Τον Προσωπικό Αριθμό τους, με τον οποίο θα πραγματοποιούν όλες τις συναλλαγές τους με το Δημόσιο, μπορούν να εκδίδουν από σήμερα όλοι οι πολίτες, καθώς τίθεται σε λειτουργία η εφαρμογή myinfo.gov.gr.
Μάλιστα, θα αναγράφεται και στα Δελτία Ταυτότητας, για τα οποία η αίτηση έκδοσης υποβάλλεται από σήμερα και στο εξής, ενώ εντός του Ιουνίου θα ενσωματωθεί και στην ψηφιακή ταυτότητα στο Gov.gr Wallet.
Μέχρι σήμερα, οι πολίτες διέθεταν τέσσερις διαφορετικούς αριθμούς ταυτοποίησης, ενώ πλέον με τον Προσωπικό Αριθμό διασφαλίζεται ότι στα βασικά μητρώα του κράτους τηρούνται τα ίδια, επιβεβαιωμένα και ορθά στοιχεία για κάθε πολίτη, καθώς λειτουργεί ως ενιαίος αριθμός ταυτοποίησης για όλες τις συναλλαγές του πολίτη με το Δημόσιο.
Πρόκειται για μια μεταρρύθμιση, που έχει ως στόχο την αναβάθμιση της παροχής των δημόσιων υπηρεσιών, καθώς και την αντιμετώπιση των χρόνιων κενών στη διασύνδεση των κρατικών μητρώων, που είχαν ως συνέπεια την ταλαιπωρία των πολιτών και τον περιορισμό της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών. Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε χθες, οι υπουργοί Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, και Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, και ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, με τη συμμετοχή του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, παρουσίασαν τη διαδικασία έκδοσης του Προσωπικού Αριθμού.
Τα βήματα
Ο Προσωπικός Αριθμός αποτελείται από 3 αλφαριθμητικά στοιχεία ως πρόθεμα και τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) του πολίτη. Για την έκδοσή του, οι πολίτες θα πρέπει να ακολουθήσουν τα εξής βήματα:
- Eισέρχονται στην εφαρμογή myinfo.gov.gr με χρήση των κωδικών TaxisNet και χρήση δεύτερου παράγοντα ταυτοποίησης (OTP), που λαμβάνουν στο κινητό που έχουν καταχωρίσει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας.
- Μέσω της εφαρμογής, αποκτούν μια ολοκληρωμένη εικόνα των στοιχείων τους με βάση το Μητρώο Πολιτών και επιβεβαιώνουν τους αναγνωριστικούς αριθμούς που συνδέονται με τα μητρώα: α) Μητρώο Πολιτών του υπουργείου Εσωτερικών, β) Φορολογικό Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), γ) Ενιαίο Μητρώο ΑΜΚΑ-ΕΜΑΕΣ της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ) Α.Ε., δ) Μητρώο Δελτίων Ταυτότητας Ελλήνων Πολιτών που τηρεί η Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.), ε) ΕΜΕπ (emep.gov.gr) που τηρεί η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
- Στη συνέχεια, επιλέγουν «Επεξεργασία στοιχείων» και επιβεβαιώνουν, επιλέγοντας «σωστό» και «λάθος», για τα παρακάτω: Ονοματεπώνυμο και ημερομηνία γέννησης, όπως αντλούνται από Δημοτολόγιο, δήμο στον οποίο είναι εγγεγραμμένος, ΑΜΚΑ, ΑΔΤ, ΑΦΜ, στοιχεία επικοινωνίας (αριθμό κινητού τηλεφώνου, e-mail και διεύθυνση) που μπορούν να μεταβληθούν μόνο μέσω ΕΜΕπ.
- Σε περίπτωση που επιλέξουν «λάθος» για κάποιο στοιχείο, συμπληρώνουν το διορθωμένο στο αντίστοιχο πεδίο.
- Ο πολίτης επιβεβαιώνει τα ορθά στοιχεία του ονοματεπώνυμου και την ημερομηνία γέννησης, δήμο, ΑΜΚΑ και ΑΔΤ και στη συνέχεια ενημερώνονται τα βασικά μητρώα της Δημόσιας Διοίκησης. Σε περίπτωση, όμως, που τα στοιχεία που υποδεικνύει δεν ταυτίζονται με αυτά στο Μητρώο Πολιτών και ο πολίτης θεωρεί ότι δεν έχουν καταγραφεί εκεί ορθά, θα πρέπει να απευθυνθεί στο δημοτολόγιο του δήμου όπου ανήκει για να τα διορθώσει.
- Ακολούθως, προκειμένου να εκδώσουν τον Π.Α., επιλέγουν «Εκδοση Π.Α.» και ύστερα διαλέγουν τα δύο πρώτα ψηφία σε αναδυόμενο πεδίο (drop down). Επιλέγουν μεταξύ 24 αλφαριθμητικών ψηφίων, 10 αριθμητικά (0-9) και 14 κεφαλαία γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου που έχουν ομόγραφα στο λατινικό αλφάβητο. Το τρίτο κατά σειρά ψηφίο είναι αλφαβητικό και παράγεται αυτόματα και χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της εγκυρότητας του Προσωπικού Αριθμού (check digit).
- Η διαδικασία ολοκληρώνεται με τους πολίτες να επιλέγουν «Εκδοση Π.Α.».
Οι κάτοικοι του εξωτερικού, που διαθέτουν κωδικούς TaxisNet, εκδίδουν κανονικά Π.Α. μέσω του myinfo.gov.gr. Οσοι δεν διαθέτουν κωδικούς TaxisNet ή δεν έχουν ψηφιακές δεξιότητες, όπως για παράδειγμα πολίτες που ανήκουν σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, θα μπορούν να εκδίδουν Π.Α. στα ΚΕΠ, καθώς και στις Προξενικές Αρχές από τις 23 Ιουνίου.
ΜΟΝΟ ΜΙΑ ΦΟΡΑ
Σημειώνεται ότι ο Προσωπικός Αριθμός χορηγείται μόνο μία φορά σε κάθε φυσικό πρόσωπο, είναι μοναδικός και δεν μεταβάλλεται. Οσοι, μάλιστα, δεν εκδώσουν μόνοι τους τον Προσωπικό Αριθμό, από τις 5 Σεπτεμβρίου θα τους αποδίδεται αυτόματα.
ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ
Οι πολίτες, επιβεβαιώνοντας τα στοιχεία τους στην εφαρμογή myinfo.gov.gr, έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες επιβεβαίωσης ή διόρθωσης στοιχείων και έκδοσης Προσωπικού Αριθμού και για τα ανήλικα τέκνα τους, εφόσον αυτά διαθέτουν ΑΦΜ.
Τι ισχύει για τις ταυτότητες
Για την έκδοση νέων δελτίων αστυνομικής ταυτότητας, απαιτείται να έχει προηγηθεί η έκδοση Προσωπικού Αριθμού ή να μην έχει ολοκληρωθεί η έκδοσή του χωρίς όμως υπαιτιότητα του πολίτη.
Ωστόσο, οι πολίτες που έχουν ήδη εκδώσει νέου τύπου ταυτότητα χωρίς την αναγραφή του Αριθμού, δεν χρειάζεται να εκδώσουν καινούριο και θα ισχύουν κανονικά μέχρι την αντικατάστασή τους ή μέχρι την ημερομηνία λήξης τους.
Στην περίπτωση, πάντως, που ένας πολίτης, ενώ διαθέτει νέου τύπου Δελτίο Ταυτότητας, επιθυμεί να το αλλάξει προκειμένου να αναγράφεται ο Προσωπικός Αριθμός, μπορεί να αιτηθεί την αντικατάσταση του εγγράφου του, ακολουθώντας τη συνήθη διαδικασία και υποβάλλοντας τα δικαιολογητικά για την έκδοση δελτίου (προγραμματισμός ραντεβού, παράβολα έκδοσης κ.λπ.).
Δ. ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ
Τάξη στα δημόσια μητρώα
Στο πλαίσιο της παρουσίασης του Προσωπικού Αριθμού, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, δήλωσε: «Είναι μια κομβική καινοτομία που έρχεται να βάλει τάξη στα δημόσια μητρώα, να διορθώσει τις ασυνέπειες και τις ανορθογραφίες στα στοιχεία των πολιτών σε αυτά και να τερματίσει την ταλαιπωρία κατά την αλληλεπίδρασή τους με τις δημόσιες υπηρεσίες». Συμπλήρωσε, δε, ότι το κράτος έχει για πρώτη φορά μια ενιαία εικόνα για τους πολίτες και ποιοτικότερα δεδομένα. «Πρόκειται για ένα ισχυρό εφόδιο, το οποίο μας επιτρέπει να προσφέρουμε αποτελεσματικότερες ψηφιακές υπηρεσίες και μάλιστα εξατομικευμένες», υπογράμμισε ο ίδιος.
Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ
Μέτρα για μείωση χρόνου αναμονής
Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ανέφερε: «Υλοποιούμε διαρκώς ενέργειες που βελτιώνουν την εξυπηρέτηση του πολίτη και τώρα για την ανάγκη ενσωμάτωσης του Προσωπικού Αριθμού στα Δελτία Ταυτότητας οι Υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. είναι σε ετοιμότητα, ώστε να ανταποκριθούν όσο πιο αποτελεσματικά μπορούν στην αυξημένη ζήτηση. Ηδη, έχουμε λάβει μια σειρά από βελτιωτικά μέτρα, όπως, μεταξύ άλλων, η ενίσχυση του προσωπικού, η επέκταση του ωραρίου και την Κυριακή, η λειτουργία 81 Υπηρεσιών σε ολόκληρη την Ελλάδα σε διπλή βάρδια σε σύνολο 371 Υπηρεσιών, η μείωση της διάρκειας των ραντεβού στον μικρότερο δυνατό χρόνο των 22 λεπτών και η μείωση του χρόνου αναμονής στην Αττική κατά 20-30 ημέρες και στη Θεσσαλονίκη κατά 10 με 15 ημέρες».
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ
Γρήγορα, εύκολα με ασφάλεια
Τέλος, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, δήλωσε σχετικά: «Ο Προσωπικός Αριθμός έρχεται να κάνει πράξη την αρχή ότι το κράτος είναι ένα και ως ένα πρέπει να λειτουργεί. Με τη μεταρρύθμιση αυτή, κάθε πολίτης θα αλληλεπιδρά με το Δημόσιο με έναν μόνο αριθμό, γρήγορα, εύκολα, με ασφάλεια και χωρίς περιττές διατυπώσεις.
Ψηφίζοντας τον σχετικό νόμο το 2020, καθιερώσαμε το απαραίτητο “νομοθετικό λογισμικό”».
