Με αυτά τα λόγια, ο γιος του Ανδρέα Βουτσινά, ο εικαστικός Μάριος-Aγγελος Βουτσινάς, ανοίγει το μεγάλο ταξίδι στη ζωή και στο έργο του πατέρα του. Τον πολυσχιδή αυτόν κόσμο φωτίζει η έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς», σε επιμέλεια της Iριδας Κρητικού, του Σταμάτη Γκίκα και του ίδιου του Μάριου-Aγγελου Βουτσινά, που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Βουλής στην Γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Eνωσης.

Η προσωπικότητα του Ανδρέα Βουτσινά (Χαρτούμ, 1932 – Αθήνα, 2010), που δύσκολα κατατάσσεται σε μία μόνο κατηγορία, παρουσιάζεται ως ελάχιστος φόρος τιμής στα δεκαπέντε χρόνια από τον θάνατό του. Ο ίδιος υπήρξε διεθνής θεατράνθρωπος, με εκρηκτική εξωστρέφεια και βαθιά καλλιτεχνική παιδεία, συνεργάτης των σημαντικότερων μορφών του παγκόσμιου θεάτρου. Oπως μας περιγράφει ο κ. Μάριος-Aγγελος Βουτσινάς, «κάθε χρόνο απονέμεται μία υποτροφία στο όνομα του πατέρα μου, Ανδρέας Βουτσινάς. Ωστόσο, πολλές φορές οι νέοι που καταθέτουν υποψηφιότητα δεν γνωρίζουν πραγματικά ποιος ήταν. Τα τελευταία χρόνια σπάνια λαμβάνω μια ολοκληρωμένη απάντηση. Για αυτό θεώρησα σημαντικό να δημιουργηθεί αυτή η έκθεση», σημειώνει ο ίδιος και μας εισάγει στο σύμπαν του μεγάλου Ελληνα δημιουργού του 20ού αιώνα, όπως αυτό ξετυλίγεται στις δύο αίθουσες της Ελληνοαμερικανικής Ενωσης.

Στην Γκαλερί Κέννεντυ, ακολουθούμε τον εκρηκτικό και πολυτάλαντο βίο του δημιουργού, απολαμβάνοντας άγνωστες λεπτομέρειες μέσα από τα πολύτιμα και εφήμερα αντικείμενα των εμμονικών συλλογών του, τις επιστολές και τα άλλα προσωπικά κατάλοιπα και τεκμήρια της πυκνής καθημερινότητάς του. Από την έκθεση, μεταξύ άλλων, ξεχωρίζουν είκοσι πέντε λαμπερά ιδιοσυγκρασιακά του πορτρέτα, φιλοτεχνημένα από τους εντιμότατους φίλους του, όπως τους Γ. Τσαρούχη, Lila de Nobili, Αλέκο Φασιανό, Παύλο Σάμιο. Παράλληλα, παρουσιάζονται πενήντα διεθνείς προσωπικότητες -από τον Λι Στράσμπεργκ, τον Τζέιμς Ντιν, τον Μάρλον Μπράντο και τη Μέριλιν Μονρό, ως τον Ελία Καζάν, την Τζέιν Φόντα, τον Φεντερίκο Φελίνι και τον Ζυλ Ντασέν- που συνδέθηκαν επίσης στενά μαζί του και με το έργο του. Στην Γκαλερί Χατζηκυριάκου-Γκίκα τη σκυτάλη παίρνουν η θεατρική δημιουργία και τα έργα που σηματοδότησε η αξέχαστη παρουσία του Ανδρέα Βουτσινά ως μαθητή, δασκάλου και σκηνοθέτη.
Για τις ανάγκες της έκθεσης καταγράφηκαν περισσότερα από 180 θεατρικά, από τα οποία περίπου 75 παρουσιάζονται. Μέσα από τεκμήρια ακολουθούμε τα χρόνια της Αμερικής, του Χόλιγουντ, του Μπρόντγουεϊ και του Actors Studio· η περίοδος του Παρισιού, όπου ίδρυσε το θρυλικό Théâtre des Cinquante, αλλά και οι ελληνικές συνεργασίες που άφησαν εποχή στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στην Πάτρα και την Επίδαυρο. Μακέτες, σκηνικά, σχέδια, προγράμματα και φωτογραφίες αποκαλύπτουν τον τρόπο δουλειάς του και τις συνεργασίες του με κορυφαίες Ελληνίδες ηθοποιούς, από τη Δέσπω Διαμαντίδου και τη Μελίνα Μερκούρη έως την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και τη Φιλαρέτη Κομνηνού.

Συνεργασία πατέρα, γιου
«Ανεξίτηλη» για τον Μάριο-Αγγελο Βουτσινά αποτελεί η συνεργασία του με τον πατέρα του στην παράσταση «Τρεις ψηλές γυναίκες», με τις Ζωή Λάσκαρη, Ελένη Χατζηαργύρη και Κατερίνα Μαραγκού. «Τότε εγώ έκανα τα σκηνικά και εκείνος τη σκηνοθεσία. Η σχέση μας ήταν θυελλώδης», παραδέχεται. Παρ’ όλα αυτά, εκείνη η κοινή δημιουργία έμεινε χαραγμένη: «Θυμάμαι πως μας μάζεψε όλους και είπε: “Εδώ δουλεύουμε μαζί. Βρισκόμαστε στο ίδιο σκαλοπάτι, στο ίδιο σανίδι. Δεν υπάρχει κανείς πιο πάνω ή πιο κάτω. Αν κάποιος κάνει λάθος, θα είναι εις βάρος όλων. Σε αυτή τη συνεργασία είμαστε ίσοι”. Αυτή η στάση και ο τρόπος δουλειάς του με καθόρισαν».
Info
Διάρκεια έκθεσης έως 24/1/2026- Γκαλερί Ελληνοαμερικανικής Ενωσης (Μασσαλίας 22, Αθήνα).
Είσοδος ελεύθερη.
Πληροφορίες: 2103680972, www.hau.gr
Ειδήσεις Σήμερα
- Γερμανικές αποζημιώσεις: Εξώδικο στο υπουργείο Δικαιοσύνης για εκτέλεση της απόφασης του 1997
- Παναιτωλικός – Ολυμπιακός 0-1: Ο Ελ Κααμπί έδωσε το τρίποντο [βίντεο]
- Κίμπερλι Γκιλφόιλ: Η Ελλάδα αναδεικνύεται σε δυναμικό κέντρο για την ενέργεια και την καινοτομία
- Παγκόσμιο χρυσό για τους «Πάνθηρες» του ΑΠΘ

