Υπό κράτηση παραμένει ο πλοίαρχος του φέρι μποτ «Παναγία Παραβουνιώτισσα», μετά από εντολή του ανακριτή στο Λιμεναρχείο Χαλκίδας. Σε βάρος του έχει ασκηθεί δίωξη για πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια και διατάραξη της ασφάλειας των θαλάσσιων συγκοινωνιών. Ο ίδιος θα απολογηθεί ενώπιον των δικαστικών αρχών την Παρασκευή 8 Αυγούστου, ενώ μέχρι τότε θα κρατείται στο λιμεναρχείο.
Κατά την απολογία του, ο πλοίαρχος του φέρι μποτ φέρεται να υποστήριξε ότι δεν μπόρεσε να αποφύγει την ξέρα, καθώς -όπως δήλωσε- «κόλλησαν τα πηδάλια», με αποτέλεσμα να χάσει τον έλεγχο του πλοίου. Την ώρα της πρόσκρουσης, το φέρι πραγματοποιούσε δρομολόγιο με προορισμό τα Νέα Στύρα, μεταφέροντας 105 επιβάτες και αρκετά οχήματα.
Την ίδια ώρα, βρίσκεται σε εξέλιξη η επιχείρηση αποκόλλησης του φέρι, το οποίο παραμένει προσκολλημένο σε ξέρα ανοιχτά των Νέων Στύρων. Ρυμουλκά πλοία έχουν ήδη φτάσει στο σημείο και προσπαθούν να «πλαγιάσουν» το σκάφος ώστε να διευκολύνουν τη διαδικασία. Παράλληλα, δύτες πραγματοποιούν υποθαλάσσιες εργασίες, ενώ γίνονται προσπάθειες να μετακινηθούν τα οχήματα που βρίσκονται στο γκαράζ, ώστε να ανασηκωθεί η πλώρη και να ελαφρυνθεί το σκάφος.

Στην περιοχή έχουν σπεύσει δύο πλοία του Λιμενικού και ένα πλοίο ανοιχτής θαλάσσης, ενισχύοντας την επιχείρηση που εξελίσσεται με προσοχή και τεχνικό συντονισμό. Τεχνικοί έχουν ήδη ανέβει στο πλοίο για να εκτιμήσουν τις ζημιές, ενώ αναμένεται και γνωμάτευση ναυπηγού σχετικά με την καταλληλότητα του σκάφους για μεταφορά στο λιμάνι. Το σχέδιο αποκόλλησης και ναυαγιαίρεσης θα πρέπει να εγκριθεί πρώτα από το υπουργείο Ναυτιλίας, προτού ξεκινήσει η πλήρης επιχείρηση.
Παραλείψεις
Αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι ο πλοίαρχος δεν ειδοποίησε άμεσα τις Αρχές για την προσάραξη, όπως προβλέπουν ο Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου και η νομοθεσία για τα θαλάσσια ατυχήματα. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας, το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) κατάφερε να επικοινωνήσει με τον πλοίαρχο περίπου δέκα λεπτά μετά το συμβάν, και αυτό μόνο έπειτα από επανειλημμένες προσπάθειες.
Επιπλέον, στο μικροσκόπιο των εισαγγελικών αρχών βρίσκονται και οι ενέργειες -ή η απουσία ενεργειών- της πλοιοκτήτριας εταιρείας. Οπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου, η εταιρία δεν προχώρησε εγκαίρως στις απαιτούμενες διαδικασίες για την αποκόλληση, παρότι είχαν ήδη περάσει περισσότερες από 14 ώρες από την προσάραξη του πλοίου.

Τι προβλέπει η ελληνική νομοθεσία
Σύμφωνα με την ισχύουσα ελληνική και διεθνή ναυτική νομοθεσία, σε περίπτωση θαλάσσιου ατυχήματος ο πλοίαρχος υποχρεούται:
- Να ενημερώσει άμεσα τις λιμενικές Αρχές και το ΕΚΣΕΔ, ώστε να ενεργοποιηθούν τα πρωτόκολλα διάσωσης και να εκτιμηθεί ο κίνδυνος για ανθρώπινες ζωές και το περιβάλλον.
- Να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των επιβατών και του πληρώματος, μεταξύ των οποίων η χρήση σωστικών μέσων, η εκκένωση του πλοίου, αν απαιτείται, και η ασφαλής μεταφορά σε ξηρά.
- Να καταγράψει το περιστατικό και να συνεργαστεί με τις Αρχές, παρέχοντας αναλυτική έκθεση για τα αίτια, τις συνθήκες και τις ενέργειες που έγιναν.
Στην περίπτωση του «Παναγία Παραβουνιώτισσα», ο πλοίαρχος δεν ενημέρωσε άμεσα τις Αρχές και δεν ακολούθησε τη διαδικασία που προβλέπει η νομοθεσία για τέτοιες περιπτώσεις, γεγονός που ενδέχεται να επιβαρύνει τη θέση του.
Η επόμενη ημέρα
Ολοι οι επιβάτες του πλοίου μεταφέρθηκαν με ασφάλεια στα Νέα Στύρα με τη συνδρομή κυρίως ιδιωτικών σκαφών και του πλοίου ανοικτής θαλάσσης 090. Λόγω έλλειψης καταλυμάτων, 47 επιβάτες μεταφέρθηκαν με πούλμαν στο Μαρμάρι και την Κάρυστο, όπου διανυκτέρευσαν με μέριμνα της εταιρίας. Τέσσερις επιβάτες διανυκτέρευσαν στο σαλόνι του πλοίου «Αποστόλης», ενώ άλλοι επέλεξαν εναλλακτικούς τρόπους επιστροφής.
Η εξέλιξη της υπόθεσης και τα αποτελέσματα της αποκόλλησης αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις επόμενες ημέρες, καθώς το περιστατικό εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια των θαλασσίων συγκοινωνιών και την ευθύνη των πληρωμάτων σε περιπτώσεις κρίσεων.

