ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑ

«Εμφύλιος» στην ορθόδοξη εκκλησία: Ρήξη Μόσχας-Φαναρίου για την Ουκρανία

10/09/18 • 18:42 | UPD 10/09/18 • 19:47

ΒΑΛΙΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Επικίνδυνες διαστάσεις λαμβάνει τις τελευταίες ώρες ο ιερός «πόλεμος» ανάμεσα σε Φανάρι και Μόσχα με αφορμή την απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου να παραχωρήσει αυτοκεφαλία στην Ουκρανική Εκκλησία.

«Το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως τώρα πάτησε ανοιχτά στο μονοπάτι του πολέμου», τονίζει το Πατριαρχείο της Μόσχας, απειλώντας μάλιστα με αντίποινα, όπως με διακοπή κοινωνίας για την πρωτοβουλία του κ.κ. Βαρθολομαίου να ορίσει έξαρχους στο Κίεβο τον Αρχιεπίσκοπο Παμφίλου Δανιήλ και τον Επίσκοπο Edmonton Ιλαρίωνα, δίνοντας έτσι και επίσημα το «πράσινο φως» ώστε να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την αναγνώριση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας – «Πατριαρχείου Κιέβου», που έχει αποσχιστεί από το Ρωσικό Πατριαρχείο.

Το «εκρηκτικό» αυτό κλίμα που πυροδοτήθηκε μετά και την άκαρπη συνάντηση που είχαν τέλη Αυγούστου στη Κωνσταντινούπολη ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος και ο Ρώσος Πατριάρχης Κύριλλος, σύμφωνα με τις πληροφορίες, προκαλεί έντονο προβληματισμό στους κόλπους της Ορθοδοξίας.

Επίθεση…

Ο μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνας έδωσε και το στίγμα των επόμενων κινήσεων της Ρωσικής Εκκλησίας. Και όπως φαίνεται από τις δηλώσεις του, η Ρωσική Εκκλησία θα επιλέξει τη μετωπική σύγκρουση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο αρνούμενη να αποδεχτεί την αυτοκεφαλία των Ουκρανών. Ο μητροπολίτης Βολοκολάμσκ, που είναι και πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου της Μόσχας, άσκησε δριμεία κριτική στον κ.κ. Βαρθολομαίο κάνοντας λόγο για «ύπουλο και δόλιο σχέδιο» και αμφισβήτησε ανοιχτά το ρόλο του Οικουμενικού Πατριαρχείου ως του Πρώτου στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Οπως δήλωσε χαρακτηριστικά, «η εν λόγω πράξη έγινε κατά παράβασιν των εκκλησιαστικών κανόνων και δεν μπορεί να παραμένει αναπάντητη».

Σε άλλο σημείο είπε ότι «εάν φέρουν εις πέρας αυτό το ύπουλο θα έλεγα και δολερό σχέδιο, η πλειοψηφία των ορθοδόξων χριστιανών της Ουκρανίας δεν θα αποδεχθεί το αυτοκέφαλο αυτό. Ούτε η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας θα δεχθεί την εν λόγω απόφαση. Αναγκαστικά θα διακόψουμε την κοινωνία με την Κωνσταντινούπολη, και τότε η Κωνσταντινούπολη δεν θα έχει απολύτως κανένα δικαίωμα πλέον να διεκδικεί την ηγεσία στον ορθόδοξο κόσμο».

Αμφισβήτηση

Μάλιστα, με ιδιαίτερα σκληρή γλώσσα ο κ. Ιλαρίωνας σχολίασε: «Σήμερα το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως αυτοπαρουσιάζεται ως sui generis επικεφαλής των 300 εκατομμυρίων ορθοδόξων του πλανήτη, και τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως τον βλέπουν σχεδόν ως ένα ορθόδοξο Πάπα. Και όμως, τουλάχιστον ένα ήμισυ του ορθοδόξου πληθυσμού δεν θα τον αναγνωρίζει πλέον ούτε ως πρώτον μέσα στην οικογένεια των Ορθοδόξων Εκκλησιών».

Ο ίδιος υποστήριξε ότι «η αποστολή εξάρχων (ειδικών ή οποιωνδήποτε απεσταλμένων) σε μια άλλη τοπική Εκκλησία μπορεί να γίνει αποκλειστικά με τη συγκατάθεση της ίδιας τοπικής Εκκλησίας. Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως δεν υπέβαλε κανένα σχετικό αίτημα προς τον Πατριάρχη Μόσχας, αλλά ούτε και στον μακαριότατο μητροπολίτη Κιέβου Ονούφριο, τον οποίο ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος κατ’ επανάληψιν ανεγνώριζε δημοσίως ως μόνο κανονικό αρχηγό της Ορθοδόξου Εκκλησίας στην Ουκρανία».

Σε κοινή γραμμή

Στην ίδια σκληρή γραμμή τοποθετήθηκε και η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Εκκλησίας.

«Η εν λόγω απόφαση εξεδόθη άνευ συνεννοήσεως με τον Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσιών Κύριλλο και τον μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Ονούφριο και αποτελεί κατάφωρη παραβίαση των κανόνων της Εκκλησίας», αναφέρεται σε ανακοινωθέν της.

Και επιτίθεται ευθέως στον Οικουμενικό Πατριάρχη, λέγοντας ότι «οι ενέργειες αυτές οδηγούν τις σχέσεις μεταξύ των Εκκλησιών Ρωσίας και Κωνσταντινουπόλεως σε αδιέξοδο, δημιουργώντας μια πραγματική απειλή για την ενότητα της Οικουμενικής Ορθοδοξίας. Η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας δηλώνει ότι ολόκληρη την ευθύνη για τις αντικανονικές αυτές ενέργειες φέρει προσωπικά ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος. Η αντίδραση του Πατριαρχείου Μόσχας θα ακολουθήσει πολύ σύντομα».

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου