Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες ανακλήσεις στην 55χρονη ιστορία της Airbus και έρχεται λίγες εβδομάδες μετά την ανακοίνωση ότι το A320 ξεπέρασε το Boeing 737 ως το αεροσκάφος με τις περισσότερες παραδόσεις παγκοσμίως. Τη στιγμή που η Airbus έστελνε το σχετικό δελτίο στους περισσότερους από 350 χειριστές του τύπου, περίπου 3.000 αεροσκάφη A320 βρίσκονταν στον αέρα.
Η επιδιόρθωση αφορά κυρίως επαναφορά σε παλαιότερη έκδοση λογισμικού και θεωρείται σχετικά απλή, ωστόσο πρέπει να γίνει πριν τα αεροσκάφη πετάξουν ξανά, εκτός από μετακινήσεις προς κέντρα επισκευής, σύμφωνα με το δελτίο που έφερε στο φως της δημοσιότητας το Reuters.
Αεροπορικές εταιρείες από τις ΗΠΑ έως τη Νότια Αμερική, την Ευρώπη και την Ινδία δήλωσαν αργά την Παρασκευή ότι οι επισκευές ενδέχεται να προκαλέσουν καθυστερήσεις ή ακυρώσεις πτήσεων.
Η American Airlines, ο μεγαλύτερος χειριστής A320 παγκοσμίως, ανέφερε ότι περίπου 340 από τα 480 αεροσκάφη της χρειάζονται την επιδιόρθωση. Η εταιρεία εκτίμησε ότι τα περισσότερα θα έχουν διορθωθεί έως το Σάββατο, καθώς απαιτούνται περίπου δύο ώρες ανά αεροσκάφος.
Άλλες αεροπορικές εταιρείες δήλωσαν ότι θα αποσύρουν προσωρινά αεροσκάφη από την υπηρεσία για τις επισκευές, όπως η Lufthansa (Γερμανία), η IndiGo (Ινδία) και η easyJet (Ηνωμένο Βασίλειο).
Η Avianca της Κολομβίας ανέφερε ότι η ανάκληση επηρεάζει πάνω από το 70% του στόλου της —περίπου 100 αεροσκάφη— προκαλώντας σημαντικές αναταράξεις τις επόμενες 10 ημέρες και οδηγώντας την εταιρεία να κλείσει τις πωλήσεις εισιτηρίων για ταξίδια έως τις 8 Δεκεμβρίου.
Υπάρχουν περίπου 11.300 αεροσκάφη της οικογένειας A320 σε λειτουργία, συμπεριλαμβανομένων 6.440 του βασικού μοντέλου A320, που πέταξε για πρώτη φορά το 1987. Τέσσερις από τους δέκα μεγαλύτερους χειριστές A320 παγκοσμίως είναι αμερικανικές εταιρείες: American Airlines, Delta Air Lines, JetBlue και United Airlines. Μεγάλοι πελάτες υπάρχουν επίσης σε Κίνα, Ευρώπη και Ινδία.
Για περίπου τα δύο τρίτα των επηρεαζόμενων αεροσκαφών, η ανάκληση θα οδηγήσει θεωρητικά σε σύντομη καθηλώση στο έδαφος, καθώς οι εταιρείες θα επαναφέρουν παλαιότερη έκδοση λογισμικού, ανέφεραν πηγές της βιομηχανίας.
Ωστόσο αυτό συμβαίνει σε περίοδο όπου τα συνεργεία συντήρησης είναι ήδη υπερφορτωμένα, αφού εκατοντάδες Airbus παραμένουν καθηλωμένα λόγω καθυστερήσεων σε άλλες επισκευές κινητήρων ή επιθεωρήσεις. Ο κλάδος αντιμετωπίζει επίσης ελλείψεις προσωπικού.
Ο συντονισμός αυτών των επιδιορθώσεων, ενώ η ζήτηση για ταξίδια είναι υψηλή και τα συνεργεία έχουν ήδη καθυστερήσεις, αναμένεται να αποτελέσει μεγάλη πρόκληση, σύμφωνα με ανώτατο στέλεχος της αεροπορικής βιομηχανίας.
Αναλυτές επισημαίνουν ότι τίθεται και ζήτημα διαθεσιμότητας χώρων συντήρησης.
Η Airbus ανέφερε ότι πρόσφατο περιστατικό με αεροσκάφος A320 αποκάλυψε ότι ηλιακές εκλάμψεις ενδέχεται να αλλοιώσουν δεδομένα κρίσιμα για τη λειτουργία των χειριστηρίων πτήσης.
Πηγές της βιομηχανίας δήλωσαν ότι το περιστατικό που πυροδότησε την έκτακτη ανάκληση αφορά πτήση της JetBlue από Κανκούν (Μεξικό) προς Νιούαρκ (ΗΠΑ) στις 30 Οκτωβρίου, κατά την οποία τραυματίστηκαν αρκετοί επιβάτες έπειτα από απότομη απώλεια ύψους.
Η πτήση πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στην Τάμπα λόγω προβλήματος στον έλεγχο πτήσης και αιφνίδιας μη εντολής καθόδου, οδηγώντας την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (FAA) να ξεκινήσει έρευνα.
Η JetBlue και η FAA δεν σχολίασαν.
Εκπρόσωπος της Airbus εκτίμησε ότι οι επισκευές θα επηρεάσουν περίπου 6.000 αεροσκάφη στο σύνολο, επιβεβαιώνοντας προηγούμενο ρεπορτάζ της Reuters.
Για περισσότερα από 1.000 από αυτά, οι προσωρινές καθηλώσεις ενδέχεται να διαρκέσουν περισσότερο, καθώς ίσως απαιτούν και αλλαγές υλικού (hardware), σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Η αιφνίδια ανάκληση προκάλεσε επιπτώσεις σε όλο τον κόσμο. Στη βόρεια Ευρώπη, πτήση της Finnair καθυστέρησε σχεδόν μία ώρα καθώς οι πιλότοι έλεγχαν ποια έκδοση λογισμικού χρησιμοποιεί το αεροσκάφος.
Στο Παρίσι, η Air France ακύρωσε 35 πτήσεις — περίπου το 5% του ημερήσιου προγράμματός της. Η Volaris στο Μεξικό δήλωσε ότι θα αντιμετωπίσει καθυστερήσεις ή ακυρώσεις για έως και 72 ώρες.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) εξέδωσε επείγουσα οδηγία που καθιστά την επιδιόρθωση υποχρεωτική.
Το A320, που παρουσιάστηκε το 1984, ήταν το πρώτο ευρέως χρησιμοποιούμενο επιβατικό αεροσκάφος με ηλεκτρονικό σύστημα “fly-by-wire”.
Ανταγωνίζεται το Boeing 737 MAX, το οποίο καθηλώθηκε παγκοσμίως για πολλούς μήνες μετά τα δύο θανατηφόρα δυστυχήματα του 2018 και 2019 που αποδόθηκαν σε προβληματικό λογισμικό ελέγχου πτήσης.
Η ζήτηση για αεροσκάφη αυτού του τύπου έχει εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς η οικονομική ανάπτυξη κυρίως στην Ασία έβαλε δεκάδες εκατομμύρια νέους ταξιδιώτες στους αιθέρες.
Αρχικά σχεδιασμένα για λειτουργία μεταξύ μεγάλων κόμβων, τα μονοθέσια αυτά αεροσκάφη υιοθετήθηκαν ευρέως από εταιρείες χαμηλού κόστους και σήμερα αποτελούν κομβικό κομμάτι της παγκόσμιας οικονομίας.
Το δελτίο της Airbus σύμφωνα με το Reuters απέδωσε το πρόβλημα στο σύστημα ELAC (Elevator and Aileron Computer), το οποίο μεταφράζει τις κινήσεις του χειριστηρίου του πιλότου σε εντολές προς τους πηδαλιουχικούς μηχανισμούς στο πίσω μέρος του αεροσκάφους.
Ο κατασκευαστής του υπολογιστή, η γαλλική Thales, δήλωσε ότι ο εξοπλισμός συμμορφώνεται με τις προδιαγραφές της Airbus και ότι η εν λόγω λειτουργία υποστηρίζεται από λογισμικό που δεν είναι υπό την ευθύνη της.
Ειδήσεις Σήμερα
- Κακοκαιρία Adel: Σφοδρή καταιγίδα «χτύπησε» την Αττική – Πτώσεις δέντρων στην Κηφισιά – Πού θα συνεχιστούν τα φαινόμενα
- Συντάξεις Ιανουαρίου: Νωρίτερα η πληρωμή τους – Πότε μπαίνουν τα χρήματα στους λογαριασμούς
- ΑΝΑΛΥΣΗ από τον δρ. Αθανάσιο Δρούγο: Μια στο καρφί και μια στο πέταλο ο Πούτιν
- Αρκάς: Καλημέρα με τον ορισμό του Σαββατοκύριακου
- Γιώργος Αμανατίδης (Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας) στον ΕΤ: Το στοίχημα της ανάπτυξης μετά την απολιγνιτοποίηση

