Powered by

quattroruote

#Tags: |

Οδηγούμε το υβριδικό Lexus UX

08/11/19 12:42 | UPD 08/11/19 12:42

Davide Comunello • Φωτογραφίες: Massimiliano Serra

Από τη στιγμή που τα Lexus είναι αυτοκίνητα πολυτελείας, η προσδοκία για το επίπεδο ποιότητας είναι μεγάλη. Το νέο UX, δεν απογοητεύει.

Με το νέο UX η Lexus εισέρχεται στα μεσαία crossover μοντέλα, διαθέτοντας μία ιδιαίτερη σχεδιαστική φιλοσοφία και σύστημα κίνησης αποκλειστικά υβριδικής τεχνολογίας. Στα μείον του ο περιορισμένος χώρος για επιβάτες και αποσκευές και η απουσία τεχνολογικών gadgets

Η αποστολή της Lexus στην κατηγορία των premium μεσαίων οχημάτων ελεύθερου χρόνου δεν είναι και εύκολη. Η ιαπωνική εταιρεία έχει σαν στόχο να κατακτήσει ένα σημαντικό κομμάτι των πωλήσεων, κάτι όχι ιδιαίτερα εύκολο, καθώς έχει να αντιμετωπίσει αρκετά σημαντικούς αντίπαλους, όπως τα Audi Q3, BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA, Volvo XC40, αλλά και πιο mainstream μοντέλα όπως το Kia Niro και το Toyota CH-R έχοντας στη φαρέτρα του έναν και μόνο κινητήρα υβριδικής τεχνολογίας.

Η προσπάθεια σαφώς και δεν είναι εύκολη, αλλά για το Lexus UX μεταφράζεται σε μία ακόμα πρόκληση, καθώς εισέρχεται σε αχαρτογράφητα νερά. Σε αυτή την μεγάλη λίστα από εναλλακτικές προτάσεις, το νέο μοντέλο της εταιρείας έχει να αντιπαραθέσει την τολμηρή εμφάνιση, αμάξωμα με συμπαγείς διαστάσεις που φέρει έντονες ακμές και μπόλικα πλαστικά προστατευτικά τμήματα. Αρκετοί θα το δουν ως μία πολύ τολμηρή προσέγγιση, οι πιο προχωρημένοι θα το θεωρήσουν απλά διακριτικό, υπερασπιζόμενοι ότι διαθέτει μία ισχυρή προσωπικότητα.

Κάθε ένας επιλέγει μία από τις δύο παραπάνω προσεγγίσεις, ανάλογα τις ανάγκες του. Γεγονός είναι ότι η σχεδιαστική φιλοσοφία του UX με τα όποια χαρακτηριστικά, όπως τα πίσω φώτα που αποτελούνται από 120 συνολικά λαμπτήρες LED, θα δώσει την ανάλογη ώθηση στις συνολικές πωλήσεις της ευρωπαϊκής αγοράς, για να φτάσουν το ψυχολογικό όριο των 100.000 μονάδων μέχρι το 2020.

Το UX αποτελεί το τέταρτο μέλος από την γκάμα της Toyota που διαθέτει την μεταβλητή πλατφόρμα TNGA, μετά τα CH-R, Corolla και Prius, στην εξελιγμένη της μορφή με κωδικό GA-C. Ακόμη και σε επίπεδο κινητήρα, οι συγγένειες συνεχίζονται καθώς κάτω από το καπό του UX βρίσκεται ένας τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας 2.0 λίτρων, με κύκλο λειτουργίας Atkinson που συνεργάζεται με ένα ηλεκτρικό μοτέρ που τροφοδοτείται από μπαταρία νικελίου-υδριδίουμετάλλου απόδοσης 1,2 kWh . Το σύστημα μετάδοσης αποτελείται από ένα κιβώτιο συνεχούς μεταβαλλόμενης σχέσης (e-CVT), το οποίο διαθέτει και τα αντίστοιχα paddles στο τμόνι. Η συνολική απόδοση του κινητήρα είναι 184 ίπποι και αποτελεί τη μοναδική έκδοση που εισάγεται στη χώρα μας, σε ότι αφορά τα μηχανικά σύνολα. Στην ελληνική αγορά εισάγονται τόσο η δικίνητη έκδοση του UX, σε τέσσερα επίπεδα εξοπλισμού και η τετρακίνητη AWD σε τρία. Για την τελευταία να αναφέρουμε ότι διαθέτει το σύστημα τετρακίνησης (e-Four), με την κατανομή να ρυθμίζεται από το σύστημα δυναμικής ευστάθειας VSC, με δυνατότητα μεταφοράς τη ροπής έως και 80% στον άξονα και με ταχύτητα έως τα 70 χλμ./ώρα.

Ακόμα και από τη βασική έκδοση το Lexus UX διακρίνεται για την προσεγμένη εικόνα στο εσωτερικό, που μπορεί να μην έχει τον premium χαρακτήρα των μεγαλύτερων μοντέλων της φίρμας, εν τούτοις χαρακτηρίζεται από τα άριστης ποιότητας υλικά, αλλά και την ίσως υπερβολική σε ποσότητα ύπαρξη των χειριστηρίων. Από τη λίστα των ηλεκτρονικών gadgets δεν λείπουν τα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED Matrix, το Head-Up Display με οθόνη 8 ιντσών, τα πολυάριθμα συστήματα ασφάλειας (στάνταρ με το πακέτο Lexus Safety +), ενώ η άνεση των δερμάτινων και θερμαινόμενων καθισμάτων είναι παροιμιώδης. Και όμως, υπάρχει κάτι διαφορετικό και αναπόφευκτο, όπως οι περιορισμένοι χώροι των επιβατών, ιδίως σε ότι αφορά το πλάτος. Ειδικά στη δεύτερη σειρά καθισμάτων, όπου η κεκλιμένη γραμμή της οροφής περιορίζει την ορατότητα και τον διαθέσιμο χώρο για τα κεφάλια, κυρίως σε επιβάτες με ύψος πάνω από το μέσο όρο. Κάτι αντίστοιχο βρίσκεται και στο πορτμπαγκάζ, όπου η χωρητικότητά του είναι υποδεέστερη σε σχέση με τον μέσο όρο της κατηγορίας (247 λίτρα, εκ των οποίων το 1/4 βρίσκεται κάτω από το δάπεδο φόρτωσης). Επίσης, ένα άλλο «γκρίζο» σημείο αφορά την εμμονή της Lexus να τοποθετεί το δύσχρηστο και ανακριβές touchpad, την επιφάνεια επιλογής πληροφοριών για το infotainment, όπως επίσης και η απουσία υποστήριξης για τα Apple CarPlay και Android Auto.
Από την άλλη, το UX βρίσκεται στο στοιχείο του, κυρίως στις αστικές διαδρομές και ικανοποιεί με την οικονομία καυσίμου όσους κάνουν προσεκτική οδήγηση. Όπως και στα υπόλοιπα υβριδικά μοντέλα της Lexus, έτσι και εδώ, η λειτουργία του κινητήρα είναι απροβλημάτιστη, προσφέροντας μία χαλαρή και άνετη οδήγηση. Σε συνθήκες έντονης κυκλοφορίας, ο θερμικός κινητήρας δουλεύει σε εντατικούς ρυθμούς, αφήνοντας το ηλεκτρικό μοτέρ να διαχειριστεί την λειτουργία coasting.

Το κιβώτιο e-CVT κρατάει τις στροφές περιστροφής πολύ χαμηλά, οπότε ο οδηγός απολαμβάνει την κορυφαία κύλιση και ταξιδεύει ξεκούραστα. Πάντως τόσο σε χειροκίνητη λειτουργία, όσο και στα προγράμματα Sport και Sport +, η αίσθηση παραμένει αναλλοίωτη, όπως και ο χαρακτήρας του ιαπωνικού crossover που δεν είναι σε καμία περίπτωση δυναμικός. Με το σκεπτικό αυτό, οι τεχνικοί της εταιρείας έχουν τοποθετήσει και ενεργό σύστημα διαχείρισης του ήχου του βενζινοκινητήρα (Active sound control), αλλά μάταια.
Στο θέμα της κατανάλωσης, το UX καταφέρνει να χτυπήσει στα ίσια άλλα μοντέλα της κατηγορίας, πετυχαίνοντας μέσο όρο 6,1 λίτρα/100 χλμ. Τα ίδια χαμηλά επίπεδα διατηρούνται στην πλειοψηφία των διαδρομών, είτε σε εθνικό δίκτυο, είτε σε επαρχιακούς δρόμους.

Τέλος, ένα επιπλέον στοιχείο που προωθεί την ούτως ή άλλως εξαιρετική αξιοπιστία των μοντέλων Lexus, αποτελεί η πρόσθετη εγγύηση Hybrid Service, με κάλυψη έως και δέκα χρόνια (ή 250.000 χιλιόμετρα) σε υβριδικά και μηχανικά μέρη που δεν υπόκεινται σε φθορά, εφόσον η συντήρηση πραγματοποιείται σε επίσημο δίκτυο. Για την μπαταρία, από την άλλη πλευρά, δεν υπάρχουν όρια χιλιομέτρων.

Το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας του UX είναι ουσιαστικά το ίδιο που χρησιμοποιείται και σε άλλα μοντέλα της Lexus, από το οποίο κληρονομεί τόσο τα πλεονεκτήματα (όπως η υψηλή οπτική ποιότητα), όσο και τα ελαττώματα. Μεταξύ των τελευταίων, υπάρχει ασφαλώς το touchpad που είναι τοποθετημένο στην κεντρική κονσόλα ανάμεσα από τα δύο εμπρός καθίσματα. Η χρήση του είναι παρόμοια με ενός mouse, ενώ για την λειτουργία του χρειάζεται ο οδηγός να κάνει την χαρακτηριστική κίνηση είτε με δύο δάκτυλα, είτε με τον δείκτη με σκοπό ο κέρσορας να ενεργοποιηθεί στην οθόνη των 10,3 ιντσών, η οποία περιλαμβάνεται στο προαιρετικό πακέτο F Sport. Η συγκεκριμένη λύση δεν θεωρείται και ιδιαίτερα ακριβής και ο χρήστης δεν έχει το αντίστοιχο feedback για να διευκολύνει την επιλογή των εικονιδίων διεπαφής. Αντίθετα, καταλήγει στο να περιπλέκει τα πράγματα με υπερβολική ευαισθησία, καθώς ο κέρσορας χοροπηδά από τη μία θέση στην άλλη. Προσθέστε επίσης και την πλήρη απουσία εναλλακτικών λύσεων, καθώς δεν υποστηρίζονται τα πρωτόκολλα Apple CarPlay και το Android Auto, ένα σημαντικό μειονέκτημα για ένα νέο μοντέλο. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή στο μέλλον αναμένεται η τοποθέτησή τους, χωρίς να έχει ανακοινωθεί κάτι πιο συγκεκριμένο. Πάντως δεν λείπουν η ασύρματη φόρτιση για smartphone και το υψηλής πιστότητας ηχοσύστημα Mark Levinson Premium Surround με 14 ηχεία.

Από τη στιγμή που τα Lexus είναι αυτοκίνητα πολυτελείας, η προσδοκία για το επίπεδο ποιότητας είναι μεγάλη. Το νέο UX δεν απογοητεύει, ειδικά στο χώρο των επιβατών με το ταμπλό να είναι επενδεδυμένο από μαλακά υλικά και διακοσμημένο με ραφές, τα χειριστήρια να είναι καλά κατασκευασμένα και λειτουργούν ικανοποιητικά και τα καθίσματα είναι επενδυμένα με περφορέ λευκό δέρμα. Υπάρχουν επίσης λεπτομέρειες που υποδηλώνουν την προσοχή των τεχνικών της εταιρείας, όπως ο ειδικός μηχανισμός που επιβραδύνει το κλείσιμο των παραθύρων που επιβραδύνει την πορείας τους πλησιάζοντας το πλαίσιο των θυρών ή οι υαλοκαθαριστήρες που σταματούν αυτόματα όταν ανοίγουν οι πόρτες για να προστατεύσουν τους επιβάτες από το να βραχούνε. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν στοιχεία περιορισμού του κόστους, όπως η απουσία επένδυσης στη θήκη για τα μικροαντικείμενα, η τσέπη που υπάρχει μόνο στην πλάτη του καθίσματος του συνοδηγού και το φθηνής κατασκευής κάλυμμα του χώρου αποσκευών.

Copy link
Powered by Social Snap