Διπλή πρεμιέρα για Περάκη με παράσταση και έκθεση φωτογραφίας

25/10/17 • 18:31 | UPD 25/10/17 • 18:31

Ο Νοέμβριος έρχεται για να σατιρίσει πρόσωπα και πράγματα και αυτός που γνωρίζει καλύτερα από όλους τον τρόπο είναι ο Νίκος Περάκης.

Ο γνωστός σκηνοθέτης «πρωταγωνιστεί» τον ερχόμενο μήνα, καθώς στις 2 Νοεμβρίου κάνει πρεμιέρα στις αίθουσες η νέα του ταινία με τίτλο «Success Story», ενώ ακριβώς την επόμενη μέρα, 3 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ (Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης) Θεσσαλονίκης η έκθεση φωτογραφίας «Λούφα και παραλλαγή» με υλικό από τα γυρίσματα της θρυλικής ταινίας. Το αρχείο του σκηνοθέτη από την ταινία με αφίσες, αντικείμενα, μακέτες, φωτογραφίες κ.λπ. έχει παραχωρηθεί από τον ίδιο στο Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο (ΕΛΙΑ).

Ο δημοφιλής σκηνοθέτης αποκαλύπτει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής τον παράδοξο τρόπο που έμαθε ότι έγινε πραξικόπημα στις 21 Απριλίου του 1967 και επιμένει ότι εκείνο το σύνθημα του Μάη του ’68 για τη φαντασία στην εξουσία έχει γίνει «πραγματικότητα» στις μέρες μας.

Ποια ανάμνηση είναι η πιο ισχυρή από την περίοδο της «Λούφας»;
Παραδόξως το πρωί του πραξικοπήματος βρισκόμουν στο σταθμό με τη μεγαλύτερη εμβέλεια στην Ευρώπη, πάνω σ’ ένα βουνό της Ρηνανίας. Ως φαντάρος συνόδευα με πολιτικά τρεις ένστολους ανώτερους αξιωματικούς της ΤΕΔ με τους οποίους είχα ταξιδέψει στη Γερμανία για να παραλάβουμε τον ασπρόμαυρο υπερ-πομπό που θα δώριζε το Ελληνογερμανικό Εμπορικό Επιμελητήριο στο πειραματικό κανάλι μας. Θυμάμαι σαν χθες έναν Ιάπωνα ασκούμενο με ποδιά που κρεμασμένος στην κουπαστή της δεύτερης γαλαρίας επαναλάμβανε φωνάζοντας: «Coup d’état in Greece… The Colonels took power». Θυμάμαι και το συνταγματάρχη μου, που μουρμούρισε: «Τους ξέρω… Ασ’ τα να πάνε…».

Γιατί, κατά τη γνώμη σας, εκείνη η ταινία έμεινε κλασική στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου και βλέπεται ξανά και ξανά μέχρι και σήμερα;
Ισως επειδή συνδυάζει τη φανταρίστικη επιπολαιότητα και τις πλάκες με δραματικές στιγμές της νεότερης Ιστορίας μας. Ισως και μερικά που δεν έμαθαν οι γενιές των θεατών μετά την εθνική συμφιλίωση, όπως τα αφηγήματα περί παλλαϊκής αντίστασης στη χούντα. Ισως θέλουν απλά να γελάσουν.

Πιο εύκολο ή πιο δύσκολο, σε σχέση με εκείνη την εποχή, είναι να γυρίζετε τώρα ταινίες;
Ομολογώ ότι το ’84, αν και τα επαγγελματικά σωματεία ήταν πολύ ισχυρά, η δουλειά έτρεχε. Συγκριτικά με τους σημερινούς προϋπολογισμούς, είχαμε και καλή χρηματοδότηση. Το «Βίος και πολιτεία», είναι ακόμη η πιο ακριβή μου ταινία, εκτός από τις γερμανικές φυσικά. Ευτυχώς με τα χρόνια απέκτησα πολλούς φίλους, συγγενείς και παλιούς συνεργάτες με τους οποίους συνεργάζονται εθελοντικά. Χωρίς αυτούς, δεν θα είχαμε ούτε μία δεξίωση στο «Success Story». Ακόμη και το finger food ήταν χορηγία.

Πού στρέφονται τα βέλη της σάτιράς σας στο «Success Story»;
Πού αλλού; Οπως και στο ομότιτλο βιβλίο της Κατερίνας Μπέη, που έγραψε και το σενάριο, η ταινία σατιρίζει κοινωνικά στερεότυπα που έχουν γίνει κώδικες συμπεριφοράς και επικοινωνίας. Χωρίς αυτά πιστεύω ότι θα κατέρρεε το σύστημα. Το σύγγραμμα του πρωταγωνιστή της ταινίας, καθηγητή Ψυχιατρικής και Ψυχολογίας Παναγή Πάνδωρα, έχει τον τίτλο «Στερεότυπα: Μέσο χειραγώγησης και πολιτικής».
Αλλά, αν περιμένετε να δείτε πολιτικό θρίλερ, θα ατυχήσετε. Τα στερεότυπα υπάρχουν παντού στην καθημερινότητα, στις σχέσεις… και στις ερωτικές στάσεις.

Είναι ένα ακόμη success story που θα διαψευσθεί η έξοδος από τα Μνημόνια το ερχόμενο καλοκαίρι, όπως λέει η κυβέρνηση σήμερα;
Η ταινία δεν ασχολείται με την επιστροφή στην κανονικότητα. Τελειώνει το 2014, πριν αρχίσουμε να νιώθουμε την κρίση και στο πετσί μας. Τότε ζούσαμε ακόμη μέσα στην αυταπάτη. Διακρίνετε τα στερεότυπα;

Εχετε εντοπίσει διαδόχους σας στη σάτιρα στον ελληνικό κινηματογράφο; Νέους σκηνοθέτες και σεναριογράφους που το κάνουν καλά κατά τη γνώμη σας;
Πιστεύω ότι υπάρχουν, αλλά δεν τους ενθαρρύνει κανείς, ούτε η κυβέρνηση. Το πρόβλημά τους θα είναι ότι η τρέχουσα πολιτική πρακτική ξεπερνά κατά πολύ τη σατιρική φαντασία. Το σύνθημα του Ντανιέλ Κον-Μπεντίτ που γράφαμε στους τοίχους το ’68 έγινε πραγματικότητα: «Η φαντασία στην εξουσία». Δεν θυμάμαι, μπορεί να ήταν και του Σαρτρ.

Info
«SUCCESS STORY»
Πρεμιέρα: 2/11
Σκηνοθεσία: Νίκος Περάκης
Πρωταγωνιστούν: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Φιόνα Γεωργιάδη, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης

Info
ΕΚΘΕΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
«ΛΟΥΦΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ»
Πού: ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης (Τσιμισκή 11)
Εγκαίνια: 3/11 (20.00)
Είσοδος ελεύθερη

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΛΙΓΚΑΣ
kzaligas@e-typos.com
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.