δείτε τα στοιχεία

Αντρικές μπίζνες η show business: Μόλις το 24% των ταινιών πέρυσι είχε πρωταγωνίστριες γυναίκες

28/02/18 • 09:24 | UPD 28/02/18 • 09:24

Η πρώτη φορά που μια γυναίκα απέσπασε υποψηφιότητα για το Οσκαρ φωτογραφίας είναι φέτος. Πρόκειται για τη Ρέιτσελ Μόρισον που υπογράφει τη φωτογραφία της ταινίας «Mudbound».

Παράλληλα, η Γκρέτα Γκέργουιγκ που διεκδικεί την Κυριακή το Οσκαρ σκηνοθεσίας είναι μόλις η πέμπτη γυναίκα στα 90 χρόνια των βραβείων που βλέπει το όνομά της στη συγκεκριμένη πεντάδα. Μόλις μία από αυτές έχει τιμηθεί με το χρυσό αγαλματίδιο, η Κάθριν Μπίγκελοου, για το «Hurt Locker» το 2010. Μπορεί τα φλας να αστράφτουν στις πρωταγωνίστριες με τις πανάκριβες και τολμηρές τουαλέτες, αλλά η αλήθεια είναι ότι το γυναικείο φύλο παραμένει στις μέρες μας αδύναμο στην αμερικανική κινηματογραφική βιομηχανία.

Πρόσφατη έρευνα του Κέντρου για τις Γυναίκες στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο έδειξε ότι μόλις 24% των ταινιών του περσινού box office είχε γυναίκες πρωταγωνίστριες και αυτό το ποσοστό είναι μειωμένο σε σχέση με το 2016 κατά 5%. Στο 58% αυτών των ταινιών πρωταγωνιστές είναι άνδρες και στο υπόλοιπο 18% πρώτο ρόλο παίζει ομάδα ηθοποιών (ensemble) και όχι κάποιοι μεμονωμένοι.

«Είναι δυο φορές πιο πιθανό να δείτε άνδρες πρωταγωνιστές όταν πηγαίνετε στους κινηματογράφους για να δείτε ταινίες», διαπιστώνει η έρευνα. Ενα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι όταν άνδρες υπογράφουν τη σκηνοθεσία και το σενάριο μιας ταινίας το ποσοστό των γυναικών πρωταγωνιστριών πέφτει στο 20%. Αντιθέτως, όταν γυναίκες σκηνοθετούν και γράφουν τα σενάρια, γυναίκες θα είναι εκείνες που θα αναλάβουν τους πρωταγωνιστικούς ρόλους κατά 45%. Σημειώστε επίσης ότι αν μια παραγωγή προέρχεται από μεγάλο στούντιο, το ποσοστό των γυναικών που πρωταγωνιστούν φτάνει το 35%, ενώ, όταν μια παραγωγή είναι ανεξάρτητη, το ποσοστό ανεβαίνει στο 65%. Τα αντίστοιχα νούμερα για τους άνδρες είναι 54% συμμετοχή στις παραγωγές των μεγάλων στούντιο και 46% στις ανεξάρτητες παραγωγές.

Μεγάλο ενδιαφέρον έχουν και οι ηλικίες των κινηματογραφικών ηρώων που ενσαρκώνονται στις ταινίες σε σχέση με το φύλο τους. Εχετε ακούσει προφανώς γυναίκες ηθοποιούς να υπογραμμίζουν ότι στο Χόλιγουντ δεν υπάρχουν ρόλοι για αυτές όταν περάσουν τα 40 τους χρόνια. Η έρευνα επιβεβαιώνει τη διαπίστωση και σημειώνει: Οι άνδρες πρωταγωνιστές βρίσκονται στα 30 τους κατά 31% και στα 40 τους κατά 27%. Οι γυναίκες βρίσκονται στα 20 τους χρόνια σε ποσοστό 32% και στα 30 τους χρόνια σε ποσοστό 25%. Είναι πιο πιθανό να βρείτε γυναίκες στην κωμωδία (30%) και το δράμα (30%) και λιγότερο πιθανό σε ταινίες δράσης (17%), θρίλερ (13%), animation (4%) και επιστημονικής φαντασίας (4%).

Από την άλλη πλευρά, περισσότερες είναι οι μη λευκές πρωταγωνίστριες στις ταινίες του 2017 σε σχέση με εκείνες μία χρονιά πριν. Οι μαύρες πρωταγωνίστριες αυξήθηκαν από το 14% το 2016 στο 16% το 2017, εκείνες που κατάγονται από τη Λατινική Αμερική πύκνωσαν τις πρωταγωνιστικές τους εμφανίσεις από 3% το 2016 στο 7% το 2017, όπως και οι Ασιάτισσες από το 6% το 2016 στο 7% το 2017.

Αυτό βέβαια δεν φαίνεται να είναι και κάποια μεγάλη κατάκτηση των μη λευκών ηθοποιών, καθώς το 68% όλων των γυναικείων χαρακτήρων στις ταινίες του box office ήταν πέρυσι λευκές. Αν πάμε στις ηρωίδες που παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε ταινίες, το ποσοστό αυξάνει στο 74%. Σκεφτείτε ότι αυτό το 68% των λευκών γυναικών που παίζουν στις ταινίες του 2017 είναι μειωμένο σε σχέση με το 2016, το οποίο έφτασε το 76%!

Δείτε ακόμα μερικά στοιχεία που προέκυψαν από την έρευνα και φανερώνουν πώς χτίζεται το προφίλ ανδρών και γυναικών στις ταινίες που βλέπουμε στη μεγάλη οθόνη. Είναι πιο σαφής η οικογενειακή κατάσταση μιας γυναίκας από ό,τι ενός άνδρα σε ποσοστό 53% έναντι 40%, ενώ πιο σαφής είναι η επαγγελματική ιδιότητα στους άνδρες σε σχέση με τις γυναίκες σε ποσοστό 78% έναντι 63%.

Πιο συχνά στις ταινίες βλέπουμε τους άνδρες στον εργασιακό τους χώρο παρά τις γυναίκες (69% έναντι 55%), ενώ είναι επίσης πιο πιθανό οι άνδρες να έχουν στόχους που αφορούν στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία σε σχέση με τις γυναίκες (42% έναντι 34%). Οσον αφορά στους στόχους που αφορούν στην προσωπική ζωή των κινηματογραφικών ηρώων, αυτοί είναι πιο έντονοι όταν η πρωταγωνίστρια είναι γυναίκα (20% έναντι 13%).

 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΛΙΓΚΑΣ

kzaligas@e-typos.com

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου 

Δημοφιλή