Ο καταξιωμένος εικαστικός Παύλος Σάμιος μιλά στον Ελεύθερο Τύπο

08/10/18 • 21:47 |

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ

Τρεις σχεδόν μήνες ύστερα από την καταστροφική πυρκαγιά στο Μάτι, ο Παύλος Σάμιος στέλνει τα δικά του οικολογικά μηνύματα μέσα από τη νέα του έκθεση, που ωστόσο στηρίζεται σε μια παλιότερη ενότητα δουλειάς του που είχε δημιουργήσει στο Παρίσι το 1991-92, αλλά παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Τρεις σχεδόν μήνες ύστερα από την καταστροφική πυρκαγιά στο Μάτι, ο Παύλος Σάμιος στέλνει τα δικά του οικολογικά μηνύματα μέσα από τη νέα του έκθεση, που ωστόσο στηρίζεται σε μια παλιότερη ενότητα δουλειάς του που είχε δημιουργήσει στο Παρίσι το 1991-92, αλλά παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Πρόκειται για τον κύκλο που έχει τίτλο «Της γης οι ερωτευμένοι» («Les amoureux de la terre»), την οποία παρουσιάζει στο χώρο τέχνης της Εθνικής Ασφαλιστικής ΣΤΟart Κοραή από τις 9 Οκτωβρίου (19.00).

Ο συγκεκριμένος κύκλος έργων παρουσιάστηκε στην γκαλερί Samy Kinge του Παρισιού το 1992, μια χρονιά σταθμό στην πορεία του Παύλου Σάμιου, καθώς τότε, ύστερα από 14 χρόνια γόνιμης καλλιτεχνικής παρουσίας στη Γαλλία, αποφάσισε να επιστρέψει στη γενέτειρά του.

«Ηθελα να δείξω την περιβαλλοντική καταστροφή που έρχεται, αλλά και την αντίστροφη κατάσταση: ένα νέο ελπιδοφόρο ξεκίνημα. Τότε δεν είχε γίνει ακόμη γνωστή στο ευρύ κοινό όλη αυτή η ιστορία της ασύδοτης χρήσης των φυσικών πόρων. Πίστευα, όμως, ότι με τον τρόπο ζωής του δυτικού κόσμου ήταν ανάγκη να φωτίσω το γεγονός, να δώσω αυτή την προβληματική στη ζωγραφική μου με μια διάσταση υπαρξιακή», λέει σήμερα ο δημιουργός που επαναφέρει στο μεσοπολεμικό μέγαρο της «ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ» τη συγκεκριμένη ενότητα έργων.

Πρόκειται για μια δουλειά στην οποία ο ζωγράφος εκδηλώνει τις οικολογικές του ανησυχίες και τις μεταφέρει στον καμβά με έναν ιδιαίτερο τρόπο, στον οποίο ο έρωτας γίνεται κινητήριος δύναμη. Είναι ο έρωτας για τη φύση, τη ζωή, τα δάση, τη θάλασσα. Και είναι «Της γης οι ερωτευμένοι» που θα αναλάβουν δράση, θα την αγκαλιάσουν και θα γίνουν οι σωτήρες της. Μια δουλειά δραματικά επίκαιρη στις μέρες μας και ειδικότερα μετά την καλοκαιρινή, καταστροφική πυρκαγιά στο Μάτι, μέσα από την οποία ο Παύλος Σάμιος αφυπνίζει μεν, στέλνοντας παράλληλα τα δικά του θετικά μηνύματα.

Μια ενότητα που έχει δύο όψεις. Από τη μία στα έργα του Παύλου Σάμιου ο άνθρωπος βρίσκεται -ανάμεσα στις τεχνολογικές του ανακαλύψεις (αυτοκίνητα, αεροπλάνα, πλοία) και τη φύση- εγκλωβισμένος στο περιβάλλον που ο ίδιος κατασκεύασε. Μόνος, μετέωρος σ’ ένα δάσος από κομμένα δέντρα, ρίχνει με το τσεκούρι του και το τελευταίο δέντρο χτυπώντας μεταφορικά και την τελευταία ελπίδα. Παράλληλα, οι φωτιές καταπίνουν την ύστατη ανάσα.

Από την άλλη, ο άνθρωπος επιχειρεί την επανένωσή του με τη φύση, μέσα από απλές κινήσεις αγάπης, το φύτεμα ενός δέντρου, το πότισμά του, το ψάρεμα, την καθημερινή βόλτα με το ποδήλατο. Είναι η νοσταλγική αναζήτηση του χαμένου παραδείσου. Η στιγμή που από απλός εργαζόμενος, ξυλοκόπος, ψαράς, μαραγκός, ο άνθρωπος μετατρέπεται σε πρωταγωνιστή-σωτήρα της φύσης και των στοιχείων της. Είναι τότε που η εσωτερική θλίψη και η μελαγχολία του μετατρέπονται σε χαμόγελο και αισιοδοξία.

«Η ιδιαιτερότητα του Σάμιου έγκειται στο ότι συνδυάζει τη δυναμική εξπρεσιονιστική χειρονομία και το βαθύ χρωματικό λυρισμό. Πολιτικοποιημένος αλλά όχι προπαγανδιστής μιας πολιτικής ιδέας μοιράζεται καλλιτεχνικά ανάμεσα στις δυνατότητες του χάους που του προσφέρει η εικόνα αλλά και στην ανάγκη για την ύπαρξη μιας στοιχειώδους δομής της εικόνας. Επιχειρεί έναν αναστοχασμό και της εποχής και των αισθητικών χαρακτηριστικών που επιβίωσαν στη βάση της εικονογραφίας που κατέχει από τα πρώτα του. Είναι μια ζωγραφική που αγωνίζεται να καταστήσει εικόνα τις πιο αποτρόπαιες πράξεις του ανθρώπου και να μεταμορφώσει τον υπαρξιακό φόβο σε καταπράυνση», σημειώνει ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς.

Info

«ΤΗΣ ΓΗΣ ΟΙ ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΟΙ»
Εκθεση ζωγραφικής του Παύλου Σάμιου
ΕΓΚΑΙΝΙΑ: 9 Οκτωβρίου, 19.00
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ: Εως 8 Νοεμβρίου
ΠΟΥ: ΣΤΟart (Στοά Κοραή 4, εντός της στοάς)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Τηλ.: 2103252352, www.stoart.gr

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής