Αυτό συμβαίνει και στη νέα έκθεση που εγκαινιάσθηκε με επιτυχία και φιλοξενείται στην γκαλερί artworx στην Κηφισιά. Μια εικαστική συνάντηση με «Αποψη» (Apopsi), όπως είναι ο τίτλος της ομώνυμης έκθεσης, που επιμελούνται η Ιζαμπέλα Φρανσές και η Μαρία Ξανθάκου όπου συνυπάρχουν οι καταξιωμένοι εικαστικοί:(με αλφαβητική σειρά) Αγγελος Αντωνόπουλος, Νίκος Κασκούρας, Ράνια Ράγκου και Μανόλης Χάρος. Τέσσερις διαφορετικές φωνές που διασταυρώνονται σε έναν κοινό χώρο, χωρίς να απαρνιούνται το ιδιαίτερο βλέμμα τους.

Οπως μας λένε οι δύο επιμελήτριες της έκθεσης: «Η Αποψη (Apopsi) είναι μια ευρεία έννοια, που μπορεί να εμπεριέχει διαφορετικές οπτικές. Στην προκειμένη περίπτωση λειτουργεί ως θεματικός και νοηματικός άξονας, χωρίς να επιβάλει αφηγηματική ή αισθητική ομοιομορφία. Αντίθετα, η έκθεση αναδεικνύει το εύρος και την πολυμορφία της σύγχρονης εικαστικής γλώσσας, καθώς οι καλλιτέχνες, ο καθένας με τον δικό του τρόπο, προσφέρουν μία μορφοποιημένη εκδοχή του τι σημαίνει να βλέπεις, να σκέφτεσαι και να παρεμβαίνεις μέσα από την τέχνη. Η άποψη εδώ δεν είναι μόνο θέση, αλλά και απόσταση, γωνία, εστίαση – μια μορφή πνευματικής στάσης απέναντι στο φαινόμενο, το ίχνος ή το συναίσθημα. Οι τέσσερις καλλιτέχνες της τωρινής μας έκθεσης έχουν συνθέσει μια ενότητα μορφών και τοπίων που απεικονίζουν μια σουρεαλιστική άποψη των θεμάτων τους και της έμπνευσης τους αναδεικνύοντας έναν υποσυνείδητο φυσικό κόσμο σε ονειρικό περιβάλλον. Οι Αντωνόπουλος, Κασκούρας και Ράγκου εστιάζουν κυρίως στο πορτρέτο, διερευνώντας τα όρια της αναπαράστασης, της ταυτότητας και της ψυχογραφίας. Αντίθετα, ο Χάρος προσεγγίζει το τοπίο, δίνοντας στον χώρο της φύσης συναισθηματική χροιά και ατμόσφαιρα».
Τα θέματα
Τα έργα του Αγγελου Αντωνόπουλου προέρχονται από τη σειρά των πορτρέτων. Ο καλλιτέχνης ασχολείται με το προφίλ το οποίο κουβαλάει μια διαφορετική μορφή του εικονιζόμενου. «Συνήθως ακόμα και το δικό μας πορτρέτο δεν το αναγνωρίζουμε, ενώ υπάρχει ακρίβεια στη διατύπωση. Δεν είμαστε εξοικειωμένοι με την εικόνα του προφίλ μας», λέει ο Αγγελος Αντωνόπουλος και συνεχίζει: «Εντός του πορτρέτου συχνά προσθέτω στοιχεία, συχνά ανάγλυφα που αφορούν τον εικονιζόμενο, ή δημιουργώ ιστορίες, που έχουν ρομαντική διάθεση επιστροφής στο παρελθόν. Η αρχιτεκτονική των σπιτιών που εμπεριέχονται εντός του πορτρέτου είναι μιας άλλης εποχής και θυμίζουν αφήγηση ενός παραμυθιού». Πράγματι το στοιχείο του θραύσματος, του αποσπασματικού είναι εμφανές, ενώ στην εξωτερική επιφάνεια προσθέτει γραμμικά στοιχεία σαν μηχανολογικά σχέδια, «ως αντιπαράθεση ανάμεσα στο ονειρικό και το πραγματικό, την ποίηση και τον ορθολογισμό που έχει η ίδια η ζωή μας», όπως σημειώνει ο ίδιος.

Από την πλευρά του ο Νίκος Κασκούρας, στα δικά του εξίσου ανθρωποκεντρικά έργα, καταθέτει άλλου είδους πορτρέτα, με αφαιρετική διάθεση. Εύληπτα, με έντονα περιγράμματα, συχνά κατακερματισμένα, χωρίς φιοριτούρες, με τις διαβαθμίσεις του λευκού και του μαύρου να κυριαρχούν, τα πορτρέτα του καλλιτέχνη, αναδεικνύουν το ελάχιστο ως πρωταρχικό στην τέχνη και διηγούνται τις δικές τους ιστορίες, που μένει να ανακαλύψει ο αποδέκτης. Με έντονα ψυχογραφικά και μεταφυσικά στοιχεία, εκφράζουν εσωτερικά δράματα, αλλά και στιγμές ανάτασης.

Το έργο της Ράνιας Ράγκου συνδυάζει τη ζωγραφική με την εμπειρία των νέων μέσων σε έναν πειραματικό υβριδικό χώρο. Απαλλαγμένη από παραδοσιακές αγκυλώσεις εξερευνά ζητήματα ταυτότητας, μνήμης αλλά και συλλογικής εμπειρίας του σύγχρονου ανθρώπου διαμορφωμένη μέσα από την μυθολογία, την ιστορία, αλλά και την επαφή του με τα ΜΜΕ και τη μυθοπλασία. Τα έργα της έχουν μια πολυεπίπεδη ανάγνωση, εστιάζοντας στο παλίμψηστο των πολιτισμών, των εμπειριών και της μνήμης (πραγματικής και μη) και στην ανασύνθεση της πραγματικότητας σε νέες μορφές. Η ίδια χαρακτηρίζει τη γραφή της ως αφηρημένο ρεαλισμό.

INFO: «Αποψη». Διάρκεια έκθεσης: ως 30 Ιουνίου. artworx: Κολοκοτρώνη 1, Κηφισιά (1ος όροφος), τηλ. 2106236721. Ωρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00-20:00, Τετάρτη, Σάββατο: 10:00-16:00.
Με έμπνευση από τα Κύθηρα
Ο Μανόλης Χάρος παρουσιάζει μια σειρά τοπίων εμπνευσμένων κατά κύριο λόγο από το αγαπημένο του νησί, τα Κύθηρα, όπου και γεννήθηκε. Εικόνες που αιχμαλωτίζουν την ομορφιά του τόπου και απελευθερώνουν τη ματιά του θεατή τους. Μνήμες απόδρασης που μεταφέρουν την αίσθηση του ταξιδιού. Σημεία φυγής και διαφυγής από την καθημερινότητα, που ανοίγουν τη σκέψη και προκαλούν το συναίσθημα. Ορίζοντες, θάλασσες, κομμάτια του χρόνου που είχαν την τύχη να παγώσουν πάνω στα τελάρα του καλλιτέχνη.