Η νέα «Ωραία Κοιμωμένη» είναι μια… συνομιλία με τη φύση

21/11/17 • 19:00 | UPD 21/11/17 • 19:00

Με μια εντελώς νέα εκδοχή της «Ωραίας Κοιμωμένης», που εστιάζει στην καλλιτεχνική εξερεύνηση του κύκλου της ζωής και στα διαφορετικά πρόσωπα της φύσης, ανοίγει τις πύλες του το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ).

Από τις 22 Νοεμβρίου και για 11 παραστάσεις έως τις 31 Δεκεμβρίου 2017, το δημοφιλές έργο του Πιοτρ Τσαϊκόφσκι θα μας μεταφέρει στον κόσμο του παραμυθιού και της φαντασίας, μέσα από τη χορογραφία του διακεκριμένου Σουηδού χορογράφου Πόντους Λίντμπεργκ.

Οχι μόνο χορογράφος, αλλά και χορευτής και κινηματογραφιστής, ο Πόντους Λίντμπεργκ είναι συνεργάτης του New York City Ballet, των Μπαλέτων του Μόντε Κάρλο, του Μπαλέτου της Δρέσδης, της ομάδας Μάρθας Γκράχαμ, των Βασιλικών Μπαλέτων Σουηδίας, του Μπαλέτου της Γενεύης και άλλων ονομαστών ομάδων.

Ο Λίντμπεργκ έχει δημιουργήσει μια δική του χορογραφική ταυτότητα με αναγνωρίσιμη χορευτική γλώσσα. Από τον Απρίλιο του 2018, ο Πόντους Λίντμπεργκ θα αναλάβει τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Danish Dance Theatre στην Κοπεγχάγη, μίας από τις πιο σημαντικές ομάδες χορού στη Σκανδιναβία.

Στη νέα εκδοχή που δημιούργησε ειδικά για την Εθνική Λυρική Σκηνή ο διακεκριμένος χορογράφος έλαβε υπόψη του και το νέο κτίριο της όπερας στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος: «Θέλαμε να προσεγγίσουμε με ένα ριζικά διαφορετικό τρόπο την “Ωραία Κοιμωμένη” του Τσαϊκόφσκι, σε αυτό το θαυμάσιο καινούργιο θέατρο, σε συνομιλία με τη νέα και καινοτόμο αρχιτεκτονική του, γιορτάζοντας το πρώτο νέο του μπαλέτο», επισημαίνει με αφορμή την πρεμιέρα ο Πόντους Λίντμπεργκ. Διευκρινίζει ότι από την πρώτη στιγμή που του έγινε η πρόταση από την ΕΛΣ ήταν αποφασισμένος να δουλέψει ξανά μαζί με τον έμπιστο συνεργάτη του, το σκηνογράφο και ενδυματολόγο Πάτρικ Κίνμονθ, με τον οποίο πολύ πρόσφατα σχεδίασαν μια εντελώς νέα εκδοχή του κλασικού μπαλέτου Ραϊμόντα για το Βασιλικό Σουηδικό Μπαλέτο της Στοκχόλμης.

«Στην περίπτωση εκείνη επιλέξαμε να εργαστούμε εξ ολοκλήρου με το κλασικό ρεπερτόριο των βημάτων που προτιμούσε ο Πετιπά, αν και αλλάξαμε τη γραμματική της πρωτότυπης χορογραφικής γλώσσας σε κάτι καινούργιο», σημειώνει ο Λίντμπεργκ και συνεχίζει: «Αυτή τη φορά, παίρνοντας έμπνευση από το παιχνίδισμα της αυστηρής αρχιτεκτονικής γεωμετρίας που συνυφαίνεται με την ελευθερία του περιβάλλοντος φυσικού τοπίου, της νέας Λυρικής, η διαίσθησή μου με οδήγησε να στραφώ στη φύση. Ο Πάτρικ πήρε στα χέρια του την μπαγκέτα και προέβη σε μια μοντέρνα θεώρηση του σχεδίου του κλασικού ελληνικού θεάτρου, παντρεμένη με ένα όραμα για τη φύση που αντανακλούσε την αίσθησή μου για την ουσία της “Ωραίας Κοιμωμένης”».

Από ποια στοιχεία της φύσης αντλεί η «Ωραία Κοιμωμένη»;
Η δική μας παράσταση είναι μια καλλιτεχνική εξερεύνηση του κύκλου της ζωής. Ταξιδεύουμε μέσα από τον κύκλο των εποχών, τους συνεχώς εναλλασσόμενους πόλους του θανάτου και της αναγέννησης που ενυπάρχουν στη φύση και αφηνόμαστε να βυθιστούμε στα ψυχολογικά βάθη του πρωτότυπου παραμυθιού, όπου ο ύπνος είναι ένα είδος θανάτου από τον οποίο ξαναγεννιόμαστε κάθε μέρα, όπως η γη κοιμάται το χειμώνα και ξυπνά με την ορμή της νέας δύναμης της ζωής, της νέας γενιάς, καθώς ξυπνά ξανά κάθε άνοιξη. Παράλληλα, στην προσέγγισή μας υπάρχει το βαθύτερο υλικό του φόβου μας για το θάνατο, της επιθυμίας μας για αθανασία και του αλληλένδετου των αρσενικών και θηλυκών ενεργειών, παρουσιασμένων ίσως ως ξεπερασμένων στερεοτύπων στο πρωταρχικό παραμύθι (η παθητική πριγκίπισσα κοιμάται έως ότου καταφτάσει η αρσενική παρουσία του πρίγκιπα για να την ξαναξυπνήσει, χωρίς την οποία είναι καταδικασμένη να παραμείνει αδρανής όπως είναι, για παράδειγμα, ένας ξερός σπόρος), καθώς και η γοητεία και η απολαυστική τάση απόδρασης των χαρακτήρων του παραμυθιού στη φαντασία και η τεράστια αρχιτεκτονική τής απίστευτα μεγαλοπρεπούς, ακόμα και πομπώδους κάποιες φορές, παρτιτούρας του Τσαϊκόφσκι. Η αφήγησή μας ξεδιπλώνεται μέσα από τις τέσσερις εποχές, στις οποίες η πριγκίπισσα Αυγή συμβολίζει την ίδια τη φύση. Το έργο εξερευνά τις βίαιες εξωγενείς και ενδογενείς δυνάμεις που κοιμίζουν τη φύση, καθώς και την τρυφερότητα και τη ζεστασιά που την ξυπνούν.

Ποιους συμβολισμούς εμπεριέχει ακόμα η νέα παράσταση;
Σε αυτόν τον παραμυθιακό κόσμο, όπως και στην εμπειρία μας, η αφύπνιση είναι το αποτέλεσμα της συνάντησης του θηλυκού με το αρσενικό. Η ιστορία αυτή μάς μιλάει επίσης για το τέλος της παιδικής ηλικίας, την αρχή της εφηβείας και την αφύπνιση των επιθυμιών και των πόθων που συνοδεύουν την ενήλικη ζωή. Εν συντομία, η πρώτη Πράξη είναι ο εορτασμός της παιδικής ηλικίας στο μεταίχμιο της εφηβείας. Το συμβολικό νόημα της κατάρας είναι το πέρασμα στην ενήλικη ζωή. Ο ερχομός του χειμώνα και ο μακρύς ύπνος αντανακλούν την απώλεια της ικανότητας να εντυπωσιαζόμαστε και της περιέργειας που νιώθουμε ως παιδιά. Στη δεύτερη Πράξη, ο νεαρός αλλά τώρα ξεκάθαρα ενήλικας πρίγκιπας συμβολίζει την αρχετυπική αρσενική ενέργεια. Ωστόσο, αυτός πρέπει να διαθέτει και τρυφερότητα και ευαισθησία προκειμένου να ξυπνήσει τη φύση και να δημιουργήσει μια νέα γενιά – μια νέα «Ωραία Κοιμωμένη».

«Η ΩΡΑΙΑ ΚΟΙΜΩΜΕΝΗ»*
Πρεμιέρα: 22/11
Ωρα έναρξης: 20.00
Μουσική διεύθυνση: Ανδρέας Τσελίκας – Ηλίας Βουδούρης
Πού: Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής,
Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Εισιτήρια: 10-60 ευρώ
Προπώληση: Ταμεία της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ (τηλ.: 2130885700),
καταστήματα PUBLIC & http://tickets.public.gr/ www.ticketservices.gr
www.nationalopera.gr

* Με την Ορχήστρα, τους α’ χορευτές, τους σολίστ, τους κορυφαίους και το Corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ
dsavopoulou@e-typos.com
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής