθυπουργός οφείλει να ενημερώσει υπεύθυνα τους πολίτες για τις νέες περικοπές που έρχονται σε λίγους μήνες, σε συντάξεις, επιδόματα, μισθούς και αφορολόγητο. Επίσης, να ενημερώσει για τα επιπλέον μέτρα, ύψους 5,1 δισ. ευρώ, για την πενιχρή ρύθμιση που ο ίδιος έφερε για το χρέος, «ρύθμιση που απέχει πολύ όχι μόνο από τις προσδοκίες που ο ίδιος είχε καλλιεργήσει, αλλά και από τις δεσμεύσεις που είχε εξασφαλίσει η Ελλάδα από τους εταίρους της από το 2012».

«Ο κ. Τσίπρας οφείλει να απολογηθεί για τα δεινά που οι πολιτικές του επιλογές έφεραν στους πολίτες, αλλά και για τα δεσμά και τους περιορισμούς που δημιουργεί στις επόμενες κυβερνήσεις» καταλήγει ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας.

Έκθεση της ΕΕ για το χρέος: Ανάπτυξη 1% μετά το 2022

Σταδιακή μείωση του χρέους από το 188,6% το 2018 στο 127% του ΑΕΠ το 2060 προβλέπει η έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, που έδωσε στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Kαταλήγει ότι τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που αποφασίστηκαν στο Eurogroup της Πέμπτης είναι «ικανοποιητικά» προκειμένου να καταστεί βιώσιμο στο βασικό σενάριο.

Όπως εξηγείται στην έκθεση, οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες θα παραμείνουν κάτω από το 15% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα και από το 20% μακροπρόθεσμα.

Αναλυτικά το βασικό σενάριο στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προβλέπει ότι:

– Μακροπρόθεσμα, η ανάπτυξη αναμένεται να κινηθεί περί το 1% μετά το 2022, καθώς θα κλείσει το παραγωγικό κενό και θα αντανακλώνται και οι επιπτώσεις από τη γήρανση του πληθυσμού. Ο πληθωρισμός αναμένεται να ενισχυθεί από 0,9% το 2018 περίπου στο 2% το 2023 και να διατηρηθεί σε αυτά τα επίπεδα. Ως εκ τούτου, η ονομαστική ανάπτυξη θα κινηθεί περίπου στο 3% μακροχρόνια.

– Τα συνολικά έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις θα είναι περίπου στα 14 δισ. μεταξύ του 2018 και του 2060, εκ των οποίων τα 11,5 δισ. δεν αναμένεται να προέλθουν από τον τραπεζικό τομέα. Δεν προβλέπεται άλλη τραπεζική ανακεφαλαιοποίηση σε αυτή τη φάση.

– Η Ελλάδα θα πετύχει τον στόχο του 3,5% το 2018 και θα διατηρήσει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% ως το 2022. Εν συνεχεία, το πλεόνασμα αναμένεται να μειώνεται κατά 0,5% ετησίως, για να διαμορφωθεί στο 2,2% του ΑΕΠ το 2025.

Εξάλλου, εκτιμάται ότι η Ελλάδα θα χρησιμοποιήσει σταδιακά μέρος από το «μαξιλάρι» ρευστότητας, προκειμένου να καλύψει μερικώς τις ανάγκες χρηματοδότησης του χρέους της. Εκτιμάται έτσι ότι το ταμειακό απόθεμα από τα 24,1 δισ. ευρώ τον Αύγουστο, θα περιοριστεί στα 12 δισ. ευρώ έως το 2022.

Με βάση τις ανωτέρω υποθέσεις, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί στο 188,6% το 2018, στο 169,9% το 2020, στο 136,6% το 2030 και στο 127% το 2060. Οι ακαθάριστες ανάγκες χρηματοδότησης προβλέπονται στο 21,8% του ΑΕΠ το 2018, προτού υποχωρήσουν στο 9,6% το 2020. Οι ακαθάριστες ανάγκες χρηματοδότησης αναμένεται να αυξηθούν εκ νέου μετά το 2020, φτάνοντας το 28,1% το 2060. Αυτό είναι πάνω από το όριο που θεωρεί βιώσιμο το Eurogroup. Ως εκ τούτου σημειώνεται ότι «δεδομένων των υψηλών επιπέδων του χρέους προς το ΑΕΠ και των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών προς το ΑΕΠ, εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τη βιωσιμότητα του χρέους της Ελλάδας στο πλαίσιο αυτού του σεναρίου».

Εξάλλου, η Επιτροπή περιλαμβάνει στην έκθεσή της ένα «πιο συντηρητικό σενάριο, που θα αντανακλά λιγότερο ευνοϊκό οικονομικό περιβάλλον». Σε αυτό το σενάριο, ο ρυθμός ανάπτυξης του ονομαστικού ΑΕΠ θα μειώνεται κάτα 0,2 ποσοστιαίες μονάδες ετησίως από το 2023 έως το 2060. Μακροπρόθεσμα θα κινηθεί έτσι στο 2,8% και όχι στο 3%, όπως προβλέπεται στο βασικό σενάριο. Το πρωτογενές πλεόνασμα προβλέπεται να μειωθεί στο 1,5% από το 2023. Επιπλέον, αναφέρει ότι σε αυτό το σενάριο, το χρέος θα «εκτοξευτεί» από το 2032 φτάνοντας στο 235% του ΑΕΠ το 2060. Όσο για τις χρηματοδοτικές ανάγκες προβλέπεται ότι θα υπερβούν το 20% από το 2033 και θα εκτιναχθούν πάνω από το 50% το 2060.

Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι η συνεχιζόμενη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων από την Ελλάδα και των μέτρων για το χρέος από τους πιστωτές θα αποτρέψει την επαλήθευση αυτού του σεναρίου.

Συνεχίζοντας, η έκθεση της Επιτροπής αναφέρεται στα μέτρα για το χρέος που αποφάσισε το Eurogorup, σημειώνοντας ότι «τα μέτρα αυτά επαρκούν για την αποκατάσταση της βιωσιμότητας στο βασικό σενάριο, δεδομένου ότι οι ακαθάριστες ανάγκες χρηματοδότησης θα παραμείνουν κάτω από το 15% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα και θα συμμορφώνονται με το κατώτατο όριο του 20% μακροπρόθεσμα, ενώ ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ θα παραμείνει σε πτωτική πορεία και θα πέσει κάτω από το 100% του ΑΕΠ έως το 2060».

Σε κάθε περίπτωση, η έκθεση της Επιτροπής επισημαίνει τη δέσμευση του Eurogroup να επαναξιολογήσει την κατάσταση το 2032 για την ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων για το χρέος.

Το μεταναστευτικό αιτία για νέα κόντρα ΣΥΡΙΖΑ-ΝΔ

Νέα κόντρα έχει ξεσπάσει ανάμεσα στον ΣΥΡΙΖΑ και τη Νέα Δημοκρατία  σχετικά με το προσφυγικό κι το μεταναστευτικό ζήτημα.

«Δεν περιμέναμε ποτέ από τη ΝΔ του κ. Μητσοτάκη να υπερασπιστεί τις αρχές της αλληλεγγύης και του ανθρωπισμού στη διαχείριση του προσφυγικού, αλλά περιμένουμε να μην αναπαράγει τα επιχειρήματα εκείνων των χωρών που κλείνουν τα σύνορα στους πρόσφυγες» επισημαίνει ο ΣΥΡΙΖΑ, απαντώντας στις δηλώσεις της εκπροσώπου Τύπου της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Μαρίας Σπυράκη.

«Η κ. Σπυράκη καταφέρνει στην ίδια ανακοίνωση να μιλήσει για επιμερισμό της ευθύνης ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες και να κατηγορήσει την Ελλάδα για το προσφυγικό» αναφέρει η ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ και προσθέτει: «Προφανώς και η ίδια η εκπρόσωπος Τύπου της ΝΔ μπορεί να αντιληφθεί την αντιφατικότητα αυτή και ότι τα επιχειρήματα περί υπαιτιότητας της Ελλάδας στη διαχείριση του προσφυγικού είναι ψωμί στο βούτυρο των ακροδεξιών δυνάμεων που κλείνουν τα σύνορα στην Ευρώπη και δεν αντιλαμβάνονται την κοινή ευρωπαϊκή ευθύνη».

Τονίζει, δε, για το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ότι «τα περί περικοπών στα κοινοτικά κονδύλια έχουν νόημα, αρκεί να τα απευθύνει και στις διμερείς της επαφές με τα αδελφά κόμματα της ΝΔ στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα που ακολουθούν αυτήν την πολιτική».